Vorige week ben ik eens gaan zoeken op een plaats waar gegraven wordt t.b.v. een nieuwe woonwijk. De archeologische opgraving die heeft plaatsgevonden is reeds afgelopen en de werklieden zijn dan al druk bezig met het uitgraven van de wegen en de riolering die daarin moet komen.
Na een halfuurtje zoeken is de tussenstand al 6 munten en wat leuke voorwerpen. Wanneer ik aan het uitgegraven wegcunet begin, vallen daar de vondsten wat tegen. Maar je weet nooit he, dus toch maar doorgaan. Opeens krijg ik tussen de weinige ijzergeluiden een mooie heldere toon in mijn koptelefoon. Zoals gewoonlijk de schop de grond in. Het voorwerp bevind zich in de klot grond die voor me op de grond ligt.
Voorzichtig breek ik de klot open en er rolt een zilverkleurig schijfje uit. Ik raap het op en zie gelijk dat het een munt is. Wat? één munt, nee het zijn er 2. Duidelijk is al wel dat één van beide een spaanse reaal zal zijn. Omdat het aan 1 kant blinkt vermoed ik dat het maar 1 helft is.
Met mijn detector zwaai ik nog eens over de klot grond die inmiddels uit elkaar is gevallen. En ja hoor nog steeds een heldere toon. Al snel heb ik deel twee ook gevonden.
Er zitten nog restanten van de originele verpakking op de munten vast. Dus ik kan al wel de conclusie trekken dat ik alle munten uit het beursje gevonden heb.
Wow wat een supergevoel geeft dit zeg!!!
Thuisgekomen voorzichtig met een oude tandenborstel het zand eraf gewassen. Blijkt dat het beursje 6 munten bevat.
Heb er natuurlijk ook gelijk foto's van gemaakt. En nu kunnen jullie dus ook meegenieten van deze ongereinigde vondst.
Wanneer ze schoon en gedetermineerd zijn, worden ze uiteraard aangemeld.
Groetjes,
Bas