Al zou de KNM het wel op de planning hebben staan als de ''Mysterie uitgifte'', zouden ze het niet ineens op facebook vertellen hoe het wel zit.Diva_Mariek schreef:Als ik Facebook mag geloven, komt er in Nederland dit jaar niet nog een 2 euro cc. Zie de vraag + reactie van de KNM (weet niet hoe je het netjes kan knippen&plakken vanuit FB naar hier):
"Can the mint please tell us if you are planning to issue a national 2 euro commemorative coin for this year? A yes, no or maybe answer is enough - thanks
Vind ik leuk · · 12 februari om 17:44 ·
2 personen vinden dit leuk.
KoninklijkeNederlandseMunt Hello, we are not planning to issue another national 2 euro commemorative coin for this year.
13 februari om 9:59 · Vind ik leuk
EuroHobby Coins thanks for the info
13 februari om 18:26 · Vind ik leuk"
Nederland 2012
Moderator: euromunter
-
- Senior lid
Re: Nederland 2012
-
- Lid
Dan hadden ze met "maybe" kunnen antwoorden. Nu is het gewoon "nee" dus.
-
- Globale moderator
Zoals in het programma van Nederland valt te lezen staat er géén nationale 2 euro herdenkingsmunt gepland. Dit kan door het ministerie van Financiën alsnog besloten worden.
Ik ga er niet van uit, maar als het thema het toelaat...? Wat ik al eerder heb gezegd, in 2013 verschijnt er weer een nationale 2 euro herdenkingsmunt. Het vraagteken bij de maand mei is natuurlijk deels een publiciteitsstunt.
Ik ga uit van een penning of een muntenset. Het wordt in elk geval geen Marten Toonder munt of set. Wat wel goed mogelijk is, is natuurlijk een muntenset met welkom terug André Kuipers! Alleen hebben ze het probleem dat hij niet in mei terugkomt, maar op 1 juli door omstandigheden.
Ook is er in het programma aangegeven dat in september de tweede verzamelaarsmunt (thema Europaster Programma) komt en in november de derde (thema Nationale collectie). Een vierde is altijd mogelijk natuurlijk. Wat als Nederland Europees Kampioen Voetbal wordt?
Het kan ook zijn dat in mei het muntenprogramma "200 jaar Koninkrijk der Nederlanden" bekend wordt gemaakt. En dat tevens een eerste muntenset of penning wordt uitgegeven.
Een nationale 2 euro herdenkingsmunt van Nederland 2012 is zeker besproken binnen de verantwoordelijke instanties. Blijkbaar is er geen thema wat de munt verantwoord!
Allemaal speculaties en ideeën, we kunnen maar beter afwachten!
groeten Paul
Ik ga er niet van uit, maar als het thema het toelaat...? Wat ik al eerder heb gezegd, in 2013 verschijnt er weer een nationale 2 euro herdenkingsmunt. Het vraagteken bij de maand mei is natuurlijk deels een publiciteitsstunt.
Ik ga uit van een penning of een muntenset. Het wordt in elk geval geen Marten Toonder munt of set. Wat wel goed mogelijk is, is natuurlijk een muntenset met welkom terug André Kuipers! Alleen hebben ze het probleem dat hij niet in mei terugkomt, maar op 1 juli door omstandigheden.
Ook is er in het programma aangegeven dat in september de tweede verzamelaarsmunt (thema Europaster Programma) komt en in november de derde (thema Nationale collectie). Een vierde is altijd mogelijk natuurlijk. Wat als Nederland Europees Kampioen Voetbal wordt?
Het kan ook zijn dat in mei het muntenprogramma "200 jaar Koninkrijk der Nederlanden" bekend wordt gemaakt. En dat tevens een eerste muntenset of penning wordt uitgegeven.
Een nationale 2 euro herdenkingsmunt van Nederland 2012 is zeker besproken binnen de verantwoordelijke instanties. Blijkbaar is er geen thema wat de munt verantwoord!
Allemaal speculaties en ideeën, we kunnen maar beter afwachten!
groeten Paul
-
- Globale moderator
Inderdaad, ten tijde van de "geruchten" rond de Erasmusmunt ontkende zowel de Marketing afdeling als de Klantenservice van de KNM dat deze munt er zou komen.Euro schreef:Al zou de KNM het wel op de planning hebben staan als de ''Mysterie uitgifte'', zouden ze het niet ineens op facebook vertellen hoe het wel zit.
En er staat ook "Hello, we are not planning to issue another national 2 euro commemorative coin for this year."
