Forumquiz ronde 6. Vraag 26 tot en met 30

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Forumquiz ronde 6. Vraag 26 tot en met 30

Bericht door grivnagozer »

Vraag 26. alweer: Sport

Lodewijk XIV liet te Lille tussen 1685 en 1705 een Franse daalder ookwel Ecu geheten slaan met een waarde van 80 sols, welke speciaal voor Vlaanderen werd gemaakt.

De bijnaam van deze munt uit die tijd is nu een alom bekende terminologie in een tak van sport, en als je die term hoort dan associeer je er geen munt meer bij maar iets heel anders.

Wat is de bijnaam van de Ecu en in welke sport wordt deze tegenwoordig nog gebruikt?
bart België
Senior lid
Senior lid

Bericht door bart »

Blijkbaar was Lodewijk XIV een liefhebber van biljarten: zijn "Ecu de Flandres", die geslagen werd in Rijsel, had de bijnaam 'carambole'.

bart
Verzamelaar van wereldmunten op type
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bart gaf het correcte antwoord!

vraag 27.

Frederik II de Grote liet muntjes slaan van 24 einen thaler en 48 einen thaler, ook wel hele en halve groschen genoemd. De tussen 1740 en 1788 geslagen muntjes hebben een monogram op de voorkant, waartoe deze muntjes in Duitsland een eigen spottende bijnaam hebben verkregen.

Wat is de bijnaam?

Hint: wie dit weet is vaak met de hakken over de sloot gekomen.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik heb bijbehorende munt(en) gevonden, maar zou bij god niet weten welke bijnaam voor deze munt gebruikten.

Afbeelding

Zit het venijn in de 1 die misschien wel lijkt op een fallussymbool? Heb het halve intrent en wat boeken doorgespit maar ik zou het dus niet weten...

Mischien helpt mijn afbeelding iemand anders op gedachten...

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 22 okt 2009, 17:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Dit wordt weer een puntje voor Eric denk ik. De vraag staat er nu bijna een week op, en als een vraag niet binnen een week beantwoord wordt heeft de vraagsteller een punt wat mij betreft...
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

het blijft stiefelen... naar de uiteindelijke zege :twisted:

en met fallussen heeft het deze keer niets te maken!
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Volgens mij heeft het te maken met het streepje boven in de R.
Daar is een minipolsstokje afgebeeld en daarmee kun je over de sloot springen, tja en nu de spottende naam nog.

groeten Koen

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Tsja Frederik II de Grote, vluchtte ook weg voor Rusland en Oostenrijk die een grotere legermacht hadden. Hierna werd hij gered door Peter III van Rusland die na het overlijden van Elisabeth I de macht daar in handen kreeg. Hij was een bewonderaar van Frederik II en sloot na zijn benoeming direct vrede met Frederik II en hierdoor ontsnapte onze Frederik II, de Grote aan een langslepende oorlog met Rusland en Oostenrijk, die hem wellicht de kop had gekost...

Het polsstokje zie ik nu ook en misschien ver gezocht maar ook een verband tussen bovenstaande en het polsstokje. Maar.. Hoe noemde ze het muntje nou?

Een 'Nippertje', maar dan op z'n Duits? Hahaha

Vreemd Eric, dat het fallussymbool niet goed was hmmm... :D

Gr. Jeroen
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

He Jeroen,

Je gaat Eric achterna joh :) , binnenkort heb je net zulke uitgebreide en geschiedskundig onderbouwde verhalen als hij...

Tja we moeten er inderdaad het Duitse woordenboek en maar een bijpakken en als we er niet uitkomen gewoon overtypen (komen we vanzelf bij het juiste woordje uit :lol:

groeten Koen

Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Dat woordenboek overtypen heb ik al gehad, in mijn schooljaren ;)

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

laatste hint: het monogram is qua omtrek gelijkend op een alledaags edoch ietwat militaristisch voorwerp. Zondagavond volgt het antwoord op dit fnuikend dilemma. :twisted: :twisted: :twisted:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Een Bajonet?

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

nee :evil:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Is het een pet? Ik heb het monogram even nagetekend op papier en denk een pet, of zo'n legerpet te zien. Tis wel vergezocht, maar ja Eric maakt ook van die lastige vragen...

