Hoe lang en wat verzamel je?

Hier kun je met elkaar praten over zaken die niet per se iets te maken hoeven te hebben met munten en of bankbiljetten.

Hoe lang verzamel je?

Ik ben net begonnen
6
4%
Korter dan 1 jaar
18
11%
1 – 2 jaar
14
8%
2 – 5 jaar
21
12%
5-10 jaar
38
22%
Langer dan 10 jaar
69
41%
Ik verzamel niet
4
2%

Totaal aantal stemmen: 170

Collectcoins
Senior lid
Senior lid

Re: Hoe lang en wat verzamel je?

Bericht door Collectcoins »

Ook ik heb zitten kijken voor de meerwaarde herdenkingsmunten. BIj nader inzien toch maar niet, want het kost je uiteindelijk een godsvermogen en bovendien zijn het vaak niet eens munten die circuleren (alhoewel dat natuurlijk ook geld voor o.a. de grace kelly munt).

wel sinds korte tijd buiten euromunten en koninkrijksmunten in hoge kwaliteit de bankbiljetten van het nederlandse koninkrijk.
http://www.collectcoins.com voor al uw euromunten en dollarmunten.
Club van 2304!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Collecteuro's schreef:wel sinds korte tijd buiten euromunten en koninkrijksmunten in hoge kwaliteit de bankbiljetten van het nederlandse koninkrijk.
Moet je qua Nederlands papiergeld eens kijken op de website www.patrickp.nl Daar vind je waanzinnig goede informatie en catalogus van Nederland.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
demuntenkoning
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door demuntenkoning »

hallo!

Ik verzamel sinds ik een jaar of 8 ben. ( ben nu 17) .aangezien de handel mij ook erg trekt hoop ik er ooit mijn beroep er van te kunnen maken!

Ik doe alles met:
Koninkrijksmunten van Nederland.
Nederland overzee
Nederlands-indië
Euro munten
Gouden Munten.
Nederlandse bankbiljetten.
alles wat mij aanspreekt!
gr
Laatst gewijzigd door demuntenkoning op 04 okt 2010, 20:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gezocht munten en bankbiljetten!
tekoop munten en bankbiljetten!
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Ik ben zo goed als gestopt met verzamelen. Alleen de hele bijzondere stukken hou ik voorlopig zelf. De rest gaat de deur langzamerhand uit. de verzamelkoorts is bij mij al enige tijd verdwenen.

Ik heb echter jarenlang zilveren afslagen van Duiten, bijzondere provinciale en VOC munten verzameld.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Londoh

Bericht door Londoh »

Er bestond bij mij aanvankelijk twijfel om definitief te stoppen, echter dit forum heeft mij een duw in de goede richting gegeven. Als ik zie hoe er gedacht wordt over allerlei commerciële bende waar men nog serieus over praat ook. Al die euro-rotzooi, dat zijn toch geen munten, maar glimmertjes in mooie doossies die speciaal voor de verzamelaar zijn gemaakt. Het ergste is dat ze dr nog met open ogen intrappen, ik had de moderne mens toch wat slimmer ingeschat. Zou het echt zo zijn dat frites en cola tot hersenverweking leidt ?
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

@londoh

Nee, niet per definitie. Het schijnt dat hersenen in cola het goed doen! Verder heeft natuurlijk iedereen zijn verzamelgebied. Ik hou zelf ook niet zo van de euro 's als verzamelmunten, echter sommige verzamelaars raken juist daardoor geinteresseerd in verdere numismatiek en gaan dan Wilhelmina of provinciaal verzamelen. Het is dus in het geheel niet erg dat verzamelen van euro 's. Het zorgt juist ook weer voor nieuwe aanwas van verzamelaars van andere gebieden denk ik zelf. Wat wel jammer is dat de meeste verzamelaars niet heel erg veel interesse hebben in verdere geschiedenis. Een munt is natuurlijk maar een munt zonder verhaal................

Het belangrijkste is natuurlijk dat mensen er zelf plezier in hebben.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
Londoh

Bericht door Londoh »

Spaarvarken schreef:@londoh

Het belangrijkste is natuurlijk dat mensen er zelf plezier in hebben.
Ik had het dus niet over anderen maar slechts over mijzelf. Volgens mij is het verzamelen in de laatste jaren anders geworden, het heeft alles met geld te maken, je ziet dat hier op dit forum toch ook dat ze geobsedeerd zijn door de waarde van een munt of een biljet. Ik ben nog van een generatie die heeft moeten leren genieten van dingen die niets kosten en dat doe ik graag. Voor niets gaat de zon op toh, onder ook, vogels fluiten gratis, het belachelijke gedrag van de mensheid is dagelijks te observeren, voor die film heb je geen TV nodig. Gezond zijn is ook behoorlijk belangrijk en nooit vergeten dat humor de kurk is waarop dit leven dient te drijven.
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

