Bodemvondst wapenstuiver Friesland
Moderator: koiboyke
-
- Volledig lid
Bodemvondst wapenstuiver Friesland
Dit wapenstuivertje van Friesland heb ik een tijdje geleden met mijn metaaldetector gevonden. Ik kan van dit jaartal de waardeaanduiding niet terug vinden in de CNM. Ik kwam met googelen tegen dat er één met hetzelfde jaartal (1661) in het Fries Museum ligt. Het is niet meer het mooiste muntje maar ben nu toch wel benieuwd..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: Bodemvondst wapenstuiver Friesland
Nou.. in de CNM staan allemaal streepjes.. wat duidt op een uiterst munt (RRR)
Prijsaanduiding is dan ook lastig.
Misschien heeft Francois een idee..?
Groet, Robin
Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Zie hier pagina 1192 uit Krause van 2010
Echter willen de prijzen van Krause vaak niet goed kloppen maar dit is wel een richt prijs.
Volgens mij moet dit hem zijn:
Echter willen de prijzen van Krause vaak niet goed kloppen maar dit is wel een richt prijs.
- alles voor de euro uit Nederland.
Danny de Munt schreef:Zie hier pagina 1192 uit Krause van 2010
Hier hebben we het in een ander topic ook wel eens over gehad. De Krause is uitermate ongeschikt voor het bepalen van de waarde van Provinciale munten... soms te duur maar meestal zwaar ondergewaardeerd...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
koenmunten schreef: Hier hebben we het in een ander topic ook wel eens over gehad. De Krause is uitermate ongeschikt voor het bepalen van de waarde van Provinciale munten... soms te duur maar meestal zwaar ondergewaardeerd...
Klopt helemaal moet ook zo een boek kopen nog.
- alles voor de euro uit Nederland.
Als je ze voor de Krause-prijs kunt krijgen.. gelijk kopen!!!!
Krause vindt 'm net zo zeldzaam als de vaak voorkomende bezemstuivers..
.. shows you how much they know!
Groet, Robin
Krause vindt 'm net zo zeldzaam als de vaak voorkomende bezemstuivers..
.. shows you how much they know!
Groet, Robin
-
- Donateur
Robin,Robin schreef:Nou.. in de CNM staan allemaal streepjes.. wat duidt op een uiterst munt (RRR)
Groet, Robin
Ik heb de 1e uitgave van CNM en daar staat die wel met prijs : zg 10 fr 20 zf 35 en Pr 75 onder nr 2.11.90
De streepjes staan er net boven en geldt voor 1660 goud 1 1/2 dukaat
Maar misschien staat die in de 2e uitgave er niet meer bij.
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Ina,
Het probleem van de eerste CNM is dat Tom Passon de enige auteur is, die op sommige vlakken gewoon kennis tekort kwam, waardoor er veel klachten/ aanvullingen op deze versie kwamen.
(mogelijk is hier zelfs de prijsaanduiding uit de Krause overgenomen..maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen)
Dit is ook de reden dat bij de 2de druk de hulp is ingeroepen van de bekende numismaat Jan van der Wis.
Deze druk is volledig aangepast en uitgebreid.. en dan ook 2x zo dik.
Voor zover ik de stemming kan peilen is iedereen is zeer te spreken over 'de nieuwe groene'.
Groet, Robin
Het probleem van de eerste CNM is dat Tom Passon de enige auteur is, die op sommige vlakken gewoon kennis tekort kwam, waardoor er veel klachten/ aanvullingen op deze versie kwamen.
(mogelijk is hier zelfs de prijsaanduiding uit de Krause overgenomen..maar dat kan ik niet met zekerheid zeggen)
Dit is ook de reden dat bij de 2de druk de hulp is ingeroepen van de bekende numismaat Jan van der Wis.
Deze druk is volledig aangepast en uitgebreid.. en dan ook 2x zo dik.
Voor zover ik de stemming kan peilen is iedereen is zeer te spreken over 'de nieuwe groene'.
Groet, Robin
Deze bezemstuiver heeft in het boekje van zonnebloem (3e editie) een waarde van 35,-in zg en 60,- in fr, zf is 80,-gulden.
groet: frans,,
groet: frans,,
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
-
- Volledig lid
Vaag., Nu ben ik toch wel benieuwd welk boek klopt. Ik heb al vaker munten gehad waarvan het jaartal niet in de tweede druk van de CNM stond vermeld en dat bleken dan toch wel de zeldzame/schaarse jaartallen te zijn.
Het jaartal staat er WEL in vermeldt, maar zonder prijswaardering... Wat volgens enigen duidt op een RRR.
Geen vermelding duidt dan op RRRR .. zoals de bronzen proef vd gulden Overijssel 1763 3n de overslag gulden 1738/36 Utrecht).
