MUNTkoerier maart 2011 recensie van Munthunter

Plaats hier berichten over tijdschriften met betrekking tot munten, bankbiljetten, metaaldetectie, etc.. Wil je een tijdschrift aanraden of juist afraden, dat kan hier.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

MUNTkoerier maart 2011 recensie van Munthunter

Bericht door Munthunter »

De MUNTkoerier viel vandaag weer door de brievenbus en voor de niet-abonnees wil ik dit nummer graag even doornemen. Natuurlijk is het ook voor de forumleden die wel een abonnement hebben leuk om over de inhoud van dit numismatisch tijdschrift te praten.

Nummer 3 van 2011, jaargang 40.

Gezien de zeer matige numismatische inhoud van nummer twee, haalde ik dit derde nummer met een dubbel gevoel uit het plastic. Het dubbel gevoel is ontstaan na de, in mijn ogen zeer teleurstellende voorgaande nummers, welke mij al hebben doen besluiten om mijn abonnement op te zeggen. Anderzijds is het natuurlijk altijd leuk om iets te kunnen lezen over munten en of biljetten, naast Hét Munten en Bankbiljetten Forum.

De vormgeving en lay-out van dit nummer is, zoals we inmiddels gewend zijn, geweldig. Een mooie omslag en in het blad, prachtige afbeeldingen. Als we de test op de voorzijde mogen geloven is het een zeer interessant nummer, dus ik sla maar snel de bladzijde open…

Van het welkomstwoord van Tom Passon kan ik wel warm worden als euromuntenverzamelaar. In het nummer kunnen we veel verwachten over de Erasmus 2 euromunt van Nederland. Dat zou een verassing zijn gezien de zeer minimale aandacht die in nummer twee te lezen was, het nummer welke ook na het verschijnen van de munt is uitgegeven. Ik lees in het welkomstwoord dat bekend is geworden dat men op grote schaal de gemengde rollen heeft besteld bij G4S Cash Sulutions, de ‘leverancier’ van de gemengde muntrollen. Men bestelde deze rollen om de Erasmus munten er uit te halen, waarna men de normale munten weer afstortte. Er zouden bestellingen voor 50.000 2 euromunten (in rollen) binnen zijn gekomen. Als dit alles inderdaad gebeurd is, dan zet ik mijn grote vraagtekens bij de betrouwbaarheid van onze handelaren, want dit was juist hetgeen velen bang voor waren. Klopt deze informatie, mogen we dan ook verwachten dat de prijs voor een ‘UNC’-munt sterk zal gaan dalen? Hier een link naar het persbericht waarover het hier gaat.
http://www.perssupport.nl/apssite/persb ... munt+enorm

Verder is te lezen dat er een heus overzicht met actuele prijzen is geplaatst over de vele nationale 2 euro herdenkingsmunten. Hier begin ik al wat te beven, want dit zal toch niet betekenen dat, naast het ‘actuele’ overzicht van koninkrijksmunten, dit elke maand geplaatst gaat worden. In zijn geheel is dit dan zo ongeveer een kwart van de inhoud. Maar later meer over dit overzicht.

Zoals alle eerdere nummers van het jaar 2011, kunnen we een leuk numismatisch geschreven stuk lezen over de Schotse vorsten en hun munten, deel drie. Ondanks dat ik zelf geen verzamelaar ben van deze munten en ik eigenlijk ook niet verwacht dat deze groep verzamelaars in het Nederlandse taalgebied erg groot is, ben ik toch blij met het numismatische artikel. Leuk geschreven en interessante achtergrondinformatie op 6 volledige pagina’s.

