Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 2

Hier belanden alle oude edities van het Euro 4 All magazine en bijbehorende artikelen.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 2

Bericht door Daniël »

En zoals je van ons gewend bent, wederom een stelling! Ditmaal voor editie 2 van jaargang 2! :)

De stelling luidt als volgt:
De KNM is te commercieel geworden

Mee eens of niet mee eens! Graag met argument! :)

Afbeelding
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Re: Euro 4 All Stelling - JRG2 - Voor editie 2

Bericht door Munthunter »

Niet mee eens,

We blijven te lang hangen in de gedachten dat dit allemaal niet kan. Maar inmiddels is het 2012 en kan (denk ik) een instelling als de KNM niet meer zonder deze handelsopbrengsten.
Laten we ons bedenken dat ze te maken hebben met concurrentie, want een munt slaan ze net zo makkelijk in Parijs, Duitsland, Engeland of elders. Daarnaast hebben wij dankzij de
huidige marketingsacties van de KNM wel de kans om wat leuks te scoren. Ja de prijzen zijn aan de hoge kant en de voorraden zijn wat te laag, maar volgens mij is er geen enkele ver-
zamelaar die een Nederlandse uitgifte niet aan heeft kunnen schaffen. Je moet alleen goed opletten en er op tijd bij zijn, lang leve het forum!!! Daar lees je wat je in de shop kunt
vinden en wanneer. ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Ik vind dat ze te commercieel zijn geworden, als ik alleen al zie wat ze voor de 2 euro 10 jaar de euro durven te vragen, € 4,95 dat is ruim 2 euro duurder dan de tussen handel en dan gaan we het nog maar niet hebben oven de € 2,95 verzendkosten voor 1 munt
Kan komt z'n 2 euro op € 7,90 schandalige prijs gewoon.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik vind de KNM inderdaad te commercieel geworden, zeker ten opzichte van de verzamelaar. Ik onderschrijf de uitleg van Dick volledig (moet niet gekker gaan worden). Het is toch van de gekke dat je bij de KNM 7,90 betaald en in mijn geval betaal ik 4,30 € inclusief verzendkosten. Als men bekend maakt dat men wederom iets kan aanschaffen via de website en 1 uur later is het alweer uitverkocht dan is er iets mis. Ik weet wel dat ze het zo liefst mogelijk in etappes verkopen maar ook de volgende verkoop via de website zal niet lang duren. Als ze dan commercieel willen denken dan moeten ze veel meer munten beschikbaar stellen.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Hoe kun je als bedrijf wat winst wil behalen te commercieel zijn?

Je wilt zoveel mogelijk winst behalen, toch?

Ben het er zeer duidelijk niet mee eens dus.
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

euromunter schreef:Hoe kun je als bedrijf wat winst wil behalen te commercieel zijn?

Je wilt zoveel mogelijk winst behalen, toch?

Ben het er zeer duidelijk niet mee eens dus.
Je kunt ook zoals de KNM te commercieel zijn en je daardoor uit de markt prijzen, iedere weldenkende verzamelaar besteld zijn munten niet bij de KNM, omdat ze veel te duur zijn vergeleken bij de handelaren.
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ik sluit me toch echt aan bij Paul wat ik al eens eerder heb laten blijken bij zulke soort discussies. En ik merkte dat er veel animo was vandaar een apart topic waarin erover uitgebreidt gediscussieerd kan worden.

Ik vind dat de KNM qua prijzen ook wel iets lager mag zitten, dat is meer portemonnee vriendelijker alleen ik begrijp ook dat als dingen voor een bepaalde prijs best snel verkoopt dat ze niet omlaag gaan met de prijs aangezien ze er meer mee kunnen verdienen. De kans is natuurlijk aanwezig dat de volgende 2 euro in coincard misschien wel 15 euro wordt. Je zult zien dat ook deze coincards weer snel verkocht worden.

En zolang het snel verkoopt zie ik de KNM niet snel de prijzen verlagen. Eindconclusie van mijn mening is dat ik ze niet te commercieel vind en zo'n bedrijf er ook aan moet verdienen en indirect hebben we er ook profijt van want hierdoor komen er misschien later wel meer uitgaves.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

De vraag is of de KNM te commercieel is geworden.

Dat kan per definitie niet! Een commercieel bedrijf is er op gespitst om zoveel mogelijk winst te behalen! En de KNM prijst zich alles behalve uit de markt. Dat kan sowieso niet, omdat het een monopolie positie heeft in Nederland. Dus hoe kun je je uit de markt prijzen? Door geen producten aan de man te kunnen brengen door economische situaties of door geen afnemers te hebben.

Volgens mij, kan het verkeerd hebben hoor, maar gaan de producten als warme broodjes over de toonbank...

Wat ik van het gehele beleid vind is niet verder van belang. De vraag is heel simpel of de KNM te commercieel is geworden.

