scheepschelling creatie voor?

Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

scheepschelling creatie voor?

Bericht door willemo »

Kan iemand mij info verschaffen waarom men dit ermee gedaan?

Voor wie ik het uitzoek zegt het volgende:
"Ik weet ook dat vissers de schellingen vroeger aan de jas droegen om hun begrafenis van te betalen als ze overboord sloegen maar dat ziet er volgens mij anders uit"
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...........afwezig..... :wave:
sebastiaan1995

Re: scheepschelling creatie voor?

Bericht door sebastiaan1995 »

volgens mij is dit een gewoon een "gewoon" muntdoosje, alleen dan gemaakt met een scheepjesschelling.
Het beetje zilver wat er in zit lijkt mij nooit genoeg geweest voor een begrafenis, naar mijn weten werden daarvoor gouden oorbellen e.d. voor gebruikt.
Londoh

Bericht door Londoh »

sebastiaan1995 schreef:volgens mij is dit een gewoon een "gewoon" muntdoosje, alleen dan gemaakt met een scheepjesschelling.
Het beetje zilver wat er in zit lijkt mij nooit genoeg geweest voor een begrafenis, naar mijn weten werden daarvoor gouden oorbellen e.d. voor gebruikt.
Hi Sebastiaan, vertel eens wat meer over die begrafenissen, reuze interessant is dat. Leuk voor het onderdeel "etnografische betaalmiddelen" :wink:
sebastiaan1995

londoh schreef:
sebastiaan1995 schreef:volgens mij is dit een gewoon een "gewoon" muntdoosje, alleen dan gemaakt met een scheepjesschelling.
Hi Sebastiaan, vertel eens wat meer over die begrafenissen, reuze interessant is dat. Leuk voor het onderdeel "etnografische betaalmiddelen" :wink:
Is dat ene stukje net af, heb ik weer wat nieuws om naar te gaan zoeken :lol:
Londoh

Bericht door Londoh »

sebastiaan1995 schreef:
londoh schreef:
Is dat ene stukje net af, heb ik weer wat nieuws om naar te gaan zoeken :lol:
Is de ideale gelegenheid om iets te schrijven over je eigen cultuur, je komt toch uit Zeeuwland ? Dat is altijd een speciaal volk geweest, voeren de hele wereld over, waren keihard in de handel, vooral de slavenhandel. Over de gehele wereld staan er nog forten die Zeelandia heten. Als je schrijft ben je ook van de straat :lol:
sebastiaan1995

:evil: Brielle heeft nevernooit bij Zeeland gehoren :evil:
Londoh

Bericht door Londoh »

sebastiaan1995 schreef::evil: Brielle heeft nevernooit bij Zeeland gehoren :evil:
Sorry, ik wist niet dat je kwaad werd, er zal altijd wel een grote Zeeuwse invloed zijn geweest, want legt om de hoek. Is trouwens verder niet belangrijk, want het gaat om die oorbellen toch. :wink:
sebastiaan1995

londoh schreef:
sebastiaan1995 schreef::evil: Brielle heeft nevernooit bij Zeeland gehoren :evil:
Sorry, ik wist niet dat je kwaad werd, er zal altijd wel een grote Zeeuwse invloed zijn geweest, want legt om de hoek. Is trouwens verder niet belangrijk, want het gaat om die oorbellen toch. :wink:
grapje :lol:
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Je hbt daar een mooi gebruiksvoorwerp in handen.
Het is een zilver munt doosje met op de bodem en in de deksel een scheepjesschelling.
Allen ontbreekt bij jou de deksel.
Dit is er op een veiling voor betaalt.

Een zilveren muntdoosje

19e eeuw
Rond, met op het deksel en in de bodem een West-Friese scheepjesschelling gedateerd 1678. H. 3,7 cm.
€ 250,00 - 300,00
Opbrengst (ex. opgeld) € 320,00

Gr MArk
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

nevernooitniet. :P
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Nevernooit = altijd
Nevernooitniet = niet.

Ja toch?

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

londoh schreef:
nee over het object, het muntdoosje ... oorbellen??? :wink: :wink: :wink:

@koiboyke en de rest! Thnx voor de reacties
...........afwezig..... :wave:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

We zien een merkje in de foto van de scheepszijde, en dat merkje kan ik niet goed lezen. Met dit merkje kan iedere juwelier in Nederland vertellen wie het gemaakt heeft en in welk jaar, want daar bestaan boekjes van!

Muntdoosjes met een oogje.. het is voor het eerst dat ik ze zie met een oogje. Alle muntdoosjes die ik ken, hebben namelijk nooit een oogje gehad.
Middelburg is een zilverstad van uitstek, en als er een soort van torentje bij staat bij het merkje, dan is het Middelburg. Dit muntdoosje is geen muntdoosje, want het heeft aan een ketting gehangen van een vrouw, en vrouwen waren een vloek voor de scheepvaart.

Men betaalde 75 gulden voor een sinaasappel in de tijd der scheepjesschellingen, en zeeuwen, we zijn ze gewend met spiegeltjes, pijpen en oorknoppen en allerlei folkloristische frutsels, dat men thans klederdracht noemt.

Vooral de specerijenhandel was voor de VOC lucratief. Het was een Zeeuws gebruik om bij een bruidsschat een hele peper of nootmuskaat te geven (respectievelijk 50 en 80 gulden in die tijd kostprijs!), en waar laat je die dan in een huis met onderbetaalde dienstboden, De Regentenvrouw des huizes droeg allerlei specerijen, Ceylon-thee en dergelijke op de heupen, voordat men op het idee kwam om theebusjes en specerijkistjes van een sleutel en een slotmechaniek te voorzien. Nootmuskaat en peper hebben de onhebbelijke neiging om zacht metaal als zilver volledig uit te vreten, en ik zie terdege specerijsporen op het metaal liggen.

Afhankelijk van de maker, jaar en herkomst kan dit fragment een aanzienlijk bedrag opbrengen.
tja..
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Griv,

Het was weer heerlijk om te lezen.

Gr. Fred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

HD ken ik alleen als Hendrikus Dillingh, HB als Hendrikus Braam, maar beide zijn Sneker zilversmeden...
tja..

Terug naar “Knutselmunten en muntsieraden”