ketting imitatiemuntjes?

Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

ketting imitatiemuntjes?

Bericht door willemo »

Sinds een tijdje heb ik deze ketting in mijn bezit het is gemaakt met nep muntjes van willem III en wilhelmina iemand dit ooit eerder gezien?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...........afwezig..... :wave:
Martin
Senior lid
Senior lid

Re: ketting imitatiemuntjes?

Bericht door Martin »

willemo schreef:Sinds een tijdje heb ik deze ketting in mijn bezit het is gemaakt met nep muntjes van willem III en wilhelmina iemand dit ooit eerder gezien?
Je spreekt over een ketting van imitatiemuntjes. Ik heb al veel van dit soort sieraden gezien (zie ook het item over munten en 5 mei!) maar eerlijk gezegd nog nooit van imitatiemunten. Met een boortje, een dun zaagje en veel oefenen en geduld werden ze 'gefiguurzaagd' uit stuivers, dubbeltjes of andere munten om ze als sierraad te dragen. Het kan zijn dat de achterkant is afgesleten of is gevlakt door de maker. Oranje-gezinden droegen deze sieraden en in de oorlog werden ze vaak 'stiekem' gedragen als teken van verzet tegen de bezetter.
In ieder geval een ketting met historie en traditie!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Martin schreef:
willemo schreef:Sinds een tijdje heb ik deze ketting in mijn bezit het is gemaakt met nep muntjes van willem III en wilhelmina iemand dit ooit eerder gezien?
Je spreekt over een ketting van imitatiemuntjes. Ik heb al veel van dit soort sieraden gezien (zie ook het item over munten en 5 mei!) maar eerlijk gezegd nog nooit van imitatiemunten. Met een boortje, een dun zaagje en veel oefenen en geduld werden ze 'gefiguurzaagd' uit stuivers, dubbeltjes of andere munten om ze als sierraad te dragen. Het kan zijn dat de achterkant is afgesleten of is gevlakt door de maker. Oranje-gezinden droegen deze sieraden en in de oorlog werden ze vaak 'stiekem' gedragen als teken van verzet tegen de bezetter.
In ieder geval een ketting met historie en traditie!

Martin
Hoi Martin dankje wel, (de topic 5 mei is ook van mij ;)). Ik ken namelijk ook alleen echte uitgezaagde en niet zoals deze een imitatie variant vandaar de vraag heeft iemand dit ooit gezien en info over?

Gr Willemo
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

ik zag laatst ook een turks meisje in de trein die armbandjes omhad met verschillende munten, waaronder wilhelmina kwartjes... maar deze waren duidelijk nep, en zijn gewoon in de winkel te kopen. Ik zag mijn moeder laatst ook al met een riem-achtig iets waar Engelse munten aan zaten, overigens ook zware nepperds. Dit is tegenwoordig gewoon fashion volgens mij, je zult ze van de zomer wel vaker gaan zien vermoed ik :knipoog:
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Kingz schreef:ik zag laatst ook een turks meisje in de trein die armbandjes omhad met verschillende munten, waaronder wilhelmina kwartjes... maar deze waren duidelijk nep, en zijn gewoon in de winkel te kopen. Ik zag mijn moeder laatst ook al met een riem-achtig iets waar Engelse munten aan zaten, overigens ook zware nepperds. Dit is tegenwoordig gewoon fashion volgens mij, je zult ze van de zomer wel vaker gaan zien vermoed ik :knipoog:
Het spijt me maar dat geloof ik niet. Ik heb het bij vaste antiek winkel van mij gekocht en ook aan Ron tholen laten zien. En naar mijn en (volgens mij) zijn mening komt het uit die tijd. Ik ken namelijk ook de tegenwoordige fashion nepperds maar die zien er toch echt anders uit.

Gr Willemo
Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam »

Enige idee welke winkel dat was? Zulke prullelaria vind ik leuk om in de kast te hebben liggen. Niet dat ik er de ruimte voor heb, maar die gaan we binnenkort hopelijk weer creeeren door wat zooi de deur uit te doen.
Ik hoop dat je het weet, dan ga ik eens kijken.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Marten van Leerdam schreef:Enige idee welke winkel dat was? Zulke prullelaria vind ik leuk om in de kast te hebben liggen. Niet dat ik er de ruimte voor heb, maar die gaan we binnenkort hopelijk weer creeeren door wat zooi de deur uit te doen.
Ik denk niet dat Willemo zijn vaste antiek winkel prijs geeft...... ik zou het in ieder geval niet doen.