Misschien had de stelling beter kunnen zijn: Ik sta achter het uitgiftebeleid van de KNM.

Zit alleen 1 'maar' aan. Ik weet niet of er een vinger (of hele hand) van de DNB en/of ministerie van Financiën in de grote kom met pap zit. Dus om het voor 100% af te schuiven op de KNM, dat kan ik niet zonder de nodige achtergrond informatie.

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Dick schreef:Je kunt ook zoals de KNM te commercieel zijn en je daardoor uit de markt prijzen, iedere weldenkende verzamelaar besteld zijn munten niet bij de KNM, omdat ze veel te duur zijn vergeleken bij de handelaren.
2 euro voor 2 euro?
5 euro voor 5 euro?

Een aantal muntensets zijn goedkoper en ook de Proofmunten zijn wel eens goedkoper bij een handelaar. Maar waar komen deze munten vandaan? Juist, bij de KNM weg! En die verdienen uiteraard ook wel op de handelaren.

De KNM reserveert een aantal munten en muntensets voor hun eigen webshop.

Voordat deze in de verkoop komen op de website worden de beschikbare hoeveelheden voor de handel al verdeelt. Een vooraf ingesteld aantal!

groeten Paul
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Ik ben het er niet mee eens, de prijzen zijn hoog, als die hoger zijn dan de prijzen bij een handelaar, ben je gek om het via KNM te bestellen. Als ik van Dick hoor dat de prijs 4,95 euro + 2,95 verzendkosten is, dan zou ik adviseren er een bij een handelaar te bestellen. Mogelijk zit er hier een op het forum die hem veel goedkoper aan kan bieden, niet alleen de prijs van de munt zelf, maar ook de verzendkosten. Doet ieder dat dan zakken de prijzen van zelf, maar het blijkt dat ondanks deze hoge prijzen men toch bij KNM koopt.

Trouwens de prijs om een 2 eurostuk te maken is veel lager dan 2 euro, hier maakt de KNM al winst, maar om nog meer winst te maken gooien ze er wat bovenop. Als commercieel bedrijf niets mis mee, zolang de klanten dit willen betalen. En dat doen we met z'n allen door gretig deze munt te bestellen. En dat mogen we KNM niet aanrekenen, ze zijn gewoon commercieel goed bezig.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Te commercieel kan waarschijnlijk zoals Paul ook al zegt niet, wel maken ze op een volgens mij ontoelaatbare wijze misbruik van hun monopolie positie.
Op een schaal van 1 tot 10 voor wat betreft verzamelaarsvriendelijk uitgiftebeleid krijgt KNM van mij een 1-

Overigens gaan ze zich zelf op een gegeven moment vanzelf wel tegenkomen. Door het belachelijke uitgiftebeleid van de 2 eurocoincard, heb ik ondertussen besloten geen KNM coincards meer te verzamelen, dus ook niet langer de 5 en 10 euromunten. Daar zal KNM niet wakker van gaan liggen, maar er haken er vanzelf steeds meer af....

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

hierm schreef:Als commercieel bedrijf niets mis mee, zolang de klanten dit willen betalen. En dat doen we met z'n allen door gretig deze munt te bestellen. En dat mogen we KNM niet aanrekenen, ze zijn gewoon commercieel goed bezig.
Als het een vrije markt was zou je gelijk hebben, maar hier is het een monopolist die zijn positie misbruikt!

Luit
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

llinde schreef:
hierm schreef:Als commercieel bedrijf niets mis mee, zolang de klanten dit willen betalen. En dat doen we met z'n allen door gretig deze munt te bestellen. En dat mogen we KNM niet aanrekenen, ze zijn gewoon commercieel goed bezig.
Als het een vrije markt was zou je gelijk hebben, maar hier is het een monopolist die zijn positie misbruikt!

Luit
Ze hebben inderdaad een monopolie positie, maar ze vallen onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Financien. Als ze echt misbruik maken, dan zou de minister toch ingrijpen.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
genius
Senior lid
Senior lid

Bericht door genius »

hierm schreef:
llinde schreef:

Luit
Ze hebben inderdaad een monopolie positie, maar ze vallen onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Financien. Als ze echt misbruik maken, dan zou de minister toch ingrijpen.
Hoezo zou de minister zijn eigen geldkraan dichtdraaien? KNM is "geprivatiseert staatsbedrijf" met als enige aandeelhouder de staat.....
123
Finny

Bericht door Finny »

Ik ben het oneens met de stelling.
Ik heb toch even over deze stelling moeten nadenken. De reden dat ik oneens heb gekozen is omdat ze naast de verkoop en distributie van de nederlandse munten ook munten van andere munthuizen binnen bereik brengen. En het Knm is een bedrijf, of het van de staat is of niet vind ik hierbij niet zo heel belangrijk. Een bedrijf hoort winst te maken in mijn ogen, ook als het van de staat is. Maakt een bedrijf van de staat verlies dan voelen we dat uiteindelijk allemaal in onze portemonnee. En zonder de commercie zouden onder andere de dag van de munt setjes niet bestaan.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Finny schreef:De reden dat ik oneens heb gekozen is omdat ze naast de verkoop en distributie van de nederlandse munten ook munten van andere munthuizen binnen bereik brengen.
Deze opmerking snap ik niet, dit is toch juist een buitengewoon commerciële activiteit? Als ze deze munten zouden uitgeven voor uitgifteprijs had je misschien gelijk, maar ze zijn met deze buitenlandse munt vaak twee keer zo duur als een handelaar...