Hierna volgt op bladzijde 10 een hele bladzijde over een ‘Unieke ondernemers-experience in het Geldmuseum. Tsja, daar gaan we weer. Het woordje ‘Geldmuseum’ staat er in, maar verder heeft het in zijn geheel niets, maar dan ook niets met numismatiek te maken. Ik vraag mij dan ook af wie van de redeactie van de MUNTkoerier toch het idee heeft gekregen dat dit leuke informatie is voor in de MUNTkoerier. Maar wéér 1 bladzijde gevuld, zal het motto zijn geweest.
Na 1 paginagrote advertentie van Karel de Geus’ veiling nummer 32, komen we aan bij hét item over de Erasmus 2 euro herdenkingsmunt. Een leuk stukje, wat net de gehele bladzijde niet kan beslaan over de eerste slag, het uitgiftebeleid en ook de diverse verzamelaarsuitgiften, zoals de coincard en de proofversies. Veel nieuws zal er voor de forumbezoeker niet in staan, maar er is in ieder geval meer over te lezen dan in de vorige MUNTkoerier van februari 2011. In dat nummer werden er bijna in telegramstijl feitjes over de munt opgedreund, nu is er meer verhaalvorm in te herkennen.
Hierna vinden we nog wat informatie over andere Nederlandse uitgiften, zoals de Nijntje geboorteset, de nieuwe geboorteset, de BeNeLux-set, zo ook de dukaten van 2011 in zilver en goud. Als hekkensluiter een uitgifte van Aruba van 5 Florin, ter ere van de vuurtoren ‘California’. Verder nog wat uitgiften welke ons allemaal bekend zullen zijn.

Op de daaropvolgende bladzijden vinden we de ‘Holmshofcollectie’die schijnbaar te koop is. Leuk voor diegene die €125.000,- te besteden hebben, voor de overige abonnees zijn dit denk ik 3 paginagrote overzichten van mooie munten. Toch hebben dergelijke overzichten geen enkele meerwaarde vind ik, aangezien er geen enkele numismatische meerwaarde in zit, althans vele malen minder als bijvoorbeeld een geïllustreerde catalogus. Maar ja als er maar wordt betaald, dan zijn drie pagina’s zo gevuld…

Ah leuk, op bladzijde 18 en 19 vinden we een stuk over Filanumis 2011, het evenement waar men nog steeds gratis entreekaarten voor kan bemachtigen op ons forum. Op bladzijde 19 een plattegrond waarop de deelnemende handelaren staan en dat overzicht stemt mij wel vrolijk voor 16 april, vele munten en bankbiljettenboeren zullen op ons staan te wachten. Ik zal binnenkort dit alles ook even op het forum plaatsen, zodat de mensen die vanuit het forum daar zullen zijn ook deze informatie lezen.

En dan volgt het euronieuws en in het voorwoord schreef Tom Passon dat er veel euronieuws was, dus ik ben benieuwd… Inderdaad de diverse 2 euro herdenkingsmunten worden besproken met leuke achtergrondinformatie en ook andere uitgiften uit de eurozone komen aan de beurt. In tegenstelling tot voorgaande maanden ben ik aangenaam verrast over het euronieuwsgedeelte.

Na een pagina met drie advertenties volgt het nieuws van de numismatische kringen, iets wat eerlijk gezegd meestal aan mij voorbij gaat. Hierna de verzamel en ruilbeurzen, bijzonder evenementen en tentoonstellingen, veilingen en de vriendenpagina en we zijn weer drie bladzijden verder. Daarna de in mijn ogen zo onzinnige ‘Wij ontvingen’rubriek. Dit staat er al jaren in, maar ik zie geen enkele meerwaarde om titels/onderwerpen te ‘citeren’ uit andere numismatisch gerelateerde tijdschriften en dergelijke. Wat moet ik er mee, maar wel is er wéér ruim een pagina om door te bladeren.

En dan komen we aan bij het voor mij meest on-interessantste gedeelte welke iedere maand in de MUNTkoerier terug is te vinden, het overzicht van de Koninkrijksmunten. In mijn ogen is dit gedeelte compleet overbodig, zeker gezien het feit dat het vrijwel niet wordt bijgehouden. Bedenk je dat dit overzicht bestaat uit 6 pagina’s! Deze maand worden we ook ‘verblijdt’ met het ‘actuele’ overzicht van de 2 euro herdenkingsmunten. Beide overzichten zijn gebonden aan de NVMH almanak en aangezien iedere maand vrijwel een identiek overzicht wordt geplaatst zie ik er totaal geen meerwaarde in. De 2 euro herdenkingsmunten staan er deze maand in, maar ik mag hopen dat dit niet iedere maand geplaatst wordt. De prijzen zijn ronduit belachelijk, de normale gangbare munten staan allen met een prijs van €5,-. Bedenk je dat het merendeel verkrijgbaar is voor iets meer dan de helft van dat bedrag. De Grace Kelly krijgt toch altijd wat meer aandacht van mij, maar schrik deze keer dat het bedrag inmiddels staat op €1500,- Dit haalt de werkelijkheid niet, gezien de laatste tijd deze munten rond de €1000,- verkocht worden, een verschil van €500,- is toch wel wat te veel lijkt mij. Toch leuk om alle herdenkingsmunten weer op een rijtje te zien, maar liever niet in een dergelijk overzicht en laten we het hopen dat het niet iedere maand wordt geplaatst.