Mogelijk werd er bij de andere catalogi uitgegaan van oude gegevens, en zijn er in de nieuwe CNM GEEN veiling of verkoopresultaten van deze munt gevonden in de afgelopen decennia (doorgaans na 1945).
(dus niet geveild of verkocht en daarom ook geen prijs aan te verbinden).
Groet, Robin
Geen vermelding duidt dan op RRRR .. zoals de bronzen proef vd gulden Overijssel 1763 3n de overslag gulden 1738/36 Utrecht).
Mogelijk werd er bij de andere catalogi uitgegaan van oude gegevens, en zijn er in de nieuwe CNM GEEN veiling of verkoopresultaten van deze munt gevonden in de afgelopen decennia (doorgaans na 1945).
(dus niet geveild of verkocht en daarom ook geen prijs aan te verbinden).
Groet, Robin
Bezemstuivers hebben een 'bezem' (pijlenbundel) van de 7 pijlen van de verenigde provinciën.. en wapenstuivers.. het wapen van de afzonderlijke provincie..
Het hier getoonde stuivertje is dus een bezemstuiver.
Groet, Robin
Het hier getoonde stuivertje is dus een bezemstuiver.
Groet, Robin
Hier bij een foto van de catalogus van catalogus van de Nederlandse Munten
2de geheel herziene en verbeterde druk bij de Bezemstuiver uit 1661 staan
zoals Robin al zij streepjes dus RRR
2de geheel herziene en verbeterde druk bij de Bezemstuiver uit 1661 staan
zoals Robin al zij streepjes dus RRR
Elk papierke is er weer 1
Vraag mij toch af of het reëel is om te denken dat, wanneer er streepjes staan, dat deze munten RRR zijn.
Het slaan van munten werd in de provinciale tijd niet altijd even nauwkeurig bijgehouden. Zelfs in het begin van het koninkrijk nog niet, volgens mij, aangezien ze in de huidige catalogussen nog zelfs uitgaan van het gewicht van het materiaal wat is gebruikt voor het slaan van de munten in een bepaald jaar. Kan het niet gewoon zo zijn dat van dat jaar onbekend is hoeveel munten er geslagen zijn (dat zeiden jullie al), maar dus niet dat het DIRECT om een RRR munt gaat?
Ik weet het niet, maar zit het maar een beetje op door te denken.
Gr. Jeroen
Het slaan van munten werd in de provinciale tijd niet altijd even nauwkeurig bijgehouden. Zelfs in het begin van het koninkrijk nog niet, volgens mij, aangezien ze in de huidige catalogussen nog zelfs uitgaan van het gewicht van het materiaal wat is gebruikt voor het slaan van de munten in een bepaald jaar. Kan het niet gewoon zo zijn dat van dat jaar onbekend is hoeveel munten er geslagen zijn (dat zeiden jullie al), maar dus niet dat het DIRECT om een RRR munt gaat?
Ik weet het niet, maar zit het maar een beetje op door te denken.
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Oude catalogi gingen uit van vaak geschatte slagaantallen.
De nieuwe hebben veiling en verkoopresultaten verwerkt.. dat moet ook wel om een reële prijs te bepalen.(is ook iets makkelijker tegenwoordig met het internet)
.. als een oude catalogus nu ieder keer de gegevens uit een nog oudere overneemt, dan kan het lijken of een bepaalde munt veel voorkomt, terwijl dat niet correct is.
Als er nu een nieuwe catalogus uitkomt die de laatste gegevens verwerkt, dan blijkt dat de munt ineens zeer zeldzaam is en al vele decennia niet is aangeboden.
De prijzen in de nieuwe CNM kloppen voor het grootste gedeelte (munthandelprijzen).
Groet, Robin
De nieuwe hebben veiling en verkoopresultaten verwerkt.. dat moet ook wel om een reële prijs te bepalen.(is ook iets makkelijker tegenwoordig met het internet)
.. als een oude catalogus nu ieder keer de gegevens uit een nog oudere overneemt, dan kan het lijken of een bepaalde munt veel voorkomt, terwijl dat niet correct is.
Als er nu een nieuwe catalogus uitkomt die de laatste gegevens verwerkt, dan blijkt dat de munt ineens zeer zeldzaam is en al vele decennia niet is aangeboden.
De prijzen in de nieuwe CNM kloppen voor het grootste gedeelte (munthandelprijzen).
Groet, Robin
@Gerardo
R Zeldzaam 76-250 exemplaren bekend
RR Zeer zeldzaam 16-75 exemplaren bekend
RRR Uiterst Zeldzaam 6-15 exemplaren bekend
RRRR Van allerhoogste zeldzaamheid 2-5 exemplaren bekend
Streepjes in de catalogus wordt doorgaans beschouwd als RRR
Geen vermelding in catalogus als RRRR
Groet, Robin.
