nederland indie

In deze rubriek vindt U varianten van bestaande bankbiljetten die niet in catalogi worden benoemd. Berichten betreffende deze onbekende varianten kunt U dus ook hier plaatsen.

Moderator: Arjena3

JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

nederland indie

Bericht door JvH - Johan »

Hallo, ik ben nieuw lid hier, Johan in de naam.

ik spaar bankbiljetten van Nederlands Indie en heb in mijn verzameling onderanderen onderstaande biljetten.

2,50 gulden van 1940 in 2 varianten, tenminste, ik denk dat het 2 varianten zijn maar kan nergens info vinden of het klopt.
zoals je kunt zien is de ene aan de achterzijde bruin en de andere groen, ook is het 'groene' exemplaar iets kleiner.

Afbeelding

Afbeelding

kan iemand mij aan meer info helpen?

Johan
Laatst gewijzigd door JvH - Johan op 08 aug 2011, 19:54, 1 keer totaal gewijzigd.
andres

Re: nederland indie

Bericht door andres »

Welkom Johan,

Ik heb beide kleur varianten ook in mijn verzameling, in de KUKI catalogus staat er verder niets over vermeld,
althans niet bij de werkelijk uitgegeven biljetjes, daar staat alleen de bruine variant afgebeeld.

er staan wel legio kleur varianten als proef biljetten afgebeeld, deze biljetten zijn lokaal gedrukt in Batavia door drukkerij
Kolff & Co.
Ik vermoed dat ze in Juni 1940 in Nederland andere dingen aan hun hoofd hadden, dan beslissingen nemen over kleurtjes voor Indische munt biljetjes,
blijkbaar heeft Kolff in ieder geval 2 kleur varianten gedrukt , en zijn ze ook in circulatie gekomen.
ook mijn groene exemplaren zijn iets kleiner.

groet, Andres

Afbeelding
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

Hallo Andres,

bedankt voor je reactie,

die proefbiljetten kende ik ook al, die ben ik een keer tegen gekomen op de site "javaauctions.com"
een indonesische site waar heel veel proefbiljetten op te vinden zijn en die te koop aangeboden worden, misschien ken je die site wel
ik heb de bruine in unc maar de groene ben ik nog niet tegen gekomen in unc, wel veel gecoupeerde rommel
van de serie javaanse dansers zijn ook legio kleurvarianten als proef

dat ze in juni 1940 wel andere zaken aan het hoofd hadden is wel duidelijk.
zilver werd uit Nederland ingevoerd om er guldens van te slaan, toen de aanvoer van zilver stokte gingen ze maar biljetten drukken.
Indie stond er tot de japanse inval economisch alleen voor.
In maart 1942 werd de het radio en telegraafgebouw in Bandoeng door de japanners opgeblazen en was er helemaal geen communicatie meer mogelijk.

groeten Johan
andres

Bericht door andres »

Ik ken java auctions , komt er binnenkort weer één aan , met veel biljetjes , ik heb er nog nooit wat gekocht of verkocht . Jij wel ?

de meeste groene variëteit biljetjes lijken op het eerste gezicht allemaal sterk gecirculeerd, maar het is meer een kwestie van slecht bewaard,
de biljetten die ik heb zijn ongecirculeerd , maar wel door vocht aangetast , daardoor lijken ze lang in omloop te zijn geweest.

Afbeelding

deze hebben sinds ze gedrukt zijn, bij elkaar in een bundel gezeten, de randen zijn ook op dezelfde wijze aangetast,
circulatie sporen ontbreken en het papier voelt eender aan als een UNC biljet.

Johan, Ben je al lang bezig met biljetjes van Ned.Indië ?
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

Hoi, nee ik koop eigenlijk alleen op marktplaats en ga ook niet verder dan een paar tientjes per biljet, anders word het me te duur en begint mijn vrouw terecht te mopperen :knipoog: .
het moet wel leuk blijven.

mijn groene 'variant' lijkt wel gecirculeerd maar kan er geen horizontale en vertikale vouwen op vinden
verder is ie ook wat bobbelig, of door vocht aangetast zoals jij het noemt, (op de foto is het niet te zien)
wel vreemd dat de bruine variant kwalitatief beter lijkt te zijn
misschien was de groene variant wel de eerste serie en de bruine de tweede die in omloop gebracht is maar waarvan een groot deel nog in de kluizen van de DJB lag toen indie bezet werd.
dat verklaard ook waarom er zoveel bruine UNC zijn.

leuke vraag, ja hoelang ben ik al bezig met sparen, eigenlijk niet zo gek lang, zo'n 2 jaar denk ik.

