Nederland 2012
Moderator: euromunter
-
- Globale moderator
Re: Nederland 2012
Het Abonnementen bestelformulier voor 2012 staat online.
Themaset 2012 verschijnt in september. Thema is al bekend uiteraard, maar wordt donderdag officieel bekend gemaakt.
Er verschijnen dit jaar 3 verzamelaarsmunten.
De eerste in april volgens dit formulier (400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije).
De tweede volgt in september, meer informatie volgt snel.
De derde verschijnt in november. Ook hierover zeer spoedig meer nieuws.
Groeten Paul
Themaset 2012 verschijnt in september. Thema is al bekend uiteraard, maar wordt donderdag officieel bekend gemaakt.
Er verschijnen dit jaar 3 verzamelaarsmunten.
De eerste in april volgens dit formulier (400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije).
Groeten Paul
-
- Senior lid
Prijs van het BU set 27,50 Eruo, flinke prijsverhoging. 3,55 Euro is een flinke prijs voor een 2 euromunt....
123
Bedoel je drie verzamelaarsmunten van 5 euro of mag dat nog niet vermeld worden? Een derde herdenkingsmunt vind ik zelf goed nieuws, maar de KNM moet wel uitkijken dat het er niet té veel worden (elk jaar meer). In ieder geval ben ik benieuwd naar de thema's; ik zal dit topic goed in de gaten houden.euromunter schreef: De eerste in april volgens dit formulier (400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije).
Bernard
Vorig jaar waren het er ook 3....
-
- Senior lid
Misschien is de 3e 5€ munt van vorig jaar voor 10 Euro zo goed bevallen, dat ze het dit jaar nog eens over mogen doen...bernard3 schreef:Bedoel je drie verzamelaarsmunten van 5 euro of mag dat nog niet vermeld worden? Een derde herdenkingsmunt vind ik zelf goed nieuws, maar de KNM moet wel uitkijken dat het er niet té veel worden (elk jaar meer). In ieder geval ben ik benieuwd naar de thema's; ik zal dit topic goed in de gaten houden.euromunter schreef: De eerste in april volgens dit formulier (400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije).
Bernard
123
Even voor de duidelijkheid.bernard3 schreef:Bedoel je drie verzamelaarsmunten van 5 euro of mag dat nog niet vermeld worden? Een derde herdenkingsmunt vind ik zelf goed nieuws, maar de KNM moet wel uitkijken dat het er niet té veel worden (elk jaar meer). In ieder geval ben ik benieuwd naar de thema's; ik zal dit topic goed in de gaten houden.euromunter schreef: De eerste in april volgens dit formulier (400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije).
Bernard
Herdenkingsmunt = €2 euro CC
Verzamelaarsmunt = Munten (met thema) met andere waardes
Een land mag natuurlijk geen 3 2 euro-herdenkingsmunten uitgeven.
Dat onderscheid was me inderdaad even niet duidelijk; ik gebruikte die woorden als synoniem, maar dat is dus onjuist. Ik wist wel dat er geen 3 twee-euromunten uitgegeven mochten worden, maar 1 twee-euromunt (naast de TYE) en 2 vijfeuromunten was theoretisch wel mogelijk geweest. Maar bedankt voor de opheldering. Nu is het afwachten totdat Paul de thema's (van de overige 2 vijfeuromunten) mag publiceren.Daniël schreef: Herdenkingsmunt = €2 euro CC
Bernard
-
- Senior lid
5 Euromunten zijn ook gewoon herdenkingsmunten hoor.Daniël schreef:Even voor de duidelijkheid.bernard3 schreef:Bedoel je drie verzamelaarsmunten van 5 euro of mag dat nog niet vermeld worden? Een derde herdenkingsmunt vind ik zelf goed nieuws, maar de KNM moet wel uitkijken dat het er niet té veel worden (elk jaar meer). In ieder geval ben ik benieuwd naar de thema's; ik zal dit topic goed in de gaten houden.euromunter schreef: De eerste in april volgens dit formulier (400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije).
Bernard
Herdenkingsmunt = €2 euro CC
123
Klopt, maar nu ik erover nadenkt zijn 2 euro herdenkingsmunten denk ik geen verzamelaarsmunten. Paul schreef dat er 3 verzamelaarsmunten kwamen, daar kan dus geen 2 euro herdenkingsmunt bijzitten.genius schreef: 5 Euromunten zijn ook gewoon herdenkingsmunten hoor.
Bernard
-
- Senior lid
Het is "ingewikkeld", zijn 2 herdenkingsmunten van de ministaaten, geen verzamelaarsmunten? Ze worden immerst alleen aan verzamelaars uitgegeven.bernard3 schreef:Klopt, maar nu ik erover nadenkt zijn 2 euro herdenkingsmunten denk ik geen verzamelaarsmunten. Paul schreef dat er 3 verzamelaarsmunten kwamen, daar kan dus geen 2 euro herdenkingsmunt bijzitten.genius schreef: 5 Euromunten zijn ook gewoon herdenkingsmunten hoor.
Bernard
Nog wat leuker:
2 euromunten voor circulatie bestemd, kunnen verzamelt worden (verzalaarsmunt) en tevens iets herdenken, b.v. 10 jaar bestaan van de euro (herdenkingsmunt)
Daarintegen is een gouden 10 Euro die 400 jaar Nederland - Japan herdenkt (herdenkingsmunt) en van verzamelaars verzamelt wordt (verzamelaarsmunt) geen circulatiemunt gezien de te hoge goudwaarde, hoewel het theoretisch kan. De 5 euromunt 400 jaar Nederland - Japan daarintegen is wel een circulatiemunt, want ze zou kunnen circuleren (hoewel het moelijk is ermee te betalen).
Het is misschien verstandig in die termelogie verzamelaarsmunt/herdenkingsmunt geen te harde grenzen te stellen.
123
Volgens de richtlijnen en benamingen van de Europese Centrale Bank en de Europese Commissie zijn er alleen herdenkingsmunten van 2 euro.
Alle andere munten, buiten de 1 cent t/m 2 euromunten, zijn verzamelaarsmunten.
Maargoed, dit is weer een discussie waar we toch niet uitkomen. Laten we het er maar op houden dat Bernard zich per ongeluk vergist had wat hij al netjes toegegeven heeft.
Alle andere munten, buiten de 1 cent t/m 2 euromunten, zijn verzamelaarsmunten.
Maargoed, dit is weer een discussie waar we toch niet uitkomen. Laten we het er maar op houden dat Bernard zich per ongeluk vergist had wat hij al netjes toegegeven heeft.

