FORUMQUIZ 2011 VRAAG B6 TOT EN MET B10
Moderator: $and€r
FORUMQUIZ 2011 VRAAG B6 TOT EN MET B10
Vraag B6
In januari 1969 werden in Indonesië de portretten van Sukarno op de bankbiljetten omgewisseld door die van Generaal Sudirman, welke 1 der nationale helden van Indonesië was tijdens de Nederlandse politionele acties. Niet overal werden deze hagelnieuwe bankbiljetten met Sudirman met gejuich ontvangen. De bankbiljetten van 1964 en 1968 werden zowel gedrukt bij de Kebajoran als bij de vorige eigenaar van die faciliteit, de firma Johan Enschede en Zonen te Haarlem.
Sudirman werd als militair opgeleid door de Japanse bezetter..
Op welk eiland werden de hagelnieuwe Sudirmanbiljetten door de lokale bevolking in het openbaar verbrandt?
In januari 1969 werden in Indonesië de portretten van Sukarno op de bankbiljetten omgewisseld door die van Generaal Sudirman, welke 1 der nationale helden van Indonesië was tijdens de Nederlandse politionele acties. Niet overal werden deze hagelnieuwe bankbiljetten met Sudirman met gejuich ontvangen. De bankbiljetten van 1964 en 1968 werden zowel gedrukt bij de Kebajoran als bij de vorige eigenaar van die faciliteit, de firma Johan Enschede en Zonen te Haarlem.
Sudirman werd als militair opgeleid door de Japanse bezetter..
Op welk eiland werden de hagelnieuwe Sudirmanbiljetten door de lokale bevolking in het openbaar verbrandt?
tja..
Re: FORUMQUIZ 2011 VRAAG B6 TOT EN MET B10
Heb het even gegoogle'd maar kon het echt niet vinden, dus ik gok maar iets Java? 
Niet geschoten is altijd mis

Niet geschoten is altijd mis

-
- Volledig lid
hier ook gegoogled, zonder geluk helaas. Ik ga voor Sumatra. Atjeh heeft een geweldadige geschiedenis, dus misschien hebben ze ook wel biljetten verbrand daar.
Verzamelaar van: guldens, euromunten, wereldmunten, wereldbiljetten, notgeld, numismatische literatuur, alles met afbeeldingen van geld erop en tot slot monopolyspellen.
Ja zelfs via Google kan je het niet vinden, weer een pittige vraag! 

Ja Eric heeft een bron welke Google nog niet heeft gevonden. Bedenk je wel dat de vragen en antwoorden straks wél op Google te vinden zijn, dankzij het forum.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Irian jaya ( huidige west Papua)
Is inderdaad nergens te vinden op google of wikipedia en is mijn andwoord dus ook een gok

Is inderdaad nergens te vinden op google of wikipedia en is mijn andwoord dus ook een gok

Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Ik zou gaan voor de Molukken, wegens hun onafhankelijkheidswens van de Republiek Indonesië, maar ook voor mij is het een gok.
Bernard
Bernard
-
- Donateur
Gok, Sumatra.. 

Soms doe ik wel eens een googlebare vraag (B5 bijvoorbeeld), maar de echte etterikken zijn leuker en blijven dus ook langer als actief staan, en hoe meer puzzelaars, hoe meer vreugd.
Toch is er 1 goede gok gedaan, namelijk Java, waar op grootschalige wijze palletten vol bankbiljetten in de fik zijn gestoken, waardoor naar schatting ruim 50% van de gehele oplaag al een dag na uitgifte is vernietigd. Java was het eiland wat we zochten, ook al zijn in aanpalende eilanden als Bali, Lombok, Flores en Celebes ook een aantal biljetten de brand in gegaan, al was het niet met een hoeveelheid als wat geschiedde op Java.
Vraag B7
Natuurlijk vind je deze munt niet in de Krause-Mishler of op Google. En toch is deze in een vrij grote oplaag vervaardigd. We zien een driehoek , met daarin wat bergen, en ondanks het feit dat deze munt geen jaartal kent, staat er Guatemala 2 pesos op. 1920 is het jaar dat deze munt er sporadisch gerouleerd heeft. Er staan ook twee gekruiste zwaardjes op.. onder de driehoek.
De munt is niet vervaardigd in dit land zelf. Het materiaal waar deze munt uit bestaat, zien we erg ver weg van Guatemala..
Uit welk materiaal bestaat de 2 pesos 1920 van Guatemala en waar werd deze vervaardigd??
Toch is er 1 goede gok gedaan, namelijk Java, waar op grootschalige wijze palletten vol bankbiljetten in de fik zijn gestoken, waardoor naar schatting ruim 50% van de gehele oplaag al een dag na uitgifte is vernietigd. Java was het eiland wat we zochten, ook al zijn in aanpalende eilanden als Bali, Lombok, Flores en Celebes ook een aantal biljetten de brand in gegaan, al was het niet met een hoeveelheid als wat geschiedde op Java.
Vraag B7
Natuurlijk vind je deze munt niet in de Krause-Mishler of op Google. En toch is deze in een vrij grote oplaag vervaardigd. We zien een driehoek , met daarin wat bergen, en ondanks het feit dat deze munt geen jaartal kent, staat er Guatemala 2 pesos op. 1920 is het jaar dat deze munt er sporadisch gerouleerd heeft. Er staan ook twee gekruiste zwaardjes op.. onder de driehoek.
De munt is niet vervaardigd in dit land zelf. Het materiaal waar deze munt uit bestaat, zien we erg ver weg van Guatemala..
Uit welk materiaal bestaat de 2 pesos 1920 van Guatemala en waar werd deze vervaardigd??
tja..
Deel één van de vraag: de munt is in porselein vervaardigd.
Van deel twee heb ik het antwoord niet gevonden, dus ik gok op Meissen, waar de know-how aanwezig was.
Van deel twee heb ik het antwoord niet gevonden, dus ik gok op Meissen, waar de know-how aanwezig was.
Verzamelaar van wereldmunten op type
Munten zijn van porselein en gemaakt in Meissen Duitsland
Zag dat bart me al voor was
Extra toevoeging: zijn gemaakt bij de Royal Saxon Porcelain Works
Zag dat bart me al voor was