Dat hebben we al wel vaker gehoord en gezien en gelezen bij diverse munthuizen
Heeft iemand de 2 euro CC munt 2012 van Nederland al in UNC ? Ik wel, en vind de kwaliteit dit jaar heel slecht, zo slecht heb ik van de Nederlandse Munt niet eerder gezien. Die van vorig jaar van Erasmus waren veel beter. Ik schaam me voor Nederland en hoe ze met zowel handelaars als verzamelaars omgaan.
De BU-set 2012 Nederland die ik inmiddels ook heb is prima en dan die 2 euro CC er als extra bij. De Proof-set zal ongetwijfeld ook goed zijn.
Maar de UNC munt 2 euro CC is een aanfluiting
De BU-set 2012 Nederland die ik inmiddels ook heb is prima en dan die 2 euro CC er als extra bij. De Proof-set zal ongetwijfeld ook goed zijn.
Maar de UNC munt 2 euro CC is een aanfluiting
-
- Globale moderator
Ik heb ze nog niet binnen, maar dat is inderdaad wel jammer.
Vergeet echter niet dat deze munten zijn geslagen voor de circulatie en er voor de verzamelaars andere uitgiftes zijn geslagen.
Dit heeft dus echt helemaal niets te maken met hoe ze met de verzamelaars en handelaren omgaan! De UNC-munt is geen aanfluiting, maar gewoon een munt geslagen voor de circulatie. En daar zal deze wel aan voldoen.
groeten Paul
Vergeet echter niet dat deze munten zijn geslagen voor de circulatie en er voor de verzamelaars andere uitgiftes zijn geslagen.
Dit heeft dus echt helemaal niets te maken met hoe ze met de verzamelaars en handelaren omgaan! De UNC-munt is geen aanfluiting, maar gewoon een munt geslagen voor de circulatie. En daar zal deze wel aan voldoen.
groeten Paul
Paul, net als jou heb ik de munt nog niet, maar ik zie niet in waarom de munt geen aanfluiting zou kunnen zijn.euromunter schreef:De UNC-munt is geen aanfluiting, maar gewoon een munt geslagen voor de circulatie. En daar zal deze wel aan voldoen.
Van Belgische munten zeggen we dat ook vaak, vergeet dat niet.
Voor het prestige van een munthuis is kwaliteit heel belangrijk, en als dat dan ontbreekt is dat wel terdege een aanfluiting.
Maar zoals als gezegd, ik kan er nog niet over oordelen, misschien gaat het gewoon om af en toe een slechte munt.
Luit
Ik heb zojuist mijn UNC munten binnengekregen die ik bij een handelaar heb besteld (grotendeels voor een buitenlandse ruilpartner). Een aanfluiting zou ik de munten niet willen noemen, maar ik begrijp de mening van Milcotoire wel. De kwaliteit vind ik zelf minder dan bijv. de Duitse munt die ik al binnen heb, verder heb ik nog geen vergelijk. De munten zijn soms wat vlekkerig en ogen gewoon wat minder dan je normaliter gewend bent. Op de onderstaande foto is het misschien wat moeilijk te zien. Zijn trouwens willekeurig de eerste 9 munten uit het zakje.
Bernard
Die in de muntrol wel voor omgerekend 3 euro per stuk aan de verzamelaar verkocht wordt door de KNM...euromunter schreef:De UNC-munt is geen aanfluiting, maar gewoon een munt geslagen voor de circulatie.
Bernard
-
- Lid
Zojuist de euromunten van de KNM ontvangen, 2 stuks. De kwaliteit van mijn munten is belabberd, ze zijn dof, het lijkt alsof ze al in omloop zijn geweest. Bovendien zit er op 1 van de munten een stevige kras. En dat voor 6,95 euro. De erasmus munten unc waren veel beter.
Dick
Dick
Dat klinkt waardeloos en zeker voor die prijs.gdgf schreef:Zojuist de euromunten van de KNM ontvangen, 2 stuks. De kwaliteit van mijn munten is belabberd, ze zijn dof, het lijkt alsof ze al in omloop zijn geweest. Bovendien zit er op 1 van de munten een stevige kras. En dat voor 6,95 euro. De erasmus munten unc waren veel beter.
Dick
Misschien een optie om ze terug te sturen en betere exemplaren te vragen/eisen.
Je koopt tenslotte een produkt en als dat niet aan de kwaliteits verwachting doet, lijkt mij dat je het kan omruilen...
Gr. Mischa
Lid van de club van 3292!!!
Sorry Paul,euromunter schreef: Vergeet echter niet dat deze munten zijn geslagen voor de circulatie en er voor de verzamelaars andere uitgiftes zijn geslagen.