-
- Globale moderator
Er zit inderdaad geen 2 euro herdenkingsmunt bij.bernard3 schreef:Klopt, maar nu ik erover nadenkt zijn 2 euro herdenkingsmunten denk ik geen verzamelaarsmunten. Paul schreef dat er 3 verzamelaarsmunten kwamen, daar kan dus geen 2 euro herdenkingsmunt bijzitten.genius schreef: 5 Euromunten zijn ook gewoon herdenkingsmunten hoor.
Bernard
Maar er kan zich natuurlijk altijd een situatie voordoen dat er een 2 euro herdenkingsmunt wordt uitgegeven als Willem Alexander de troon overneemt van koningin Beatrix. En er kan ook een verzamelaarsmunt bijkomen wanneer het Nederlandse elftal het EK wint...
groeten Paul
-
- Globale moderator
Een paar jaar terug mochten we een enquête invullen. Misschien dat ze daar wensen van de verzamelaar uit hebben gehaaldgenius schreef:Misschien is de 3e 5€ munt van vorig jaar voor 10 Euro zo goed bevallen, dat ze het dit jaar nog eens over mogen doen...bernard3 schreef:Bedoel je drie verzamelaarsmunten van 5 euro of mag dat nog niet vermeld worden? Een derde herdenkingsmunt vind ik zelf goed nieuws, maar de KNM moet wel uitkijken dat het er niet té veel worden (elk jaar meer). In ieder geval ben ik benieuwd naar de thema's; ik zal dit topic goed in de gaten houden.euromunter schreef: De eerste in april volgens dit formulier (400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije).
Bernard

