iedereen houdt van Doekoe...

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
Robin
Moderator
Moderator

iedereen houdt van Doekoe...

Bericht door Robin »

ff een vraagjen...

Ben net een cursus Sranantongo begonnen en vorige les kwam het woord Doekoe ter sprake.
In het surinaams betekent dit zowel doek als geld..

Nu weet ik dat lange tijd geleden, in de indonesische archipel doeken (vaak met gouddraad doorweven) gebruikt werden als betaalmiddel...maar ondanks dat er veel Javanen wonen..zal daar de oorsprong van het woord Doekoe niet gevonden worden.
...Het Sranantongo is namelijk een creolentaal met afrikaanse, engelse en nederlandse invloeden.

Zou het dan zo kunnen zijn dat vroege biljetten van doek (katoen) waren gemaakt?
Voor zover ik weet is er in suriname gebruik gemaakt van suiker.. en zelfs speelkaarten als betaalmiddel, en pas heel laat van bankbiljetten.

Wie o Wie knows?

Groet, Robin
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Re: iedereen houdt van Doekoe...

Bericht door surbe »

r.veldema schreef:
Zou het dan zo kunnen zijn dat vroege biljetten van doek (katoen) waren gemaakt?
dat worden ze toch nog steeds?
http://www.geldmuseum.nl/museum/content/bankbiljetten
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
andres

Bericht door andres »

en is het woord tollie al tersprake gekomen :D
Londoh

Bericht door Londoh »

r.veldema schreef:ff een vraagjen...

Nu weet ik dat lange tijd geleden, in de indonesische archipel doeken (vaak met gouddraad doorweven) gebruikt werden als betaalmiddel...maar ondanks dat er veel Javanen wonen..zal daar de oorsprong van het woord Doekoe niet gevonden worden.
Hi Robin,

Als je op Java op zoek naar Doekoe (Duku) gaat dan zal je dit vinden:

Afbeelding

Erg lekker hoor, Rp 10.000 per kilo. :wink:
Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

HaHa....nou daar heb ik een hoop aan....!

...in ieder geval een vette glimlach...

@André...ik zal 'ns proberen met m'n Tolli te betalen...maar alleen als de verkoopster een 90-60-90 is.. :wink:

@Lon....nou snap ik de Zwartevanger van Hamelen...die dingen zijn natuurlijk zo verdomde lekker dat iedereen ervan houdt!

Ik denk dat het geldmuseum in Paramaribo maar 'ns ga mailen.

Bedankt en groet,
Robin.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..
Londoh

Bericht door Londoh »

r.veldema schreef:HaHa....nou daar heb ik een hoop aan....!

...in ieder geval een vette glimlach...
Sorry Robin jij begint over "doekoe" een woord in het Sranangtongo, die taal wordt op Java toch helemaal niet gebruikt. Overigens kwamen de Javanen pas naar Suriname nadat de slavernij was afgeschaft. Die doeken die jij bedoeld heten daar "Ikat" of "Songket" en werden door de Javanen helemaal niet gebruikt. De traditie om deze als onderdeel van de bruidsschat te gebruiken stamt uit Oost-Indonesie.
Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Ha Lon,

Interessante info!
Dank daarvoor..

Ik ben benieuwd of het woord Doekoe pas ingevoerd werd toen de katoenen bankbiljetten in suriname werden ingevoerd.
...m'n betovergrootvader zou het wel hebben geweten...was ooit de meest gerenommeerde valsemunter van Brits Guiana...voordat hij vluchtte naar Suriname..
...iedereen hield van zijn Doekoe...behalve de justitie, dan... :wink:

Groet, Robin

Terug naar “Wereldbiljetten”