Caurie schelpjes.

Etnografische betaalmiddelen is het materiaal welke men gebruikte voor, maar ook tijdens het bestaan van de munten en/of bankbiljetten. Denk aan schelpen, kralen, kerfstokken, kleitabletten, etc.

Moderator: George_III

denis49
Senior lid
Senior lid

Caurie schelpjes.

Bericht door denis49 »

Hallo,

Hier een 2 tal Caurie schelpjes.
Betaal vorm van vroeger.
Groeten,
Denis49 :knipoog: Afbeelding
andres

Re: Caurie schelpjes.

Bericht door andres »

Afbeelding
denis49
Senior lid
Senior lid

Bericht door denis49 »

Bedankt voor de tekst en foto Andres.
Groeten,
Denis49 :knipoog:
Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout »

Hoi,

Een paar jaar geleden was ik fossiele haaientanden aan het zoeken op 'de Kaloot', in Zeeland.
Mijn vrouw vond toen twee van deze schelpjes. Die zijn waarschijnlijk door een VOC schip verloren. Een mooi voorbeeld hoe er toen met 'spiegeltjes en kralen' werd betaald.
Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Heb ook eens gehoord (Ton Eijkelenkamp?) dat de VOC de lokale zeeën met grote netten massa's van die kaurie schelpen opviste en zodoene een vrijwel onuitputtelijke bron had van het betaalmiddel waar slaven mee gekocht konden worden.
.. totdat de markt met kauries overspoeld werd.. en de waarde ervan geminimaliseerd werd..

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
denis49
Senior lid
Senior lid

Bericht door denis49 »

Bedankt Arnout en Robin voor de anekdote.
Groeten,
Denis49 :knipoog:
Arnout
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Arnout »

twee strengen met schepjes. Betaalmiddel uit Nieuw Guinea.
streng 1: ca 69 cm, 148 schelpen, 229 gram
streng 2: ca 69 cm, 137 schelpen, 307 gram

Dit betaalmiddel heet: "diwara", tegenwoordig vooral gebruikt voor bruiloften en begrafenissen.
De waarde werd bepaald door de lengte van de string; te meten tussen de vingertoppen van zijwaarts gestrekte armen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
denis49
Senior lid
Senior lid

Bericht door denis49 »

Bedankt Arnout.
Heel interessant.
Mooie foto.
Groeten,
denis49 :knipoog:
Frans Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door Frans »

Kaurischelpjes ook bekend als geldkauries (lCypraea moneta) werden door de VOC van de Maladiven naar nederland gebracht vervolgens werden ze doorverkocht aan de WIC (WestIndische Compagnie) en de MCC (Middelburgse Commercie Compagnie) deze compagnieén namen deze schelpjes mee naar de Afrikaanse westkust (ghana) als ruilmiddel voor de slaven uit oa, Mali, ook glaskralen uit Amsterdam Haarlem en Middelburg werden samen met Div, snuisterijen, ijzer, koper, sterke drank en lichte wapens voor deze slavenhandel gebruikt als ruilmiddel met Afrikaanse Dogon slavenhandelaren voor slaven. ikzelf zou graag wat van die 'originele voc' kaurieschelpjes kopen of vinden. ik ben alleen nog niet in de gelegenheid geweest voor zo'n speurtocht langs Nederlandse stranden. hier wat meer info over de schelpen gevonden op de Nederlandse stranden. http://www.geschiedeniszeeland.nl/tab_t ... rischelpen http://www.strandvondsten.nl/artikelen/ ... index.html de afgelopen week heb ik een paar originele 'slavenkralen' gekocht. (is weer eens wat anders dan VOC muntjes) :angel:

Afbeelding
Zwartgeïriseerde Kobaltblauwe 17e/18e eeuwse Amsterdamse slavenkralen

groet: frans,,,
Vragen over VOC munten zijn altijd via dit forum welkom,,,
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Ik heb ook wel eens begrepen dat bij het gebruk van dit soort schelpjes al betaalmiddel, dat deze schelpjes mee waard waren naarmate ze ouder en meer verkleurd waren.
naar het strand gaan voor een lading nieuwe schelpjes had dus niet zoveel zin, die hadden nog nauwelijks waarde.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Nog een voorbeeld van een (mogelijk) etnografisch betaalmiddel van Irian Jaya, een ketting met schelpjes en berentanden:

Afbeelding

IRIAN JAYA, DOGA currency

In 1526, from Spain, Jorge de Meneses arrives accidentally to New Guinea, and he renames it Papua, Malayan word about frizzle hair of Melanesian people.
In 1545 other Spanish, Íñigo Ortiz de Retez add the words New Guinea observing a resembling with Guinea African coast people.
Papua is today one of places with bigger human diversity of earth, with 700 languages indigenous languages.
Seashell was common currency until it was abolished in 1933. It's present still en local traditions.
The object, with a currency function, is a sea shell necklace with boar tusks. Made during the sixties, in Irian Jaya (the Indonesian part of Papua).
Known as Doga.
Size 500 mm. Central piece 130x80x10 mm. Weight 68.70 grams. Reference Opitz p.133.

Afbeelding

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Koevoets numismatics Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Koevoets numismatics »

Volgens mij zijn het slagtanden van een wild zwijn: 'boar'.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Koevoets numismatics schreef:Volgens mij zijn het slagtanden van een wild zwijn: 'boar'.
Dank je wel, ik was zelf ook een beetje aan het twijfelen... Ik heb hier thuis ook een paar tanden liggen van een beer uit Borneo en die lijken heel anders dan die op de foto, groter en minder rondlopend. Dus we houden het op wild zwijn :angel:

Terug naar “Etnografische betaalmiddelen”