Hallo
Ik verzamel al van bij het begin van de euro misslagen en heb al vele stempeldraaiingen in mijn bezit van 10° tot 180° zowel naar onder als naar boven
en van alle waardes behalve van 20C tot verleden week toen heb ik een 20C met een draaiing van exact 180°(medailleslag) gevonden
daarvoor nog géén enkele 20C gevonden met de minste verdraaiing
nu mijn vraagje, een 20C met een verdraaiing zou niet kunnen komen van een losgekomen stempel maar van een stempel
die verkeerd geplaatst is omdat de rand van een 20c gelijktijdig zou aangebracht worden bij het slaan van de munt en niet zoals bij de andere euromunten ?
gr.charles123
20 cent stempeldraaiing 180°
Re: 20 cent stempeldraaiing 180°
Mooie vondst!
is het een Belgische? En welk jaartal..
is het een Belgische? En welk jaartal..
-
Dick
- Superlid

Ik denk dat ik namens vele van dit forum spreek, graag enkele foto's.
Een verdraaiing van 180° zowel naar onder als naar boven is volgens mij het zelfde, verbeter me maar als ik het mis heb.
Groet
Dick
Een verdraaiing van 180° zowel naar onder als naar boven is volgens mij het zelfde, verbeter me maar als ik het mis heb.
Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
-
charles123
Hallo
yep is een belgische van 2004
en voor dick met de klok mee en tegen de klok als je onder en boven niet verstaat en 180° is net in het midden
gr
yep is een belgische van 2004
en voor dick met de klok mee en tegen de klok als je onder en boven niet verstaat en 180° is net in het midden
gr
Wat Dick zegt klopt wel 180 graden onder of boven is hetzelfde. 360 graden is rond en 180 graden is halfrond.
Mooie aanwinst! Hopelijk kom ik ook nog eens zoiets tegen. Maar dan wil ik het wel zelf vinden
Mooie aanwinst! Hopelijk kom ik ook nog eens zoiets tegen. Maar dan wil ik het wel zelf vinden
Alle normale euromunten worden in tegenstelling tot bijvoorbeeld de guldenmunten in medailleslag geslagen, dus als jij een 180° stempeldraaing hebt gevonden heb je er een die in muntslag is geslagen.charles123 schreef: toen heb ik een 20C met een draaiing van exact 180°(medailleslag) gevonden
Luit
-
Senior
- Volledig lid

De euromunten waarvan de randen een bewerking ondergaan vóór het aanmunten zijn alleen de 2c (aanbrengen groef) en de 2€ (aanbrengen randschrift). Ribbels en 'Spaanse bloem' worden tijdens het slaan gevormd. Helaas kan ik nu niet bij mijn collectie slagafwijkingen maar ik meen dat ik ook van de 20c stempeldraaiingen heb.charles123 schreef:nu mijn vraagje, een 20C met een verdraaiing zou niet kunnen komen van een losgekomen stempel maar van een stempel
die verkeerd geplaatst is omdat de rand van een 20c gelijktijdig zou aangebracht worden bij het slaan van de munt en niet zoals bij de andere euromunten ?
Groeten,
Senior
-
charles123
Hallo
Hoe gaat dat dan in zijn werk bij de 1€ daar staan de ribbels steeds op een andere plaats daartegen dat bij de 20C de inkepingen steeds op dezelfde plaats staan
en graag had ik de foto's eens gezien van je stempeldraaiingen van 20centen als het eventueel mogelijk is
Gr.
Hoe gaat dat dan in zijn werk bij de 1€ daar staan de ribbels steeds op een andere plaats daartegen dat bij de 20C de inkepingen steeds op dezelfde plaats staan
en graag had ik de foto's eens gezien van je stempeldraaiingen van 20centen als het eventueel mogelijk is
Gr.
-
Finny
Omdat de rand tegelijk met de zeides worden geslagen ben ik benieuwd of een belgische 20 cent met 20 graden verdraaing ook bijzonder is. Wel een mooie vondst dit. Goed bewaren deze munt.