Etheopië tekens

Plaats hier berichten en informatie over munten uit Afrika.

Moderator: koenmunten

Forumregels
Kijk eerst even goed of je, je bericht in de juiste rubriek plaatst!
munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Etheopië tekens

Bericht door munt9490 »

Ik heb 2 vragen

de tekens op de munt uit etheopie die ik heb kom ik niet uit ik snap er niks van.
ik heb hier een heel mooi overzicht van tekens uit de krause, maar 1 teken ontbreekt en ik snap er niks van al die cijfers achter elkaar.
ik had graag de munt ingescant maar de scanner weigert en het foto toestel maakt er ook een potje van met de belichting dus ik doe me best.
Het laatste teken op de munt kom ik niet uit het is een s tussen 2 streepjes. nu heb ik wel de s gezien die op ze kant ligt (30) maar deze staat recht op en die staat er niet tussen in het lijstje van de krause ( of ik kijk er helemaal overheen). Ik heb ook aanmezelf getwijfelt met de z tussen de 2 streepjes maar het lijkt precies op die liggende s tussen de 2 streepjes dus dat kan het ook niet zijn zou ik zegge.

en dan nog de vraag hoe lees je het ik heb de tekens ontcijfert op die laatste na en dan krijg je 10 9 100 30 ik kan hier niks van maken ja 1930 maar dan ben je al die nulletjes kwijt das ook niet de bedoeling denk :P

het zal vast heel simpel zijn dus ik wacht op het antwoord alvast bedankt !
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: ethepoie tekens

Bericht door koenmunten »

Mijn Ethiopisch is ook niet zo goed, maar naar alle waarschijnlijkheid zal je op 1936 uit moeten komen,
zonder afbeelding is het lastig om precies te zeggen welke het is, maar misschien kom je er uit met de maat van de munt
1 cent = 17 mm
5 cents = 20 mm
10 cents = 23 mm
25 cents = 26 mm
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
munt9490 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door munt9490 »

Afbeelding

dit staat erop bij mij dus als die s voor 6 moet staan dan klopt het :P maar nogmaals ik zie toch andere tekens in mijn krause :O
Euromunten, €2 cc, Guldens wilhelmina en eerder, wereld munten
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Hier een voorbeeld hoe je de jaartallen moet lezen en interpreteren op een ethiopische munt:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
hierm
Donateur
Donateur

Bericht door hierm »

Dit voorbeeld heb ik gevonden op de volgende website : http://www.danramer.tk/
Hier staan veel meer voorbeelden in hoe je een jaartal op diverse munten kunt lezen. Is heel informatief en een echte aanrader.
Wie wat bewaart (of verzamelt) , heeft wat
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: Etheopië tekens

Bericht door koenmunten »

De 25 cents munt van Ethiopië, km-36, is een apart munttype.

Het is een zogenaamd one-year-type en hij is dus maar voor 1 jaar geslagen... in dit geval staat er het jaar 1936 op de munt.
De munt is echter in 1952 en 1953 geslagen...

Verder zijn er twee varianten van dit type en dat betreft de rand. Er is namelijk een variant met een fijn afgewerkte rand en een variant met een meer ruigere rand :angel:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

De linker munt is de munt met de fijne rand en de rechter die met de ruige rand. Er is ook een klein verschil in gewicht, in ieder geval bij mijn munten. De munt met de fijne rand is een 1/4 gram zwaarder.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Dick
Superlid
Superlid

Bericht door Dick »

hierm schreef:Dit voorbeeld heb ik gevonden op de volgende website : http://www.danramer.tk/
Hier staan veel meer voorbeelden in hoe je een jaartal op diverse munten kunt lezen. Is heel informatief en een echte aanrader.
Hermien.

Bedankt voor deze link, ik heb hem opgeslagen, erg handig.

Groet
Dick
verzamelaar van de 2 euro cc en sets op jaartal in unc of BU kwaliteit en
koninkrijks munten van Willem I , II , III en Wilhelmina.

Terug naar “Afrika”