De UNC-munt is geen aanfluiting, maar gewoon een munt geslagen voor de circulatie. En daar zal deze wel aan voldoen.
groeten Paul
Deze 2 euro munten CC 2012 van Nederland zijn zeer slecht, niet gaaf, niet alleen dof en een viezige laag erop, en fors ruw en beschadigd oppervlak.
Dit zijn we van Nederland helemaal niet gewend. Andere normale omloopmunten van andere jaren zo uit de rol, dus gewoon UNC zien er meestal goed uit.
De 2 euro CC van 2011 was ook gewoon prima.
Ik ben net als jullie verzamelaar vanaf het eerste moment, maar Nederland zakt nu onder het niveau van bijvoorbeeld Italië.
En als ik Belgische munten de laatste jaren zo uit de rol heb, dan zien deze er ook heel goed uit.
Luxemburg was ook jarenlang heel goed, met de UNC. Maar ook hier zijn vooreerst voor 2012 ook slechte UNC munten, heb beide 2 euro CC's 2012 en de jaarserie in UNC van Luxemburg en die vielen ook erg tegen. Leek wel of Groothertog Henri was gevallen door de gladheid want in 2012 diverse munten met schaafplekken op zijn gezicht.
Veel landen geven niet alle munten uit voor omloop, die verzamel ik BU of Proof. Maar landen zoals Luxemburg en Cyprus kon je gerust tot 2011 toe in UNC verzamelen.
Dat UNC niet speciaal voor verzamelaars zou kunnen zijn, vind ik niet correct, dan zou je een grote groep (en ook beginnende) verzamelaars niet serieus nemen.
Er is geen enkele reden om munten bij uitgifte al slecht te moeten laten zijn, door versleten muntstempels te gebruiken.
In theorie zelfs moet een UNC munt nagenoeg GAAF zijn, omdat hij gewoon niet in omloop is geweest. Alleen wat valschade zou er op kunnen zitten.
Van mijn handelaar heb ik begrepen dat zij bij de Nederlandse Munt niets te zeggen/wensen hebben.
De 2 euro CC 2012 munten hebben ze in grote zakken gekregen als zijnde stort/bulkgoed. En ze zijn tot nu toe allemaal slecht. (Hopelijk komen er t.z.t. betere in omloop).
Gewoon jammer van een munthuis waar je dit niet van verwacht.
Laatst gewijzigd door Milcotoiro op 18 feb 2012, 16:45, 4 keer totaal gewijzigd.
-
- Superlid
Jullie maken mij niet al te vrolijk, ik krijg ze half volgende week pas binnen, ben benieuwd of die van mij er ook zo beroerd uitzien
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
-
- Globale moderator
Luit,llinde schreef:Paul, net als jou heb ik de munt nog niet, maar ik zie niet in waarom de munt geen aanfluiting zou kunnen zijn.euromunter schreef:De UNC-munt is geen aanfluiting, maar gewoon een munt geslagen voor de circulatie. En daar zal deze wel aan voldoen.
Van Belgische munten zeggen we dat ook vaak, vergeet dat niet.
Voor het prestige van een munthuis is kwaliteit heel belangrijk, en als dat dan ontbreekt is dat wel terdege een aanfluiting.
Maar zoals als gezegd, ik kan er nog niet over oordelen, misschien gaat het gewoon om af en toe een slechte munt.
Ik vind het pas een aanfluiting op het moment dat de munten speciaal voor de verzamelaars zijn gemaakt. De kwaliteit van de Belgische UNC-munten is slecht, maar vergeet niet dat ze voldoen aan de criteria voor een munt voor het chartale betalingsverkeer.
Italië is vaak ook om te huilen en de Franse 2 euro herdenkingsmunt van 2011 was zo erg dat ik de mooiste eruit heb gehaald die ik had besteld en de anderen voor het grootste gedeelte maar de circulatie in heb gedaan.
Wij als verzamelaars moeten niet vergeten dat de UNC-munten niet voor ons worden geslagen maar voor het betalingsverkeer!
De muntrollen waar Bernard het over heeft: ik vind sowieso dat deze gewoon tegen nominale waarde verkrijgbaar moeten zijn, maar de KNM heeft het als verzamelaarsobject uitgegeven. Van deze munten zou je wel kwaliteit mogen verwachten. Maar ik vraag me af of dit zo is, lijkt me sterk.
