Forumquiz ronde 7. Vraag 31 tot en met 35A

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Forumquiz ronde 7. Vraag 31 tot en met 35A

Bericht door grivnagozer »

Vraag 30 was na een week niet geraden :twisted:

Vraag 31.

Deze week werd herdacht dat de Berlijnse muur tegen de vlakte ging. Die Berlijnse Muur was al een heikel object in het dagelijks leven, laat staan in de muntslag. Op welke Duitse munt staat een gedeelte van de Berlijnse muur afgebeeld, maar blijft het een zoekplaatje voor toekomstige generaties waar deze precies stond?

:evil:

zo staat hij er...
zo stond hij er..
zo stond hij er niet?
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 24 nov 2009, 12:06, 2 keer totaal gewijzigd.
peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 »

10 mark 1987, 750 jaar Berlijn
verzamelaar van wereldmunten
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Peter Paul heeft het juiste antwoord gegeven over de KM 166.
Afbeelding

Afbeelding

Op de gescheiden middelijn in het lijf van de beer stond de Muur.. en de stenen? daar metselden zij de adelaar mee dicht.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 17 nov 2009, 12:59, 2 keer totaal gewijzigd.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 32.

soms lopen mensen de deur plat en komen ze letterlijk binnenvallen zonder kloppen.

Bij het laatste geval heb je als je munten gaat slaan toch iets van beveiliging nodig en dat doe je dan in het enige gebouw dat nog recht overeind staat... een Technische school.

Waar werden er in een scholengemeenschap munten geslagen door kinderen van 12 jaar en 1 docent, en wie kwamen er onverwachts binnenvallen. Welke denominaties droegen de munten, van welk materiaal zijn ze en hoe zien ze er uit?
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

:lol: :lol: :lol:

het is weer donderdag en er zijn geen antwoorden gekomen op deze vraag.

De "Ecole Practique" sloeg de zinken 1 centime stukken van French Indochina met 2 geredde mallen toen de Japanners Hanoi veroverden op de Fransen in 1940. Dit verklaart dus tevens waarom er verschillende decoraties op de Phrygische muts staan: er was geld nodig en men gebruikte 2 verschillende mallen tegelijkertijd. km 24.1 en 24.2. En omdat er 1 mal brak in 1940, resteerde de andere nog om deze in 1941 te hergebruiken (KM 24.3).

Daar de normale aanmunters onder de wapenen waren geroepen de stad Hanoi te verdedigen deed de docent-priester met 12 leerlingen de muntslag geschieden.

fotootje in later stadium.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 19 nov 2009, 20:41, 1 keer totaal gewijzigd.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 33.

Danst je vriendin in de maneschijn door de bomen?
Staat ze naakt voor het raam midden in de nacht?
Slaapwandelt ze door het huis?

Tegenwoordig heet dat spiritueel te zijn; vroeger omschreef men dit gedrag als geestesziek.

In 1899 schiet de vriendin van deze ontwerper, welke een hele grote had kunnen worden, hem door het hoofd terwijl ze al slaapwandelend het vuurwapen laadt en de trekker overhaalt. De Muts is en face te zien op diverse van zijn hand afkomstige ontwerpen.

De ontwerper had een belangrijke Europese onderscheiding in 1897 in de wacht gesleept en was dolblij toen zijn ontwerpen in 1898 werden aangemunt in diverse metalen.
Veelal werden zijn ontwerpen postuum nog tot 1920 aangemunt.

Hoe heet deze ontwerper en welke denominaties kwamen van zijn hand?
peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Jean- Baptiste Daniel-Dupuis 1849-1899
1,2, 5 en 10 centimes bronze Frankrijk

http://www.lesfrancs.com/dupuis.html
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Helemaal correct, Peter Paul 31. In 2000 werd er nog een 5 francs aangemunt in Frankrijk waarbij het Dupuis-ontwerp nog 1 keer terug kwam.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 34

Met numismatiek kom je over de gehele wereld. Maar waar moet ik wezen wanneer ik muntjes zie met

