Krijgsgevangenen kampgeld

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Krijgsgevangenen kampgeld

Bericht door koenmunten »

Beste mensen,

Ik heb een tweetal penningen in mijn bezit die ik niet goed kan plaatsen, zie onderstaande scans.

Afbeelding
Afbeelding

Het lijkt wel een beetje op plantagegeld, maar dat is het niet in ieder geval niet van Nederlands Indie voor zover ik heb kunnen nagaan. Wie helpt me?
iemand zei eens: Albert Hauser, Munchen Gladbach, maar daar heb ik verder ook niets over kunnen vinden...
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

krijgsgevangenkamp (Militär Gefängenen Lager). A.H geen Albert Hein, maar krijgsgevangenkampen hadden letters: kamp A onderafdeling H, 1914-1919.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

He dat is een verrassing en nieuw voor mij. Zijn dit gangbare muntjes, of bijzonder? In welk boekwerk staat er meer over? Vast niet in de Kooij, die ik net besteld heb trouwens :wink:
Tweede wereld oorlog?
Jeroen misschien moet die item dan nu verplaatst worden naar inrichtingsgeld o.i.d.

grivnagozer schreef:krijgsgevangenkamp (Militär Gefängenen Lager). A.H geen Albert Hein, maar krijgsgevangenkampen hadden letters: kamp A onderafdeling H, 1914-1919.
:wink:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

1914-1918 was toch echt eerste wereldoorlog, 1939-1945 de tweede...

De meeste kriegslagers staan geboekt onder noodgeld in de catalogi.

Deze staan er in ieder geval niet in:

Braunau am Inn
Afbeelding

Afbeelding

KGL Kriegsgefängenenlager Wenen?
Afbeelding

Afbeelding
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Je hebt helemaal gelijk natuurlijk. Even te snel gelezen en gereageerd. Dom, dom. Bedankt voor de nadere info en de eerste afbeeldingen!
De andere vragen blijven staan, ook voor de andere forumleden, ben benieuwd naar meer info over deze muntjes of een boek waar ik er meer over zo kunnen vinden (moet hiervoor nog gaan spitten in De Beeldenaars/muntkoeriers). Dus graag meer info over andere typen van Duits kampgeld en een indicatie van de waarde.

De overeenkomst met de lay-out van plantagegeld vind ik wel grappig. die periode was maar ca. 20 jaar eerder natuurlijk en er is nog behoorlijk wat plantagegeld uit Nederlands Indie in Duitsland geslagen omdat tal van plantages Duitse eigenaren hadden. En sommige plantages waren 'helaas' net kampen denk ik :cry:

grivnagozer schreef:1914-1918 was toch echt eerste wereldoorlog, 1939-1945 de tweede...
:cry:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

En de Franse kant:

Kamp H, geklopt lokaal tramgeld
Afbeelding

Afbeelding

Officierenkamp Versailles 1918
Afbeelding
5 centimes voor- en achterzijde

Afbeelding

Afbeelding
10 centimes voor- en achterzijde
Afbeelding

Afbeelding
25centimes voor- en achterzijde
Afbeelding

Afbeelding
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

En de Zwitsers pakten alles op wat over hun neutrale grondgebied liep:
ODIN
Afbeelding

Afbeelding
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

De boeken van de Hongaar M.H. Szekely Lulofs behoren tot de Nederlandse literatuur en beschrijven veelal het plantageleven. De bekendste roman is RUBBER uit 1932, welke je antiquarisch voor een euro of 2 nog wel kan vinden.

Firma Battenberg in Duitsland heeft catalogi over duits Noodgeld in metaal en papier.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Leuk leuk leuk al die afbeeldingen, hele andere types en voor een groot deel ook ander materiaal lijkt het.
hans

rtokens 1e w.o.

Bericht door hans »

Van de duitse steden zijn wel boekjes.; Dit waarsch. duits bedrijf, waar dan in de bedrijfswinkel/cantine wat gekocht kon worden.
De fabricage werd voor meer bedrijven bij een zelfde fa. gedaan, aangezien er veel met exact dezelfde uitvoering met de getallen in pf.

gr. Hans.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Van de munten van Duitse Steden heb ik goede boekjes. Daar staat deze niet in. Dus of bedrijfsgeld of kampgeld. Als iemand ze echt kan plaatsen, bijv. welk kamp ze gebruikt werden dan houd ik me aanbevolen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
hans

duitse token

Bericht door hans »

Heb nog eens in een afk.boekje gekeken.

Voor Ah staat amperestunde Wat mij niet lijkt. Zal meer een bedrijf zijn. Ook staat de H met kleine letter.

Wat wel klopt is de stad: Munchen-Gladbach.

Zo heb je toch de helft al.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Heb dit topic even verplaatst naar deze rubriek, stond eerst in overige penningen.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Bov

Re: Krijgsgevangenen kampgeld

Bericht door Bov »

Hoi,

ik kom uit Moenchengladbach een schrijf momenteel een boek over separatisme en noodgeld uit deze stad. Daardoor ben ik op jouw bijdrage gestoten. Een iemand schreef dat dit soort munten van bedrijven gemeenschappelijk in opdracht gegeven werden en inderdaad heb ik laatst een stukje uit Gladbach gekocht die er sterkt op lijkt. Het bedrijf Albert Hauser zegt me persoonlijk niets maar ik ga nog eens mijn ouders vragen. Ik zou zeggen dat deze munten uit de tijd na WO I zijn toen het muntgeld schaars werd (misschien 1917-1920). Er bestond na WO II wel een krijgsgevangenencamp in Wickrath wat toen nog geen deel van Gladbach uitmaakte. Zou het zijn dat deze munt in de een of andere catalogus vermeldt staat zou ik zowel onder Muenchen-Gladbach, als ook onder Moenchengladbach, Gladbach en M.Gladbach. De naam is vaker veranderd.

Groetjes

Bov
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Ok dank je wel voor deze bijdrage, als je nog meer ontdekt dan hoor ik het graag!

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Bov

Bericht door Bov »

Hier is nog een ander voorbeeld uit Rheydt (is 1975 samengevoegd met Gladbach). Deze is uit het jaar 1917 een staat wel in een catalogus (Nr. H.798.5). Wat ik nog was vergeten te vragen: mag ik jouw photos misschien voor mijn boek gebruiken over noodgeld in Gladbach?

Groetjes

Achim
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bov schreef:Wat ik nog was vergeten te vragen: mag ik jouw photos misschien voor mijn boek gebruiken over noodgeld in Gladbach?

Groetjes

Achim
Hoi Achim,

Natuurlijk mag je mijn foto's gebruiken voor je boek, vind ik alleen maar leuk als ik daar een bijdrage aan kan leveren.

groeten Koen

peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 »

Valt deze munt dan ook onder de noemer kampgeld? Wie heeft er überhaupt meer info over deze?
Peter Paul
verzamelaar van wereldmunten
peterpaul31 Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door peterpaul31 »

of deze?
verzamelaar van wereldmunten

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”