R Zeldzaam 76-250 exemplaren bekend
RR Zeer zeldzaam 16-75 exemplaren bekend
RRR Uiterst Zeldzaam 6-15 exemplaren bekend
RRRR Van allerhoogste zeldzaamheid 2-5 exemplaren bekend
Streepjes in de catalogus wordt doorgaans beschouwd als RRR
Geen vermelding in catalogus als RRRR
Groet, Robin.
Ik dacht dat die 'streepjes' aangaven dat er op het moment van het ter perse gaan van het desbetreffende boekje niet bekend was wat de waarde van een munt kon zijn verkregen dmv berichtgevingen van veilingen ed,
groet: frans..
groet: frans..
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
-
- Volledig lid
Ik heb net een mailtje naar het Fries Museum verzonden. Het zou leuk zijn als hun iets meer over het jaartal kunnen vertellen.
Leuke bezemstuiver van Friesland 1661. Waarde tussen de 20 en 50 euro zou ik zeggen. Redelijk zeldzaam stukje. Je moet bij het maken van catalogi niet vergeten dat tot de jaren 70 dit soort stukken eigenlijk niet los geveild werden. Dat stukken geen waarde aanduiding hebben in de catalogus zegt niet alles. Lang niet alle veilingcatalogi en handelarenlijsten worden geraadpleegd. Tevens is de prijsstelling in veel gevallen niet erg realistisch. Ik heb nog genoeg stukken liggen die je voor 70% van de cataloguswaarde mag overnemen. Tevens is voor de kleinere muntjes er om de een of andere reden wat minder interesse dan voor de grotere stukken. belangrijkste is dat het een leuke vondst is die je niet dagelijks uit de grond zult trekken dus gefeliciteerd!
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Bedenk ook dat de catalogie uit de jaren 70 stammen en dus dce metaaldetector zijn intrede nog niet had gedaan. Ik wil hier mee zeggen dat met de huidige technieken van metaaldetectoren, er vele, vele, munten boven de grond komen. En daar zitten ook wel eens zeldzamere tussen, maar hoe meer er gevonden worden, hoe minder zeldzaam ze worden...
Gr. Jeroen
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
De mening van 1 van de provinciaal experts.
Beste Robin ,
Aan het boekwerk van Passon/van der Wis (CNM) wordt steeds geschaafd.
Vergissingen of onjuistheden worden verbeterd en ook in de prijsstelling worden
zaken aangepast. Het klopt dat het jaartal 1661 van de bezemstuiver van Friesland
slechts sporadisch voorkomt en dus behoorlijk zeldzaam is. Dergelijke munten
in lage kwaliteit blijven echter van geringe waarde. Ze zijn ook weinig aantrekkelijk.
Voor de liefhebber misschien een 20 - 30 euro. Maar ja, een courant jaar zou in deze
kwaliteit misschien 5 euro waard zijn. Veel liefhebbers zijn er niet voor te vinden.....
Met vriendelijke groeten ,
Gijs Henzen
Met dank..
Groet, Robin
Beste Robin ,
Aan het boekwerk van Passon/van der Wis (CNM) wordt steeds geschaafd.
Vergissingen of onjuistheden worden verbeterd en ook in de prijsstelling worden
zaken aangepast. Het klopt dat het jaartal 1661 van de bezemstuiver van Friesland
slechts sporadisch voorkomt en dus behoorlijk zeldzaam is. Dergelijke munten
in lage kwaliteit blijven echter van geringe waarde. Ze zijn ook weinig aantrekkelijk.
Voor de liefhebber misschien een 20 - 30 euro. Maar ja, een courant jaar zou in deze
kwaliteit misschien 5 euro waard zijn. Veel liefhebbers zijn er niet voor te vinden.....
Met vriendelijke groeten ,
Gijs Henzen
Met dank..
Groet, Robin
@Robin wat had je verwacht...................een catalogus is op het moment van uitbrengen eigenlijks al verouderd. Daarvan afgezien heb je verschillende soorten handelaren de goedkopre en de duurdere de betrouwbare en de onbetrouwbare. Prijzen in catalogi zijn dan ook niet meer dan een ruwe richtlijn en kunnen niet rigide gehanteerd worden. Iets kan superzeldzaam zijn, maar als er geen verzamelaar voor is dan ga je er geen goede prijs voor krijgen.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Het ging mij vooral om het feit dat de munt in de eerste uitgave van de CNM gewoon geprijsd was en in de 2de ineens niet meer..
Ik wou daar graag wat helderheid over.
Jij en Gijs hebben die nu gegeven, waarvoor mijn dank.
Groet, Robin
Ik wou daar graag wat helderheid over.
Jij en Gijs hebben die nu gegeven, waarvoor mijn dank.
Groet, Robin