Westerbork 100 cent

In deze rubriek vindt je informatie over Nederlands noodgeld en kampgeld.

Moderator: Arjena3

Banknotow Nederland
Donateur
Donateur

Westerbork 100 cent

Bericht door Banknotow »

Hallo forum leden ik kreeg vanochtend een biljet van westerborg 100 cent binnen unc- maar zonder serie nummer en het biljet heeft wel een water merk nu is mijn vraag is het een misdruk of een proefdruk :shock: :) ik hoop dat jullie mij kunnen helpen foto volgd. gr. banknotow :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Banknotow op 15 jan 2011, 12:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Elk papierke is er weer 1
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Re: Westerbork 100 cent

Bericht door grivnagozer »

moeilijk te zeggen zonder afbeelding. Westerbork kent vele vervalsingen.
tja..
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Banknotow schreef:Hallo forum leden ik kreeg vanochtend een biljet van westerborg 100 cent binnen unc- maar zonder serie nummer en het biljet heeft wel een water merk nu is mijn vraag is het een misdruk of een proefdruk :shock: :) ik hoop dat jullie mij kunnen helpen foto volgd. gr. banknotow :D
klinkt zeeer interessant... :shock: !! zie naar de foto uit
...........afwezig..... :wave:
Banknotow Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Banknotow »

Nu met foto's :D
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert »

Dit is mijn exemplaar, met een gedeeltelijk watermerk.
Verder heb ik de 10 en 25 cent maar zonder watermerk. Afbeelding Afbeelding
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Beneden is een echt biljet. Eerste foto van unc biljet is mijns inziens zo vals als de nacht en maakwerk uit de jaren 90.
tja..
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Pfffffffff, ik heb de hele serie maar dan qua model exemplaar van Oom Dagobert. Was even schrikken zeg, heb gauw gekeken.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

grivnagozer schreef:Beneden is een echt biljet. Eerste foto van unc biljet is mijns inziens zo vals als de nacht en maakwerk uit de jaren 90.
Ik moet bekennen dat ik ook verdacht vind, vooral het logo en dan kijk aan de linker kant naar de gebouwtjes... aan de andere kant:

Toele en Jacobi in het boeknoodgeld spreken over onvolledige biljetten: zonder serieletters en nummers
Ilosab schreef:Pfffffffff, ik heb de hele serie maar dan qua model exemplaar van Oom Dagobert. Was even schrikken zeg, heb gauw gekeken.

Gr. Alfred
Ik heb dit ook gelijk gedaan en krijg nu toch twijfels bij mij 10 cent biljet. Als ik deze in de topic even mag bijvoegen. Wat dan kunnen we gelijk de vraag stellen. Hoe herkennen we vals? Ik weet dat er zowel biljetten zijn met/ en zonder watermerk... vooral de 10 cent schijnt dit het geval te zijn. Ook spreekt Toele/jacobi over:
'er zijn enkele drukfouten en incomplete biljetten bekend, zoals een verschoven achterzijde bij de gulden en het ontbreken van het kennummer bij de 50 cent in Serie BB'
Banknotow Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Banknotow »

grivnagozer schreef:Beneden is een echt biljet. Eerste foto van unc biljet is mijns inziens zo vals als de nacht en maakwerk uit de jaren 90.
Ik heb er 3 liggen en kan geen verschil ondekken en mijn zoon ook niet dus ra ra ra .
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

maar inderdaad zoals banknotow zegt: noem eens wat argumenten grivnagozer....

Misschien dat het aan de grootte van de scan ligt maar ik bedoel zelf dit....
Banknotow Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Banknotow »

willemo schreef:

maar hoe zit het dan met het water merk??????
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Ik heb dit biljet vergeleken met een andere met serienummer, en beide biljetten zien er het zelfde uit ook de kleur.
Nu is deze een foto en die van Oom dagabert een scan en dus ook andere belichting waardoor je waarschijnlijk kleurverschil ziet.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Banknotow schreef:
willemo schreef:

maar hoe zit het dan met het water merk??????
Ja daarom! Ik zie alleen een verschil in wat ik aangeef. Klopt dit zit er een verschil in banknotow? Dat hoeft overigens niet te zeggen dat die van jou vals is... vandaar dat ik graag van Grivnagozer argumenten zou willen horen, en eventueel bronnen.....
Banknotow Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Banknotow »

willemo schreef:

Het verschil zie ik niet ook als ik ze vergelijkt met de anderen 10 biljetten waar van 4 van 100 cent. maar ik heb nog nooit een vervalsing met watermerk gezien ra ra ra
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Banknotow schreef:
willemo schreef:

Het verschil zie ik niet ook als ik ze vergelijkt met de anderen 10 biljetten waar van 4 van 100 cent. maar ik heb nog nooit een vervalsing met watermerk gezien ra ra ra
Okay dan lijkt het op de foto zo, dan ga ik er vanuit dat het een gewoon echt biljet is... Voor het watermerk rara zie mijn topic over 50 yuan
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Tijdens mijn werkzame periode bij de MPO IJSSELSTEIN heb ik genoeg valserikken voorbij zien komen, welke niet voor de veiling werden aangenomen tijdens de taxatiedagen. Vervolgens verschijnen ze als echt op Ebay of Marktplaats.

Echte biljetten zijn namelijk NEVERNOOITNIET UNC geweest. De opgepakte joden met geld kwamen aan het laagste van het laagste aan gesplinterde houten tafels, waarbij de kampoudsten een bepaalde wisselkoers hanteerden voor de inname van wettig Nederlands betaalmiddel tegen de door Duitsers op lompenpapier gedrukte biljetten, waar je vaak kledingvezeltjes in ziet zitten. We zitten midden in de Tweede wereldoorlog, en mensen liepen nog niet in gedachten rond met Unc en brilliant Unc en wat voor na-oorlogse cretologie er op bankpapier is losgelaten.

Men moest zilveren guldens inwisselen tegen vodjes papier, en door de stress die de meeste hadden door ontstane ontberingen, werd er krampachtig naar de biljetjes gegraaid en als in schaamte opgeborgen, opdat vooral de anderen niet zouden zien hoeveel geld je omgewisseld had. Zo klein mogelijk maken betekent vouwen. Concentratiekampgeld hoort namelijk gekreukeld te zijn door kortstondig intensief gebruik. Er was geen verwarming in Westerbork, en de meeste zieken lagen in de barakken, en wilde je als jood niet ziek worden, dan stond je buiten: de zieken gingen namelijk het eerste de treinen in. En als je kleren met gaten hebt, worden je bankbiljetjes in de regen zeiknat, en vertonen na opdrogen vochtvlekken door uitgezette papiervezeltjes.

De Tweede foto is een echt biljet, met een dna-bloedvlek, en de vezeltjes komen door je scherm heen. Een portemonnaie was status, en er is geen vochtvrije opbergmethode in Westerbork geweest. Na het vertrek van de laatste joden lag het geld op de zanderige grond verspreidt in het kamp.

De kwaliteit die men aantreft moet je Fraai tot zeer fraai kunnen betitelen. Ik heb ooit bij de NPV (Nederlandse Postzegelveiling) een echte set kampgeld gezien van Purmerend, maar die set stond dus geregistreerd door een overheid die een keer ging opruimen.

Even nadenken dus als je kampgeld spaart: het komt nooit als echt in je bezit alsof je het gisteren pinde uit de automaat :twisted: Ziet het er kwalitatief uit als een pinapparaatbiljetje, dan is het 97% vals uit de persen van de Bulgaarse biljettenmafia afkomstig. Midden jaren negentig kon men in de Bulgaarse onderwereld je klassieke biljetjes reproduceren op oude Sowjet-KGB persen, waarbij vooral de biljetten van 20 en 50 Franse Francs, als 20 en 50 mark veelvuldig en hoogwaardig gekopieerd werden met vaak afbeeldingen van het internet afkomstig.

Oppervlakkig: echte biljetten voelen ofwel ruw ofwel pluizig aan. Bulgarije-maakwerk is meestal gladdig om aan te voelen.

Over de getoonde 10 cent is door de belichting niets te zeggen. Gezien de structuur van de twee vouwen concludeer ik vooralsnog echt.
tja..
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Daar is mij niets over bekend. :?:
tja..
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

grivnagozer schreef:Tijdens mijn werkzame periode bij de MPO IJSSELSTEIN heb ik genoeg valserikken voorbij zien komen, welke niet voor de veiling werden aangenomen tijdens de taxatiedagen. Vervolgens verschijnen ze als echt op Ebay of Marktplaats.

