Beschreven biljetten

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Beschreven biljetten

Bericht door Oom Dagobert »

In mijn verzameling heb ik biljetten zitten die met potlood of pen beschreven zijn.
Tot nu toe heb ik geen pogingen gedaan om dat te verwijderen en ik weet ook niet of het wel zo verstandig is. Heeft iemand ervaring met het verwijderen?
Hier onder een voorbeeld, deze is aan de achterzijde echt als boodschappenlijstje gebruikt. :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek
Londoh

Bericht door Londoh »

Lijkt mij een "meerwaarde"
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Hmm dat ben ik niet met jou eens Herman. Wat Lon zegt heeft voor vele verzamelaars op DIT biljet wel degelijk een meerwaarde. De prijzen die er op staan zijn geschreven in of na de oorlogsjaren. Gezien het biljet (½ miljard Mark) denk ik niet dat het beschreven is als boodschappenlijstje in de tijden van de hyperinflatie. Daarbij zijn de prijzen op het boodschappenlijstje ook in franken (Belgisch of Frans of ...) en de tekst in het Frans.

Deze beschreven tekst is in MIJN ogen een mooi stukje geschiedenis die het biljet in de tijd heeft meegekregen. Zie het als historische waardevermeerdering, gelijk aan een ansichtkaart welke is beschreven. Verzamelaars van deze kaarten waarderen een beschreven kaart ook meer als een onbeschreven...

Verzamelaars die enkel smetteloze biljetten willen verzamelen zijn niet op zoek naar dergelijk 'afgeleefde' biljetten. Toch zijn er grote groepen verzamelaars die juist deze zaken aantrekkelijk vinden.

Wanneer men bij het tellen van vele bankbiljetten op het bovenste biljet van een stapel schrijft hoeveel biljetten de stapel bevat, is natuurlijk ander koek. Dat is zonde en verminderd de waarde dusdanig.

Verwijderen van geschreven teksten is af te raden. Potlood uitgummen resulteert ook in het uitgummen van de aanslag op het biljet, waardoor je dus een heldere vlek zult veroorzaken... Pen is al helemaal 'einde oefening'.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Dit biljet zou ik ook zo laten.

Bij de meeste biljetten kun alleen maar gissen waar het zou gezeten hebben.

Dit biljet daarentegen draagt een geschreven stukje gescheidenis mee.

mooi biljet !

Aernout
Start klein om groots te eindigen
Londoh

Bericht door Londoh »

Ik denk dat ik in de toekomst maar wat korter van stof moet gaan worden, want jullie beschrijven precies wat ik bedoelde. Als je zo een tekst weghaald dan "verniel" je iets.
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

Nu weten we wel dat op deze lijn zitten :)
Wat dit biljet betreft.

Aernout
Start klein om groots te eindigen
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

Zo'n Biljet vind ik erg leuk! :D
natuurlijk niet bij alle biljetten maar bij zo'n oorlogsbiljet is het juist extra leuk!
Londoh

Bericht door Londoh »

Hi Herman,

Bij meerwaarde is het niet echt logisch dat je meteen aan poen denkt, er zijn nog andere waarden dan alleen maar euro's. Ik moet wel toegeven dat de eerste vraag die in de verzamelaarswereld wordt gesteld vaak "Watissetwaard" of " Watmotdatkoste" is. Zalig zijn de simpelen van geest denk ik dan maar. :roll:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

TSja er zijn natuurlijk wel wat zijpaden die een andere richting in gaan Herman...

Het feit dat dit biljet (½ miljard Mark) een langere tijd voor jou BBQ-biljet is beschreven, maakt het al anders. Het Markbiljet heeft een wat andere geschiedenis het boodschappenlijstje op dat biljet zet mij aan het denken. Is dit biljet bij een verzamelaar in Frankrijk terecht gekomen en bleek het waardeloos te zijn en hij op zoek was naar een stukkie papier? Kijk dat maakt het voo MIJ interessant. Wat overigens niet betekend dat ik dergelijke biljetten verzamel of er naar op zoek ben.

Ik vind dat het biljet iets uitstraalt en mij aan het nadenken zet. De ene verzamelaar verzamelt enkel UNC biljetten de andere ziet liever gerouleerde. De laatste zal het soms erg leuk vinden om een dergelijk Mark biljet in zijn verzameling te steken.

Het biljet wat jij hier toont heb je volgens mij zelf beschreven, gezien de Nederlandse spelling voor gehakt en kilo. ;)

Gr. Jeroen
Oom Dagobert
Senior lid
Senior lid

Bericht door Oom Dagobert »

Op het biljet staat behalve koffie en macaronie ook 2 kilo savon vert.
Als ik me niet vergis is dat groene zeep.
en 3 kilo savon (zeep) voor 4,30.
Waarschijnlijk francs maar welk volk is zo bezeten van zeep?
De Fransen, Belgen, Luxemburgers of Zwitsers? :lol:
Zelf gok ik op Zwitserland omdat 1 kilo koffie voor 8,90 fr. wel erg goedkoop zou zijn in Belgie Frankrijk en luxemburg. :idea:
Pecunia non olet
http://picasaweb.google.com/verzamelziek
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Oom Dagobert schreef:Op het biljet staat behalve koffie en macaronie ook 2 kilo savon vert.
Als ik me niet vergis is dat groene zeep.
en 3 kilo savon (zeep) voor 4,30.
Waarschijnlijk francs maar welk volk is zo bezeten van zeep?
De Fransen, Belgen, Luxemburgers of Zwitsers? :lol:
Zelf gok ik op Zwitserland omdat 1 kilo koffie voor 8,90 fr. wel erg goedkoop zou zijn in Belgie Frankrijk en luxemburg. :idea:
Kijk en dat bedoel ik nou. Zie eens wat een dergelijk stukje tekst doet met de verzamelaar!

werd die zeep ook niet gebruikt voor het kleding wassen? Zo niet dan zal het wel een boodschappenlijstje zijn voor de plaatselijke Katholieke Plattelands Jongeren, welke een zeskamp met glibberbaan organiseerde in 19XX, inclusief een kopje koffie na ;)

Gr. Jeroen
Londoh

Bericht door Londoh »

Ik denk niet dat het een boodschappenlijstje is, maar een lijst van hetgeen iemand nog moet betalen. Vroeger kwam de melkboer elke dag langs ( en de bakker, en de groenteman) die schreven alles op in een boekje, aan het eind van de week, dat was zaterdag, werd alles opgeteld en afgerekend. De slimste middenstanders telden hierbij het huisnummer, dat bovenaan stond, op. Dat waren o.a. Albert Heijn, Dirk van den Broek en weet ik veel hoe die oplichters allemaal heten :lol:

Terug naar “Wereldbiljetten”