plantagegeld valse munten en fantasietokens

Plaats hier berichten over boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld en schoolgeld. Schoolgeld was om mee te leren/oefenen.

Moderators: koenmunten, Arjena3

koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

plantagegeld valse munten en fantasietokens

Bericht door koenmunten »

Bij dit onderwerp kun je afbeeldingen van vals plantagegeld plaatsen.
Soms zijn ze wel mooi maar niet origineel en dan dus niet kopen (of voor de lol voor weinig, maximaal € 10,-)
Laatst gewijzigd door koenmunten op 02 nov 2009, 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Munthunter schreef:Leuke verzamelstukjes Koen!

Gr. Jeroen
Voor het grootste deel plaatjes van internet. Ik heb zelf wel een aantal vervalsingen/fantsietokens maar ik verzamel ze niet heel actief.
Belangrijkste doel van dit topic voor mij is om te laten zien wat er allemaal aan valse tokens in omloop is. Dat mensen dus niet voor veel geld een valse munt gaan kopen. Voor dit soort munten moet je dus niet meer dan ca. € 10,- betalen maar ze worden vaak als echt en bijzonder en dus moet een hoge prijs aangeboden. Ondanks dat het dus hele mooie fantasietokens en stukje huisvlijt zijn is het advies: laat je niet oplichten.
Als je net met het sparen van plantagegeld begonnen bent is dat moeilijk (van mijn eerste 10 munten waren er 7 vals...). Inmiddels heb ik er veel goed zicht op gekregen.
Op het vlak van plantagegeld kan iemand me altijd een mailtje sturen (met foto van de munt de je gezien hebt/of eventueel wilt gaan kopen/verkopen) voor advies of ie echt is en een redelijke prijs,

groeten Koen
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Re: plantagegeld valse munten en fantasietokens

Even dit topic updaten. Helaas waren er in de eerste oudere berichten een aantal afbeeldingen weggevallen. Ik heb die berichten dus maar verwijderd. Op het ogenblik ben ik bezig met het updaten van mijn plantagegeldsite waar ik al een paar jaar niets meer aan gedaan had :knipoog: .

Een van de pagina's gaat over echt plantagegeld en valse tokens en hierbij worden echte tokens naar valse gelegd om ze goed te kunnen vergelijken, zie onderstaande voorbeelden:
VE Bindjey 1 dollar reis 1890.jpg
Drie 1 dollar reis tokens van de plantage Bindjey, de middelste is de echte.
VE Tandjong Alam 1 dollar reis 1891.jpg
Twee tokens 1 dollar reis van de plantage Tandjong Alam
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Nog twee voorbeelden van combinatie van een echte en en valse plantage token. In dit geval van de serie vijfhoekige tokens van de Onderneming Hessa:
VE Hessa halve dollar 1890.jpg
VE Hessa vijhoek1 dollar reis 1890.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

LUC Liberia
Donateur
Donateur

Bericht door LUC »

Dag Koen, zijn dan bij de vervalsingen dan ook eigentijdse vervalsingen bij ? Of zijn het allemaal latere en meer recente vervalsingen ?
Groeten Luc. :D
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

LUC schreef:Dag Koen, zijn dan bij de vervalsingen dan ook eigentijdse vervalsingen bij ? Of zijn het allemaal latere en meer recente vervalsingen ?
Groeten Luc. :D
Bij plantagegeld zijn het bijna altijd 'moderne' vervalsingen, de meeste uit de jaren negentig van de vorige eeuw. Heel anders dan bijvoorbeeld bij duitjes uit Nederlands Indië wat wel vaak eigentijdse vervalsingen zijn.

Terug naar “Boordgeld, plantagegeld, inrichtingsgeld, schoolgeld, gevangenisgeld”