Dan volgt de bekende opgave formulieren voor nieuwe abonnees, de vriendenpagina en het Muntwisselkantoor en we zijn weer 2 bladzijden verder. De twee invulformulieren van Het Muntwisselkantoor behoren bij de VIER daaropvolgende bladzijden met aangeboden munten en dergelijke.

Hierna zijn we al op bladzijde 45 en zien we de nieuwe munten die zijn uitgegeven (6 bladzijden deze maand. Ikzelf blader dit meestal ook door, omdat het merendeel van de getoonde munten, verzamelaarsmunten zijn. Maar ja dat is mijn persoonlijke mening en hoeft voor een ander dus zeker niet te gelden. Hierna zien we nog een tweetal bladzijden met nieuwe bankbiljetten en daar zitten weer plaatjes van biljetten tussen.

We zijn inmiddels op bladzijde 53 en blikken vooruit op de Schulman-veiling van april, wat inhoud dat we weer vier pagina’s plaatjes kunnen kijken. In mijn geval van munten die ik nooit zal kunnen kopen, gezien de hoge waarde, een enkele daar gelaten. Na een korte reclameboodschap van 1½ pagina, komen we aan bij de voorbeschouwing van de 31ste veling van Karel de Geus, van 18 en 19 april. Wederom weer mooie afbeeldingen, maar afbeeldingen van munten, ver boven mijn budget (3 pagina’s). We zijn vrijwel direct aangekomen bij het overzicht van de resultaten van de AA-muntenveiling van 12 februari jl. Hier valt mijn oog op een dubbeltje van Willem III uit 1853. Dit muntje welke in mijn ogen de door hen opgegeven kwaliteit fraai in de verste verte niet haalt is verkocht voor €1.300,- Ik ga er toch van uit dat de zeldzaamheid van een munt geen invloed heeft op de kwaliteit van de munt? Leuk om de veilingobjecten te zien, maar ik zie het toch ook als een vorm van reclame. Wat mij opvalt is de grote verschillen tussen taxatiewaarde en de uiteindelijke opbrengsten. Ik vraag mij dan altijd af of de taxatie wel reëel is, of dat deze zo laag zijn opgesteld, dat het moet voordoen als of de te veilen items zeer succesvol worden geveild. In ieder geval bestaat het veilingnieuws dit keer uit zo’n negen pagina’s.

Hieronder nog wat feiten:

Aantal pagina’s: 64
Aantal reclameadvertenties: 24
Aantal reclamepagina’s: +/- 20
Aantal numismatische artikelen: 1
(nieuwsberichten over nieuwe munten en bankbiljetten, euronieuws en veilingoverzichten niet meegeteld.

Gradatie van 1-10 voor inhoud
Deze gradaties heb ik gegeven en zijn derhalve dan ook persoonlijk

Numismatische informatie: 2
Numismatisch nieuws: 6

Totaal cijfer: 4

Vriendelijke groeten,

Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Re: MUNTkoerier maart 2011 recensie van Munthunter

Bericht door Daniël »

Oftewel je hebt goed besloten je abonnement op te zeggen als ik dit zo lees! Heb me geweldig vermaakt met deze tekst :thumb up:
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

sommige onderwerpen hadden ook niet echt mn intresse
en tja alweer schotland.
sommige mensen houden van medailles en heel dure munten
maar wel boeiend op het erg brede vlak.
liever wat foto s van vrouwen in bikini :thumb up: :wave:
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

