Muntslag van Groenland.
Groenland is qua munten een lastig land op te verzamelen. Er zijn weliswaar slechts een paar typen echte munten en een stuk of 60 tokens uitgegeven maar ze zijn erg schaars en geliefd en daardoor lastig te verkrijgen.
Een stukje geschiedenis
Groenland werd in 982 ontdekt door de Noor Eric de Rode, die daar in 986 een eerste nederzetting stichtte.
In 1261 komt groenland onder Noors bestuur en in 1397 nemen de Denen het over. In de 15e eeuw verdwijnen de Vikingkolonies door het kouder worden van het eiland, als gevolg van het veranderende klimaat (kleine ijstijd). In 1721 begint de herkolonisatie door Denemarken.
In 1953 krijgt Groenland beperkt zelfbestuur binnen het Deense koninkrijk en in 1979 zelfbestuur binnen het Deense Koninkrijk. In 1985 verlaat Groenland de Europese gemeenschap en op 21 juni 2009 kreeg Groenland vrijwel volledig zelfbestuur. Dit naar aanleiding van een referendum gehouden in 2008 waarbij 3/4 van de Groenlanders voor meer autonomie stemden.
Sinds 1859 worden er op Groenland tokens en munten uitgegeven, o.a. door A. Gibbs & Sons, Oresund en Ivigtut Cryolite Mining & Trading Co. Al deze tokens zijn erg zeldzaam en duur, onderstaande afbeeldingen dus met dank aan het www.
Tokens van A. Gibbs & Sons:
Gibbs & Sons hebben een viertal tokens uitgegeven, voor een compleet setje in zeer fraai moet je al snel 3000 usd neertellen:
Tn11: 1 skilling 1863, geelkoper 18 mm.
Tn12: 6 skilling 1863, geelkoper 24 mm.
Tn13: 24 skilling 1863, geelkoper 29 mm.
Tn14: 1 daler 1863, geelkoper 34.5 mm.
Tussen 1859 en 1865 zijn er in Oresund, in de regio Ivigtut, in zuidwest Groenland een vijftal tokens uitgegeven met de waarden 1, 4, 16, 48 skilling en 1 rigsdaler:
Verder zijn er veel verschillende “mijn”-tokens uitgegeven met name van de Ivigtut Cryolite Mining& Trading Co.
Er zijn 2 series zinken tokens uit de periode 1875-1882:
Serie 1:
Serie 2:
Deze series bevatten de muntwaarden 1, 5, 10, 70, 85 en 100 ore/resp. 1, 5, 10, 50, 85 en 100 ore.
En er is een derde serie zinken tokens van na 1892:
Deze serie bevat de muntwaarden 1, 5, 10, 50, 100, 500 en 1000 ore. Bovendien is er een token van 20 kroner uitgebracht (zink, 59 mm., waarschijnlijk uniek).
De laatste en vierde serie tokens van Ivigtut Cryolite Mining& Trading Co. Werd uitgegeven in 1922:
Deze serie heeft de muntwaarden 10 ore, 50 ore, 2 kroner en 10 kroner, deze munten zijn gemaakt van koper-nikkel. Deze tokens worden regelmatig aangeboden op ebay, maar zijn wel behoorlijk prijzig.
In 1894 heeft de Royal Greenland Trade Company (Den Kongelige Gronlandske Handel) ook een serie zinken tokens uitgebracht:
Deze serie tokens heeft de waarden 1, 5, 10, 25, 50, 100 en 500 ore.
De Greenland Mining LTD. Kwam in 1911 met een serie tokens van 10, 25 en 100 ore:
Ook deze zinken token met een nikkelen jasje, komen regelmatig op ebay voorbij.
Tot slot heeft ook het Thule-Kap York handelsstation, gelegen in noordwest Groenland een serie handelstokens uitgebracht:
De tokens zijn van aluminium en bevatten de muntwaarden 5, 25, 100 en 500 ore en 5, 10 kroner.
