Wat niet, Wat wel ?????

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Wat niet, Wat wel ?????

Bericht door Ilosab »

Forumleden,

Bijgaand een lijst van landen die ik gebruik voor mijn wereldalbum, 1 biljet per land.
Ik heb een paar vragen.
1. Welke landen horen er niet in thuis en welke landen zouden er eventueel nog ontbreken?
2. Welke versie qua tekst zou verstandig zijn om te gebruiken, de Nederlandse benaming of de Engelse benaming van de landen?

Bijvoorbaat dank voor het advies.

Groeten, Alfred
Wereldlijst.xls
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: Wat niet, Wat wel ?????

Bericht door Ilosab »

Herman,

In principe wil ik van alle landen die nu bestaan en die ooit bestaan hebben een biljet. Dus bijv van Tsjechoslowakije - Tsjechie en Slowakije.
Ik zat ook al te denken aan de Engelse benaming, vooral omdat op beurzen en op internet voornamelijk door verkopers de Engelse benaming gebruikt wordt.
In ieder geval bedankt voor je reaktie.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Herman,

Dat van die vlag had ik ook al in mijn gedachten maar daar wacht ik nog even mee. Ik heb al mijn bijeen gekochte biljetten nog niet eens in een album zitten. De albums heb ik klaarliggen, ook nog plastic bladen en zwarte schutbladen maar moet alles nog in de albums doen, Ik had in Houten plastic bladen gekocht maar 1 pak was 2-vaks en niet 3-vaks. Die handelaar is zondag in Wassenaar bij de MPO en daar probeer ik het te ruilen voor een 2-vaks.
Voor wat betreft de valutabenaming wil ik de originele benaming houden die op het biljet staat.

Groeten, Alfred
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Ilosab schreef: 1. Welke landen horen er niet in thuis en welke landen zouden er eventueel nog ontbreken?
Alfred, dat ligt een beetje aan je definitie van land. Volgens de Verenigde Naties zijn er 193 onafhankelijke staten, maar daar hoort bijvoorbeeld Taiwan niet bij (China gaat hier niet mee akkoord). Daar komen dan de landen die nu niet meer bestaan bij. Van beide staat op Wikipedia een lijst, maar zeker de oud-landen hebben niet allemaal biljetten. http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... _de_wereld

Wat je wilt verzamelen, dat hangt af van persoonlijke voorkeur. Er staan 'landen' in de lijst die onder bijna geen enkele definitie van land vallen: bijv. Antartica of de Hutt rivier. Wanneer je dit echter mooie biljetten vind, moet je ze vooral verzamelen!

Ik zou in ieder geval alle algemeen erkende landen op je lijst zetten en daar kun je dan nog landen / gebieden die je al hebt aan toevoegen. Verder moet je misschien een keer in de catalogus kijken, welke landen biljetten hebben.

Bernard
Laatst gewijzigd door bernard3 op 12 mei 2011, 18:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Herman,

Ik gebruik ook alleen maar 3-vaks bladen. Ik had alleen een aantal pakken gekocht en daar zat een 2-vaks in en die wil ik dus niet, daar heb ik er wel genoeg van. Dus ik wil die 2-vaks ruilen voor een 3-vaks.

Groeten, Alfred
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bernard,

Bedankt voor je verwijzing naar die internetpagina. Ik zal de lijst morgen eens uitprinten en vergelijken met mijn lijst. Ik denk dat ik dan de namen van landen verschillende kleuren ga geven in mijn overzicht en onderscheid kan gaan maken tussen bestaande landen - voormalige landen en overige zoals Antartica.

Gr. Alfred
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik heb de verwijzing naar de website van Bernard uitgeprint en als ik het papier doorlees dan zie je helemaal door de bomen het bos niet meer. Het is niet alleen een lijst van landen in 2011 (op zich heel mooi) maar ook:
Niet Algemeen erkende landen
Niet-onafkankelijke gebieden
Lijst van voormalige landen. Daar staan echt landen en gebieden in waar ik echt van mijn hele leven nog nooit had gehoord.
Ik heb een electronische versie van de Pick catalogus dus ik denk dat ik die maar eens op mijn gemak ga doornemen.

De optie van Herman om de namen van landen in het Nederlands en Engels te zetten bevalt me eigenlijk wel. Mocht ik dan eens naar een beurs gaan dan kan ik altijd 2 versies meenemen.

Groeten, Alfred

Terug naar “Wereldbiljetten”