Mijn Indonesië bankbiljetten verzameling..

Plaats hier alle informatie, weetjes, nieuwtjes, vragen, etc. over de biljetten van de hele wereld.
Londoh

Mijn Indonesië bankbiljetten verzameling..

Bericht door Londoh »

...is in de ogen van de “echte” verzamelaars niets bijzonders, maar voor mij heel speciaal. Het zijn namelijk 4 biljetten die ik binnen een tijdsbestek van 5 maanden in Indonesië op straat heb gevonden. Ik kan het eigenlijk niet geloven zoveel geluk in zo een arm land maar ik heb nou eenmaal altijd veel geluk in mijn leven. Ik heb de biljetten ingelijst en dat staat in de buurt van mijn burootje zodat ik dagelijks tegen deze rijkdom aan kan kijken. Hieronder een plaatje met een uitleg:

Afbeelding

20 november 2008 20.000 Rp Op weg naar Larantuka te Flores:

Hier een gevonden biljet van 20.000 Rp, dat ik zorgvuldig zal bewaren. Het lag helemaal verfrommeld midden op de weg, waar wij stopten om een in de ravijn gereden bus te bekijken, althans dat wilde de chauffeur, ik interesseer me niet voor sensatie en andermans ellende en liep maar wat rond. Ik heb in Indonesië nog nooit zoveel geld op straat zien liggen. Jaren geleden zat ik eens te Solo in een becak toen ik een pakje geld voor mij op de weg zag liggen, ik riep stop tegen de tukang beca en had al een been buiten, dat kan link zijn, want raakt deze het asfalt dan is die gebroken. Net toen de beca stopte griste een ander het pakje van straat. Nu heb ik eindelijk mijn compensatie, dit is volgens mij een geluksbrenger.

28 december 2008 – 100.000 Rp parkeerterrein Musium Angkasa Yogyakarta.

Ik liep over het parkeerterrein om een oude vrachtwagen te bekijken die daar tot de assen in de grond stond. Toen ik daarna terug liep over het terrein werd mijn aandacht getrokken door iets roods dat op de grassprieten tussen het asfalt lag, ik geloofde niet wat ik zag, het leek wel een biljet. Ik keek goed om me heen alsof ik vermoedde slachtoffer van een practical joke te worden er zijn in Indonesië genoeg TV stations die dat soort programma’s brengen en het zou natuurlijk een fantastisch item zijn als een bule hier in trapte. Ik kon mijn hebberigheid niet bedwingen en omdat er niemand in de directe omgeving te bekennen was griste ik het biljet van de grond, er gebeurde niets. Ik bekeek het biljet en het was werkelijk een biljet van 100.000 Rp. Ik kon het niet geloven, temeer daar ik een maand geleden een biljet van 20.000 Rp op Flores vond. Dit is voor mij een ook gelukbrenger, mag niet uitgegeven worden. Ik kon er maar niet bij komen dat ik dit geld vond, ik die het eigenlijk niet nodig had. Ik hoorde dat dit op Java “rezeki nomplok” wordt genoemd en dat je in zo een geval eigenlijk een klein biljet van 1000 Rp of wat muntjes op de vindplaats moet terug leggen.

20 maart 2009 Op weg naar Baron bij Yogyakarta 10.000 Rp

Die dag was ik vroeg vertrokken met twee Chinese vriendinnen, Chi-chi en Tin om in Baron met een vers gevangen visje te gaan lunchen. We stopten voorbij Klaten op de weg naar Gunung Seribu om even koffie te drinken, toen ik de auto uitstapte lag daar voor mij een verfrommeld biljet van 10.000 Rp

26 april 2009 5000 Rp Kebon Raya te Bogor

Die dag was ik al heel vroeg van Jakarta naar Bogor gereisd om de eeuwenoude begraafplaats in de Kebonn Raya te fotograferen. Toen ik op de brede asfaltweg die door het park liep zag ik op het zwarte pek ineens een biljetje mij toelachen, ik pakte het uiteraard op, voor mijn verzameling