ik vind dat ik al best veel heb maar krijg het ook niet kompleet.
ik ben begonnen met een setje NI muntjes, daarna volgden de bankbiljetten
ik heb vanaf de serie Coen2 5 gulden tot 100 gulden
en van de wayang serie 5 tot 50 gulden
en 1 gulden 1940 en 2,50 (die op de foto's )
al snel kwam ik er achter dat er maar 3 handtekening variaties zijn van de coen2 en wayang series.
nu mis ik van de coen2, 5 en 10 nog de Michielsen versies en van de 100 de Ligthart maar die zijn schaars en dus ook duur.
een coen2 200 gulden bv heb ik ook al eens gezien voor 400 euro, nou daar begin ik niet aan :problem:

verder heb ik intussen ook een setje "japanse regeering betaald aan toonder" en die japanse serie uit '43

met de Wayang 50 heb ik trouwens flinke mazzel gehad, die heb ik op de kop getikt voor maar 25 euro terwijl hij het 10voudige waard is
ik zag m op marktplaats en dacht dat lukt natuurlijk nooit maar kon het niet laten, deed een bod van 25 en tot mijn stomme verbazing werd het een week later geaccepteerd, een dag later deed iemand anders een bod van 100 euro maar toen had ik inmiddels al betaald :lach: :lach: :lach:

en hoe zit het bij jou? hoelang ben jij al bezig en wat heb je allemaal?
andres

Bericht door andres »

Ik ben met Nederlands Indië ook zo'n 2 jaar bezig, ooit begonnen met Indonesië en via de ORI series , Japans bezettingsgeld kwam ik vanzelf bij Ned.Indië uit.
Het spul wat jij opnoemt heb ik inmiddels ook, maar wat je zegt, het word algauw een kostbare zaak om het maar enigzins kompleet te maken.
Wajang serie zou ik ook graag compleet willen hebben, ben nog niet verder gekomen dan de 50 gulden :(

verder verzamel ik ook nog USA en Nederlandse bankbiljetten, en munten die iets met de VOC te maken hebben.

bankbiljetten koop ik via eBay USA en soms ook via een amerikaans forum.
groet, Andres
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Van harte welkom op Hét Munten en Bankbiljetten Forum Johan!

Vriendelijke groeten,

Jeroen - Munthunter
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

Hoi, dan ben ik toch benieuwd wat jij voor die 50 gulden betaald hebt.
ik verbaas mij er over hoevaak er toch weer Ned.indie op marktplaats staat
ook wayang UNC, die zijn iets duurder maar ik ben weer niet van plan om mijn exemplaren te vervangen voor betere kwaliteit maar misschien heb jij er iets aan.
ik kan ook nog verder sparen met de NICA serie maar om een of andere reden trekt mij die minder
ik doe zowiezo rustig aan, eerst maar eens kijken of ik wat ik heb verder kompleet kan maken
ik zal nog eens proberen wat foto's te maken en hier op te zetten
misschien mag ik ook wat van jou collectie zien?

groetjes Johan
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

Hallo,

?? hoe bedoel je, wil je me even 'wegwijs' maken?
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

ned.-indie-spaarder schreef:Hallo,

?? hoe bedoel je, wil je me even 'wegwijs' maken?
Hij doelt op de voorstelrubriek, hier kunnen nieuwe leden zich voorstellen aan de andere leden en dit wordt erg op prijs gesteld.

De rubriek vind je HIER

Gr. Jeroen
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

oh, oke ik schrok al :knipoog:

ik moet nog ff kijken hoe het werkt, ik zie alleen maar de balk 'nieuw onderwerp' maar niet waar ik een bericht kan toevoegen aan de 'ff voorstellen' rubriek .

daar ben ik met mijn onderwerp ook al over gestruikerd!!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Hetzelfde zoals je dit topic hebt gestart :)

Gr. Jeroen
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

mare Andres, hier wat foto's,

1 gulden 1940,
Afbeelding
Afbeelding

Wayang 50 gulden,
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Wayang serie, handtekeningvariatie van Waveren.
de variaties Praasterink en Smits heb ik voor het gemak er niet op gezet.
van de 50 gulden is maar 1 handtekening variant, de van Waveren,
Afbeelding

Coen2 serie, handtekeningvariatie van Rossum.
de variaties Praasterink en Michielsen heb ik voor het gemak er niet op gezet,
Afbeelding

de Japanse serie uit 1942, invasiegeld,
Afbeelding
de japans/Indonesische serie uit 1943,
Afbeelding
Laatst gewijzigd door JvH - Johan op 08 aug 2011, 19:57, 1 keer totaal gewijzigd.
andres

Bericht door andres »

Geen idee meer, wat ik toen voor die 50 gulden Wayang betaald heb, Johan. ( zal dus wel niet veel geweest zijn)

Ik heb wat plaatjes gemaakt van biljetjes uit mijn verzameling waar je misschien wat aan hebt ?

Afbeelding

Afbeelding
de 1000 Rupiah staat afgebeeld in de KUKI catalogus als Specimen biljet opdruk Mi-Hon , maar is nooit
uitgegeven , komen weleens voorbij op eBay voor prijzen tusen de $1000 en $2000 USD
Afbeelding

NICA serie 1943 , alleen de 500 gulden ontbreekt bij mij nog.