Groeten Paul
-
- Globale moderator
Lees nu eens wat jij hebt getypt, en dan vanuit het oogpunt van een muntenproducent! UNC-munten zijn munten bedoelt voor de circulatie. Het is een ongecirculeerde munt! Deze worden als massa product geslagen en er wordt niet gekeken of er krassen op komen. Dat gebeurt ook als ze circuleren. Een UNC-munt hoeft dus niet per definitie gaaf te zijn, alleen wel ongecirculeerd. Wat er bij het hele proces komt kijken en de daarbij ontstane beschadigingen, horen bij het proces.Milcotoiro schreef:Dat UNC niet speciaal voor verzamelaars zou kunnen zijn, vind ik niet correct, dan zou je een grote groep (en ook beginnende) verzamelaars niet serieus nemen.
Er is geen enkele reden om munten bij uitgifte al slecht te moeten laten zijn, door versleten muntstempels te gebruiken.
In theorie zelfs moet een UNC munt nagenoeg GAAF zijn, omdat hij gewoon niet in omloop is geweest. Alleen wat valschade zou er op kunnen zitten.
...
Gewoon jammer van een munthuis waar je dit niet van verwacht.
Voor de verzamelaar van UNC-munten is het jammer, dat vind ik zelf ook. Maar kijk nu eens van de andere kant. Lijkt wel of bijna iedereen hier op het forum het beter weet. De KNM is producent van o.a. munten voor de circulatie. Ze gaan bij dat proces echt geen rekening houden met de verzamelaars, en terecht!
En waarom zou je een grote groep verzamelaars niet serieus nemen? Als zijn UNC-munten afnemen, zijn deze toch ongecirculeerd, zoals het begrip zegt? En ja, daar kunnen krassen op zitten!
Jouw laatste zin, daar ben ik het mee eens. Je verwacht het bij de KNM niet. Het is bijzonder jammer dat er krassen op de UNC-munten zitten en daarnaast ook nog eens vieze / doffe vlekken. Als verzamelaar vind ik dat heel jammer. Maar dat kan bij munten die bedoelt zijn voor de circulatie!
groeten Paul
Er is niemand die twijfelt of de munten wel aan de specificaties voldoen, daar gaat het ook niet om.euromunter schreef:De kwaliteit van de Belgische UNC-munten is slecht, maar vergeet niet dat ze voldoen aan de criteria voor een munt voor het chartale betalingsverkeer.
Een kwalitatief slechte prestatie mag dan best een aanfluiting genoemd worden, van een gerenommeerd munthuis mag je eenvoudig meer verwachten.
Luit
-
- Globale moderator
Van een munthuis als de KNM verwacht ik doorgaans meer. Geheel met je eens op dat punt.
Maar het verandert niets aan het feit dat betreffende munten zijn geslagen om aan het chartale betalingsverkeer deel te nemen! En daar zien ze er goed voor uit
De KNM zal wel niet alle ruim 3.000.000 muntjes hebben bekeken welke in de zakken gaan voor de verzamelaars / handelaren...
groeten Paul
Maar het verandert niets aan het feit dat betreffende munten zijn geslagen om aan het chartale betalingsverkeer deel te nemen! En daar zien ze er goed voor uit
De KNM zal wel niet alle ruim 3.000.000 muntjes hebben bekeken welke in de zakken gaan voor de verzamelaars / handelaren...
groeten Paul
Ik weet wel wat ik typ Maar Nederland heeft van de muntseries vanaf 1999 nog niet zo's slechte munt gemaakt naar mijn bevinden.euromunter schreef: Lees nu eens wat jij hebt getypt, en dan vanuit het oogpunt van een muntenproducent! UNC-munten zijn munten bedoelt voor de circulatie. Het is een ongecirculeerde munt! Deze worden als massa product geslagen en er wordt niet gekeken of er krassen op komen. Dat gebeurt ook als ze circuleren. Een UNC-munt hoeft dus niet per definitie gaaf te zijn, alleen wel ongecirculeerd. Wat er bij het hele proces komt kijken en de daarbij ontstane beschadigingen, horen bij het proces.
groeten Paul
Primair is een unc-munt natuurlijk voor omloop. Maar een munt die bij uitgifte feitelijk al versleten is, gaat mijn inziens niet voldoen aan de norm voor de levensduur in circulatie van zo'n munt. Voor zover zo'n kwaliteitsnorm bestaat
Verder zijn ze natuurlijk niet alléén voor betaaldoeleinden, anders gaan ze de herdenkingsmunten niet in omloop brengen, en anders volstaat één uniforme betaalmunt voor de euro. Nu heeft en geeft elk euroland een stukje identiteit weer door verschillende (herdenkingsmunten) in omloop te brengen.
En munthuizen beseffen ongetwijfeld dat goede unc-munten bij veel verzamelaars geliefd zijn.