En dan te bedenken dat er deze ronde niets over medailles en crea-penningen te vinden was... ;)
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

ik wacht nog even op het watermerk :lol: :silent:
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

Jeroen

Ik was eerst van plan een abonnement te nemen op dit blad maar gezien jou stuk zie ik er toch vanaf, ik denk dat dit blad niet veel waarde heeft voor een verzamelaar van euromunten.
Ik blijf de uitgaves van Daniel wel volgen dan ben ik ook goed op de hoogte, en natuurlijk de reacties en mededelingen op dit forum.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

leon voorn schreef:sommige onderwerpen hadden ook niet echt mn intresse
en tja alweer schotland.
[thumbnail]http://www.ninjadude.com/images/Miranda ... i-Pics.jpg[/thumbnail]

Alstublieft :thumb up:
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Heb je wel gelezen wat er boven de Holfsholmcollectie stond : wegens gevorderde leeftijd te koop.
Dat mag je toch wel verwachten van een provinciale verzameling, die munten hebben een gevorderde leeftijd, een die wij nooit bereiken.

En Leon : vrouwen in bikinis komen bij mijn weten niet op munten/penningen of biljetten voor. Dan lees jij een verkeerd blad of niet soms?
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Het ligt in zijn geheel niet in mijn bedoeling om mensen af te houden van een abonnement op de MUNTkoerier, begrijp dat niet verkeerd.

Ik geef enkel bevindingen aan die voor mij gelden en kunnen dus bij de ander compleet anders zijn. Je kunt nog steeds een gratis exemplaar aanvragen welke je kunt doornemen en dan zelf de keuze maken of je wel of niet een abonnement neemt. Ik ben diep teleurgesteld als euromuntenverzamelaar, bankbiljettenverzamelaar en koninkrijksmuntenverzamelaar. Ik irriteer mij aan de schijnbaar broodnodige reclames en het feit dat ik daar dus ook nog voor betaal.

Ik weet niet of anderen het met mij eens zijn, maar dit nummer telt in mijn ogen maar 1 numismatisch nummer en dat vind ik op zijn zachtst gezegd wat weinig.

De spreuk die men voert 'Het enige en geheel onafhankelijke maandblad in de BeNeLux voor munten, penningen, bankbiljetten en edelmetalen' is denk ik ook niet echt meer van toepassing, gezien de gigantische hoeveelheid reclame. Ik ga er van uit dat ze daar afhankelijk van zijn, zeker gezien de pagina's vullende 'actuele' prijsindicaties.

Maar nogmaals het is mijn mening en mijn verhaal, wie weet denk jij er anders over. Zoals het blad nu bij mij binnenkomt ervaar ik het als een verspilling van mij €47,90. Ik betaal niet graag voor reclamefolders. Dat mijn verhaal behoorlijk negatief over zal komen is dan ook geheel gebasseerd op de inhoud van dit nummer. Laten ze potdikkie toch eens kijken wat ze in de jaren 70 en 80 wisten af te leveren. Die bladen kun je blijven lezen...

Gr. Jeroen
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

hierm schreef: En Leon : vrouwen in bikinis komen bij mijn weten niet op munten/penningen of biljetten voor. Dan lees jij een verkeerd blad of niet soms?
Bij mijn weten heeft Grivnagozer een keer hele spannende muntjes in de verkoop gegooid alhier... ;)

Gr. Jeroen
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Munthunter schreef:
hierm schreef: En Leon : vrouwen in bikinis komen bij mijn weten niet op munten/penningen of biljetten voor. Dan lees jij een verkeerd blad of niet soms?
Bij mijn weten heeft Grivnagozer een keer hele spannende muntjes in de verkoop gegooid alhier... ;)

