Ik weet niet of dit topic hier goed staat maar het heeft met België te maken...
Net als in Nederland is Belgie ook een tijdje bezet geweest door Napoleon.
Voor de stad Antwerpen zijn voor het jaar 1814 een aantal bezettingsmunten geslagen.
Onderstaand een munt van 10 centimes 1814.
Het is een mooie grote (34 mm.) bronzen munt.
De N op de keerzijde staat voor Napoleon:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ik blijf dit schitterende munten vinden, nog geen eens zo zeer om hoe de munt is, maar om de historie. In 1814/15 werd Antwerpen belegerd door de geallieerden (Britten, Pruissen, wellicht wat verdwaalde Noordelijke Nederlanders). Deze munten zijn toen uitgegeven door de plaatselijke Franse authoriteiten onder Generaal Carnot. Het leuke ervan is dat er niet alleen munten zijn zoals deze met de N van Napoleon, maar ook al met de dubbele L van zijn opvolger, Louis XVIII.
Peter Paul
peterpaul31 schreef:Ik blijf dit schitterende munten vinden, nog geen eens zo zeer om hoe de munt is, maar om de historie. In 1814/15 werd Antwerpen belegerd door de geallieerden (Britten, Pruissen, wellicht wat verdwaalde Noordelijke Nederlanders). Deze munten zijn toen uitgegeven door de plaatselijke Franse authoriteiten onder Generaal Carnot. Het leuke ervan is dat er niet alleen munten zijn zoals deze met de N van Napoleon, maar ook al met de dubbele L van zijn opvolger, Louis XVIII.
Peter Paul
Hoi Paul, dat klopt er zijn ook diverse munten met LL! zowel voor 5 als 10 centimes.
Maar die heb ik nog niet in m'n verzameling. Maar met dank aan internet:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Bij mij zal het ook wel bij deze ene blijven... deze is via mijn zwager komen aanwaaien...
De LL-tjes zijn op zich gemakkelijk te verkrijgen alleen te duur voor mij >€ 100,- voor z'n munt...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Zou ik dit niet beter onder stadsgeld Belgie plaatsen ??
mvg,
Aernout
Leuk artikel, Aernout!
Als je dit topic wilt laten herplaatsen prima hoor
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl