Plantage munten Mariënburg (25 cents)

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

$and€r
Donateur
Donateur

Plantage munten Mariënburg (25 cents)

Bericht door $and€r »

Vandaag dit 5 tal met de post ontvangen.. 3 daarvan hebben op de keerzijde een M ingeslagen.. Daarvan hebben ze er bij 1 daarvan een 3tal pogingen nodig gehad.. Het lijkt of het ook 2 verschillende "M-en" zijn..
Marienburg 25 Cent 1.jpg
Marienburg 25 Cent 2.jpg
Marienburg close up.jpg
'
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Plantage munten Mariënburg (25 cents)

Bericht door Ilosab »

Ik denk dat Koen je hierover wel iets kan uitleggen.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Hoi Sander,

Je had al laten weten dat ze er aan zaten te komen :angel: Wat een schitterende aankoop. :klap: volgens mij zijn ze allemaal echt.
Van de tokens van plantages in Suriname is niet zoveel bekend. De Plantage Marienburg is de bekendste plantage waar tokens uitgebracht zijn waarschijnlijk in de periode 1890 - 1910.

Er zijn in ieder geval tokens van 10 cent en van 25 cent uitgebracht.
AfbeeldingAfbeelding
van de 10 cent token heb ik tot nu toe 2 exemplaren gespot en de bovenstaande in mijn verzameling. de 10 cent tokens die ik gezien heb hadden beiden twee doorboringen, maar wel op verschillende plekken. Ook lijkt de 10 cent altijd een Z op de achterkant te hebben.
De 25 cent token ken ik met een blanco keerzijde of met een M op de keerzijde (de variant met een M heb ik nog niet in mijn verzameling de 'blanco' wel).
De tokens worden vermeld in de catalogus Latin American Tokens (1992) van Russell Rulau. Daarin wordt geen mogelijke verklaring voor de letters Z of M gegeven. Op er twee verschillend M-varianten zijn weet ik niet, daarover staat niets in de catalogus. Ik denk zelf dat de ene M een slechte slag is maar in principe wel dezelfde, maar zou je in het echt met een goede loep en een lineaaltje even moeten bestuderen...

De tokens zijn behoorlijk zeldzaam, al duiken ze de laatste 1 1/2 jaar opeens wat vaker op. Maar vijf in 1 klap is wel uniek hoor, gefeliciteerd :klap: :klap:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Sander, ben jij ook al door het virus plantagegeld aangestoken,
zo ja dan heeft Koen in ieder geval een medeverzamelaar
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

hierm schreef:Sander, ben jij ook al door het virus plantagegeld aangestoken,
zo ja dan heeft Koen in ieder geval een medeverzamelaar
Als dat zo is dan heb ik nog ruilmateriaal hoor. Heb nog diverse plantage tokens van Sumatra te ruilen tegen Plantage Marienburg M :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”