forumveiling

Heb je ideeën, tips, of mis je een catagorie of onderwerp, misschien zie je een foutje... Plaats je berichten hier!
muntman1

forumveiling

Bericht door muntman1 »

Misschien een idee om in de forumveiling de euros van al het andere te scheiden.

Vrgr,
Matthijs
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: forumveiling

Bericht door Ilosab »

Het zou een mogelijkheid zijn maar dat zou je dan ook met het papiergeld, catalogi, documentatie moeten doen. Als iedereen gewoon voor zijn advertentie zet wat het is (munt-biljet-boek-catalogus) dan is het onderscheid snel gemaakt. En dan eventueel onderscheid maken tussen munt of euromunt.
Kristijn heeft vanavond biljetten geplaatst, en zo hoort het op de manier zoals hij het gedaan heeft.

Gr. Alfred
Laatst gewijzigd door Ilosab op 10 sep 2010, 20:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

Ilosab schreef:Het zou een mogelijkheid zijn maar dat zou je dan ook met het papiergeld, catalogi, documentatie moeten doen. Als iedereen gewoon voor zijn advertentie zet wat het is (munt-biljet-boek-catalogus) dan is het onderscheid snel gemaakt. En dan eventueel onderscheid maken tussen munt of euromunt.
Herman heeft vanavond biljetten geplaatst, en zo hoort het op de manier zoals hij het gedaan heeft.

Gr. Alfred
én er zijn nog bijna geen euro's geveild..
muntman1

Bericht door muntman1 »

maar die staan er wel
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Volgens mij werkt de veiling prima als je gewoon als eerste woord in het kopje van een aanbieding munt, biljet, euromunt, boek of wat dan ook zet (maar dat wordt nu vaak niet goed gedaan). Opsplitsen in meerdere veilingrubrieken is alleen zinvol als de veiling zo succesvol wordt (meer dan 50 aanbiedingen tegelijkertijd) dat het onoverzichtelijk wordt en dat er wel gesplitst moet worden.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Even voor de duidelijkheid:

Ik ben bezig met de veiling en verkooprubrieken.

De Euro zou daar zeker wel eenplek in kunnen krijgen, misschien nodigt dit ook meer uit tot het plaatsen.
Wil gaan kijken of subrubrieken in een hoofdrubriek makkelijk werken. Kortom ► Rubriek veiling, onderverdeelt in subrubrieken: munten, biljetten, euro, etc.?

Meedenken mag ;) Patrick geeft wel aan hoe ik er ook over denk, ziet er allemaal een beetje knullig uit. Maar het was een probeersel en het is gebleken dat er vraag naar is en dus mag het wel wat meer uitgewerkt worden.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Londoh

Bericht door Londoh »

koenmunten schreef:Volgens mij werkt de veiling prima als je gewoon als eerste woord in het kopje van een aanbieding munt, biljet, euromunt, boek of wat dan ook zet (maar dat wordt nu vaak niet goed gedaan). Opsplitsen in meerdere veilingrubrieken is alleen zinvol als de veiling zo succesvol wordt (meer dan 50 aanbiedingen tegelijkertijd) dat het onoverzichtelijk wordt en dat er wel gesplitst moet worden.
Het is echt niet zo dat de veiling een succes genoemd kan worden, hij is nooit langer dan een pagina. Er zijn er die er een bende van maken en met de reglementen hun reet afvegen, ach dat is modern. Ik schat de veiling niet als een succes in, het zijn steeds dezelfde die aanbieden en dan hun verlies i.vgl. met eBay voor lief nemen. Vandaag geen enkel lot verkocht. Voor de zomer liep het veel beter, kan natuurlijk ook aan het aanbod liggen, maar ik heb geen zin om dit in me eentje uit te gaan zoeken als anderen liever op Marktplaats verkopen en geen greintje idealisme in zich hebben om van dit onderdeel een succes te maken, bang dat ze een dubbeltje er bij in schieten. Egoïsme is ook modern.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Je bent weer lekker op dreef Lon! ;)