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

hierm schreef:Ze hebben inderdaad een monopolie positie, maar ze vallen onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Financien. Als ze echt misbruik maken, dan zou de minister toch ingrijpen.
Waarom zou de minister ingrijpen? De KNM slaat toch munten voor de circulatie?

En de herdenkings/verzamelaarsmunten worden geslagen in opdracht van het ministerie van Financiën. De 5 euromunten zijn (uitzondering daar gelaten) toch tegen nominale waarde verkrijgbaar?

Wat de KNM als commercieel bedrijf vraagt voor haar verzamelaarsproducten is een zaak van de KNM en niet van het ministerie van Financiën.

groeten Paul
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:Wat de KNM als commercieel bedrijf vraagt voor haar verzamelaarsproducten is een zaak van de KNM en niet van het ministerie van Financiën.
Waarbij je je hier kunt afvragen of je een muntrol met circulatiemunten, zonder enige speciale verpakking mag gaan beschouwen als verzamelaarsproduct.
Ik denk dat het de moeite waard kan zijn om dit specifieke voorbeeld aan te kaarten bij het ministerie van Financiën

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Ik denk dat dit door de KNM vrij eenvoudig te weerleggen is. De circulatiemunten worden namelijk gemengd met gecirculeerde munten en zijn dus specifiek voor het circulatieverkeer bedoelt.

De rollen met alleen maar 2 euro herdenkingsmunten worden niet gebruikt voor het circulatieverkeer en kan dus als verzamelaarsproduct worden beschouwd.

Groeten Paul
Finny

Bericht door Finny »

llinde schreef:
Finny schreef:De reden dat ik oneens heb gekozen is omdat ze naast de verkoop en distributie van de nederlandse munten ook munten van andere munthuizen binnen bereik brengen.
Deze opmerking snap ik niet, dit is toch juist een buitengewoon commerciële activiteit? Als ze deze munten zouden uitgeven voor uitgifteprijs had je misschien gelijk, maar ze zijn met deze buitenlandse munt vaak twee keer zo duur als een handelaar...

Luit
Het knm mag zelf bepalen voor hoeveel ze hun munten aanbieden. Het is inderdaad wel commercieel maar ik vind het niet te commercieel.
Een bedrijf bestaat uiteindelijk om geld binnen te halen.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

euromunter schreef:De rollen met alleen maar 2 euro herdenkingsmunten worden niet gebruikt voor het circulatieverkeer en kan dus als verzamelaarsproduct worden beschouwd.
Toch zijn het normale circulatiemunten en is het de normale verpakking voor circulatiemunten, het feit dat het verzamelt wordt maakt het nog geen verzamelaarsproduct...
Er is geen speciale zorg aan de munten besteed en er is ook geen speciale verpakking zoals bijvoorbeeld wel bij een muntrolpakket

Luit
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Finny schreef:Een bedrijf bestaat uiteindelijk om geld binnen te halen.
Vind ik prima, van mij mogen ze ook best op commerciële wijze munten van andere landen aanbieden, maar om nu te zeggen dat ze niet te commercieel zijn OMDAT ze op puur commerciële wijze munten uit andere landen aanbieden gaat mij wat ver.
Jouw opmerking suggereert dat het bereikbaar maken van munten uit andere landen een bijzondere dienst is die niet op commerciële basis wordt uitgevoerd, terwijl juist dit deel van de dienstverlening uitermate commercieel is en van alle uitgifteinstanties is KNM ook de enigste die zo ver gaat.

Luit
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

llinde schreef:
euromunter schreef:De rollen met alleen maar 2 euro herdenkingsmunten worden niet gebruikt voor het circulatieverkeer en kan dus als verzamelaarsproduct worden beschouwd.
Toch zijn het normale circulatiemunten en is het de normale verpakking voor circulatiemunten, het feit dat het verzamelt wordt maakt het nog geen verzamelaarsproduct...
Er is geen speciale zorg aan de munten besteed en er is ook geen speciale verpakking zoals bijvoorbeeld wel bij een muntrolpakket
Maar deze specifieke rollen worden niet voor het circulatieverkeer gebruikt en alleen aan verzamelaars / handelaren verstrekt. Dus je kunt het in dit specifieke geval wel als een product voor de verzamelaars beschouwen.

groeten Paul

Terug naar “Het Euro 4 All archief”