Forumquiz ronde 18: vraag 86 tot en met 90

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Forumquiz ronde 18: vraag 86 tot en met 90

Bericht door grivnagozer »

Om in voetbalsferen te blijven: de vraag naar dit biljet was groter door de afbeelding van een voetballer dan dat er gedrukt waren. Dit betekende dat de verkoopprijs van dit biljet al 13 euro 50 was op het moment dat het biljet werd verstrekt door de banken bij voorintekening via internet, een veelvoud dan de nominale waarde die er op stond.

Welke overleden voetballer kreeg zijn eigen biljet, wat was de nominale waarde en is koersgeldig in welk land van uitkomst?
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

"George Best", 5 pound, Noord Ierland
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

Afbeelding
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Briljant antwoord van Sander: quiz is heus niet zo moeilijk! Ook Surbe bedankt voor het grafische materiaal.

Vraag 87.

volgt
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

Vraag 87 (waarschijnlijk een inkoppertje):

Afbeeldingen van munten op munten. Het komt niet zo vaak voor maar soms heb je munten waar een afbeelding van een munt of afbeeldingen van munten op staan...

Welk land gaf ter ere van het de vijftigste verjaardag van haar nationale munt een tweetal munten uit met op de keerzijde afbeeldingen van munten. Om welke munteenheid gaat het, en wat zijn de waarden van de twee munten die ter ere van het feestje uitgegeven werden?
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Leuke vraag Koen! Je mag het van me overnemen :lol:
In 1949 verkreeg provincie Chihli zijn eigen muntrecht, nadat Tsang Kai-Chek moest uitwijken met zijn Amerikaanse vrouw, nadat de Communistische volkslegers van voormalig bondgenoot Mao Zedong dhr. Tsang hadden beschuldigd van Imperialisme.

Tsang stichtte hierop de Republiek Taiwan, danwel Formosa, die in 1949 eigen munten en bankbiljetten lanceerde. Het eiland Formosa was gelegen voor de kunst van de Chinese Provincie Chihli en behoorde daar ook toe, en dit is het grote struikelblok waarom de Volksrepubleik China Taiwan nog steeds als binnenlandse politieiek aangelegenheid beschouwt, terwijl de rest van de Wereld Taiwan als volledig onafhankelijk land ziet.

In 1999 verschijnt dan een zilveren 50 yuan en een cupronikkelen 10 yuan, welke een selectie van oude Taiwanese valuta laat zien, welke op dat moment rouleerde als circulatiegeld.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Helemaal goed natuurlijk en prima toegelicht. Puntje voor Grivnagozer!
Ik zal binnenkort nog even een afbeelding plaatsen van de 10 yuan munt.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

als beloofd de plaatjes
AfbeeldingAfbeelding

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 88

Op welke denominatie van welk land zien we een voormalige barkeeper staan, voordat hij heel wat anders ging doen waardoor hij wereldberoemd werd, door iets sportiefs te verrichten in een ver gelegen "kuuroord", mijlenver verwijderd van zijn eigen geboorteland?

Ik wil dus de naam weten van deze kroeghouder en het bankbiljet waar het omdraait, wat tevens nog steeds in het land van herkomst circuleert als koersgeld.

Proost!
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Ik gok het 5 pound biljet van Ierland met de voetbal speler George Best.

Gr, Nils
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Nils,

Je hoeft niet te gokken want het goede antwoord is vorige week zaterdag al gegeven. Beetje teveel Palenka naar binnen gegooid gisteravond? :D :D

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Bankovky

Bericht door Bankovky »

Ilosab schreef:Nils,

Je hoeft niet te gokken want het goede antwoord is vorige week zaterdag al gegeven. Beetje teveel Palenka naar binnen gegooid gisteravond? :D :D

Gr. Alfred
:oops: JA, dit ging even fout, oeps, Alfred bedankt voor deze!
Palenka, nee, maar een Pivo gaat er altijd wel in, denk dat het vandaag de warmte is :roll:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Daar ook al zo heet? Geen weer dan toch voor een Pivo, kun je beter een koud biertje nemen. Tsjechisch bier is heerlijk, vooral als het koud is.
Het wordt hier 37 graden, op mijn werk volgen we het zomertijdschema. Mogen we om 6:15 beginnen en om 14:00 uur naar huis. Komt mooi uit met het voetbal vanmiddag. Voor mij maakt het niets uit want ik begin altijd om 6:15 uur.

Gr. Alfred.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bankovky schreef:Ik gok het 5 pound biljet van Ierland met de voetbal speler George Best.

Gr, Nils
Dit was het goede antwoord.. op de al beantwoorde vraag. Leuk dat je mee doet vanaf de hoge Tatra-bergen, Bankovky.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

even terug naar vraag 88.

de vervelende kroegbaas op dit bankbiljet die de borrelnoten altijd in een bergje neerlegde op het viltje.. :lol:
Bankovky

Bericht door Bankovky »

grivnagozer schreef:even terug naar vraag 88.

de vervelende kroegbaas op dit bankbiljet die de borrelnoten altijd in een bergje neerlegde op het viltje.. :lol:
Ik haak af op deze, doet te veel pijn :? . Heb nu in twee dagen ruim 4 uur gegoogeled in de baas zijn tijd..........
Heb 3 biljetten gevonden die in aanmerking zouden kunnen komen, echter geen van de drie een relatie met barkeeper........ :(

Ps: De Tatra is een stukje hier vandaan, ik zit aan de rand van Sumava, wel zo mooi..........

