Nederland 2012

Plaats hier berichten over het uitgifteprogramma van een desbetreffend euroland. Denk hierbij aan: oplagen, wijzigingen op de munt, etc.

Moderator: euromunter

Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Nederland 2012

Bericht door Ilosab »

euromunter schreef:In de nacht van woensdag op donderdag zal de informatie hier om 0.00 uur worden geplaatst :knipoog: Groeten Paul
Mooi, dan waak jij over de info, lig ik in mijn mandje en lees het donderdagmorgen wel.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus »

euromunter schreef: Tevens moet in Nederland een verzamelaarsmunt (een verzilverde 5 of 10 euro) voor iedereen tegen nominale waarde te verkrijgen zijn.
Groeten Paul
Euh, het muntgebouw vijfje was toch ook alleen via de site, voor 10 euro te verkrijgen? Zouden de KNM het nu niet weer op zo'n manier doen?
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Griphus schreef:Euh, het muntgebouw vijfje was toch ook alleen via de site, voor 10 euro te verkrijgen?
Het muntgebouw vijfje was ook in rollen voor nominaal plus een kleine toeslag verkrijgbaar.
Maar vertrouw Paul nu maar, hij heeft net als ik de informatie over de nieuwe uitgifte al.

Luit
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Weer z'n stom vijfje of tientje van verzilverd koper word er moe van, waarom geen 2tje. Vandaag geprobeerd om 17 schilderskunst vijfjes in de winkel uit te geven, ze keken mij aan van wat is dat, nou dit is wettigbetaalmiddel, ik neem dat niet aan, ik ken die munten niet was het antwoord. Zelfs bij de rabobank wisten ze er amper vanaf, uiteindelijk bij het postkantoor kunnen omruilen voor biljetjes.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

In het algemeen nemen mensen dit niet om er later mee te betalen. Echter is het wel een betaalmiddel in het land van uitgifte, je moet er niet mee in Duitsland aankomen als het een Nederlands vijfje is.

Maargoed dat postkantoren ze nog wel aannemen. Je kan de banken ook niets kwalijk nemen, die moeten er uiteindelijk ook waar vanaf zien te komen. Banken staan nou eenmaal bekend vanwege de steeds mindere service die ze verlenen.
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

De KNM staat garant voor nieuwe en innovatieve uitgaven. Daarbij hoort dat de munten qua ontwerp vaak omstreden zijn. Als ik kijk naar landen die net als ons zijn ten prooi gevallen aan de euro-idiotie ben ik maar wat blij me niet te hoeven afgescheept te voelen de laatste jaren met oude gebouwen, historische figuren en oubollige plaatjes zoals die mislukte munt van Malta greeny .
Pionierswerk zal altijd omstreden blijven en nostalgisch terugkijkende verzamelaars, ja voor hun zal het soms wel even slikken zijn. De ontwerpen worden met zorg afgewogen en vertellen allemaal een heel eigen verhaal en daar zijn ballen voor nodig en dat leveren ze.
Ik moet er niet aan denken dat ik, als verzamelaar van Nederlandse munten, wordt opgescheept met provinciewapens, historische gebouwen of folkloristisch erfgoed als koekhappen en zaklopen. Een voor velen abstract begrip als 'beeldhouwen'; het doet mijn bloed sneller stromen! Wil je weten wat er in dit kikkerlandje op dat gebied heeft plaatsgevonden is http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... eldhouwers een leuke start. Laat jezelf maar eens verrassen op dit gebied; daarvoor is het aanbod te overweldigend. Legio mogelijkheden om dit item te verwerken op een metaalschijfje en een mooie impliciete les cultuurhistorie voor ons allemaal.
Spanje en Duitsland, de zielos’s, ze moeten zich maar laten afschepen met een jarenlange saaie reeks munten… Wij, bofkonten, worden keer op keer weer wakker geschud met geweldige ontwerpen!
Rembrandt werd failliet verklaard, van Gogh verkocht helemaal niks behalve aan zijn broer en met Karel Appel werd de spot gedreven. Te vaak (h)erkent Nederland pas zijn creatieve onderdanen achteraf. Dat was toen en is nu schijnbaar nog steeds voor de goegemeente. De KNM doet zijn best dit dilemma te slechten.
Ik ben heel benieuwd naar het nieuwe ontwerp en laat me graag verrassen, ook ditmaal. Het thema alleen al is een uitdaging en maakt me bij voorbaat blij :) .

Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
Griphus Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door Griphus »

Een mooie nieuwe dag, dus tijd voor een nieuwe hint: de herdenkingsmunt is ontworpen door twee ontwerpers die al eerder een herdenkingsmunt hebben ontworpen.
Misschien de ontwerpers van het waterland vijfje, Esther Tielemans & Thomas Bennen?
Esther Tielemans is beeldend kunstenares.
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Griphus schreef:
Een mooie nieuwe dag, dus tijd voor een nieuwe hint: de herdenkingsmunt is ontworpen door twee ontwerpers die al eerder een herdenkingsmunt hebben ontworpen.
Misschien de ontwerpers van het waterland vijfje, Esther Tielemans & Thomas Bennen?
Esther Tielemans is beeldend kunstenares.
Dat zou kunnen, maar er zijn nog 5 of 6 herdenkingsmunten die ontworpen zijn door 2 personen dus het blijft gissen.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Martin schreef:Spanje en Duitsland, de zielos’s, ze moeten zich maar laten afschepen met een jarenlange saaie reeks munten… Wij, bofkonten, worden keer op keer weer wakker geschud met geweldige ontwerpen! Marvin
Nou, daar ben ik het toch niet mee eens. De jaarlijkse serie Duitse munten met monumentale gebouwen is toch erg mooi. En die kathedraal van Burgos is ook niet verkeerd. Als ik dat dan vergelijk met een Turkse tulp dan heeft Duitsland en Spanje toch wel mijn voorkeur.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Het betreft hier wel twee verschillende soorten munten. Je hebt het over de 2 euro herdenkingsmunten van Spanje en Duitsland. Twee, tot nu toe, schitterende series! Maar als ik naar de vergelijkende verzamelaarsmunten kijk van Spanje en Duitsland (die tegen nominale waarde te verkrijgen zijn), wordt ik niet erg vrolijk van de 10 euromunten van Duitsland wat betreft de ontwerpen en ook de Spaanse 12, 20 en 30 euromunten zijn niet de mooiste ontwerpen naar mijn mening.

De meeste 5 euromunten vind ik wel een goed en mooi ontwerp hebben, uitzonderingen daar gelaten :knipoog:

groeten Paul
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik kijk alleen naar de 2 euro CC munten en de uitgebrachte edities van Nederland. Voor de overige munten van een land interesseer ik me niet zo.

Gr. Alfred
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ilosab schreef:Ik kijk alleen naar de 2 euro CC munten en de uitgebrachte edities van Nederland. Voor de overige munten van een land interesseer ik me niet zo.

Gr. Alfred
Dan kan je vanaf volgend jaar sowieso 1 herdenkingsmunt per jaar verzamelen t/m 2015! Heb er zin in, ben benieuwd hoe ze het thema '200 jaar koninkrijk' gaan uitvoeren op de munten. :lach:
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Topic met betrekking tot de 5 & 10 EURO "BEELDHOUWKUNST":

:arrow: http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=14&t=10986

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Themaset 2012 "10 jaar huwelijksviering Maxima en Willem-Alexander".

Oplage: maximaal 5.000 sets
Prijs: € 35,-
Uitgifte: 20 september

Afbeelding

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

KNM schreef:

THEMASET 2012

• De Themaset 2012 staat in het teken van het 10-jarig huwelijksfeest van Kroonprins Willem-Alexander en Prinses Máxima. Beleef de mooie, ontroerende en spraakmakende momenten opnieuw

• Alle 8 Nederlandse eurodenominaties 2012, in BU-kwaliteit

• Inclusief Zilveren herdenkingsuitgifte

• Op de voorzijde van de herdenkingsuitgifte beeld van de huwelijksceremonie, op de keerzijde een fotocollage van verschillende bijzondere momenten van de huwelijksdag

• Het kroonjuweel onder de Nederlandse Muntsets

€ 35,00

Specificaties:

Metaal: Divers
Gehalte: Herdenkingsuitgifte 925/1000
Gewicht: Herdenkingsuitgifte 9,5 g
Diameter: Herdenkingsuitgifte 30 mm
Rand: Divers
Kwaliteit: Brilliant Uncirculated
Nominale waarde: 3,88 euro
Oplage: 5.000
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

In november zal er een nieuwe 5 euromunt verschijnen.