Gr. Jeroen

Dat was dan voor mijn tijd en nu voel ik me als 56 jarige heel erg jong.....................
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

in afrika hebben ze munten van topless vrouwen
zo mooi maar erg prijzig :problem:
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Heb net de zaalindeling van Filanumis gezien in de Muntkoerier. Heeft dit forum ook een eigen standje (niet gezien) of wordt er gewoon rondgelopen met flyers ed
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

leon voorn schreef:in afrika hebben ze munten van topless vrouwen
Hebben ze daar ook een speciale verzamelmap voor :oops:
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Heb 3 jaar in Afrika gewoon, maar nog nooit gezien. Was zeker een ander land....................... :dizzie:
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

als ik ze tegenkom zet ik wel even een scan
moet bij de bieb een catalogus lenen :sttt:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

hierm schreef:Heb net de zaalindeling van Filanumis gezien in de Muntkoerier. Heeft dit forum ook een eigen standje (niet gezien) of wordt er gewoon rondgelopen met flyers ed
Zoals in het stuk aan de linkerkant is te lezen is het een handelaarsbeurs en is er derhelve ook geen plaats voor verenigingen en/of exposities. Het forum valt daar ook onder. We mogen wel in het restaurantgedeelte (buiten de beurs) elkaar ontmoeten en eventueel ruilen/verkopen.

Verdere informatie volgt nog.

Gr. Jeroen
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik ben het volledig met Dick eens. Aan de maandelijkse uitgave van Gible op dit forum heb je meer dan dat je zit te wachten op euronieuws van de muntkoerier. En v.w.b. nieuws over biljetten wacht ik wel op 't Watermerk, leest heerlijk weg.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
RVCOINS

Bericht door RVCOINS »

De Muntkoerier is een toegankelijk maandblad voor de gemiddelde verzamelaar. Voor meer diepgang heb je de gespecialiseerde vakliteratuur nodig.

Ik denkt dat Tom altijd open staat voor een goed numismatische stukje voor zijn MK. Ik zou zeggen leef je uit.

BTW oa Dahomey (Benin) heeft verzamelaarsmunten gemaakt met topless vrouw.

Roland
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ja inderdaad vindt je daar ook de informatie en is het leuker om te lezen.

Snap ook in zijn geheel niet de stukken over die expositie in het Gelmuseum en vorige maand over die tentoonstelling met die ratteposter. Ook dat ging in zijn geheel niet over numismatiek, maar ja er stond een rat op de foto met een gulden...

Ze zoeken naartsig naar paginavulling en vinden dat in dergelijke zaken, veilingnieuws, creapenningen of zoals vorige maand dat stuk over die camee (past toch meer bij een detectormagazine?) Ik heb een hele batterij aan oude jaargangen van de MUNTkoerier en daar staat mij toch een schat aan informatie in. In de jaren tachtig hebben ze ook zo'n rubriek gehad (1 pagina) waarin ze een MUNTkoerier van 10 jaar daarvoor bespraken/doornamen. Dat was leuk om te lezen, want je zag wat er toen speelde. Daarnaast kwamen ze met hele interessante achtergrondinformatie, er was ook veel reclame, maar dat stoort mij niet. Tsja het tij kan keren...

Met de komst van het internet en de diverse fora, zullen ze bij de MUNTkoerier ook geen ingezonden brieven met vragen meer ontvangen, dus dat scheelt ze ook al zo'n 3 pagina's met leuke vragen en antwoorden. Maar wat dat betreft kunnen ze op de fora toch ook wel leuke items vinden voor in het magazine en zien wat er speelt onder de verzamelaars. Dat ze er in maart 2011 pas achter schijnen te komen dat de 2 euro herdenkingsmunten zo geweldig in trek zijn dat ze er meer ruimte aan willen besteden is daar een mooi voorbeeld van. Kom op zeg, waar zat je dan de afgelopen 7 jaar??? De verslaglegging over de Erasmusmunt is nu in twee edities meegenomen, in de eerste minimaal in telegramstijl, in de tweede wat uitgebeider, maar daar kunnen ze toch veel meer van maken. Schrijf een leuk stuk over Erasmus, toon afbeeldingen van het ontwerp, de stempels, het productieproces, vraag Maarten Brouwer om een stukje tekst (die is niet flauw daarin). Maar ja dan zitten ze al op een drietal pagina's en dat betekend wellicht dat ze ruimtegebrek krijgen om de gigantische hoeveelheid reclame te plaatsen. Want dat is juist hetgeen mij opvalt, de advertenties in de jaargangen uit de jaren 80 beslaan meestal een kwart of halve pagina, waardoor er meerdere op kunnen. Nu beslaat 1 advertentie soms wel drie pagina's (Munt Wisselkantoor, Theo Peeters), maar meestal zeker 1...

