Voorkomende incuse spoor in de 1 belga serie

Plaats hier berichten over munten uit het Koninkrijk België 1832 - 2002

Moderator: Aernout

Aernout België
Moderator
Moderator

Voorkomende incuse spoor in de 1 belga serie

Bericht door Aernout »

Hieronder een voorbeeld van een (veel) voorkomende incuse spoor in de 1 belga serie uitgegeven onder Albert I (belgie) van 1930 tot 1934, zowel in Frans als Vlaams en zowel in A en B-postie.

Hieronder het voorbeeld.

Afbeelding

Afbeelding

Ter verduidelijking:

Afbeelding

In het rood zien we tussen de bovenste benen van de N (Francs) een opliggende deel.

Afbeelding

Dit is afkomstig van een stuk van de oor van den koning (eveneens in het rood gekleurd).
De 2 stempels hebben mekaar geraakt (wanneer er geen muntplaatje tussen de stempels zat) vandaar er incuse sporen zichtbaar zijn op de munten die erna geslagen zijn.

Voor meer Belgisch afwijkingen, varianten, ed is er deze site: http://www.numismaticabelgica.be/

Veel zoekplezier.

Mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
hierm
Donateur
Donateur

Re: Voorkomende incuse spoor in de 1 belga serie

Bericht door hierm »

Wat een aparte munt, deze afwijking zou ik niet direct als incuse gezien hebben. Bedankt voor het melden, heb meteen mijn munten gecontroleerd, maar kwam deze niet tegen.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
$and€r Virgin Islands (Brit)
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Aernout,

Ik ben nog niet zo overtuigt van uw uitleg.. Ik heb beide foto's gedownload, en met de beste wil van de wereld zal de N en de oorschelp nooit over elkaar vallen.. In medaille -en muntslag niet.. Of ik begrijp 't verkeerd hoor.. ;)
1.jpg
2.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

$and€r schreef:Aernout,

Ik ben nog niet zo overtuigt van uw uitleg.. Ik heb beide foto's gedownload, en met de beste wil van de wereld zal de N en de oorschelp nooit over elkaar vallen.. In medaille -en muntslag niet.. Of ik begrijp 't verkeerd hoor.. ;)
@ Sander,

Ik zal proberen uit te leggen.
Maar zeg nooit nooit ;)

Eerst en vooral Belgie gebruikt muntslag voor zijn munten bedoelt voor de circulatie. Medailleslagen zijn voor de circulatie 'verkeerd' uit de machine gekomen, net als kwartslagen, ed.

We vertrekken dus met de basis van muntslag, zie foto's hieronder.

Afbeelding

Verder, we vergelijken 2 kanten van 1 en dezelfde munt !
Dus de methode dat je gebruikt om je foto's op elkaar te kleven is verkeerd !!! (Dit is goed om 1 kant te vergelijken van 2 verschillende munten)

Kortom dus niet de munten op elkaar leggen zoals op de onderstaande foto.

Afbeelding

Deze stempels zitten in de machine om de munten te slaan TEGEN OVER MEKAAR.
Hier ligt dus de sleutel ! Je moet de foto's dus draaien tegen over mekaar. Zie onderstaande foto.

Afbeelding

We doen de test:

Op de volgende figuur liggen stempel 1 (kant waarde) en stempel 2 (kant koning) tegenover mekaar in muntslag net zoals ze in de machine zitten.
Het ventje kijkt naar de stempels vanachteren en ziet de flanken van de stempel (dus niet de rand). Het blauw stelt de plaats voor waar de munt door de stempels gaat.

Afbeelding

Stel je nu voor dat het ventje tijdens het slaan van de munt door de stempels zou kunnen kijken. En zich focust op de munt
Dan ziet het ventje de voorkant van munt van stempel 2 (de koning leesbaar) en de achterkant van de munt van stempel 1 (het spiegelschrift van de waarde kant)

Met andere woorden, het ventje ziet dit:

Afbeelding

Als we de bovenstaande uitleg verstaan (?). Kun je zien dat het oortje en de N van Francs wel degelijk op elkaar liggen.

Tevens zie je dat de foto's van de 2 munten op verschillende hoogte (losse pols) genomen zijn, omdat zie perfect op elkaar passen aan de onderkant van de munt.

Hopelijk is wat duidelijk ?

mvg,
Aernout
$and€r Virgin Islands (Brit)
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Aernout,

Ik had gisteren een paar pinten te veel op dat ik reageerde.. Dan vergeet je wel eens wat te spiegelen..
Excuus dat ik je verhaal in twijfel trok..

:oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
denis49
Senior lid
Senior lid

Bericht door denis49 »

Uitstekende en goed begrijpende uitleg Laurens,waarvoor mijn bewondering. :klap: :klap:
Groeten,
Denis49 :knipoog:
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

$and€r schreef: Aernout,

Ik had gisteren een paar pinten te veel op dat ik reageerde.. Dan vergeet je wel eens wat te spiegelen..
Excuus dat ik je verhaal in twijfel trok..
Niet echt, Blij dat de uiteenzetting begrijpt ;)

We zijn hier immers om te leren en ervaring(en) uit te delen ;)
denis49 schreef:Uitstekende en goed begrijpende uitleg Laurens,waarvoor mijn bewondering. :klap: :klap:
Groeten,
Denis49 :knipoog:
Bedankt !

mvg,
Aernout

Terug naar “Koninkrijk België 1832 - 2002”