Plaats hier berichten over misdrukken, fouten op eurobiljetten of andere zaken die niet overeen met een normaal biljet. Verder kun je hier misslagen van euromunten plaatsen en de varianten in euromunten, denk hierbij aan het foutief gebruik van de oude kaart, ontbrekende sterren of andere zaken die niet aansluiten bij de gewone gangbare munt.
euromunter schreef:Zoals jij het stelt is het even stom als het verzamelen van 'gewone' euromunten!
Of om het nog even wat verder te chargeren, even stom als het verzamelen van munten in het algemeen.
Nuchter beschouwd zijn muntenverzamelaars natuurlijk alleen maar personen die van die stomme munten die bedoeld zijn om dingen mee te gaan kopen, alleen maar bewaren en er dan niets meer mee kunnen kopen....
llinde schreef:Nuchter beschouwd zijn muntenverzamelaars natuurlijk alleen maar personen die van die stomme munten die bedoeld zijn om dingen mee te gaan kopen, alleen maar bewaren en er dan niets meer mee kunnen kopen....
Als je het zo stelt, wat zijn we toch een idioten.
bernard3 schreef:Als je het zo stelt, wat zijn we toch een idioten.
Precies!!
Ik weet niet wat Stijn verzamelt, maar wat het ook is, er zijn gegarandeerd anderen die dat stom vinden.
Ik wil alleen maar aangeven dat je misschien eerst even na moet denken voor je iets stom noemt...
"Stom" is namelijk een nogal negatief klinkende term en die gebruiken alleen maar omdat iemand iets anders verzamelt dan wat je zelf verzamelt is naar mijn mening veel te kortzichtig.
Zelf verzamel ik varianten als de "draaiende sterren" ook niet, omdat ik vind dat ze niet tot mijn verzamelgebied behoren, maar ik kan mij goed voorstellen dat iemand ze wel tot zijn verzamelgebied rekent, en er dan afhankelijk van de zeldzaamheid grote bedragen voor betaalt.
euromunter schreef:Zoals jij het stelt is het even stom als het verzamelen van 'gewone' euromunten!
Of om het nog even wat verder te chargeren, even stom als het verzamelen van munten in het algemeen.
Nuchter beschouwd zijn muntenverzamelaars natuurlijk alleen maar personen die van die stomme munten die bedoeld zijn om dingen mee te gaan kopen, alleen maar bewaren en er dan niets meer mee kunnen kopen....
Luit
Ik bewaar ze niet alleen maar Ga nu toch weer een deel verkopen. Ben bezig met het uitzoeken ervan.
Al die dubbele (in behoorlijke veelvoud) kan ook een andere verzamelaar blij of gelukkig maken!
Ben overigens nog geen gedraaide sterren tegengekomen
bernard3 schreef:Als je het zo stelt, wat zijn we toch een idioten. Bernard
Ben ik even blij dat ik een idioot ben
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie Lid Forum: 171
Ik kwam deze topic toevallig tegen en heb even de Ebay link bekeken. Nu staat er HIER weer 1 op onder de zelfde link.
Na lezen van de topic heeft hij geen 11 sterren waardering meer maar 456.
Nu vraag ik mij af zal hij/zij er daadwerkelijk weer 1 hebben sinds begin van deze topic?
Volgens mij zijn er hier niet veel van.
Start bedrag ik 600 euro en er zijn nog geen biedingen gedaan.
Hmm, ligt het aan mij of zijn de sterren van echte baggerkwaliteit!!??
Het lijkt wel alsof ze zelf een buitenring hebben gemaakt met eigengemaakte sterren erop...........
Peter.
Een mens zonder dromen, is armer dan een mens zonder geld.
Ik zie nu pas dat de eerste post uit 2010 is.... en dat onder dezelfde link nu weer zo'n munt staat. Alleen nu voor 600 euro. De waarde is dus wat gezakt in de afgelopen twee jaar
Wat is hier eigenlijk zo bijzonder aan? Er valt mij bij die sterren niets op, nu heb ik ook geen andere Duitse euro liggen om te vergelijken.
Jan W schreef:Ik zie nu pas dat de eerste post uit 2010 is.... en dat onder dezelfde link nu weer zo'n munt staat. Alleen nu voor 600 euro. De waarde is dus wat gezakt in de afgelopen twee jaar
Wat is hier eigenlijk zo bijzonder aan? Er valt mij bij die sterren niets op, nu heb ik ook geen andere Duitse euro liggen om te vergelijken.
Klopt is een oude post. Maar kwam hem toevallig tegen drukte de link en zag weer de munt staan.
Vandaar dat ik het vreemd vind.
De sterren draaien mee en op de regulieren munten van de euro staan alle sterren in de zelfde stand en bij deze niet.