Echte biljetten zijn namelijk NEVERNOOITNIET UNC geweest. De opgepakte joden met geld kwamen aan het laagste van het laagste aan gesplinterde houten tafels, waarbij de kampoudsten een bepaalde wisselkoers hanteerden voor de inname van wettig Nederlands betaalmiddel tegen de door Duitsers op lompenpapier gedrukte biljetten, waar je vaak kledingvezeltjes in ziet zitten. We zitten midden in de Tweede wereldoorlog, en mensen liepen nog niet in gedachten rond met Unc en brilliant Unc en wat voor na-oorlogse cretologie er op bankpapier is losgelaten.

...
- Hoe is jou visie dan op de Amersfoort serie, die ik overigens volgens mij wel een paar keer voorbij zien komen bij de mpo de afgelopen jaren in UNC.
- Is de mening van de MPO overigens anders geworden? want in de veiling van 2007 december treffen we wel een UNC Westerbork serie aan en ik denk als ik de andere gidsen door ga bladeren dat ik ze nog ga tegen komen.

Hoe dan ook ik ga het topic steeds interessanter vinden. en op onderzoek uit...

Gr Willemo
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Ik heb er een jaar gewerkt tussen maart 2008 en maart 2009. Daarvoor kwam ik alleen op de beurzen van de MPO, dus ik kan niet iets beoordelen over een kavel bij de MPO wat voor mijn tijd aldaar is afgehamerd. In het jaar dat ik er gewerkt heb, kan ik mij geen unc-serie Westerbork voor de geest halen, noch in de veiling, noch tijdens de taxatiedagen.

Ik ga dus ook geen uitspraken doen omtrent het beleid van de MPO inzake aangenomen Westerborkbiljetten. Wel is mij gebleken gedurende het jaar dat ik er gewerkt heb, dat er zeker expertise aanwezig is op beoordelingsgebied, maar dat ze ook niet alles kunnen weten, en dat men echt de kijkdagen moet bezoeken om zelf te verifiëren of iets echt is of niet. Vooral tijdens de laatste numismatische veilingen is er veel Oostblokvolk in de zaal welke door hun biedingen de markt en mogelijkheden voor de kleine verzamelaar aanmerkelijk verzieken, en het zou me niet verbazen dat een aantal ingebrachte kavels der latere jaren ook van aldaar afkomstig zijn.

Het kopen van kavels vanaf een pagina zonder zelf gezien te hebben is bij de MPO zeker af te raden. Vervalsers welke gezochte biljetten kopiëren gaan altijd uit van de visie van de koper: de beste kwalieteit als mogelijk. Er is immers meer vraag naar Nazi-memorabilia dan dat er in de Tweede Wereldoorlog actief heeft rondgelopen. Er zijn bijvoorbeeld een aantal Schützenfestmedailles geweest met een hakenkruisje van de SA-Wettkampf uit 1939, die genummerd zijn naar het aantal deelnemers van het evenement. Bepaalde nummers zien we ineens als fantasienummers voorbij komen of op meerdere veilingsites een identiek nummer: conclusie: er is bijgemaakt.

De jaren negentig van de vorige eeuw werd in 1994 geopend met de massale herdenking van D-Day, welke op postzegelgebied en eveneens telefoonkaartengebied een wirwar van Tweede Wereldoorlog commemoratives ging opleveren. Herdenken was hot. UB40 bij de Slag om Arnhem.. De vraag naar memorabilia nam toe, Het Duitse Reich werd opgewaardeerd. Kleine jongetjes en hun pappie gingen militariabeurzen bezoeken, iets wat in de jaren 80 een niche was voor echte verzamelaars met een deels militaire achtergrond. Ineens kon men zo maar een FLAK-afweergeschut kopen op de Balkan, om in de voortuin van een Amerikaan te fungeren om de vogels uit de boom te knallen. Het regende ineens SS- en Hitlerjugenddolken, de doodskopjes van de petemblemen lagen flonkerend in vitrinekasten, hagelnieuw Theresiënstadt-geld kon men daar kopen voor een heel klein bedrag, omdat er een woordje bijlag, namelijk replica. Die Replica waren ook van Nederlandse en Belgische kampen aanwezig op deze militariabeurzen, waarbij de meeste aanbieders vooral Duitstalig waren. Men ventte op militariabeurzen uit wat niet zuiver op de historische graad lag.

