ik heb de munt kant 2 x neer gezet in de hoop dat hij leesbaar is
maar ik kan er geen info over vinden via google.
ik kom telkens bij de verkeerde munt uit.
zou iemand mij kunnen vertellen hoe of wat?
volgens mij is het een gouden munt en munten uit deze periode maar met andere beeltenis komen qua waarde op 200 euro
alvast bedankt
Bij de vorming van het (Tweede) Duitse Rijk werd beslist dat het Rijk enkel de kleinere denominaties (tot 1 mark) uitgaf, terwijl de hogere denominaties (vanaf 2 mark) nog steeds werden uitgegeven in naam van één van de deelstaten. Je zal deze munt dus terugvinden onder Pruisen. In de Amerikaanse wereldcatalogus (Standard Catalog of World Coins, kortweg Krause genoemd) staat hij als: German States: Prussia; 10 mark KM#520 (= catalogusnummer).
De specificaties zijn: gewicht: 3,982 gram; goudgehalte: 0.900; slagaantal:270.911; munt: Berlijn (muntletter A onder de beeldenaar)
Gezien de veranderende goudprijs zijn de cataloguswaarden in dit boek achterhaald.
Proficiat met zo'n vondst! Voorzover echt is dit echt wel een topper!
Je kan echtheid al controleren volgens het gewicht. Afgaande op de afbeelding kan ik er niet veel verder over zeggen. (Wat is dat vlekje aan de A onder de beeldenaar?)
thanks ik kom al meer in de buurt.
alleen kom ik nog steeds niet munten tegen met het zelfde jaartal, zou jij die wel kunnen vinden ?
mag ik deze munt met een koper/ messing borsteltje schoon maken?
t plekje is waarschijnlijk vuil.
je had t ook over echtheid is dit te controleren puur via gewicht? of zijn er andere punten
gouden munten alleen schoonmaken met handzeep , je kunt de munt tussen duim en wijsvinger met de zeep
insmeren, daarna met wat warm water verder schoonmaken, daarna afspoelen met warm water.
dat plekje kun je eventueel met een natgemaakte tandenstoker voorzichtig behandelen.
zekere niet met metalen borstels schoonmaken, en ook niet met andere harde borstels, dat geeft een hoop krassen en verminderd de waarde aanzienlijk.
ook niet hard oppoetsen met een doekje, dat geeft weliswaar een mooie glans, maar is voor een verzamelaar
niet aantrekkelijk.
echtheid kun je behalve op 't gewicht (4 gram) ook via de diameter controleren.
Deze munt is geslagen van 1890 tot en met 1912. Het slagaantal dat ik je gaf is het slagaantal voor munten met jaartal 1902.
In totaal (alle jaartallen samen) zijn er tussen 14 en 15 miljoen exemplaren geslagen
ik ben vandaag ff langs een munthandelaar geweest en hij vertelde mij dat de munt qua goud waarde op 107 euro terecht komt.
en dat ik de munt met ammoniak kon reinigen.
Ik zie dat je hem gevonden hebt in Krause. Zoals je ook kan zien zijn de cataloguswaarden erg gedateerd door de sprongen van de goudprijs. Hij staat in Krause voor 50 $ (geen €) in fraai, maar dat is minder dan de helft van de huidige intrinsieke waarde.
Het betekent dat de waarde van het goud nu meer dan 2x zo hoog ligt dan 50 dollar. Dus ongeacht de kwaliteit, je moet er minstens de goudwaarde voor betalen.
Zou interessant zijn als de literatuur, in deze de Krausse, zou startten met een verzamelaarswaarde, welke dan los staat van de metaalwaarde.
Kortom bij deze zou dan een X-bedrag komen te staan, waarbij men dan de huidige goudprijs op kan tellen. Zo voorkom je dat de prijzen voor gouden en zilveren munten in een dergelijk overzich/literatuur kant nog wal raken met de werkelijkheid.
Kortom je zoekt op wat de verzamelaarswaarde is in de Krause en zoekt daarna de huidige goud/zilverwaarde op en telt die twee bij elkaar op.
Of ben ik nu aan het doordraven?
Dit alles aangezien men deze literatuur vaak uitgeeft per jaar en in een jaar kan de goud en zilverprijs flink stijgen of dalen, zoals we allemaal wel hebben gezien.
Even over de munt, leuke vondst maar let op met reinigen, aangezien goud nauwelijks gereinigd hoeft te worden. Ik vind deze munt er ook redelijk uit zien, dus zou hem lekker zo laten. Zeker als je hem toch wil verkopen...
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!