Penning Venlo 1993 - 650 Jaar/650 Cent, Hubertus Goltzius

Plaats hier berichten over historiepenningen. Deze werden uitgegeven ter gelegenheid van een historische gebeurtenis.
Kingz
Senior lid
Senior lid

Penning Venlo 1993 - 650 Jaar/650 Cent, Hubertus Goltzius

Bericht door Kingz »

Ik heb hier een penning thuis liggen die ik al heel lang niet meer ben tegengekomen (lag al 12 jaar ergens op de zolder :lol: )
Ben eens wat informatie gaan opzoeken, in ieder geval een poging tot... En het enige wat ik tegenkom is een stukje op catawiki:

Penning Venlo 650 jaar / 650 cent "Hubertus Goltzius" (1993)

Serie: 650 jaar stadsrechten Venlo
Materiaal: Koper-Nikkel (Cupro-Nikkel)
Muntmeesterteken: Pijl en boog (Drs. Chr. van Draanen 1988-1999)
Muntteken: Mercuriusstaf (Utrecht)

Bijzonderheden:
Hubertus Goltzius werd waarschijnlijk op 30 oktober 1526 geboren in Venlo of Würzburg. Hij groeide op in Venlo en vertrok in 1544 naar de academie van Luik. Twee jaar later vestigde hij zich als schilder en kunsthandelaar in Antwerpen. Hij is bekend vanwege zijn boeken over Romeinse munten. In 1560 vertrok hij naar Brugge waar hij op 24 maart 1583 overleed.

Afbeelding

Afbeelding

Nu is mijn vraag of beter vragen, weet iemand bijvoorbeeld wat de oplage is?
En wat betekent die 650 cent... is dat de waarde van de munt destijds ?
Is dit ook iets voor een verzamelaar of zo, bijvoorbeeld om te verkopen?
Ik zie namelijk op catawiki dat hier een ´serie´ van is:
http://www.catawiki.nl/catalogus/Munten ... b11dbd25f5

Er is nog een dezelfde munt maar dan in zilver

Ben verder nergens anders iets tegengekomen op het net,
misschien dat hier een aantal mensen zijn die hier iets over kunnen vertellen.

Ik hoor het wel... :D

Groetjes Kingz
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Re: Penning Venlo 1993 - 650 Jaar/650 Cent, Hubertus Goltziu

Bericht door koiboyke »

Lambert Lombard ( 1506-1566 ) , ging naar Italië in 1537. Hij keerde terug naar Luik in 1539. Hij was een schilder, en meer in het bijzonder een architect. Richtte hij een school van het schilderen en graveren , het eerste in zijn soort aldaar. Drie van zijn leerlingen bracht een grote eer om zijn school : . . Dit waren Francis Floris , de zogenaamde "Vlaamse Raphael , " Willem Key en Hubert Goltzius Hij werkte heel weinig zelf dan ontwerpen voor graveurs , en vaker voor schilderijen op glas Hij was . rijk genoeg om zijn voorliefde voor objecten uit de oudheid genieten Het was op deze datum dat de studie van de numismatiek is ontstaan in België, en leerde mannen namen plezier in het opzetten van een kabinet van medailles en munten : onder de rijken het werd nog een manie dat is uitgevoerd tot het uiterste . Lombard collectie, was de schoonheid van die geprezen door al zijn tijdgenoten , was samengesteld uit medailles , munten , houtsnijwerk en andere voorwerpen van hoge oudheid.

Hubert (of Hugo) Goltius (of Goltz ), was een schilder, graveur, numismatologist en historicus . Hij werd geboren in Venlo in 1526 en stierf in 1583. Hij studeerde onder Lambert Lombard en werd ook beïnvloed door een vriend van Erasmus , van Watervliet , die hem begeleid in zijn klassieke studies , Griekse en Romeinse oudheden , enz.

Goltius bezocht alle grote steden in België, Nederland , Duitsland, Frankrijk en Italië , met het oog op de kabinetten van verzamelaars te onderzoeken voor materiaal voor zijn boek over munten. Zijn route blijkt een verbazingwekkend aantal verzamelaars van munten en penningen .

Goltius de decoraties in Antwerpen voor de feesten van het Gulden Vlies . Werd hij ook benoemd historicus aan Filips II .

Een huwelijk koffer van leer , door hem ontworpen , vertegenwoordigde de koning van Spanje en Margaretha van Oostenrijk staan naast de fontein van de liefde .

De rage voor medailles , munten en curiosa in de zestiende eeuw was wijdverbreid.
Bron http://chestofbooks.com/home-improvemen ... art-7.html
Gr mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Thanks Mark,

Altijd leuk om wat meer achtergrond informatie te krijgen over een munt... kan ik er tenminste ook iets over vertellen :lol:
Maar ben toch nog steeds in hoeverre die ''zeldzaam'' is oftewel hoeveel er zijn uitgebracht.
Zal eens een keer naar de kleine handelaar gaan hier in de stad om wat na te vragen wat oplage e.d. betreft!

Groetjes Kingz
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert »

Hij was idd 650 cent waard en je kon er mee kopen bij veel Venlose winkels in 1993.
Venlo vierde in 1993 het jubileum van 650 jaar stadsrechten.
In 1943 was er weinig aanleiding om het 600 jarig jubileum te vieren.
Of hij daadwerkelijk gebruikt werd is mij onbekend, ik denk dat de meeste bij verzamelaars terecht zijn gekomen.
Hij was ook in zilver verkrijgbaar en, (maar dat weet ik niet zeker) ook in een gouden uitvoering.
Ook hebben ze toendertijd deze grote zilveren penning laten slaan met de afbeelding van de Gebroeders Wiener.
Hij draagt ook het muntmeesterteken en muntteken.
De grote van de munt is die van de vooroorlogse rijksdaalder.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Ik heb reden om dit oude topic weer wat nieuw leven in te blazen, ik heb namelijk een andere "variatie" gevonden volgens mij.
Er was een redelijk hoog bod uitgebracht op mijn bovenstaande munt, waarop ik eens rond ging kijken voor een goedkope vervanger... Low and behold, kom ik deze proof versie tegen die ik voor een klein bedrag kon kopen (meteen besteld) en de andere verkocht. Nu valt mij opeens op dat het niet geheel dezelfde is :onfused: ? (zie 1e foto, er mist iets namelijk: 650 Cent)

Afbeelding
Afbeelding

:thuink:

Terug naar “Historiepenningen”