Deze week volgt er zeker nog meer nieuws!
Groeten Paul
-
- Senior lid
-
- Globale moderator
NIEUWS VAN DE KNM!
Proofset 2012
Serie: nationale collectie 2012-2016.
Thema: Ondernemerschap "Heineken".
Oplage: 5.000 sets

Serie verzamelaarsmunten 2012-2016
Thema: Nationale collectie
Waarde: 5 euro in Proof (zilver) en BU (verzilverd)
Waarde: 10 euro in Proof (goud)
Uitgifte: november 2012
Europaster
Thema: ... (Europese Kunstenaars)
Waarde: 5 euro (zilver en verzilverd) en 10 euro (goud)
Dag van de Munt
Guest of Honourset
Dag van de Muntset
Thema: Innovatieve technieken (nieuwe serie)
Muntrolpakketten
Twee varianten. 1 met en 1 zonder de rol 2 euro "10 jaar euro".
Themaset 2012
Thema: 10 jaar huwelijk Willem Alexander en Maxima
Oplage: 5.000 stuks
Uitgifte volgt in september.
Groeten Paul
Proofset 2012
Serie: nationale collectie 2012-2016.
Thema: Ondernemerschap "Heineken".
Oplage: 5.000 sets

Serie verzamelaarsmunten 2012-2016
Thema: Nationale collectie
Waarde: 5 euro in Proof (zilver) en BU (verzilverd)
Waarde: 10 euro in Proof (goud)
Uitgifte: november 2012
Europaster
Thema: ... (Europese Kunstenaars)
Waarde: 5 euro (zilver en verzilverd) en 10 euro (goud)
Dag van de Munt
Guest of Honourset
Dag van de Muntset
Thema: Innovatieve technieken (nieuwe serie)
Muntrolpakketten
Twee varianten. 1 met en 1 zonder de rol 2 euro "10 jaar euro".
Themaset 2012
Thema: 10 jaar huwelijk Willem Alexander en Maxima
Oplage: 5.000 stuks
Uitgifte volgt in september.
Groeten Paul
-
- Globale moderator
Afbeeldingen uit de Muntpers.
Groeten Paul

Groeten Paul
-
- Globale moderator
Agenda uit de Muntpers.
Opvallend is het vraagteken bij de maand mei.
Groeten Paul

Groeten Paul
Weer aardig wat informatie Paul, bedankt.
Viel me net op, heb je een nieuwe avatar en wat betekent het?
Gr. Alfred
Viel me net op, heb je een nieuwe avatar en wat betekent het?
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Senior lid
In mei zal de tweede officiële Nederlandse 5 en 10 euro herdekingsmunt 2012 uitkomen. Gezien in maart de eerste en in november de derde munt uitkomt en tussen 1 en 3 ligt immer 2.....euromunter schreef:Agenda uit de Muntpers.
Groeten Paul
123
-
- Globale moderator
De tweede volgt in september, zoals aangegeven in de agenda 

-
- Senior lid
Oei, dan heb ik die over het hoofd gezien.euromunter schreef:De tweede volgt in september, zoals aangegeven in de agenda
123
-
- Globale moderator
Misschien voor een mei een leuke verzamelaarsmunt, muntenset of iets dergelijks met als thema: 100ste geboortedag van Marten Toonder.
Groeten PaulWikipedia schreef:
Marten Toonder (Rotterdam, 2 mei 1912 – Laren, 27 juli 2005) was een belangrijk Nederlands stripauteur. Hij kreeg grote bekendheid als schrijver en tekenaar van Olivier B. Bommel en Tom Poes, en hij was de broer van schrijver Jan Gerhard Toonder.
-
- Senior lid
Wat zijn de kansen dat dit een 2 euro CC is?euromunter schreef:Agenda uit de Muntpers.
Groeten Paul

Wellicht een zilveren 10 euro, al mogen ze daar natuurlijk nog niets over zeggen van Beaeuromunter schreef:
Groeten Paul

Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Het speculeren gaat beginnen, zal het iets met een of andere troonopvolging zijn?sgtravel schreef:Wellicht een zilveren 10 euro, al mogen ze daar natuurlijk nog niets over zeggen van Beaeuromunter schreef:
Groeten Paul
Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!