Voelt iemand zich geroepen om op een dergelijke wijze ook andere numismatische tijdschriften (in het kort) te bespreken? Zoals het Watermerk, De Beeldenaar, etc.

Tom Passon zal zeker zitten te wachten op stukken, maar ik hoor enkel verhalen dat deze aangeleverde stukken geheel worden veranderd, ingekort en pas heel laat worden geplaatst. Ik wil wel eens wat schrijven, maar heb het nu ook behoorlijk druk met topics die ik eerst op het forum wil plaatsen, maar wellicht ook leuk zouden zijn voor een MUNTkoerier. Denk aan kloppen op munten en zo.

Gr. Jeroen
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Dat zijn de munten van Dahomey geloof ik. Mooie munten maar erg prijzig ja, heb er nog geen kunnen bemachtigen.
De penning die een keer op de veiling stond was een head & tail muntje uit Amerika. Ook daarop geen bikini want dat zijn topless afbeeldingen. Deze zijn voor een habbekrats verkrijgbaar via ebay. 100 voor de prijs van een Dahamwy munt...
Of je moet voor de zilveren verzamelaar head & tail munten gaan... maar ja eingelijk moet je er mee gooien om te kijken wie een spelletje mag beginnen en dat is met een zilveren munt weer zonde...

@ Jeroen, wat betreft de Muntkoerier, ik heb 'm gisteren ook ontvangen, waar ik over het februari nummer nog 10 minuten deed was het nu ongeveer 4 minuten...
Ik blijf nog even lid, ik denk dat Ton nog wel eens een heldere droom/nachtmerrie krijgt en dan teruggaat naar een meer inhoudelijk blad a la de uitgiften van de jaren 80. Ik ga die oude bladen die op zolder liggen maar eens afstoffen en opnieuw lezen, daar staan toch leuke stukkies in af en toe ;-).
We zijn welliswaar nog geen gerenommeerd forum en nog geen grote naam in de muntenwereld maar we timmeren aardig aan de weg. Misschien zouden we namens het forum een brief kunnen sturen aan muntkoerier met het verzoek mee inhoudelijke numismatische artikelen te plaatsen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Robin Suriname
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Gible schreef:
leon voorn schreef:sommige onderwerpen hadden ook niet echt mn intresse
en tja alweer schotland.
[thumbnail]http://www.ninjadude.com/images/Miranda ... i-Pics.jpg[/thumbnail]

Alstublieft :thumb up:
Gible...Leon zei dames ...geen pubers! :lol:

Groet, Robin
1 "Pallas" guldens verzamelaar.
Verslaafd aan jacht op de mooist betaalbare kwaliteit 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena en/of een bijzondere variant..
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Stond er ook een lijst van munten van de holmshofcollectie in, misschien dat ik nog maar een extra hypotheek neem, zodat ik deze beginnersverzameling provinciaal over kan gaan namen :lach:

Triest verhaal dat een numismatisch blad is afgezakt tot een recalemfolder met onbelangrijke prijslijsten van gangbare munten. Ik heb ooit eens een aantal van deze oude jaargangen gekocht, maar heb ze uiteindelijk toch bij het oud papier gedaan. De numismatische kennis die erin terug te vinden was was niet genoeg om de ruimte die het in beslag zou nemen te vergoeden.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

correct koen, rep.dahomey
uitgebracht/1971 thv onafhankelijkheid in 1970
200/500/1000 fr.( ag)
native people of dahomey

tip;scan de leuke onderwerpen/stukjes en sla op. :thumb up:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik heb vanochtend op mijn werk ook eindelijk de maart editie van De Muntkoerier gelezen. Nou ja, gelezen, meer doorgebladerd. Het enige interessante was de informatie van Filanumis over de beurs op 16 april en de bijbehorende deelnemerslijst. Ik zag dat onder de deelnemers munthandel LeJo is. Dat vind ik leuk want daar heb ik in het verleden veel bij gekocht.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Tijdschriften over munten en bankbiljetten”