G. Beretta
A. Burnet
C.A. Daniel &co
Louis Delinois
Devalle & co
G. Ferrarini
O.Ffrench & co
D.G. Fonseca
Fratelli Copello & co
G. Levitit
A. Lugo& co
J. Muller & Co
Thos Pearson & Co
G. Peirano & Co
Russel's Bros
RDO d. Senior
R. Senior & co
J.H. Souffront
L. Tissot & Co
H. Toussaint
A. Vance & co.
W. Brondsted & co
Raven & Co

Al deze particuliere muntjes liepen naast het officiële wisselgeld in deze kolonie, en dat verklaart waarom het tekort aan pasmunt de munten van deze kolonie zo schaars maken en moeilijk te traceren, zelfs in het voormalige Moederland. Deze particuliere munten staan afgedrukt in een landenmuntenkatalogus welke ik heb over deze Kolonisatoren, de editie is van 2001, en zelfs compleet verouderd leer ik dingen die ik nog niet wist.

Vraag: de naam van de kolonie, het moederland en/of de catalogus die ik voor mijn neusje heb :lol:

Hint: het is geen Krause Mishler en geen Battenberg, maar wat dan wel?
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Heb even de telling aangepast. We hadden 2 maal vraag 32 ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Het gaat om voormalig Deens West Indië, de huidige US Maagdeneilanden. Het moederland is dus Denemarken. De catalogus weet ik niet zeker maar is die Sømød?
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Helemaal goed, alleen de catalogus die ik voor me heb is de Siegs.

Hij is uitgegeven door Pilegaard Forlag, algade 65, dk-9000 Aalborg.

Het is de Mevius voor Scandinavische landen! Het is echter zweten om heel dat scandinavische taaltje te kristalliseren tot gangbaar nederlands.

Het geeft ook een overzicht van het gangbare deense postzegelgeld, het gekkenhuisgeld en het gevangeniswezen. Ook noorwegen en Finland, alsmede Zweden en kolonies staan erin vanaf 1533.

Ik heb zelf de editie van 2000 Norden.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 35

De Uru... daar is SBS6 nog niet geweest. Het is de inheemse stam welke leeft boven 12.500 feet above sealevel; ze kennen geen huizen maar leven op balsas, welke van riet gemaakt zijn. Balsas is Spaans voor vlot.

Het hoogst gelegen meer van de wereld scheidt als grens 2 landen, welke ooit 1 grondgebied waren. Toen er meer URU waren dan dat er nu zijn, vormde het volk alhier een prehistorisch Venetië.

De groeten terug! is zo'n leuk programmaatje. Op welk bankbiljet zie je de balsas dobberen in het grensgebied van welke 2 landen. Het moet niet zo'n moeilijke vraag zijn dit keer, de meeste verzamelaars hebben dit goedkope biljet wel in hun collectie zitten.

Hint: het biljet kent meerdere variaties en er staat altijd een harnas op de andere kant.
Willy68

Bericht door Willy68 »

Hoi,

Dat moet gaan over het Titicacameer en de Uros.

Deze leefden op een soort grote rieten matten op het water. Ze gebruikten ook boten van hetzelfde riet.

De twee gezochte landen zijn dus Peru en Bolivia. De Peruaanse biljetten staan hieronder. (Alleen mis ik het harnas op het biljet van 100.000.)

Oja, dat goedkoop klopt. Mijn Peruaanse schoonzus zorgt voor de levering van dit soort biljetten ;)

Mvg Willy

Afbeelding

Afbeelding
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

en willy68 heeft dankzij de familie het juiste antwoord!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

forumquiz ronde 8. Vraag 36 tot en met 40

BONUSVRAAG! 35a

De beeldhouwer Myros maakte een standbeeld wat gedateert staat op het jaar 450 voor Christus. Wat stelt het voor en beter nog: op welke moderne munt kunnen we dit standbeeld zien staan?
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 24 nov 2009, 11:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Willy68

Bericht door Willy68 »

Heerlijk, ik ben vrij vandaag...laat ze maar komen :P

Volgens mij bedoel je de discuswerper van Myron (typefoutje?)

Op de speciale 2 euro van Griekenland 2004 "Olympic Games"

mvg Willy

Afbeelding

Afbeelding
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Het antwoord is vlekkeloos goed, doch in mijn boek van 1925 staat Myron vermeldt... what's in a name?

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”