Ben het met je eens dat het vaak dezelfde zijn die aanbieden, zal er binnekort ook wat op zetten. Maar het is geen verplichting!
Londoh

Bericht door Londoh »

Munthunter schreef:Je bent weer lekker op dreef Lon! ;)

Ben het met je eens dat het vaak dezelfde zijn die aanbieden, zal er binnekort ook wat op zetten. Maar het is geen verplichting!
Ik ben toch altijd op dreef, als ik geen zin heb dan kom ik niet hiero :lol:
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

londoh schreef:
koenmunten schreef:Volgens mij werkt de veiling prima als je gewoon als eerste woord in het kopje van een aanbieding munt, biljet, euromunt, boek of wat dan ook zet (maar dat wordt nu vaak niet goed gedaan). Opsplitsen in meerdere veilingrubrieken is alleen zinvol als de veiling zo succesvol wordt (meer dan 50 aanbiedingen tegelijkertijd) dat het onoverzichtelijk wordt en dat er wel gesplitst moet worden.
Het is echt niet zo dat de veiling een succes genoemd kan worden, hij is nooit langer dan een pagina. Er zijn er die er een bende van maken en met de reglementen hun reet afvegen, ach dat is modern. Ik schat de veiling niet als een succes in, het zijn steeds dezelfde die aanbieden en dan hun verlies i.vgl. met eBay voor lief nemen. Vandaag geen enkel lot verkocht. Voor de zomer liep het veel beter, kan natuurlijk ook aan het aanbod liggen, maar ik heb geen zin om dit in me eentje uit te gaan zoeken als anderen liever op Marktplaats verkopen en geen greintje idealisme in zich hebben om van dit onderdeel een succes te maken, bang dat ze een dubbeltje er bij in schieten. Egoïsme is ook modern.
Lon, het is ook niet elke keer feest met de verkopen. Ik bied bijna nooit op een veiling hier omdat er geen aanbod is van wat ik verzamel.

Gr. Willem
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

londoh schreef:[
Ik hoop nog steeds dat het wel goed gaat lopen, want ik vind het leuk als er aan het forum mogelijkheden gekoppeld zijn om munten aan te kopen/te verkopen. Tot nu toe gaat het inderdaad een beetje met hangen en wurgen, heb net voor het eerst sinds de zomer weer wat dingen geplaatst. Ben benieuwd hoe het loopt, o.a. dat muntje van Biafra, op ebay zou ie met deze inzet nog een een paar keer over de kop gaan. Ik hoef er gelukkig niet van te leven het is voor mij een manier om van dubbele munten af te komen en ik vind het leuk om andere forumleden af en toe blij te kunnen maken met leuke muntjes. Tja en dat is inderdaad een stukje idealisme wat misschien een beetje uit de tijd is nu :lol:

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Londoh

Bericht door Londoh »

Hi Koen,

Persoonlijk begrijp ik er ook weinig van, dit is in potentie een geweldige rubriek. Al die verzamelaars hebben toch dingen leggen waar ze vanaf willen. Maar ja ik heb het al eerder gezegd ze zijn als de dood er een paar dubbeltjes bij in te schieten. Toch heb ik voor een hoop munten hiero leuke prijzen gemaakt. Ik had met die munten van Nederlands Indië door willen gaan bij waar ik gebleven was, maar alle verhaaltjes die ik bij munten vanaf 1806 had geschreven zijn bij het grofvuil beland, was zeker niet interessant genoeg. Dan denk je ook waar ben ik mee bezig. Ik heb nog wat scans voor een keertje en dan heb ik het wel gehad met die veiling. Ik ben niet iemand die blijft hopen tegen beter weten in, dit is niet zo moeilijk in te schatten.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Hoi Lon, Over je aanbod kan ik kort zijn, dat is/was geweldig en ik hoop dat er nog veel mag volgen!

