10 Gulden 1970 in hoesje.
Moderator: maarten89
10 Gulden 1970 in hoesje.
Nu eens een stuk wat eigelijk verre van apart is, onlangs aangekocht voor mijn verzameling.
Een doodnormaal saai tientje, maar dan wel met een fenominale patina erop, zoals ik ze nog nooit eerder gezien heb.
Een doodnormaal saai tientje, maar dan wel met een fenominale patina erop, zoals ik ze nog nooit eerder gezien heb.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Re: 10 Gulden 1970 in hoesje.
Ja die patina is inderdaad zeer interessant! Prachtig en aan beide zijden egaal.
je weet ze er wel weer uit te vissen hé? Ik had er onlangs eentje met een vingerafdruk, deze zat ook in een afgesloten hoesje welke nog nooit open was geweest. Extra cadeautje van de Munt?
Gr. Jeroen
je weet ze er wel weer uit te vissen hé? Ik had er onlangs eentje met een vingerafdruk, deze zat ook in een afgesloten hoesje welke nog nooit open was geweest. Extra cadeautje van de Munt?
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Ron, inderdaad een mooi muntje. Ik heb dit jaar (of was het nou vorig jaar) precies zo'n stuk verkocht, deze munt was ook aan beide zeiden donkergrijs. Maar ik had er niets mee en daarom verkocht misschien dat het dezelfde munt is.
Gr. Willem
Gr. Willem
-
- Volledig lid
Uit het topic "Zilveren tientjes 1970-1973, met gepolijste stempels." heb ik de volgende quote gehaald:
Verder zou ik ook graag horen hoe de afsluiting van deze hoesjes is. Klopt het echt dat ze gesealed zijn of is het mogelijk om de munt uit het hoesje te halen en vervolgens weer terug te stoppen zonder dat dit zichtbaar is?
Alvast bedankt,
Arnoud
Nu is mijn vraag of iemand mij kan vertellen wat de kwaliteit van de tientjes uit 1970 in de in dit topic afgebeelde hoesje? Zijn de Prooflike tientjes uitgegeven in een dergelijk hoesje en de UNC tientjes gewoon los?sgtravel schreef:Beste Kenzo, de rechter munt op jouw foto (1973) is wel gepolijst ( of te wel proof) daar zijn er 105.750 van gemaakt en 4.505.000 in UNC
van 1970 zijn er 40 in Proof 20.000 in Prooflike en 5.980.000 in UNC.
Verder zou ik ook graag horen hoe de afsluiting van deze hoesjes is. Klopt het echt dat ze gesealed zijn of is het mogelijk om de munt uit het hoesje te halen en vervolgens weer terug te stoppen zonder dat dit zichtbaar is?
Alvast bedankt,
Arnoud
-
- Volledig lid
Weet niemand het antwoord op deze vraag?
Het zijn gewoon munten in unc kwaliteit, het hoesje is inderdaad geseald.
Gr. Willem
Gr. Willem
-
- Volledig lid
Bedankt voor je reactie Willem!
-
- Donateur
Op een veiling had ik laatst een doosje aangeschaft waar ook enkele van deze tientjes in zo'n hoesje in zat. Het viel me op dat ze allemaal groene PVC-aanslag hadden, dus heb ze maar uit het hoesje gehaald...
-
- Volledig lid
Vreemd, op die van is geen spoor van groene aanslag te bekennen. Dit zou overigens ook kunnen komen doordat die van mij niet luchtdicht zijn. Helaas kan het plastic de tand des tijds niet aan en is aan de randen open gegaan.
-
- Donateur
Ziehier een van de tientjes. Het is niet heel duidelijk, maar er is zeker wel wat aanslag op te zien...