De BU-set van Nederland besteld dus ik ondervind de problemen niet van de UNC, wat ik wel erg jammer vind aangezien de KNM meestal toch echt mooie munten slaat.
Hopelijk zijn de munten van Malta beter geslagen (die ook door de KNM worden geslagen).
Hopelijk zijn de munten van Malta beter geslagen (die ook door de KNM worden geslagen).
-
- Globale moderator
Als ik zo de reacties lees over de Luxemburgse circulatiemunten van 2012 (1 cent - 2 euro plus de 2 euro herdenkingsmunten), dan zou ik die hoop eigenlijk niet hebben.
Heb al vele ontevreden reacties gelezen in binnen- en buitenland. Ik heb de rollen nog niet opengemaakt, maar wat ik zo zie is dat de munten er redelijk goed uitzien! Maar ja, dat zijn maar 4 zijdes.
Afwachten op de losse munten! Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de munten in de muntrolpakketten...
groeten Paul
Heb al vele ontevreden reacties gelezen in binnen- en buitenland. Ik heb de rollen nog niet opengemaakt, maar wat ik zo zie is dat de munten er redelijk goed uitzien! Maar ja, dat zijn maar 4 zijdes.
Afwachten op de losse munten! Ben wel benieuwd naar de kwaliteit van de munten in de muntrolpakketten...
groeten Paul
-
- Superlid
eerste Nederlandse 5 euro herdenkingsmunt 2012
Start verkoop eerste vijf euro herdenkingsmunt 201222 februari 2012
Donderdag 1 maart aanstaande start de verkoop van de allereerste officiële vijf en tien euro herdenkingsmunt van 2012 met als thema ‘400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije’! Die dag zal ook het ontwerp bekend gemaakt worden. Voor verzamelaars slaat de Koninklijke Nederlandse Munt niet alleen een Zilveren vijf euromunt en een Gouden tien euromunt, maar ook een speciale uitvoering van de herdenkingsmunt. Het is de 20e herdenkingsmunt sinds de invoering van de euro. Houd onze website en facebook in de gaten voor het laatste nieuws.
Nederland en Turkije
De eerste contacten tussen Nederland en Turkije stammen al uit de middeleeuwen. Toen bezochten Nederlanders Turkije toen ze op doorreis als pelgrim of op kruistocht waren. In 1612 kwam de eerste Nederlandse ambassadeur, Cornelis Haga, in Istanbul aan en startten de diplomatieke betrekkingen tussen beide landen.
Donderdag 1 maart aanstaande start de verkoop van de allereerste officiële vijf en tien euro herdenkingsmunt van 2012 met als thema ‘400 jaar diplomatieke betrekkingen tussen Nederland en Turkije’! Die dag zal ook het ontwerp bekend gemaakt worden. Voor verzamelaars slaat de Koninklijke Nederlandse Munt niet alleen een Zilveren vijf euromunt en een Gouden tien euromunt, maar ook een speciale uitvoering van de herdenkingsmunt. Het is de 20e herdenkingsmunt sinds de invoering van de euro. Houd onze website en facebook in de gaten voor het laatste nieuws.
Nederland en Turkije
De eerste contacten tussen Nederland en Turkije stammen al uit de middeleeuwen. Toen bezochten Nederlanders Turkije toen ze op doorreis als pelgrim of op kruistocht waren. In 1612 kwam de eerste Nederlandse ambassadeur, Cornelis Haga, in Istanbul aan en startten de diplomatieke betrekkingen tussen beide landen.
Re: eerste Nederlandse 5 euro herdenkingsmunt 2012
Senk Joe, ik neem aan dat ik deze gewoon weer bij het postkantoor kan ophalen?
Gr. Alfred
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
-
- Superlid
Dat weet ik niet, ik hoop het wel scheelt toch weer 2,95 verzendkosten.Ilosab schreef:Senk Joe, ik neem aan dat ik deze gewoon weer bij het postkantoor kan ophalen?
Gr. Alfred
Groet
Dick
maar dan heb je alleen de zwaar verzilverde munt op het postkantoor
ik heb hem ook altijd van de KNM, en dat is de vol zilveren
-
- Volledig lid
Dacht het niet, alleen de proof versie is in zilver en ietsjepietsje duurder dan op het postkantoor.rinuske schreef:maar dan heb je alleen de zwaar verzilverde munt op het postkantoor
ben ik niet met je eens, de proofversie kost +- €39,00Diocol schreef:Dacht het niet, alleen de proof versie is in zilver en ietsjepietsje duurder dan op het postkantoor.rinuske schreef:maar dan heb je alleen de zwaar verzilverde munt op het postkantoor