Extra toevoeging: zijn gemaakt bij de Royal Saxon Porcelain Works
-
- Donateur
waren 't "hard rubberen" munten..grivnagozer schreef:Beide heren zijn warm, maar nog niet gloeiendheet

http://query.nytimes.com/mem/archive-fr ... 5F458285F9
Dit artikel had ik ook gevonden en ging er vanuit dat die rubberen munten van voor 1920 waren,
en dat deze in 1920 vervangen werden door de porseleinen munten. ( waarschijnlijk verkeerd gelezen 8) )
en dat deze in 1920 vervangen werden door de porseleinen munten. ( waarschijnlijk verkeerd gelezen 8) )
-
- Donateur
Nu weet ik 't niet meer..sgtravel schreef:Dit artikel had ik ook gevonden en ging er vanuit dat die rubberen munten van voor 1920 waren,
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Sander, met betrekking tot de vraagstelling die je deze keer bezighoudt, je hebt een hele hoop gedaan aan beeldmateriaal en research, en dat is wat muntjes leuk maakt, je komt nog eens ergens..
Ga het antwoord geven, maar de punt gaat naar Sander.
Böttger Steingutt is de materiaal-omschrijving die de enige juiste is m.b.t. de fabriek van Meissen wanneer het een bruinkleurig product is, en porcellein wanneer het een witkleurig product is. Het Schwabische Hall en Ulm hebben munten uit de fabriek van Gailshof, die munten vervaardigde uit Majolica, en deze munten kunnen alle kleuren van de regenboog hebben, daar is het majolica voor...
De Duitse porseleinen munten worden vaak op de vergaarbak van porcellain gegooid, en daar wordt ook zonder rekening te houden met brandtemperaturen ook op internet mee gestrooid. Wit porseleinen munten zijn gemakkelijk breekbaar, over Steingutt kan je met een tank rijden en de munt zit wat dieper in de grond, maar is nog steeds niet gebroken. Vooral Sachsen heeft Steingutt-munten gehad in 1921-1922-1923, welke zij aan zij rouleerden door het gehele Duitse Rijk heen, en vandaar dat de Guatemelaanse regering de fabriek Meissen de opdracht gaf om de munt aan te muntten voor gebruik in Guatemala.

Böttger Steingutt is de materiaal-omschrijving die de enige juiste is m.b.t. de fabriek van Meissen wanneer het een bruinkleurig product is, en porcellein wanneer het een witkleurig product is. Het Schwabische Hall en Ulm hebben munten uit de fabriek van Gailshof, die munten vervaardigde uit Majolica, en deze munten kunnen alle kleuren van de regenboog hebben, daar is het majolica voor...
De Duitse porseleinen munten worden vaak op de vergaarbak van porcellain gegooid, en daar wordt ook zonder rekening te houden met brandtemperaturen ook op internet mee gestrooid. Wit porseleinen munten zijn gemakkelijk breekbaar, over Steingutt kan je met een tank rijden en de munt zit wat dieper in de grond, maar is nog steeds niet gebroken. Vooral Sachsen heeft Steingutt-munten gehad in 1921-1922-1923, welke zij aan zij rouleerden door het gehele Duitse Rijk heen, en vandaar dat de Guatemelaanse regering de fabriek Meissen de opdracht gaf om de munt aan te muntten voor gebruik in Guatemala.
tja..
-
- Donateur
Quizmaster,grivnagozer schreef:Sander, met betrekking tot de vraagstelling die je deze keer bezighoudt, je hebt een hele hoop gedaan aan beeldmateriaal en research, en dat is wat muntjes leuk maakt, je komt nog eens ergens..
![]()
Graag zou ik 't punt willen delen met Bart.. Die was 't 1ste met 'n bijna goed..
Research van (wereld)munten is inderdaad leuk, ik kan er uren zoet mee zijn.. 8) Geen moment spijt gehad dat ik aan wereldmunten begonnen ben, het is nu zo "erg" dat de €uro op 'n laag pitje staat. Terwijl ik daar deze interessante hobby mee ben begonnen..
Ieders een halve punt? 

