Foto's maken van munten
Foto's maken van munten
Hoi forumleden,
Voor mijn eigen verzameling maak ik van iedere 2 euro munt een foto welke ik in mijn Excel sheet erbij zet.
Nu heb ik aardig wat foto's gemaakt, maar ik vind het nog steeds niet echt een mooie kwaliteit.
Nu is mijn vraag: Zijn er mensen hier op het forum die ook foto's maken van munten?
Zo ja, wie kan mij wat tips geven (bv. daglicht of kunstlicht, wel of niet flitsen, etc) om perfecte en duidelijke haarscherpe foto's te maken?
Ik gebruik zelf als camera de Canon EOS 550D
Groet,
JorSan
Voor mijn eigen verzameling maak ik van iedere 2 euro munt een foto welke ik in mijn Excel sheet erbij zet.
Nu heb ik aardig wat foto's gemaakt, maar ik vind het nog steeds niet echt een mooie kwaliteit.
Nu is mijn vraag: Zijn er mensen hier op het forum die ook foto's maken van munten?
Zo ja, wie kan mij wat tips geven (bv. daglicht of kunstlicht, wel of niet flitsen, etc) om perfecte en duidelijke haarscherpe foto's te maken?
Ik gebruik zelf als camera de Canon EOS 550D
Groet,
JorSan
2 Euro CC Euromunten (UNC) + (BU) + (PROOF)
-
- Donateur
Re: Foto's maken van munten
Ik maak gebruik van daglicht op macro stand (tulpje symbool) zonder flits..
Gebruik je dezelfde camera?$and€r schreef:Ik maak gebruik van daglicht op macro stand (tulpje symbool) zonder flits..
Die stand heb ik dan gebruikt, maar toch is de munt dan iets te donker vind ik zelf.
Leg je de munt ook echt in het zonlicht dan?
Groet,
JorSan
-
- Donateur
Ik maak gebruik van de Canon digital ixus 55 (compact camera)
Als de zon aanwezig is maak ik daar zeker gebruik van..
Als de zon aanwezig is maak ik daar zeker gebruik van..
Probeer het eens op de portret stand.
Dit doe ik ook in de meeste gevallen met flits als achtergrond gebruik in een dubbelgevouwen a4.
Succes
gebruik een canon eos50d
Dit doe ik ook in de meeste gevallen met flits als achtergrond gebruik in een dubbelgevouwen a4.
Succes
gebruik een canon eos50d
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
-
- Superlid
ikzelf maak mijn foto's gewoon met de camera van mijn gsm (5.0 MegePixel)
ik leg de munt op een plaatsje waar de zon mooi op schijnt (meestal het keukenaanrecht) en daar kan ik dan mooi een foto van nemen
vb. [thumbnail]http://yosoyke.be/images/Munten/Nationa ... inland.jpg[/thumbnail]
mvg Kevin
ik leg de munt op een plaatsje waar de zon mooi op schijnt (meestal het keukenaanrecht) en daar kan ik dan mooi een foto van nemen
vb. [thumbnail]http://yosoyke.be/images/Munten/Nationa ... inland.jpg[/thumbnail]
mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
-
- Superlid
Vind je dat geen vreemde manier van fotograveren met de stand landscape, deze is bedoeld voor grotere afstanden en niet voor macro opnamens.Eurocoin schreef:ik doe ze altijd buiten in de schaduw maken zonder flits,met de stand landscape
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Die foto ziet er inderdaad erg mooi, licht en duidelijk uit. Flitst je gsm hier ook bij of is dat alleen het zonlicht?Yosoyke schreef:ikzelf maak mijn foto's gewoon met de camera van mijn gsm (5.0 MegePixel)
mvg Kevin
Groet,
JorSan
Ik ga het zeker even proberen met portret stand. Een wit A4'tje deed ik er inderdaad al onder.sgtravel schreef:Probeer het eens op de portret stand.
Succes
gebruik een canon eos50d
Groet,
JorSan
-
- Superlid
Ik gebruik wisseld de portret stand of de macro stand net waar ik op dat moment zin aan heb, met beide heb ik een goed resultaat.
Wel gebruik ik een tafelstatief maar dat zal de leeftijd wel zijn, een iets minder vaste hand.
Groet
Dick
Wel gebruik ik een tafelstatief maar dat zal de leeftijd wel zijn, een iets minder vaste hand.
Groet
Dick
-
- Senior lid
Zelf heb ik een eenvoudig statiefje gemaakt om foto's van munten te maken. De camera is vast te schroeven op het horizontale deel dat in hoogte verstelbaar is en de basis kan worden belegd met wit papier, zwarte doek of wat gewenst is. Camera instellen op timer en de foto kan trilvrij worden genomen. Voordelen zijn dat je rustig kunt experimenteren met belichting en instellingen.Dick schreef:Ik gebruik wisseld de portret stand of de macro stand net waar ik op dat moment zin aan heb, met beide heb ik een goed resultaat.
Groet
Dick
Het schroefgedeelte is een losse schroefdraad met passende draad voor de camera dat ik heb gelast op een dikke moer. Deze is doorgeboord en voorzien van een schroefdraad om hem te kunnen fixeren met een vleugelmoertje op de gewenste hoogte. Het pijpje is hol en is op het plaatje gemonteerd middels een nylon plug die erin paste en een schroef door het plaatje. Simpel maar effectief!
Marvin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
-
- Volledig lid
Ooit eens een fotostudio gekocht bij de Xenos.
Vorige week nog gezien dat ze die nog steeds hebben.
Vorige week nog gezien dat ze die nog steeds hebben.
-
- Superlid
De flits van mijn gsm gaat hier bij deze foto's niet, dit is enkel het zonlicht dat mijn keuken prachtig verlicht en zo ook mooi op de munt schijntjorsan schreef:Die foto ziet er inderdaad erg mooi, licht en duidelijk uit. Flitst je gsm hier ook bij of is dat alleen het zonlicht?Yosoyke schreef:ikzelf maak mijn foto's gewoon met de camera van mijn gsm (5.0 MegePixel)
vb. --image--
mvg Kevin
Groet,
JorSan
mvg Kevin
-
- Globale moderator
Doe ik ook, vaak op wit papier, met dubbelgevouwen wit papier erachter. Of ik zet het in mijn muntenbox met een wit A4-papiertje erachter.$and€r schreef:Ik maak gebruik van daglicht op macro stand (tulpje symbool) zonder flits..
Voorbeeld:
Het 'probleem' wat ik nog wel eens heb, is dat bij munten geslagen in de kwaliteit Proof, er een spiegelwerking is. Het fototoestel of achtergrond omgeving wil nog wel eens spiegelen.
Groeten Paul
Hetzelfde hier. Zorgen voor goed licht, zoals een vensterbank, en dan van 1 à 2 cm van de munt een foto maken op de macro stand.
Die foto bewerk ik dan in fotoshop door hem een witte/zwarte ondergrond te geven.
Die foto bewerk ik dan in fotoshop door hem een witte/zwarte ondergrond te geven.
@TS
Welke lens gebruik je op de eos 550d? als je de gewone 18-55 lens gebruikt dan is dat niet heel erg geschikt voor macro opnames.
Je zou dan eigelijk een macro lens nodig hebben. Als je ook wilt flitsen is dat niet mogelijk met een standaard 18-55 lens in jou combinatie. Technisch kan het wel, maar de ingebouwde flitser is niet echt geschikt voor macrowerk.
Een goedkopere oplossing is op marktplaats een 2dehands scanner kopen voor 15 euro en ze daarmee inscannen.
Nooit een probleem qua belichting en bijna altijd scherp.
Wil je het wel met de 550d doen, zorg dan dat er genoeg indirect licht is. Leg de munten op wit papier en zet de camera op een statief.
Welke lens gebruik je op de eos 550d? als je de gewone 18-55 lens gebruikt dan is dat niet heel erg geschikt voor macro opnames.