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Met een beetje historisch inzicht had het een makkie moeten zijn.. stiefelen.. gebruiksvoorwerp ietwat militair...

AUSWEIS

Handje hoog en klikken met de hak van de Laars. Het monogram heeft de vorm van de soldatenlaars van de legers van Frederik, die heel Pruissen omtoverde in een eng militaristisch landje; Adolfje Hitler had hem als 1 van zijn grote voorbeelden der Ariërs.

De bijnaam is STIEFELKNECHT. Om die laarzen aan en uit te trekken hadden sergeanten en hoger een jochie van 7 a 8 jaar, die niks anders deden dan laarzen uittrekken en tenengeur inademen, brandschoon poetsen en de volgende ochtend aantrekken, want dat konden die officieren niet zelf. Daartoe sneden die jochies een stuk hout, een Stiefel, die als een soort van schoenlepel gebruikt werd om de laars over de hiel te trekken. Soldaten hadden ook zo'n stuk hout bij hun uitrusting. Door het huwelijk van Wilhelmina van Pruissen met Stadhouder Willempie alhier, kwam de stiefel ook naar Nederland toe, en werd deze term verbasterd tot laarzenknecht.

Stiefelknecht is dus deze bijnaam die in Duitsland net zo gangbaar is als knaak hier. Daar zou het volgens mijn info ook de bijnaam zijn van de hele groschen aan koopkracht nu, de 2 eurocent, doch het waarheidsgehalte is niet 100 % zeker te zeggen; ik heb het immers van een Duitser, en die hebben toch een hele bepaalde vreemde fascinatie met marcherende en stampende laarsjes..
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 25 okt 2009, 21:57, 2 keer totaal gewijzigd.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Zei ik pet? Ik bedoelde natuurlijk laars...

Nee grapje, ik haal die hele laars niet uit het monograp, maar dat zal wel aan mij liggen. Heb in ieder geval mijn best gedaan ;)

Dus weer een punt voor Eric en een SPECIAL POINT!!!

Had Koen, Willy of Marcel niet een leuke vraag? Kan Eric ook een keer zijn score omhoog prikken.

Erg leuke informatie Eric, leuk om te lezen en wederom erg leuk geschreven. Met name je laatste allinea, bijzonder geestig, hahaha

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 28

Het kan U niet ontgaan zijn dat Dirk Scheringa van DSB deze week flink geschoren is; het amusante aan de persconferentie vond ik dat de bankdirecteur aan een grote tafel zat en daar zat te vertellen dat de bank failliet was, terwijl het spandoek op de achterwand het logo van de schaatser voorzien van de tekst was : GOED VOOR JE GELD.

Bommel en de Bovenbazen van wijlen Marten Toonder schoot mij even door het hoofd. En een nieuwe vraag voor het forum! Die schoot er direct achteraan.

In 1933 was eigenlijk de wereld net zo kredietwaardig als nu. Heel Europa zat met de handen in het haar en Adolfje keek naar Italië, waar Benito Mussolini met zijn zwarthemden een natie op poten zetten die leek te werken, en dat sinds 1922, de Italianen hadden het relatief goed en de rest van Europa leed honger. Overal van die rare demonstranten die men nu Global defence noemt...

Ontegenzeggelijk hebben de inwoners van dit Europese land, die niet zomaar op alles en iedereen Ja zeggen, in 1933 genoeg om te protesteren. De munteenheid kelderde met 45 % in 1 jaar tijd en de minister van Financiën (de Wouter Bos van toen) kreeg de schuld. Van de standaard munt van dit land werd uit protest 45 % afgesneden, waardoor de afsnijdingen ook tijdelijk als wisselgeld fungeerden in dit land. Men maakte er zelfs een lollige satirische penning van, die ook meecirculeerde als betaling. De aluminium bronzen munt heeft onder 1 vorst gerouleerd van 1933 tot en met het tweede jaar van de Duitse bezetting van dit land.