De officiële serie munten van Groenland bestaat uit een serie van 25 en 50 ore en 1 krone en 5 kroner munten. In totaal zijn dit 8 verschillende munten en 7 verschillende munttypen:
In 2010 heeft Groenland een serie patternmunten uitgegeven:
Tot zover het overzicht van de ‘muntslag’ van Groenland.
Muntslag van Groenland
Moderators: koenmunten, Willem
Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
Muntslag van Groenland
Laatst gewijzigd door koenmunten op 01 sep 2011, 08:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
-
- Superlid
Re: Muntslag van Groenland
Bijzonder zeg, ik vindt vooral de 50 kroner uit 2010 erg mooi.
Grt. Lotus07.
Grt. Lotus07.
Verzamelt: wereldmunten en -bankbiljetten; is vooral op zoek naar DDR, Oostblok en NL munten/biljetten!
-
- Donateur
Koen,
Schitterend stukje over Groenland, ik heb nog geen munt uit Groenland en dus ook nog geen stukje daarover. Deze komt bij de rest van mijn landeninfo te staan.
gr
Ina
Schitterend stukje over Groenland, ik heb nog geen munt uit Groenland en dus ook nog geen stukje daarover. Deze komt bij de rest van mijn landeninfo te staan.
gr
Ina
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Merci! ja Groenland is lastig, ik heb ook alleen de paar moderne types uit de Krause, die patternmunten vind ik minder interessant en die andere wil ik graag nog eens bemachtigen maar op ebay lopen de prijzen altijd veel te hoog op. Ach ja komt vanzelf een keer, had tot begin dit jaar ook niets van Groenland en toen ik opeens de hele serie voor een normale prijs kopen en ook dat is weer een kandidaat voor "de aanwinst van 2011".hierm schreef:Koen,
gr
Ina
-
- Volledig lid
Ik krijg hier water van in mijn mond.
Is er toevallig iemand die dubbels uit Groenland heeft?
Leuk dat je dit topic weer eens naar boven gehaald hebt Op het ogenblik heb ik niets dubbel van Groenland, het zijn best lastige muntjes... maar ik heb al twee keer mensen van het forum blij kunnen maken met een Groenlandse munt. Als ik er weer tegen 1 aanloop zal ik aan je denken.dutchgalego schreef:Ik krijg hier water van in mijn mond.
Ik denk dat je het onderstaande topic ook wel mooi zult vinden:
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=11 ... +Indonesie
Gaat over de muntslag van Indonesië, veel plaatjes van munten en her en der nog wat achtergrondsinfo.
-
- Volledig lid
Hej Koen mooi stukje werk , maar de 2010 pattern munten hebben niks met groenland te maken , dat wil zeggen dat de groenland regering ( selvstyre ) en de Deense regering niet de Fantasie munten hebben gemaakt .
De pattern munten zijn gemaakt door J Lang , die bekend staat voor zijn fantasy producten
groetjes uit denemarken
Michael
De pattern munten zijn gemaakt door J Lang , die bekend staat voor zijn fantasy producten
groetjes uit denemarken
Michael
-
- Volledig lid
Bedankt voor de hint.koenmunten schreef:Leuk dat je dit topic weer eens naar boven gehaald hebt Op het ogenblik heb ik niets dubbel van Groenland, het zijn best lastige muntjes... maar ik heb al twee keer mensen van het forum blij kunnen maken met een Groenlandse munt. Als ik er weer tegen 1 aanloop zal ik aan je denken.dutchgalego schreef:Ik krijg hier water van in mijn mond.
Ik denk dat je het onderstaande topic ook wel mooi zult vinden:
http://munthunter.nl/viewtopic.php?f=11 ... +Indonesie
Gaat over de muntslag van Indonesië, veel plaatjes van munten en her en der nog wat achtergrondsinfo.
Ja, Indonesische zijn ook bijzonder. Hier heb ik wat dubbels van.
Voor degene die geïnteresseerd zijn, kijk naar mijn (dutchgalego) dubbels op numista.com