Je zou dan eigelijk een macro lens nodig hebben. Als je ook wilt flitsen is dat niet mogelijk met een standaard 18-55 lens in jou combinatie. Technisch kan het wel, maar de ingebouwde flitser is niet echt geschikt voor macrowerk.
Een goedkopere oplossing is op marktplaats een 2dehands scanner kopen voor 15 euro en ze daarmee inscannen.
Wil je het wel met de 550d doen, zorg dan dat er genoeg indirect licht is. Leg de munten op wit papier en zet de camera op een statief.
-
- Nieuw lid
Ik maak zelf ook altijd scans van mijn munten, maar ik ben niet zo tevreden over de kwaliteit. Met name de opstaande delen worden overbelicht wat geen mooi effect geeft.neozion schreef: Een goedkopere oplossing is op marktplaats een 2dehands scanner kopen voor 15 euro en ze daarmee inscannen.
Op eBay zie ik wel eens USB microscopen te koop staan voor een paar tientjes. Heeft iemand hier ervaring mee?
Yosoyke,Yosoyke schreef:ikzelf maak mijn foto's gewoon met de camera van mijn gsm (5.0 MegePixel)
welke instellingen heb je aangepast op u gsm om die foto's te nemen?
Ik heb nameleijk juist een nieuwe gsm gekocht, ook met 5 megapixels, maar ik krijg helemaal niet dat mooie resultaat wat jij bekomt.
Zonder flitser, en dan in de stand met zo'n roosje in beeld, dat verscherpt de details op de foto.
een flits heb ik al niet maar hoe krijg ik dat roosje daar dan?Gible schreef:Zonder flitser, en dan in de stand met zo'n roosje in beeld, dat verscherpt de details op de foto.
Weet niet, moet je bij instellingen zijn wanneer je de camera aan hebt staan. Dan moet er iets van details staan of iets in die richting. Bij elke mobiel is dat anders.
-
- Superlid
Dit zal moeilijk uitleggen zijn op deze manier, iedere gsm en of camera werkt weer anders, het handigste is om de gebruiksaanwijzing te raadplegen.Gible schreef:Weet niet, moet je bij instellingen zijn wanneer je de camera aan hebt staan. Dan moet er iets van details staan of iets in die richting. Bij elke mobiel is dat anders.
Gebruiksaanwijzigingen ben ik geen fan van. Ik probeer altijd allerlei dingen uit op me telefoon/camera. Maar meestal kan je het erg gemakkelijk terug vinden bij camera instellingen. Alleen hoe het precies zit weet ik niet want elke mobiel is anders.
-
- Superlid
is dat niet de portret stand?Gible schreef:Zonder flitser, en dan in de stand met zo'n roosje in beeld, dat verscherpt de details op de foto.
portret stand zal meestal automatisch beste zoom nemen en details mooi in beeld brengen
-
- Senior lid
Zelf maak ik mijn foto's met een gewoon standaard fototoestel voor vakantiekiekjes.
Dat roosje of tulpje geeft aan dat er een macro-instelling op zit. Zelf heb ik dat geprobeerd, al dan niet met zoom-instelling. Vooral met zoom erbij werden de foto's vaag. Bij de instelling 'automatisch' lijken de munten heel klein op een foto, maar als je hem daarna bijsnijdt met een foto bewerkingsprogramma krijg ik een heel bevredigend resultaa.
Flitslicht zorgt vaak voor een vreemde glans of rare contrastwerking. Bij gebrek aan daglicht gebruik ik een halogeen burolamp en dat werkt ook prima.
Marvin
Dat roosje of tulpje geeft aan dat er een macro-instelling op zit. Zelf heb ik dat geprobeerd, al dan niet met zoom-instelling. Vooral met zoom erbij werden de foto's vaag. Bij de instelling 'automatisch' lijken de munten heel klein op een foto, maar als je hem daarna bijsnijdt met een foto bewerkingsprogramma krijg ik een heel bevredigend resultaa.
Flitslicht zorgt vaak voor een vreemde glans of rare contrastwerking. Bij gebrek aan daglicht gebruik ik een halogeen burolamp en dat werkt ook prima.
Marvin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.