Bvd!
dubbele wapenstuivers (volgens mij alle jaartallen) werden voor de VOC geslagen om richting indie te gaan, net zoals bijvoorbeeld scheepjesschellingen.Munthunter schreef:Misschien beetje een domme opmerking, maar waarom is dit een VOC munt. Lijkt mij op het eerste oog een gewone dubbele stuiver van Utrecht.
Gr. Jeroen
1765Geplaatst: Do Jun 10, 2010 10:00 pm Onderwerp:
Lijkt wel een gouden afslag
Gezien de grote getalen waarin de dubbele stuivers zijn geslagen heeft Sebastiaan wel gelijk, maar ik zie ze ook wel eens verkocht worden voor €7,50. Daarboven zou ik ze zeker niet aanschaffen, of het moeten hele mooie exemplaren zijn. De meeste zijn flink gesleten door verblijf in de grond en circulatie.
Desalnietemin een mooie munt die je laat zien. Heb er ook een zwak voor.
Gr. Jeroen
Sebastiaan, je was nog scherp gisteravond op het late tijdstip.sebastiaan1995 schreef:1785 toch is het?
Inderdaad Sebastiaan. Ik heb helaas te weinig wapenstuivers kunnen vergelijken met VOC duiten, maar er zijn stempels van de wapenzijde van VOC duiten die ook voor de dubbele wapenstuivers zijn gebruikt. Ook de scheepjesschellingen en ducatons uit de 18e eeuw werden vnl. in opdracht van de VOC geslagen. Dit staat niet in de catalogi, dus neemt iedereen maar aan dat het provinciale munten zijn. Dat zijn ze in naam natuurlijk wel, maar dat zijn de VOC-duiten dan ook. Voor vele verzamelaars zijn catalogi een soort “heilige boeken”, men verdomd het om andere literatuur te lezen om kennis te nemen van de geschiedenis van diverse munten. Van de rijksdaalders van Willem III zijn overigens ook de meeste naar Indië gegaan, dat had een reden, maar een te lang verhaal om in dit korte bestek uit te gaan leggen.sebastiaan1995 schreef:dubbele wapenstuivers (volgens mij alle jaartallen) werden voor de VOC geslagen om richting indie te gaan, net zoals bijvoorbeeld scheepjesschellingen.Munthunter schreef:Misschien beetje een domme opmerking, maar waarom is dit een VOC munt. Lijkt mij op het eerste oog een gewone dubbele stuiver van Utrecht.
Gr. Jeroen
Zou ik maar eens een taxateur of de MPO (aanrader) voor een taxatie gaan bezoeken. Qua prijs ben je geen buil gevallen.muntman1 schreef:Kabelrand zit er wel op.
De door jou genoemde munten zijn heel duidelijk verschillend van de 2-stuivers, en niet door de EIC vervaardigd maar besteld door de handelaren in Singapore bij gebrek aan munten. Ik heb daar een heel lang stuk getiteld “Haantjesduiten” op mijn blog over geschreven, waardoor ik kennis maakte met dit forum.grivnagozer schreef:Die kabelrand zal wel origineel zijn.. maar het kan van de East India Company afkomstig zijn, die onze economie ook torpedeerde met eigen maaksels, die kwalitatief beter waren dan onze eigen wapenstuivers...
dat staat er niet, wat ik schreef was n.a.v. een opmerking die gequote staat. De munt is echt, deze munten worden weinig vervalst. Als men een vervalsing tegenkomt zijn dat meestal Indische vervalsingen uit de tijd en deze brengen meestal een hogere prijs op dan de echtemuntman1 schreef:Dus dit muntstuk is nep?