Inderdaad zijn een aantal van je topics in de veilingrubrieken verdwenen/verwijderd. Echter had je kunnen lezen in de reglementen dat deze zaken na afhandeling worden verwijderd om het forum netjes te houden. In een archief zullen mensen niet zoeken naar informatie en derhalve lijkt mij het dan ook niet zinvol om nuttige informatie in een veiling of markttopic te zetten. Beter is het om dit in een passende rubriek te plaatsen en in je advertentie een link naar dat topic te plaatsen. Zo blijft de nuttige informatie bestaan en wordt dus niet verwijderd. Men komt zo ook eerder terecht bij deze informatie.

Het archief is dan ook niets anders als een tijdelijk back-up om de koper en verkoper de mogelijkheid te geven om nog even de zaak af te handelen in het betreffende topic, hierna zal het topic toch echt verdwijnen. Voordat we zijn begonnen met 'ruimen' hadden we inmiddels 6 bladzijden met elk 75 topics met advertenties uit de veilingrubriek. Daar zal niemand meer iets in hebben kunnen vinden. Het opruimen van deze rubrieken is ook vooraf aangekondigd en niemand heeft hier op gereageerd dat er zaken moesten worden behouden.

Het is voor moderatoren en mij ondoenlijk om alle verlopen advertenties en de berichten daarin na te pluizen op nuttige informatie en deze te knippen en verplaatsen. Zeker niet als er in korte tijd veel advertenties geplaatst worden en na verloop van tijd moeten worden verplaatst/verwijderd.

Dit is al diverse keren besproken en staat in de reglementen, maar zo komt het nog wel een keer onder de aandacht. ;)

Gr. Jeroen
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Hi Londoh,

Ik zat er inderdaad eigenlijk op de wachten (en met mij nog wel een paar forumleden denk ik) dat je door zou gaan met de munten van Nederlands Indië waar je gebleven was. Gaat ie penningen aanbieden :lol: :lol: :lol:
Je had toch nog een kast met mooi spul dat opgeruimd moest worden? Binnenkort ga je weer naar de Gordel van Smaragd en dan kom je vast weer met een paar zakkies munten en biljetten terug. Moet je nu wat ruimte maken toch :wink:
Ik heb tijdens mijn reis dwars door Kalimantan geen bijzondere muntjes kunnen vinden trouwens... maar ja ik heb een behoorlijk deel van de reis in het oerwoud in het hart van het eiland gezeten natuurlijk en daar meer dan een week geen tekenen van menselijke bewoning gezien, laat staan een leuk muntentokotje natuurlijk...

londoh schreef:Hi Koen,

Persoonlijk begrijp ik er ook weinig van, dit is in potentie een geweldige rubriek. Al die verzamelaars hebben toch dingen leggen waar ze vanaf willen. Maar ja ik heb het al eerder gezegd ze zijn als de dood er een paar dubbeltjes bij in te schieten. Toch heb ik voor een hoop munten hiero leuke prijzen gemaakt. Ik had met die munten van Nederlands Indië door willen gaan bij waar ik gebleven was, maar alle verhaaltjes die ik bij munten vanaf 1806 had geschreven zijn bij het grofvuil beland, was zeker niet interessant genoeg. Dan denk je ook waar ben ik mee bezig. Ik heb nog wat scans voor een keertje en dan heb ik het wel gehad met die veiling. Ik ben niet iemand die blijft hopen tegen beter weten in, dit is niet zo moeilijk in te schatten.

leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

ik vind het jammer als ik een juliana cent in de forum veiling zie
voor een prijs die nooit kan.daar word echt niet op geboden
en is voor de serieuze verzamelaar echt niet interresant,
goed ik begrijp ondertussen dat er heel veel begginende
verzamelaars op het forum zitten,maar het maakt de forumveiling
niet aantrekkelijk.
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Londoh