Het thema van deze munt is "De Grachtengordels van Amsterdam" welke op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan.

Informatie afkomstig van de nieuwsbrief van Eurocoinhouse...

Groeten Paul
numisfreund Germany
Moderator
Moderator

Bericht door numisfreund »

euromunter schreef:In november zal er een nieuwe 5 euromunt verschijnen.

Het thema van deze munt is "De Grachtengordels van Amsterdam" welke op de UNESCO Werelderfgoedlijst staan.
2012 vieren we de 400. verjaardag van de grachten van Amsterdam!

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grachtengordel_(Amsterdam)
Groet uit Dortmund / Duitsland van Rudolf
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Het Grachtengordel Vijfje zal het UNESCO logo dragen en zal op 20 november worden uitgegeven.

Groeten Paul
JHG Coins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JHG Coins »

Ik moet zeggen dat ik het een mooi thema vind, ik hoop dat het niet abstract word maar een realistische weergave.
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Donderdag 25 oktober wordt het ontwerp bekend gemaakt en is de munt te bestellen op de site van de KNM. De uitgifte is op 20 november!
KNM schreef:

Nieuwste Nederlandse herdenkingsmunt 2012

Vanaf donderdag 25 oktober 00.00 uur is de nieuwste Nederlandse herdenkingsmunt van 2012 beschikbaar in onze webwinkel. Op dit tijdstip wordt uiteraard ook het ontwerp bekend gemaakt. Wat we u nu alvast kunnen vertellen is het thema: De Amsterdamse Grachtengordel!

Via Facebook en Twitter blijft u automatisch op de hoogte over de ontwikkelingen en nieuwtjes rondom deze nieuwe herdenkingsmunt. Zo ziet u bijvoorbeeld foto’s van het productieproces en geven we u een klein kijkje achter de schermen.
Laten we hopen op een fantastisch design! Zou een mooie afsluiter van het jaar zijn wat betreft Nederland :klap: :klap: :klap:

Groeten Paul
$and€r Virgin Islands (Brit)
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Groeten Paul
Ik heb ergens gelezen dat het een serie word, mogelijk 9 stuks.. :?: :?: :?: (Alle Nederlandse Unesco werelderfgoed locaties)
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Dat wordt dan misschien wel de eerste munt met een rood lampje... :knipoog:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

$and€r schreef:

Groeten Paul
Ik heb ergens gelezen dat het een serie word, mogelijk 9 stuks.. :?: :?: :?: (Alle Nederlandse Unesco werelderfgoed locaties)
Dit klopt ook! In februari is er een nieuwe serie aangekondigd, welke zal duren t/m 2016. Of dit jaartal nog steeds klopt weet ik niet. In elk geval wordt het een negendelige serie met onze Wereld Erfgoederen die op de lijst van de UNESCO staan.

EDIT: serie loopt van 2012 t/m 2020!!! Elk jaar dus 1 uitgifte in deze serie :klap: :klap: :klap:

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Nederland 5 & 10 euro "Grachtengordels van Amsterdam" 2012

Vannacht om 0.00 uur komt het embargo te vervallen en mag de informatie worden vrijgegeven!
Hier horen ook de afbeeldingen bij.
Vanaf 0.00 uur zal de munt tevens op de site van de KNM te bestellen zijn!

In de serie UNESCO Wereld Erfgoedlijst zal dus de eerste munt op 19 november beschikbaar zijn!

En het is een mooi ontwerp naar mijn mening!!!

Zeer mooie afsluiter van het jaar wat betreft de numismatische uitgiftes van de KNM...

In de rubriek Verzamelaarsmunten komt het topic te staan!

Groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Nederland 5 euro 2012 Amsterdamse grachtengordels!!!

Afbeelding Afbeelding

Ga naar het topic over deze munt: Klik hier.

Groeten Paul

Terug naar “Uitgifteprogramma's per euroland”