Een echt biljet wat gerouleerd is met sporen is een historisch document, een uncbiljet uit deze tijd is dubieus.

Beoordelen moet je altijd zelf, en je moet op meerdere gebieden rondlopen dan alleen het geijkte paadje van verzamelbeurs op verzamelbeurs. Op muziek-, militaria-, poppen-, boeken- of speelgoedbeurzen doe ik altijd de beste numismatische inkopen, omdat ik daar in mijn eentje ben met mijn interesse. Ik koop mijn muntjes en dergelijke altijd op plekken waar je het niet verwachten zal: kinderrommelmarkten bijvoorbeeld. De munthandel loopt aldaar niet rond, zij halen hun neus er voor op. Dus voor de echte verzamelaars is er nog steeds wat te halen. Kampgeld vind je er trouwens niet.. maar wel de erfenis van opa.

Ik ben afgelopen zaterdag naar een kinderrommelmarkt geweest, en ik kocht van een ouder van een kind wat er zat een jampot vol met munten van opa, voor 10 euro, er zat veel Belgisch en Duits geld in van voor de Tweede Wereldoorlog, maar ook een stuivertje 1909, 1850, gulden 1907, Rijksdaalder 1874, Rijksdaalder 1932, een aantal vierkante stuivertjes, wat Engelse pennies tot en met Halfcrowns, en wat koloniale pickapoulie. Ben nog aan het uitzoeken.
10 euro? Op de MPO brengt zo'n jampot minstens 50 euro op... maar de koper daarvan, loopt niet over een kinderrommelmarkt bij het uitpakken. :wink: :wink:
tja..
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Top deze toevoeging! :D

patrickp.nl schreef:
grivnagozer schreef:
Ik ken geen vervalsingen van dit biljet op papier met watermerk. En zie dan ook héél graag afbeeldingen hiervan!

Deze afbeelding bestaat uit twee gedeeltes van het in alle biljetten voorkomende watermerk "Normaal" en in een ovaal "VUGA".
,,,

Ken je wel vervalsingen van dit biljet op papier zonder watermerk? en is het mogelijk een afbeelding,

MvGr willemo
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Patrick,

Mooie toevoeging.
Vraagje: Heb je de 2 artikelen van Ed van Gelder toevallig in documentvorm? Zo ja, zou je ze me kunnen mailen? Ten eerste omdat ik kampgeld verzamel en die artikelen graag zou willen lezen en hebben en ten tweede omdat Ed een ex-collega van me is geweest.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Banknotow Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Banknotow »

Hierbij een foto van het watermerk in mijn biljet, ik hoop dat hij duidelijk genoeg is :D
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

patrickp.nl schreef:
Ilosab schreef:Heb je de 2 artikelen van Ed van Gelder toevallig in documentvorm?
Het is één artikel dat 2 x in Muntkoerier en 1 x in IBNS Bulletin heeft gestaan...
Patrick,

Bedankt voor het artikel. Dankbaar opgeslagen op mijn pc en uiteraard geprint. Überhaupt nooit geweten dat Ed van Gelder zoveel weet van kampgeld. Ik heb hem vorig jaar ontmoet op de Papermoneyfair en gezellig met hem gepraat. Hij had nog een mooi biljet voor me ook meegenomen.

Gr. Alfred
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

http://www.npv.nl/nl/veilingen/catalogu ... d-en-varia

hierbij de link waarbij ik abusievelijk de term kampgeld i.p.v. noodgeld Purmerend heb gebruikt. Ook voor mij is dit artikel leerzaam vanwege de nuttige bijdragen der forumleden, daar ik alleen redeneer uit eigen opgedane ervaringen en op bankbiljettengebied een stuk minder weet alsvan de muntjes, ook daar ik het zelf niet echt spaar.
tja..
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

patrickp.nl schreef:
grivnagozer schreef:...daar ik het zelf niet echt spaar.
Maar je wordt steeds geïnteresseerder in de biljetten! Ik voel het! Wat moeten we nog meer schrijven om je over te halen en je "het licht" te laten zien :wink: ?
Misschien een historische verhandeling over de assignaten in de Nederlanden in de periode 1795-1815... :wink:
tja..

Terug naar “Biljetten Nederlands noodgeld en kampgeld”