Bericht door Londoh »

Hi Jeroen,

Dat archief verhaal kennen we inmiddels wel, dat staat nu eenmaal zo in het reglement. Ik ben echter de mening toegedaan dat je een muntje beter verkoopt met een verhaaltje erbij. In mijn ervaring is dat ook het geval, je hoeft er maar Mooi! of Interessant! bij te zetten en de munt wordt als vanzelf een paar euro meer waard. Ik heb indertijd een zooitje munten van Nederlands Indië bijeen gezocht en heb deze toen inclusief verhaal op de toen, en misschien nu nog wel, zieltogende veiling neer gegooid. Deze munten verkochten goed tegen prijzen waarover ik niet te klagen had. De informatie die ik had toegevoegd is in geen enkele catalogus te vinden, omdat de munten vaak bijzondere varianten waren. Toen ik bij het jaar 1815 was aangeland verscheen de zomer, in de zomer is het slecht munten verkopen dus ben ik even gestopt. In september wilde ik de draad weer oppakken, echter de reglementen schrijven voor dat ik wel allerlei leuke dingetjes mag schrijven, doch die zijn voor de vuilnisbak bestemd. Ik had alle munten in een doosje gedaan om te vervolgen, doch ik werd niet geïnspireerd, ook was ik mijn rode lijn kwijt. Dat ligt niet aan het forum, maar is mijn eigen schuld en natuurlijk ook onbegrip van mijn kant. In mijn verwachtingen had ik er geen rekening mee gehouden dat er op dit forum op zulk een minachtende wijze met infomatie werd omgesprongen. Ik dacht bij mijzelf "Had je de regelementen maar beter moeten lezen".

Ik ga verder : Hi Koen,

Zie het bovenstaande en je weet waarom ik niet verder ben gegaan, hoewel de munten hier liggen. Ik heb een deel van het aanbod, veel lelijke penningen, maar ik moet er ook vanaf, wat ik momenteel op eBay neerzet naar de veiling hier over geheveld, verkoopt het hier niet dan kan het zo naar die Amerikanen.

Ik denk niet dat ik met veel munten terug uit Indo zal komen, die zijn daar te duur geworden. Ik ga bij een relatie langs en die heeft er meestal wel een paar 100 liggen, verder is het voor mij afgelopen. Op Kalimantan heb ik mijn beste dealtjes gemaakt. De Dayaks die daar wonen zijn altijd gek van zilver geweest. Ik heb ik Banjarmassin werkelijk honderden rijksdaalders van Willem II en III kunnen kopen, Mexicaans zilver en heel veel Scheepjesschellingen, ik denk altijd met groot genoegen aan die plek terug. Ook Pontianak was nooit slecht. Echter die tijden zijn geweest, kom je nu iets tegen dan betaal je hogere prijzen dan in NL. Als alles goed gaat dan ben ik begin volgend jaar ook in Kalimantan, ik vlieg naar Brisbane via Brunei en wil op de terugweg over land naar Singkawang en Sambas, dat is boven Pontianak, is een erg “Chinees” gebied.

Ik ben momenteel niet erg met munten bezig, misschien dat als ik terug kom ik de draad met munten van Nederlands Indië weer oppak. Ik had de reglementen niet goed doorgelezen en ik had eerlijk gezegd ook niet verwacht dat als je hier allerlei info geeft dat zomaar bij de vuilnis verdwijnt. Je kan beter anderen feliciteren, dan verdien je een plekje in de eeuwigheid. Ik heb tegen de verdwijningen geprotesteerd doch deze protesten zijn niet door de leiding verhoord, ook heb ik mijzelf er niet al te druk om gemaakt. Misschien was de poging om iets leuks voor de veiling te doen voor mij, in de vorm van opbrengsten, meer geslaagd dan voor het forum.

