Als vervolg op mijn schrijven van 1.7.2010 neem ik graag nog een stap terug in de tijd (het is nog niet af, maar het staat nu al een paardagen stil, dus vandaar maar alvast op het forum).
Voor deze stap neem ik een Oosterijk-Hongaars biljet (van rond 1913) in mijn handen en bestudeer het als volgt:
Welke informative geeft ons dit biljet:
Voorkant in de Duitse taal, achter kant in het Hongaars, valuta kronen en dit ook in de volgende talen; Tsjechisch, Pools, Ukrains, Italiaans, Sloveens, Croatisch, Servisch en Romeens. Verder vinden we rode stempel op het biljet zeggende DuitsOostenrijk. Hoe hangt dit allemaal aan elkaar?
In het jaar 1867 voegen het Oosterijkse rijk (Kaisertum Österreich) dat een voortkoming was van het heilige romijnse rijk, samen met het Hongaarse koningrijk. In dit jaar was het Oosterijks-Hongaars monargie geboren met als koning Franz Joseph I. Deze monargie kent twee koningen waarvan Franz op de troon heeft gezeten van 1867 tot 1916 en Charls van 1916 tot 1918.
Het koningrijk heeft twee valutaas gekend, te weten tot 1892 de Gulden (Forint in het Hongaars) en vervolgens de Kronen onderverdeeld in Heller (Filler in het Hongaars).
Het bankbiljet waar dit onderzoek mee starte is van rond 1913, dus hierbij verklaart waarom de eene kant in het Duits is en de kant in het Hongaars. Nu de rest van de talen...........
Nu is het zo dat alle talen overeen komen met de landen of delen van deze landen die binnen het koningrijk zaten, maar we missen er 1, dat is Slowakije. Nu is het zo dat het Slowaaks voor 90% gelijk is aan het Tsjechisch, dus vandaar........ Nu dit geen talen forum is, is het toch leuk om eens te lezen hoe het met al deze talen is gegaan. Zo hebben de Tsjechen en Slowaaken hard moeten vechten om hun taal erkend te krijgen als zijnde geldige taal.
Vandaar wanneer je in Duitsland / Oosterijk een landkaart koopt van Tsjechie of Slowakije, alle steden en plaatsjes in twee talen worden gegeven. Zelfs in het jaar 2002 eisde Oosterijk dat alle plaats aanduidingen in Tsjechie en met name in Zuid Tsjechie twee talig moesten worden aangegeven op de weg bewijzering, onder het mom van toe treding tot de EU. Gelukkig is dit nooit gebeurd. Snel een testje : Wat is de naam van de bekende rivier die door Praag loopt?
On topic weer, want we zijn geen reisbureau.......... Wordt vervolgt.
van voor Tsjechoslowakije (deel 1 1/2)
moldau
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.
Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Nils,
Mooi verhaal, zeker v.w.b. het Hongaarse gedeelte heel interessant. Ik hoef geen antwoord op je vraag te geven want dat is al gebeurd.
Gr. Alfred
Mooi verhaal, zeker v.w.b. het Hongaarse gedeelte heel interessant. Ik hoef geen antwoord op je vraag te geven want dat is al gebeurd.
Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Re: Dank voor dit stukje geschiedenis.
Veel dank Gerardo en Alfred voor deze woorden.Gerardo schreef:Al verzamel ik het helemaal niet zoals je weet, lees ik al dit soort stukjes met zeer veel interesse.
En ik denk vele met mij, net als al die andere stukjes van de diverse schrijvers onder ons.
In ieder geval hierbij mijn dank.
p.s. ik zal proberen dat van die rivier uit te zoeken.
was het niet iets van een MOL in de ochtend DAU?
Ik probeer ook mijn bijdrage te leveren aan dit forum, heb niet zo veel kennis als andere, maar door vallen en opstaan moet men leren, dus ook kritiek is welkom!
Tot nu van de drie reacties zijn ze alle drie op zijn Duits....... Zo is mijn schoonmoeder in Munchen geboren, maar in deze plaats wonen niet meer dan 60 mensen......
Gr, Nils