De stelling luidt als volgt:
De KNM is te commercieel geworden
Mee eens of niet mee eens! Graag met argument!

Je kunt ook zoals de KNM te commercieel zijn en je daardoor uit de markt prijzen, iedere weldenkende verzamelaar besteld zijn munten niet bij de KNM, omdat ze veel te duur zijn vergeleken bij de handelaren.euromunter schreef:Hoe kun je als bedrijf wat winst wil behalen te commercieel zijn?
Je wilt zoveel mogelijk winst behalen, toch?
Ben het er zeer duidelijk niet mee eens dus.
2 euro voor 2 euro?Dick schreef:Je kunt ook zoals de KNM te commercieel zijn en je daardoor uit de markt prijzen, iedere weldenkende verzamelaar besteld zijn munten niet bij de KNM, omdat ze veel te duur zijn vergeleken bij de handelaren.
Als het een vrije markt was zou je gelijk hebben, maar hier is het een monopolist die zijn positie misbruikt!hierm schreef:Als commercieel bedrijf niets mis mee, zolang de klanten dit willen betalen. En dat doen we met z'n allen door gretig deze munt te bestellen. En dat mogen we KNM niet aanrekenen, ze zijn gewoon commercieel goed bezig.
Ze hebben inderdaad een monopolie positie, maar ze vallen onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Financien. Als ze echt misbruik maken, dan zou de minister toch ingrijpen.llinde schreef:Als het een vrije markt was zou je gelijk hebben, maar hier is het een monopolist die zijn positie misbruikt!hierm schreef:Als commercieel bedrijf niets mis mee, zolang de klanten dit willen betalen. En dat doen we met z'n allen door gretig deze munt te bestellen. En dat mogen we KNM niet aanrekenen, ze zijn gewoon commercieel goed bezig.
Luit
Hoezo zou de minister zijn eigen geldkraan dichtdraaien? KNM is "geprivatiseert staatsbedrijf" met als enige aandeelhouder de staat.....hierm schreef:Ze hebben inderdaad een monopolie positie, maar ze vallen onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Financien. Als ze echt misbruik maken, dan zou de minister toch ingrijpen.llinde schreef:Als het een vrije markt was zou je gelijk hebben, maar hier is het een monopolist die zijn positie misbruikt!hierm schreef:Als commercieel bedrijf niets mis mee, zolang de klanten dit willen betalen. En dat doen we met z'n allen door gretig deze munt te bestellen. En dat mogen we KNM niet aanrekenen, ze zijn gewoon commercieel goed bezig.
Luit
Deze opmerking snap ik niet, dit is toch juist een buitengewoon commerciële activiteit? Als ze deze munten zouden uitgeven voor uitgifteprijs had je misschien gelijk, maar ze zijn met deze buitenlandse munt vaak twee keer zo duur als een handelaar...Finny schreef:De reden dat ik oneens heb gekozen is omdat ze naast de verkoop en distributie van de nederlandse munten ook munten van andere munthuizen binnen bereik brengen.
Waarom zou de minister ingrijpen? De KNM slaat toch munten voor de circulatie?hierm schreef:Ze hebben inderdaad een monopolie positie, maar ze vallen onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Financien. Als ze echt misbruik maken, dan zou de minister toch ingrijpen.
Waarbij je je hier kunt afvragen of je een muntrol met circulatiemunten, zonder enige speciale verpakking mag gaan beschouwen als verzamelaarsproduct.euromunter schreef:Wat de KNM als commercieel bedrijf vraagt voor haar verzamelaarsproducten is een zaak van de KNM en niet van het ministerie van Financiën.
Het knm mag zelf bepalen voor hoeveel ze hun munten aanbieden. Het is inderdaad wel commercieel maar ik vind het niet te commercieel.llinde schreef:Deze opmerking snap ik niet, dit is toch juist een buitengewoon commerciële activiteit? Als ze deze munten zouden uitgeven voor uitgifteprijs had je misschien gelijk, maar ze zijn met deze buitenlandse munt vaak twee keer zo duur als een handelaar...Finny schreef:De reden dat ik oneens heb gekozen is omdat ze naast de verkoop en distributie van de nederlandse munten ook munten van andere munthuizen binnen bereik brengen.
Luit
Toch zijn het normale circulatiemunten en is het de normale verpakking voor circulatiemunten, het feit dat het verzamelt wordt maakt het nog geen verzamelaarsproduct...euromunter schreef:De rollen met alleen maar 2 euro herdenkingsmunten worden niet gebruikt voor het circulatieverkeer en kan dus als verzamelaarsproduct worden beschouwd.
Vind ik prima, van mij mogen ze ook best op commerciële wijze munten van andere landen aanbieden, maar om nu te zeggen dat ze niet te commercieel zijn OMDAT ze op puur commerciële wijze munten uit andere landen aanbieden gaat mij wat ver.Finny schreef:Een bedrijf bestaat uiteindelijk om geld binnen te halen.
Maar deze specifieke rollen worden niet voor het circulatieverkeer gebruikt en alleen aan verzamelaars / handelaren verstrekt. Dus je kunt het in dit specifieke geval wel als een product voor de verzamelaars beschouwen.llinde schreef:Toch zijn het normale circulatiemunten en is het de normale verpakking voor circulatiemunten, het feit dat het verzamelt wordt maakt het nog geen verzamelaarsproduct...euromunter schreef:De rollen met alleen maar 2 euro herdenkingsmunten worden niet gebruikt voor het circulatieverkeer en kan dus als verzamelaarsproduct worden beschouwd.
Er is geen speciale zorg aan de munten besteed en er is ook geen speciale verpakking zoals bijvoorbeeld wel bij een muntrolpakket