Overigens acht ik het een onzalig idee om een veiling die bijna niets voorsteld te gaan splitsen om deze overzichtelijker te maken. Ik denk dat deze vanwege het geringe aanbod juist onoverzichtelijker gaat worden.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Lon,

Bedankt voor je antwoord/reactie.

Zoals je zelf ook al aangeeft is er al voldoende over gesproken en dat kan ik niet ontkennen. Zo als ik uit je verhaal opmaak is het je duidelijk en daar ben ik blij om. Je komt er echter zelf regelmatig op terug dus vraag ik mij af of je er wel helemaal overheen bent... ;)

Maar je mag natuurlijk ook niet op de vuilnisman mopperen wanneer je, je TV verkoopt en je zet hem even voor op het stoeppie op vrijdagochtend om hem af te stoffen en tentoon te stellen voor de koper, dat een vuilnisman hem in zijn bakkie gooit wanneer jij even een bakkie koffie neemt... Kortom als je weet dat er wordt opgeruimt, kun je niet verwachten dat een 'buitenstaander' even kijkt of je tv-tje het nog doet. In de tijd van de opruiming van het archief was je behoorlijk actief hoor hier op het forum hoor, actiever dan wie dan ook. ;)

Maar dan even over je plannen, die liegen er niet om! Zou graag met je meegaan, maar je zit vast niet te wachten op zo'n irritant ventje als ik in je handbagage. Ik hoop wel heel graag te lezen hoe het je vergaat of vergaan is en je bij terugkomst zeker even te spreken hier op het forum, of elders. Houdt je je blog wel bij? Zo ja dan raad ik iedereen aan deze geregeld te bezoeken, het is zeer zeker de moeite waard!

Oh, ja de verjaardagsrubriek is ook zwaar opgeruimd, dus dat geeft je vast wel wat ademruimte :D

Gr. Jeroen
Londoh

Bericht door Londoh »

Nou Jeroen,

Dat ik op allerlei zaken terugkom heeft niets te maken met het eventueel niet kunnen verkroppen, eerder met het feit dat de forumveiling niet zo begrepen wordt door hen die deze uitbaten, anders had je wel anders gereageerd. Ten eerste wordt er door de moderatie alleen maar opgeruimd, aan begeleiding, stimulans enz. wordt helemaal niets gedaan, alsof men blij is dat de veilingitems weg kunnen. Je kan het wel op de reglementen gooien, misschien werk je wel bij de overheid, dat weet ik niet. Ik ben indertijd aan die veiling begonnen met wat creatieve gedachten omdat het zo een dooie boel was. Ik vermoedde toen niet dat op dit forum het woord “archief” een geheel andere betekenis had dan in de Van Dale. Een archief is een plek waar men teksten en documenten die niet gebruikt worden bewaard om eventueel te raadplegen. Nee zegt men op dit forum, het archief is een vuilnisbak. Zodoende krijgt men een Babylonische spraakverwarring. Iemand die munten of biljetten wil veilen kan niet nagaan of deze ooit zijn geveild en wat deze hebben opgebracht. Je kan niet nagaan welke items een kans maken en welke niet, men kan ook niet bepalen of de veiling interessant is, helemaal niets. Dat terwijl in de numismatische wereld veilingcatalogi met opbrengstlijsten zo een beetje tot de belangrijkste lectuur behoren. Op dit forum worden deze beschouwd als vuilnis. Ik vind dit een amateuristische denkwijze en niet erg bevorderlijk om van de veiling een item te maken waar dit forum trots op kan zijn. Ik classificeer deze afdeling als, neem me niet kwalijk, een rotzooitje.

Groetjes

Lon
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Hoi Lon,

Ik neem het je zeker niet kwalijk en snap je verwarring. Inderdaad is een archief iets waar iets in wordt opgeslagen en derhalve is de naam archief misschien niet zo goed gekozen. Echter begrijp ik ook dat het onmogelijk is om ALLE advertenties, dus ook diegene die niet van jou zijn, te bewaren.

