Ik heb mezelf laten vertellen dat de 500 Franc munt van ''150 jaar onafhankelijkheid belgie'' van 1980 deels van zilver is!?
Weet iemand de waarde van de hoeveelheid zilver die erin zit of de muntwaarde? (zie foto)
groetjes david-coin
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Er bestonden twee versies van de munt, een Vlaamse en een Waalse. De munten waren verzilverd, dus voorzien van een dun laagje zilver. Dit laagje is zo dun dat het niet als zilverwaarde uit te drukken valt bij gebrek aan (tiende) grammen.
Op marktplaats zijn ze te vinden vanaf 7,50 euro tot 22,50 euro. Een kwestie van vraag en aanbod dus!
Groetjes,
Deze munt werd niet in 2, maar 4 versies geslagen: zoals Martin aangeeft: een Vlaamse en een franstalige versie. Van elke versie werd dan ook nog een "circulatieversie" en een "speciale" versie geslagen.
De volgende gegevens komen uit "De Belgische Frank - Encyclopedie van de Belgische circulatiemunten":
- de "circulatieversie" bestaat uit een kern van koper 75% en nikkel 25% geplateerd met 2 lamellen zilver 92,5% en koper 7,5%. De exacte samenstelling van deze munten geeft volgende cijfers: zilver 20,5806%, koper 59,9859% en nikkel 19,4335%. Het slagaantal van deze munten was 1.000.000 Vlaamse en 1.000.000 Franstalige stukken. deze werden verkocht aan nominaal.
- de "special" versie, in mat-blinkende uitvoering, werd verkocht aan 1000 frank per stuk en waren in een plexi-doosje verpakt. Samenstelling: zilver 51,2%, koper 39,05% en nikkel 9,75%. Slagaantal van deze "speciale" stukken is:52.100 Vlaamse en 52.700 Franstalige stukken.
Wat waarde betreft: in België hebben ze zeer weinig waarde. Een jaar of 2 geleden kocht ik ze op een beurs aan 3€/stuk of 20€/10 stuks. Mogelijks staan ze nu iets hoger, omdat ze toch 20% zilver bevatten en het zilver hoog staat.
denk dat er een misverstand is hier.
we bedoelen met die vijfde munt voorzijde nederlands achterzijde frans.
dus de twee talen op 1 munt.
zijn er maar 30 van bekend en vermoed dat die van u dus niet de nr 31 zal zijn.
alhoewel ik het u wel gun hoor.
Hoe weet ik als ik ergens een muntstuk hiervan ergens te koop zie dat het de speciale versie is((als er geen origineel doosje bij is) versie 50 procent zilver dus)).
Aan de soort glans is erg relatief vind ik.Zijn er andere kenmerken?
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.
Helaas niet. Enkel de QP kenmerken (matte voorgrond en glanzende achtergrond) + in een doosje zijn de enige zaken waaraan je ze kunt herkennen.
Later heeft de KMR 'hun fout' weggewerkt bij de andere munten door QP icoon te geven of een andere rand. Helaas hebben ze hun lesje geleerd met deze munt.
Zittergie schreef:Bij de verzilverde munten is de rand bijna altijd in twee helften zichtbaar (niet mooi egaal), terwijl bij de QP (zilveren) de rand mooi egaal is.
Bedankt.Kan een goede aanwijzing zijn volgens mij.Slim gezien in ieder geval.
West -Vlaamse verzamelaar van euromunten en ook wel wat wereldmunten.Groeten Eddy.