De vraag: hoe heet deze penning als ook de geschoeide munt die rouleerde in het land van deze vorst, en vernoemd werd naar de Minister van Financiën van dit land uit 1933?
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 25 okt 2009, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

terug naar vraag 27:

Beste jeroen:

einde vraagstelling 27: wie dit weet..met de hakken over de sloot
1e reactie het blijft stiefelen... naar de uiteindelijke zege
2e reactie gebruiksvoorwerp, al of niet militaristisch.

je moet nog wat te raden overlaten... geschiedenis is herhaling, lees vraag 28 maar eens! :twisted: :twisted: :twisted:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ja hahaha, ik snapte al niet wat je met die uitdrukkingen bedoelde, terwijl ik aan die pet of bajonet of zelfs stoel zat te denken. Maar ja die Duitsers zagen er dus en laars in. Ze hadden het wel vaker mis ;)

Vraag 28 staat er en laten we daar maar naar toe gaan, voordat ik mijzelf nog meer voor fallus zet :(

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 28 is net zo gemakkelijk als de vorige! :twisted:
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

grivnagozer schreef:vraag 28 is net zo gemakkelijk als de vorige! :twisted:
Nou dan wacht in in alle rust op vraag 29 :lol:

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

whahaha!

En wederom een zondag, waarin ik bemerk dat als je je informatie haalt uit boeken van voor het internet, en daar een vraagje van maakt, mensen met internet practisch onmogelijk het antwoord kunnen vinden, daar ze teveel van het medium afhankelijk zijn geworden.

moraal: gooi niet alle boeken weg als je denkt dat deze wel ergens op internet staan; je boekenkast is een beter bezit dan een usb-stick.

Er komt geen antwoord op mijn vraag, en dus geef ik het antwoord maar:

Koning Christian X (1924-1947) van Denemarken.
Minister van Financiën Th. Stauning
Denominatie: 1 krone 1924-1947.
De bevolking van Denemarken had dus de STAUNINGSKRONE in het historisch besef waardoor ze massaal geen JA zeiden tegen het Verdrag van Maastricht 1993 en de aanverwante EURO.
Benaming: STAUNINGSKRONE. In Denemarken net zo'n begrip als in Nederland het Lieftinck-tientje. Alleen in Denemarken een metalen penning en geschoeide reguliere kronen, hier in Nederland een bankbiljet.

OPA vertelt... doei zeggen de kleinkinders... Deze kinderloze OPA hier is al 42 jaar oud..pfft... :wink:

Vraag 29.

Over internet gesproken: het jaar 1988, herinnert U zich dat jaar nog? In 1988 won Nederland van Duitsland met voetbal. Gespuug van een neger op een Duitser.. we spraken er schande van.. op visite en in de telefooncel.. want een mobiele telefoon, die bestond nog niet in 1988, want dat was iets voor politie, film en overheid.

Toch plaatste 1 land tussen 1988 en 1995 een mobiele telefoon op zijn roulatiemunt, want dat was: MODERN. En liet daar onbedoeld de waarde voor een verzamelaar van munten blijken als tijdsbeeld van toen:

In welk land rouleert de mobiele telefoon aldus in het betalingsverkeer tot nu toe, op welke denominatie en aan welke munteenheid is deze munt gerelateerd?
Willy68

Bericht door Willy68 »

Hoi hoi,

Mooie vraag deze keer.

Antwoord (waar anders vind je dit soort munten): Island of Man, 1 pond/Souvereign

mvg Willy

(exacte gegevens zie onder)

Afbeelding

Afbeelding
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Nou Williy, dat moet wel het goede antwoord zijn. proficiat!

Gr. Jeroen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

willy 68 had inderdaad het juiste antwoord!

Deze ponden van Isle of Man vind je ook terug in het wisselgeld van Jersey en Guernsey! En ondanks het feit dat de Engelse valuta rouleert als hoofdbetaalmiddel, zie je eigenlijk nooit het Man-wisselgeld terugkomen op het Engelse vastenland.

Die willy 68 heeft een grote kennis naar blijkt.. daar kan je nog wat van opsteken!

dat brengt mij op vraag 30:

De Hollandse maagd had op de gulden een speer in haar handen die de infanterie als wapen tegen een aanstormende cavalerist gebruikte om deze van het paard te pieken. De uitdrukking Piek en Pop verwijst naar deze maagd.

maar 100 lansen = 1 besnijdenis.

In welke land vormen 100 lansen 1 besnijdenis.. , daar de hoofddenominatie van de muntreeks afkomstig is van het daar gangbare werkwoord snijden.

Willy 68... voor jou gemakkelijk, denk ik :P

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”