Afbeelding
Afbeelding
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

dat japanse 100tje, dat is leuk dat je die hebt , die ben ik nog niet tegen gekomen op marktplaats :lach:

ik heb net ff zitten koekeloeren op ebay usa, heb toch heel wat interessante biljetten gezien met vreselijk hoge prijzen :suprised:
een wayang 100tje in slechte kwaliteit, 3000 dollar, kuch!!!
andres

Bericht door andres »

Die Wayang serie is toch wel de mooiste serie ooit uitgegeven voor Ned Indië , helaas vanaf de 100 gulden, welhaast onbetaalbaar geworden :sad:
vind overigens de 50 Gulden wel de mooiste uit de hele serie.
hier is mijn exemplaar:
Afbeelding

Johan, wat is je volgende doel ?
De serie 1946 Javasche Bank of ga je voor de oudjes van voor de Coen II serie ?
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

de Wayang serie is inderdaad de mooiste serie ooit uitgegeven , ontworpen door Joh. enschede in Haarlem
en mooier dat de toenmalige serie die in omloop was in het "moederland"
ze werden "kaal" verscheept naar Batavia en daar voorzien van handtekeningen, datum en nummer, dat was om veiligheidsreden
dat gebeurde trouwens met alle series behalve de "oorlogs schaarste" biljetten zoals die van juni 1940

nee de Coen1 serie hoef ik niet en kom je ook nergens tegen, tenminste ik heb ze nog nergens gezien
de federatieve serie van 1946 heb je inderdaad ook nog, ik denk wel dat ik die er ook nog bij wil hebben maar dat is dan ook gelijk het laatste want met die serie 'eindigd' indie.
dan kun je nog verder met Nederlands Nieuw Guinea maar die zijn schaars en dus duur
op marktplaats, 1 gulden vanaf 35 euro maar meer vind je er ook niet

ik vind trouwens de wayang 25 het mooist
andres

Bericht door andres »

op eBay USA zijn de afgelopen 2 jaar zo'n beetje alle Coen I - 5 gulden biljetten en de Coen Mercurius serie voorbij gekomen.
prijs voor een Coen I - 5 gulden in fraai /Zeer Goed $ 300

nog wat opbrengsten: Coen- Mercurius 200 Gulden - $ 850 in Fraai --- Coen-Mercurius 500 Gulden in Fraai $ 3100

ook de nog oudere biljetten uit de (wat saaie) Frame serie II worden weleens aangeboden ,
prijzen tussen de $ 750 en $ 1500 in Fraai / Zeer Fraai

nou ja, je bent voorlopig nog wel even bezig met de Federal I en II 1946 -1948, in totaal 15 biljetten :)
ik mis hier alleen de 500 Gulden nog .
de meeste kun je denk ik, wel makkelijk op MP vinden.
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

kijk zo leer ik weer wat bij, heb heel wat gemist blijkbaar :dizzie:
het is ook maar net waar je interesses liggen, en die houden bij mij op bij hooguit een paar tientjes per biljet :lach:

op marktplaats komt gelukkig regelmatig wat leuks voor bij.
ik ben indd nog wel even zoet het de NICA serie en de Federal

de federale serie is wel de meest saaie vind je ook niet?, zal wel als tussen serie bedoelt zijn, de toekomst was toen heel onzeker
andres

Bericht door andres »

Ik hou de oude zeldzame dure biljetjes wel in de gaten op eBay, en noteer de opbrengst in mijn catalogus.

Ja, de 1946 - 1948 Federaal I - II - III series zijn niet bepaald meesterwerkjes, het is weer wel leuk, dat ze in verschillende kleurtjes zijn uitgegeven :)
betreft alleen de lage waarden , de 100 - 500 en 1000 gulden zijn er maar in één kleur.

moet in die tijd wel heel verwarrend geweest zijn in Indonesië , naast het vooroorlogse Ned Indië papiergeld, circuleerde er ook nog steeds Japans Bezettingsgeld, het NICA geld,
het nieuwe naoorlogse Ned Indië papiergeld , Het nieuwe revolutie geld van Sukarno ( ORI series) en Indonesisch lokaal noodgeld , vooral op Sumatra.

Afbeelding Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

ja en toen ging met daar ook nog dat geld doormidden knippen op bepaalde reden, devaluatie ofzo,
ik moet ff opzoeken hoe dat ook alweer zat
ik heb trouwens ook wel eens halve biljetten op MP gezien, van de coen2 serie, wayang en federatie , nica niet
andres

Bericht door andres »

Afbeelding
Afbeelding
JvH - Johan
Volledig lid
Volledig lid

oh ja, zo zat dat, leuk dat je dat ook gelijk weer laat zien :lach:

ik was aan t zoeken op internet, ooit van Rob Huisman gehoord? die weet echt alles, UANG KERTAS
nogal wat interessante websites
andres

Bericht door andres »

Ja, Rob Huisman heeft al heel veel interessante info geschreven over Ned. Indische biljetjes,
zijn nieuwe site kun je hier vinden:

http://www.papermoney-indonesia.com/

Terug naar “Onbekende varianten van bankbiljetten”