bewerkte Nederlandse muntjes + muntsieraden

Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

bewerkte Nederlandse muntjes + muntsieraden

Bericht door koenmunten »

Beste forumleden, verzamelaars van Koninkrijk Nederland,

Recent kwam ik in een verzameling een aantal 'mishandelde' Nederlandse muntjes tegen, zie onderstaande foto's. Wat zou het doel hiervan geweest zijn, kan iemand mij daar meer over vertellen?
Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door koenmunten op 16 aug 2011, 16:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

De zinken muntjes zijn volgens mij bewerkt om in een electriciteits of gasmeter te stoppen.

Volgens mij zijn er wel gasmuntenverzamelaars de kunnen zeggen welke plaatsen dergelijke vormen voor hun gas of electramunten gebruikten.

De 2 en een halve cent is ook vaak vervormt totdat hij in een gas of electrameter kon.

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

In Nederland waren veel gas en elektriciteitsmetersystemen, en je was afhankelijk van een ambtenaar van het voorzieningenbedrijf om de penningen te kopen die in de muntgleuf pasten.

Dat zinken duppie en de 2 1/2 cent met gleuf in de zijkant is een voorbeeld daarvan.

De 1 cent vind ik meer een toonbeeld van Hollands Calvinisme. Dat is namelijk het werken in Rijksoverheiddienst. Er moet geld getransporteerde worden tussen de twee overheidsdiensten, en van oudsher hadden ze daar een speciaal figuur voor, Bode geheten. Manusje van alles bij een rijksinstelling als provincie, gemeente, waterschap, etc.
Als Bode bij een waterschap stond je regelmatig naast een Dijkgraaf (opperhoofd) met je poten in de lieslaarzen van 1 of andere polder, sloot, vaart, noem maar op. Notabelen tot 1930 vonden het minderwaardig geld in ontvangst te nemen in Functie, dus wie hield zijn hand op? Juist, de Bode. Om nu diefstal te voorkomen van overheidspersoneel, ga je het aanwezige geld schoeien, d.w.z. wat kleiner maken. Tussen overheden werkte dat prima, want geen normale winkelier nam geschoeid geld aan, tenzij deze bakker, slager of noem maar op aangewezen was als leverancier aan het waterschapshuis, gemeentehuis en noem maar op. Op de zaterdag (toen er gewerkt werd) ging de jongste winkelbediende naar het gemeentehuis en wisselde het geschoeide geld om in geldige valuta, duppies, kwartjes, papieren guldens etc.

waarom Calvinisme? het systeem heeft het langst geduurd in de Bijbelgordel van Nederland...
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Hoi eric,

Interessant verhaal en het lijkt heel plausibel. Ik heb ook nog een andere hypothese ben benieuwd wat je daar van vindt.

Een oudere muntenvriend aan wie ik die afbeeldingen laatst liet zien dacht dat het misschien verzetsmuntjes waren, muntjes die in de oorlog gebruikt waren waarmee je je kon identificeren als lid van een bepaalde verzetsgroep. dit was een nieuw fenomeen waar ik nog niet eerder van gehoord had. ben jij bekend met het fenomeen verzetsmuntjes? Heeft iemand er nog meer informatie over? of nog spannender ideeën?
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

OZO Oranje Zal Overwinnen
LW Leve Wilhelmina
DAF Dood aan Fascisten

enkele inkervingen van verzetsmunten om te identificeren. Meestal in dubbeltjes of centen geplaatst.

DUA is het zeldzaamst: Duitschland uber alles, gebruikt door pro-Duitse knokploegen in heiderijke gebieden.

Verzetsmunten hebben altijd een zichtbare inkerving op de voor- of keerzijde, maar zover ik weet nooit op de rand.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Ok Wauw, dan houd ik het voorlopig bij jouw verhaal, mishandelde muntjes voor gasmeters en/of voor organisaties die hun medewerkers niet vertrouwden :D
Dan hebben we dus DUA en DOA muntjes maar dat is weer een ander verhaal!