Ik had altijd verwacht dat ik nog een biljet van 1000 Rp en 50000 Rp zou vinden, want dan zou de verzameling compleet zijn, dat is er, helaas nooit van gekomen.
Laatst gewijzigd door Londoh op 29 jul 2010, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
sgtravel Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door sgtravel »

Kijk dat is nog eens een leuke manier om je verzameling aan te vullen
Zal dan ook maar eens goed op de grond gaan letten volgende week :wink:
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Leuk geschreven Lon. Nu maar hopen dat je bij je volgende reis alsnog de twee ontbrekende biljetten vindt. O ja, als je bang bent dat het misschien een truc is van één of ander televisie programma dan loop je langs het biljet en zet gelijk je voet er op, binnen is binnen.
Trouwens, dit verhaal kan best bij het topic leuke anekdotes geplaatst worden lijkt me, welkome aanvulling.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Londoh

Bericht door Londoh »

Ilosab schreef: Trouwens, dit verhaal kan best bij het topic leuke anekdotes geplaatst worden lijkt me, welkome aanvulling.

Gr. Alfred
dat laat ik aan de H.H. Moderatoren over, ik dacht dat ie hier wel goed stond
mikkey99
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door mikkey99 »

Londoh,

Mooi verhaal, maar 10.000 RP zegt me niet zoveel, wat is de waarde in €?
Of nog beter om een beeld te krijgen hoelang moet men werken in Indonesië, om dit bij elkaar te krijgen??

Alvast bedankt voor de info

Mikkey
Londoh

Bericht door Londoh »

mikkey99 schreef:Londoh,

Mooi verhaal, maar 10.000 RP zegt me niet zoveel, wat is de waarde in €?
Of nog beter om een beeld te krijgen hoelang moet men werken in Indonesië, om dit bij elkaar te krijgen??

Alvast bedankt voor de info

Mikkey
Momenteel is 1 € ongeveer 11.500 Rp

Een timmerman, metselaar verdiend ongeveer 25.000 Rp per dag.
De armoedegrens is 2 US$ per dag, ongeveer 40% van de bevolking van 240 miljoen zielen zit daarop of daaronder. 2 US$ = 18.000 Rp

In het lijstje zit 135.000 Rp
andres

Bericht door andres »

Leuk verhaal, Londoh,
blijkbaar ligt het geld gewoon op straat in Indonesië.

Ik heb toevallig dezelfde biljetten gevonden,maar dan op eBay :D

Afbeelding

Afbeelding
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Parkeerplaatsen zijn bronnen voor munt- en biljetvondsten, vooral s'ochtends vroeg. Prostitutie is officieel verboden in vooral Islamitisch Indonesia, en er is daar s'nachts ook hevig ingeparkeer op afgelegen al of niet toeristsch gelegen parkings. Ik ben geen expert, maar in het pikkedonker verlies je meer dan in daglicht, waarschijnlijk iemand die er flink voor heeft gewerkt en het bij het uitstappen uit de auto van de klant is verloren.
tja..
Londoh

Bericht door Londoh »

Herman schreef:Misschien kan Lon nog eens wat nader onderzoek doen?
Denk zelf niet dat er een of ander hallucinerend goedje op die bankbiljetten zal zitten? Overwegend moslimland, dus die gebruiken zelf geen drugs denk ik? :?
Lon moet er nog maar eens even aan snuffelen :shock: :lol:

Herman
Nou dr zit dr eentje tussen die stinkt behoorlijk naar trassi, hoe zal dat komen ? :oops:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

londoh schreef:
Ilosab schreef: Trouwens, dit verhaal kan best bij het topic leuke anekdotes geplaatst worden lijkt me, welkome aanvulling.
Gr. Alfred

dat laat ik aan de H.H. Moderatoren over, ik dacht dat ie hier wel goed stond
Lon, ik vind het een geinig en leuk verhaal en vind het toch ook echt thuishoren bij de anekdotes. Kun je niet een kopie naar dat topic verplaatsen?

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171

Terug naar “Wereldbiljetten”