Mooie aanwinst weer, heb dit nog nooit gezien.
Moet denk ik toch ook eens op zoek naar zo een winkeltje, op E-bay en marktplaats zie je steeds weer hetzelfde..

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
rtholen Nederland
Beheerder
Beheerder

Bericht door rtholen »

Erg mooi sieraad, naar mijn idee contemporain.

Zuinig op zijn, soms moet je niet alles willen weten, en het gewoon een tijdje laten liggen...
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Marten van Leerdam schreef:Enige idee welke winkel dat was? Zulke prullelaria vind ik leuk om in de kast te hebben liggen. Niet dat ik er de ruimte voor heb, maar die gaan we binnenkort hopelijk weer creeeren door wat zooi de deur uit te doen.
Prullaria??? Tsttttt ;) Het was er maar 1 mocht iemand een tweede spotten bel/mail me gerust :)

Ik weer het, hofleverancier bij mij en inderdaad Lumi heeft gelijk....
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

rtholen schreef:Erg mooi sieraad, naar mijn idee contemporain.

Zuinig op zijn, soms moet je niet alles willen weten, en het gewoon een tijdje laten liggen...
Thnx ron, ben gewoon heel nieuwsgierig naar het verhaal er misschien achter...
Marten van Leerdam
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Marten van Leerdam »

Kingz schreef:ik zag laatst ook een turks meisje in de trein die armbandjes omhad met verschillende munten, waaronder wilhelmina kwartjes... maar deze waren duidelijk nep, en zijn gewoon in de winkel te kopen. Ik zag mijn moeder laatst ook al met een riem-achtig iets waar Engelse munten aan zaten, overigens ook zware nepperds. Dit is tegenwoordig gewoon fashion volgens mij, je zult ze van de zomer wel vaker gaan zien vermoed ik :knipoog:
Ik zie dat ik een foutje gemaakt had met quoten. Mijn opmerking over prullelaria sloeg op de opmerking van Kingz over de neppe munten armbandjes uit de winkel. Zie de quote hierboven. Ik hoor graag welke winkel hij bedoelde.

De armband op de foto valt natuurlijk niet onder de categorie prullelaria, eerder 'numismatische varia'. Zeker een leuk item. Toch ook maar eens wat antiekzaakjes hier in de buurt af gaan struinen dan.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Marten van Leerdam schreef:
Ik zie dat ik een foutje gemaakt had met quoten. Mijn opmerking over prullelaria sloeg op de opmerking van Kingz over de neppe munten armbandjes uit de winkel. Zie de quote hierboven. Ik hoor graag welke winkel hij bedoelde.

De armband op de foto valt natuurlijk niet onder de categorie prullelaria, eerder 'numismatische varia'. Zeker een leuk item. Toch ook maar eens wat antiekzaakjes hier in de buurt af gaan struinen dan.
Thanks! was ook maar een grap terug. Al zou je het prullaria vinden, maakt mij niet uit! Antiekzaakjes zijn altijd leuk!
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

ik hoop ook niet dat ik gesuggereerd heb dat jouw armbandje nep / prullaria zou zijn, want die lijkt gewoon echt.
Had het inderdaad over de armbandjes en riemen die ik gezien had.

Wat betreft de winkel waar die te koop zijn, dat weet ik helaas niet... Maar we hebben internet, dus er is een hoop te vinden:
En volgens mij moet ik trendwatcher worden ofzo, want blijkbaar is dit dus echt een nieuwe fashion dit seizoen... (kijk maar bij de marktplaats link) :knipoog:Afbeelding

http://www.beslist.nl/products/sieraden ... 79/r/munt/
http://angelsfromibiza.nl/shop/product_ ... ucts_id=68
http://www.shopwiki.nl/Enkelbandje-met- ... ilverkleur
http://www.kralencreatyvo.nl/?menu=arti ... ID=5493326
http://kopen.marktplaats.nl/search.php? ... earch=Zoek

Ga maar eens zo'n random meiden winkel binnen, daar zul je er ook wel hebben hangen... en ik vermoed dat je dit echt meer gaat zien van de zomer :D
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

tijdje geleden dat ik de ketting heb gevonden maar toevallig van de week een broche gevonden in de USA gemaakt van dezelfde imitatie munten,

Afbeelding
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

lijkt wel zink of lood?
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Denk lage zilver met tin legering
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

willemo schreef:Denk lage zilver met tin legering
dat zou natuurlijk ook kunnen. toch een leuk stuk!

Terug naar “Knutselmunten en muntsieraden”