Stel jezelf eens de vraag hoe vaak JIJ in het archief hebt geneust naar informatie in verlopen veilingitems...

We kunnen wel blijven soebatten over het archief, maar volgens mij was iedereen er bij gebaat dat het forum opgeruimd en netjes blijft, daar was jij een tijd terug toch voorstander van. Maar ik ben het met je eens dat het verwarring kan opleveren en we kijken nu beter voordat we zaken verwijderen.

Gr. Jeroen
Londoh

Bericht door Londoh »

Munthunter schreef:Stel jezelf eens de vraag hoe vaak JIJ in het archief hebt geneust naar informatie in verlopen veilingitems...

Gr. Jeroen
Twee keer en toen kwam ik erachter dat het archief geen archief was. daarna werd het zomer en heb ik niets op de veilingen ingebracht. Nu ik weer muntjes wilde veilen kwam ik eracht dat essentiele informatie mij ontbrak, want ik had die zelf ook niet opgeslagen.
leon voorn Philippines
Donateur
Donateur

Bericht door leon voorn »

persoonlijk vind ik het erg leuk om background info
te lezen als ik een munt wil gaan kopen,
voor mij geeft dit een meerwaarde aan de munt
en ik wil iedereen aanmoedigen om wat geschiedenis erbij te ""leveren""
dit hoeft natuurlijk niet bij erg gewone munten
collector of world coins and banknotes :thumb up:
Philippines em.notes coins 1914 al 15 jaar Cu in Houten: :thumb up:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

leon voorn schreef:persoonlijk vind ik het erg leuk om background info
te lezen als ik een munt wil gaan kopen,
voor mij geeft dit een meerwaarde aan de munt
en ik wil iedereen aanmoedigen om wat geschiedenis erbij te ""leveren""
dit hoeft natuurlijk niet bij erg gewone munten
Kijk en als we dat dan doen in een apart topic in de juiste rubriek en je zet in je advertentie een link naar het betreffende topic, dan zijn we er!

Op Marktplaats loopt toch ook niemand te klagen dat zijn/haar advertentie met informatie na een paar weken wordt verwijderd? En nee ik vergelijk onze veiling en muntenmarkt niet met Marktplaats ;)

Gr. Jeroen
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Dit forum heeft 400 leden. Marktplaats is bekend bij heel Nederland en zelfs ook in het buitenland. Van de 400 leden van dit forum is minimaal 50 % niet aktief dus dan is het niet vreemd dat geplaatste veilingen soms niet zo goed lopen want niet iedereen heeft dezelfde interesse op numismatisch gebied. Maar ik moet toegeven dat ik wel altijd bij een veiling kijk en de bijgevoegde informatie altijd lees. Ik denk dat advertenties op MP of veilingen op eBay wel wat meer opleveren of meer kans van slagen hebben. Ik heb 2 x een boek van De Laatste Gulden ter veiling aangeboden op het forum, geen reaktie gehad. Heb ik hem op MP gezet krijg ik een bod. Maar hier eerst proberen kan altijd want verkopen aan medeforumleden heeft bij mij de voorkeur.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Helemaal gelijk, Marktplaats en E-bay zullen meer succes bieden.

Bedenk ook dat we hier 400 leden hebben waarvan een aantal procent actief. dat staat in heel schril contrast met het aantal mensen die op veilingsites advertenties komen bekijken. Nogmaals een vergelijking van onze veiling en marktrubrieken met veilingsites is appels met peren vergelijken.

Natuurlijk is het veel leuker om op het forum items aan te bieden, voor jezelf en voor je collegaverzamelaars en forumvrienden!

Gewoon lekker blijven handelen hier...

Gr. Jeroen
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Sorry hoor, maar ik begin een beetje moe te worden van die eindeloze discussies over de forumveiling over item wel/niet bewaren.

Gr. Willem

Terug naar “Ideeënbus en hulp”