Gr, Nils
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

En weer blijft de simpele vraag hangen, waarbij zelfs de hint niet begrepen werd :lol:

Nieuw Zeeland 5 dollars 1999 Pick 185.

Om Sherpa Teng in zijn bilnaad te kunnen kijken boven op de Himalaya, moest de latere Sir Edmund Hillary al zijn zuurverdiende kroegbaascentjes op een bergje deponeren, want sponsoren deed het bedrijfsleven in 1953 nog niet..

Deze klimmende kroegbaas werd dus wederom niet geraden door de bankbiljetfanaten.. misschien moet ik maar meer muntjesvragen stellen, want het is bedroevend te constateren dat er weinig algemene kennis heerst onder de papieren brigade alhier. Alles wat men meer heeft dan een aap is meegenomen :lol:

Vraag 89
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 08 jul 2010, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Zojuist is er een stukje geschreven over Herodotes en over Carthago.

Laten we eens kijken naar de geschiedschrijver Herodotes die verhaalt over de Cartager Hanno, die de Zuilen van Hercules voorbij vaart en aftrekt naar het zuiden, om bij huidig Mauritaniè olifanten en onbekende wildsoorten te constateren in een dicht begroeide jungle (thans woestijn). Hanno stichtte waar hij landen Carthaagse handelskolonies, en probeert hier en daar rivierinhammen te varen, wat door stenengooiende inboorlingen vrijwel onmogelijk wordt gemaakt.

Men moet de Krokodillenrivier overvaren, en diverse schepen krijgen botsingen met nijlpaarden. Contacten worden niet gelegd met de inboorlingen.. deze spreken de taal niet en rennen meestal weg als je iets wilt vragen.

Hanno strandt bij een groot eiland, en des avonds word hij omringd door brandende kampvuren, trommels, fluiten en inboorlingengehuil, vermengd met geluiden van onbekende nachtdieren. Hij kan niet terugvaren... een nabijgelegen vulkaan spuwt lava uit, de aarde staat in brand, en de vissen komen gekookt naar boven drijven. De Rivier wordt nauwer en nauwer, en men moet de boot over land trekken op zoek naar een doorvaarbare plek.

Men vindt een beschutte baai, waar de uitgeputte bemanning van Hanno op adem hoopt te komen. Het eiland in die baai lijkt geschikt... maar grote Harige mannen en Harige vrouwen, waar meer Harige vrouwen waren dan mannen volgens Hanno, maakten met stokken duidelijk dat Hanno niet welkom was. De proviand raakt op en Hanno probeert naar Carthago terug te komen. Dit lukt na lange omzwervingen en Hanno laat dankbaar een plaquette achter op de tempel van Baal-Hammon.

De Harige Vrouwen in dit verslag worden in het Carthaags GORILLAE genoemd.

Rotterdam is immers de stad van Bokito, maar op welk biljet van welk land van welke denominatie is zijn familietje afgebeeld, welke Hanno bekogelde met stokken en stenen :?:

En welk land gaf een aluminium circulatiemuntje uit met desbetreffende diersoort, wat is de denominatie, jaar van uitgifte :?:

Nu eens kijken wie er sneller is.. papiergeld versus munten :lol:
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 08 jul 2010, 22:10, 1 keer totaal gewijzigd.
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Muntjes.. :wink:

50 CENTIMES, Congo, 2002
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Niet mijn ding biljetten maar volgens mij meerdere opties..

Rwanda, 1000 Franc o.a. 1981 & 500 Franc uit 1998

Zaire, 50000 Zaires uit 1991
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Allebei harstikke goed van Sander! Punt.

Een vraag met meerdere antwoorden als mogelijkheid verbreedt de kans aanmerkelijk een punt te halen!

Je moet ergens aan beginnen, dus alleen een munten- en een bankbiljettenverzamelaar in 1 persoon kon direct antwoord op deze vraag geven.

Vraag 90.

Welke koning had liever componist geweest en liet daartoe zijn eigen muziekinstrument op een bankbiljet plaatsen? Land, naam van de koning en denominatie zou wel leuk zijn voor dit koersgeldige biljet..
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 08 jul 2010, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

543/ Ag 2 1/2 Zaïres 1975 - World Wildlife Conservation Vz/ President Mobutu Kz/ Berggorilla

Afbeelding

Afbeelding
gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

koiboyke schreef:543/ Ag 2 1/2 Zaïres 1975 - World Wildlife Conservation Vz/ President Mobutu Kz/ Berggorilla

Afbeelding

Afbeelding
gr Mark
een schitterende verzamelaarsslag, doch geen circulatiemunt!! Dank je voor deze afbeelding, Koiboyke
Bankovky

Bericht door Bankovky »

grivnagozer schreef: Vraag 90.

Welke koning had liever componist geweest en liet daartoe zijn eigen muziekinstrument op een bankbiljet plaatsen? Land, naam van de koning en denominatie zou wel leuk zijn voor dit koersgeldige biljet..
Ik ga voor het 50 kronor biljet uit Zweden (uitgegeven vanaf 200(4)). Koning van Zweden is; Carl XVI Gustaf (volle naam: Carl Gustaf Folke Hubertus).

Gr, Nils
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Fout!

Naar mijn weten is Carl Gustav geen componist te noemen. Hij heeft nog nooit een compositie althans gepubliceerd, iets wat de Koning van het desbetreffende gevraagde land wel veelvuldig heeft gedaan. Tevens staat op dit biljet de koning niet direct zichtbaar afgebeeld, maar de operazangeres Jenny Lind.

De enige overeenkomst met de vraag is de keerzijde, want op het gevraagde biljet is een snaarinstrument afgebeeld.
tja..

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”