Heb even gekeken en inderdaad, Bart heeft er ook naar geraden, maar jij hebt aantoonbaar het meeste werk gedaan. Geef Bart ook maar een punt, dat wijst op de team spirit die de forumquiz voor ogen staat. En Sgtravel, doe die er ook maar bij
Vraag volgt...

tja..
Vraag B8
We hebben alhier two pounds munten voor verzamelaars aangemunt van Guernsey, the House of Plantagenet en the House of Normandy. Ze zitten netjes in de plastic capsule, en dragen het jaartal 2008. Ze worden verhandeld via Marktplaats,Ebay, en overige internet-sites.
Misschien wel de moeilijkste vraag ooit gesteld in de forumquiz daar deze volledig te googelen valt:
Wat klopt er niet aan deze munten?
We hebben alhier two pounds munten voor verzamelaars aangemunt van Guernsey, the House of Plantagenet en the House of Normandy. Ze zitten netjes in de plastic capsule, en dragen het jaartal 2008. Ze worden verhandeld via Marktplaats,Ebay, en overige internet-sites.
Misschien wel de moeilijkste vraag ooit gesteld in de forumquiz daar deze volledig te googelen valt:
Wat klopt er niet aan deze munten?

tja..
Volgens mij is dit helemaal geen officiële uitgifte en zijn de door Chinezen vervaardigde vervalsingen. Ze staan althans niet in mijn catalogus en op internet kom ik alleen afbeeldingen van 'vervalsingen' tegen.
Hopelijk goed gegoogled.
Bernard
Hopelijk goed gegoogled.
Bernard
Bernard toont aan dat met Google alles makkelijk is op te lossen
, en wel in een recordtijd. Daarom neem ik meestal vragen die juist NIET te vinden zijn op google, en zodoende is het puzzelen geblazen voor de Forumquizzer, want 2 weten meer dan 1.. en verstevigt Teamwork.
De vraag B9 aldus is in ontwikkeling en gaat zeker voor fnuikende dilemma's zorgen
Punt voor Bernard.

De vraag B9 aldus is in ontwikkeling en gaat zeker voor fnuikende dilemma's zorgen

Punt voor Bernard.
tja..
Vraag B9
Met de verovering van deze stad in 356 voor Christus werd de grootste goudvoorraad der antieke wereld (een antiek Fort Knox) omgezet in muntslag.
In 357 voor Christus werd vervolgens Amphipolis veroverd, en deze ingang in de Pangaeusberg was eigenlijk een depot van goud en zilvermijnen. De naam Amphipolis betekend "rondom de stad".
Wie veroverde welke stad in 356 voor Christus, gaf het een andere naam, en verankerde aldus in 357 het metaal voor een stabiel zilveren en gouden munt, welke vooral door zoonlief werd opgemaakt?
Afbeelding zou leuk zijn!
Met de verovering van deze stad in 356 voor Christus werd de grootste goudvoorraad der antieke wereld (een antiek Fort Knox) omgezet in muntslag.
In 357 voor Christus werd vervolgens Amphipolis veroverd, en deze ingang in de Pangaeusberg was eigenlijk een depot van goud en zilvermijnen. De naam Amphipolis betekend "rondom de stad".
Wie veroverde welke stad in 356 voor Christus, gaf het een andere naam, en verankerde aldus in 357 het metaal voor een stabiel zilveren en gouden munt, welke vooral door zoonlief werd opgemaakt?
Afbeelding zou leuk zijn!
tja..
Koning Philip de tweede van Macadonië veroverde de stad Crenides en noemde het Philippi
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Verdraaid, Sander, volgens mij is dat goed. Ik zat zelf ook al in die richting te denken, maar kon de stad niet vinden.sgtravel schreef:Koning Philip de tweede van Macadonië veroverde de stad Crenides en noemde het Philippi

Misschien even een leuke toevoeging hierbij: het Macedonië waar Philippos II en Alexander de Grote koning van waren is niet hetzelfde gebied als de huidige Republiek Macedonië. Over deze kwestie hebben de Grieken en de Macedoniërs in de jaren '90 hoogoplopende meningsverschillen gehad, waardoor de officiële naam van het land is veranderd.
Als ik het mag wagen, een bonusvraag voor de quizmaster himself

Bernard