Tellen is een kunst... dat moesten ze in 1969 nog leren bij de Koninklijke Munt. Ik ben zelf van 1967, overigens.. maar goed, tellen met een actie bij voorintekening over het in 1970 te verschijnen Bevrijdingstientje. Jammie, waar nu de verzamelaars rollebollend zich een weg bevechten naar de proofslag van de Erasmus-euro of het geëmailleerde dubbeltje, op intekening werd niet veel gereageerd, en zodoende zijn er maar 369 tientjes aangemunt in een plastic hoesje met een oorsponkelijk goudkleurig tekst Nederland bevrijdt 1945 1970. Die hoesjes waren echter zuurhoudend en na verloop van tijd gingen deze hoesjes groen patina vertonen, mits er wat vocht in de verpakking was gekomen. Hatsjoe was dodelijk in die combinatie, natte vingernagels idem dito. Daarom zijn er ook een hoop van die hoesjes gesneuveld. Zit de munt er nog in zonder groene uitslag, dan is deze wat men tegenwoordig noemt proof, en glimt het oppervlak als een spiegel voor eksters zoals sommigen hier pretenderen te zijn met alles wat glimt onder de horizon
Gek, de mensen vonden het muntje wel geinig, en ineens was de vraag groter dan het aanbod. Aanmunten was niet zo'n groot probleem bij de Munt, maar die pvz hoesjes, dat werd het wel. Zuurvrij plastic bestond eigenlijk nog niet in die tijd, want ook de Hartberger munthoes was een noviteit in 1970. Er werd met een aantal plastieken getest, en nadat de nodige tientjes uit diverse verpakkingen bij de muntpers waren gelazerd, werden de gevallenen gebundeld naar de postkantoren en aldaar op aanvraag verstrekt. Een heleboel juweliers zagen er brood in en gingen er hangertjes e.d. prullaria van vervaardigen. Uiteindelijk vond men in obscuur Engeland een PVC die een struk stroever was en een stuk minder zuren bevatte, en die ook nog eens wat steviger was en buigbaarder dan de zakjes van de eerste slag. Daar gingen de overgebleven tientjes rechtstreeks uit de pers in, en werden vanaf september 1970 tot en met april 1971 op bestelling verzonden naar handel, Nederlanders Overzee, en wat bijverdienende Nederlandse verzamelaars. Deze munten hebben de nare eigenschap te patineren over beide zijden van de munt als getoond.
Nu we dat weten, blijkt het nut van dit forum als vraagbaakje, en ook waarom ik als verzamelaar niet veel met Koninkrijk doe. Ik ben hier eigenlijk bij toeval, en zodoende zag ik hoe het hier vastliep.. groetjes, Eric

Gek, de mensen vonden het muntje wel geinig, en ineens was de vraag groter dan het aanbod. Aanmunten was niet zo'n groot probleem bij de Munt, maar die pvz hoesjes, dat werd het wel. Zuurvrij plastic bestond eigenlijk nog niet in die tijd, want ook de Hartberger munthoes was een noviteit in 1970. Er werd met een aantal plastieken getest, en nadat de nodige tientjes uit diverse verpakkingen bij de muntpers waren gelazerd, werden de gevallenen gebundeld naar de postkantoren en aldaar op aanvraag verstrekt. Een heleboel juweliers zagen er brood in en gingen er hangertjes e.d. prullaria van vervaardigen. Uiteindelijk vond men in obscuur Engeland een PVC die een struk stroever was en een stuk minder zuren bevatte, en die ook nog eens wat steviger was en buigbaarder dan de zakjes van de eerste slag. Daar gingen de overgebleven tientjes rechtstreeks uit de pers in, en werden vanaf september 1970 tot en met april 1971 op bestelling verzonden naar handel, Nederlanders Overzee, en wat bijverdienende Nederlandse verzamelaars. Deze munten hebben de nare eigenschap te patineren over beide zijden van de munt als getoond.
Nu we dat weten, blijkt het nut van dit forum als vraagbaakje, en ook waarom ik als verzamelaar niet veel met Koninkrijk doe. Ik ben hier eigenlijk bij toeval, en zodoende zag ik hoe het hier vastliep.. groetjes, Eric

tja..
Mijn exemplaar heeft dat ook. Maar zal nooit weg doen. Deze munt heb van mijn Opa gekregen. Een van mijn eerste munten. 

Spaart wereld munten in het bijzonder Frankrijk, Sri Lanka.