bedankt groeten Koen
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

je kan me ook vinden op Hyves met muntenverhaaltjes...
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Ik ga je verhaaltjes eens lezen op hyves! je hebt een leuke schrijfstijl en interessante info.
onderstaand nog een afbeelding van een verzetsmuntje (lang leve internet):
Afbeelding
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Vanmorgen op de beurs van de MPO in Nieuwegein geweest en een leuk 25 cents verzetsmuntje met instempeling OZO (Oranje Zal overwinnen) op de kop kunnen tikken! Een andere dan het plaatjes dat ik van internet had geplukt. instempeling in nu aan de kant van de 25 cent bovenaan en kleiner dan op die andere munt.
Afbeelding
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Geinig! :D
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Nog twee afbeeldingen van verzetsgeld (helaas niet uit eigen verzameling):

OZO (oranje zal overwinnen) op een oude cent:
Afbeelding

en V (vrijheid) op een dubbeltje 1938

Afbeelding

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Zelf heb ik nog geen verzetsgeld kunnen traceren!
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Hmm ik ken er wel aantal. Heb er zelf al behoorlijk wat gezien. Zal kijken wat ik in mijn digitaal achrief heb. Maar weet niet of deze munten er in heb gezet. Ik zelf digtitaal achrief aangelegt, met meer als 1000 munten van de zeldzaamste munten van koninkrijk. Misslagen,proofs, afslagen, piedforts of gewoon zeldzame munten. ZO heb ik 7 afbeeldingen van 3 gulden 1817 waar er 12 van geslagen van zijn! Alle verschillend.
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

1 gulden's
Afbeelding

Afbeelding
25 cent

Afbeelding
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Ik heb dit bericht verplaatst naar een daarvoorbestemde rubriek die ik net heb aangemaakt.

Gr. Jeroen
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Leuke afbeeldingen Maarten,

Had al een aantal munten van Wilhelmina met helm op internet voorbij zien komen. Met name dat kwartje is toch wel zeldzaam denk ik...
Vooral de orginele bewerkingen vind ik leuk, op marktplaatst kwamen recent nog guldens Wilhelmina met helm voorbij, maar die gingen ver boven de € 100,- weg... je hebt ook moderne glimmende proof replica's van de gulden, maar dat is toch minder boeiend...

muntman1

Bericht door muntman1 »

Ik denk dat alleen de 2½cent voor gas is gebruikt. Gasmunten hadden een spaciale "inham" in de munt nodig om te werken. Ik geloof dat vierkante munten in die systemen niet werken.

Gr,
Matthijs
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Mag ik een voorstel doen om de topic te splitsen in gasmunten en verzets gerelateerde sieraden? zelf dan voor de rubriek verzets gerelateerde sieraden nog 2 toevoegingen:

Afbeelding

Afbeelding
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Inderdaad een goed idee, zal er even voor gaan zitten, want dan moet ik meerdere stukken splitsen en weer samenvoegen, aangezien het flink door elkaar staat. Hoop dat dit mogelijk is :D

Gr. Jeroen
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

ja want deze is ook echt een verzetsdaad...
Lumi schreef:Een afbeelding van een sigarettendover of te wel een "zes en een kwart".

Afbeelding

Ludo

Ik zal ff wachten met toevoegingen
Krullies
Volledig lid
Volledig lid

Re:

Bericht door Krullies »

willemo schreef:ja want deze is ook echt een verzetsdaad...
Lumi schreef:Een afbeelding van een sigarettendover of te wel een "zes en een kwart".

Afbeelding

Ludo

Ik zal ff wachten met toevoegingen

Ha ha! Grap naar mank oosterijkertje Seyß-Inquart die tijdens de 2e Wereldoorlog in Nederland kwam kwallen .. Hij heeft toch zelfs Westerbork "verzonnen" voordat ie kwam??? Afbeelding

Wat een supermooi ding zeg!!!
Krullies
Volledig lid
Volledig lid

Re: mishandelde Nederlandse muntjes

Bericht door Krullies »

Wat dat betreft, vond ik ooit deze .. niet van mij dus, helaas, maar errrg mooi! Is denk ik de rand van een muntje, en uitgeknipt koninginnekopje, toch?
IMGP8442.JPG
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Krullies
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Krullies »

Amaai KoenMunten, wat een supermooie muntjes zet je hier neer zeg Afbeelding Dank je wel voor laten zien!!! Afbeelding
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Voor nu een niewe toevoeging:

2 21/2 centjes gemaakt tot 1 broche!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
...........afwezig..... :wave:
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

willemo schreef:Voor nu een niewe toevoeging:

2 21/2 centjes gemaakt tot 1 broche!
Mooi stuk Robbert !!
Ik doe een keer mee uit mijn verzameling :knipoog:
Afbeelding

Ludo