Als ik het goed zeg was duitsland al munten aan slaan voor het ontwerp definitief vast stond. Dit hebben alleen de munten uit 2002
Dank voor je uitleg. Nu zie ik het ook. Wel vreemd dat dit alleen op de munten uit 2002 staat. Vanaf het jaartal 1999 zijn ze toch al gemaakt? Maar goed, ik zal er eens op letten als ik weer losse euro's heb.
Misschien dat deze munt al twee jaar te koop staat overigens. Sommige handelaren blijven het proberen, zag een Carolusdaalder staan op Ebay maar voor veel te veel geld. Bood, nadat de advertentie was verlopen, een lager bedrag maar de handelaar wilde 'm daar niet voor kwijt. De munt staat er nu alweer maanden op. Wellicht in de hoop dat er ergens iemand op de wereld rondloopt die het er wel voor wil geven..
Het lijkt er op dat er bij sommige mensen toch nog wat onduidelijkheden bestaan betreffende de Duitse euromunten met 'draaiende sterren'. Bij deze daarom even een korte samenvatting van de geschiedenis hiervan. Aangezien ik een paar duizend kilometer bij mijn literatuur vandaan zit zal ik het uit het hoofd moeten doen, maar ik reken erop dat llinde of een andere ervaren verzamelaar met relevante documentatie mij waar nodig zal corrigeren op details:
Duitsland slaat, i.t.t. o.a. Nederland en België, munten met daarop het jaartal waarin de munten worden uitgegeven (Nederland en België zetten op de munt het jaar waarin de munt wordt aangemunt). Vandaar dat Duitsland, dat reeds in 1998 is begonnen met het slaan van de eerste munten, 2002 als vroegste jaartal op de euro's heeft staan. Om de reacties van het professionele publiek te testen is er al ver vóór de invoering van de euro een klein aantal (hoeveelheid onbekend) Duitse euromunten (geslagen door diverse munthuizen) naar buiten gebracht . Als ik mij niet vergis zijn deze munten met name (uitsluitend?) terechtgekomen bij banken, en dan slechts voor intern gebruik. Er is toen door een wakker persoon opgemerkt dat de 12 randsterren van het Duitse ontwerp 'draaiend' op de munten waren geplaatst, waarbij elke ster met een punt recht naar de muntrand wees. Echter, de 12 sterren in de Europese vlag staan allen in dezelfd positie, d.w.z. met een punt recht naar boven. Het Duitse ontwerp is vervolgens aangepast zodat ook op deze munten alle sterren met een punt naar boven wezen. De munten die naar de banken waren verspreid (in feite een grote oplage proefslagen) zijn vervolgens weer teruggehaald. Deze retournering is echter niet volledig geweest; er zijn mensen geweest die blijkbaar wat munten hebben achtergehouden, en misschien is er ook wel ergens een munt per ongeluk onder een kast terechtgekomen om pas veel later teruggevonden te worden. Het zijn déze munten, waarvan niemand weet hoeveel het er zijn (misschien uitgezonderd enkele personen met beroepsgeheim bij de Duitste munthuizen of de Deutsche Bank) die nu af en toe in de omloop opduiken of op veilingen worden aangeboden. Van sommige van deze munten (in potentie 48 types: 8 waarden x 5 munthuizen + 8 waarden zonder munthuisletter) is er slechts één exemplaar bekend, van anderen een kleine serie en van de meeste helemaal niets. Zelfs bij het meest 'algemene' type (naar ik vermoed nog steeds 1€ letter F) zul je, zoals ik destijds al heb aangegeven in mijn variantencatalogus, gemiddeld méér dan 10.000 munten (en wellicht zelfs meer dan 100.000 of zelfs 1.000.000 munten!) van dezelfde waarde en muntstad moeten controleren om er ééntje te vinden. En dat is dus ook de reden dat ze zoveel opbrengen. Ze zijn stuk voor stuk gruwelijk zeldzaam, terwijl er heel wat koopkrachige muntenverzamelaars zijn die ze willen hebben. Vergeet ook niet dat het Duitse munten zijn, en dat Duitsland de grootste populatie muntverzamelaars van Europa heeft.
In de hoop wat meer duidelijkheid verschaft te hebben,
Een zeer goede aanvulling op de achtergrond van deze munten. De kans dat je 'm in een Nederlandse portemonnee aan zult treffen lijkt me niet bijster groot na het lezen van dit verhaal.
Mooi stukje literatuur Senior, ben blij dat ik de tijd toch even nam om dit te lezen!
Zal toch eens wat meer aandacht besteden aan deze duitse rakkers in de toekomst, je weet maar nooit eh!
@ Reinier en andere geïnteresseerden:
De resterende voorraad van mijn variantencatalogus (alleen nog Engelse versie verkrijgbaar, Nederlandse versie uitverkocht) heb ik overgedaan aan Rik van Dam, de eigenaar van www.dutchtokens.com. Je kan contact met hem opnemen via zijn website, of je kan mij per PB om zijn e-mailadres vragen.