londoh schreef:Als ik zie hoe er gedacht wordt over allerlei commerciële bende waar men nog serieus over praat ook. Al die euro-rotzooi, dat zijn toch geen munten, maar glimmertjes in mooie doossies die speciaal voor de verzamelaar zijn gemaakt. Het ergste is dat ze dr nog met open ogen intrappen, ik had de moderne mens toch wat slimmer ingeschat. Zou het echt zo zijn dat frites en cola tot hersenverweking leidt ?
Je spreekt wel vanuit jezelf, maar niet alleen over jezelf. Ik kan me er trouwens wel deels in vinden. Ik krijg steeds meer het idee dat we in een echte consumptiemaatschappij leven. er is bijna niemand die verder kijkt dan zijn neus lang is. Het verzamelen moet je niet al te serieus nemen net zoals het leven, daavoor is het niet bedoeld.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik ben toch echt van mening dat hier wel erg eenzijdig gekeken wordt en iedereen direct in een hokje wordt geplaatst.

Ik vraag mij toch echt af hoe jullie in de tijd, die jullie op het forum aanwezig zijn, de stukken en berichten van leden lezen. Vrijwel elk lid welke hier aanwezig is zou in 'jullie' ogen de waarde van biljetten en munten belangrijker vinden dan de VERZAMELwaarde. Ik ben van mening dat dit toch echt wel anders ligt gezien de leuke en interessante achtergrondverhalen. Natuurlijk zijn er ook leden die deze GELDwaarde interessant vinden en wat zou dat uitmaken? Ik lees hier toch echt hele lappen tekst over de geschiedenis van het geld, jullie niet?

Wellicht dat andere leden hier ook iets over willen schrijven, maar ik kan me toch echt niet indenken dat hier enkel verzamelaars zijn die om het geld verzamelen...

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

IK verzamel alle munten die in mijn ogen mooi zijn of een leuk verleden hebben.
Dat sommige munten een hoge waarde hebben is natuurlijk een leuk bijkomstigheid.
Echter de munten die ik verzamelwaardig vind en die in mijn handen komen zullen mij dan ook nooit meer verlaten.
Diegene die na mijn afwezigheid hier op deze aardkloot mijn verzameling in handen krijgt moet maar zien wat hij daar mee doet.
Ik heb een prachtige hobby (alweer die kloote munten, volgens mijn vriendin) en ik heb er plezier in.
Evenals de verhalen hier op het forum en natuurlijk de koopjes.
Rest mij nog 1 ding, dat is dat maar zeer oud mag worden om met verzamelen door te gaan.
Gr Mark
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

@munthunter

Er is ook niet mis met verzamelen, maar de belangrijkste vraag is of de tendens die je in de maatschappij tegenkomt (van overconsumtie) ook niet opgaat voor muntenverzamelaars.

Voor veel mensen is het geld op zich niet van belang, maar het hebben van een bepaalde munt wel. Ikzelf ben absoluut niet beter dan de rest van de mensheid en maak me er dus ook schuldig aan. Zie ook mijn postings met aparte munten. Echter het ergste van de verzamelkoorts heb ik wel achter de rug, vandaar dat ik de boel ook grotendeels ga opruimen. Ik wens me emotioneel te hechten aan mijn munten. Psychologisch ben ik er nog niet helemaal aangezien ik nog enige stukken thuis heb liggen die ik niet weg wens te doen, maar ik koop al niet meer alle zilveren afslagen van duiten die ik tegenkom. zo maak je ruimte voor roulatie in je bestand.

Dit is ronduit het leukste muntenforum wat er momenteel is.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Spaarvarken schreef:@
Mijn hartelijke dank en mooi verwoord (het voorgaande)! ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Londoh

Bericht door Londoh »

Munthunter schreef:
Spaarvarken schreef:@
Mijn hartelijke dank en mooi verwoord (het voorgaande)! ;)

Gr. Jeroen
En dit forum kent nu een spaarvarken met een wit voetje :lol:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik verzamel om het verzamelen, niet om er financieel beter van te worden. Je kunt nooit vooraf zeggen wat een munt cq biljet over pakweg 25 jaar waard is. Wederom een aanwinst hebben geeft een verschrikkelijk goed gevoel. In een ander topic was ik het zowaar met Lon eens. Er gaat niets boven het gevoel van een aankoop waar je al jaren naar op zoek bent geweest en dat je dan na eindeloos speurwerk dan eindelijk in je handen hebt. Dat geeft een onbeschrijfelijke kick. Wat mijn nabestaanden eventueel met mijn nalatenschap zouden doen is hun zaak maar staat wel beschreven en is besproken met ze. Maar voorlopig gaat er bij mij als hobby niets boven het verzamelen van munten en papiergeld.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
DaveW

Bericht door DaveW »

Ik verzamel sinds een jaar of 4.
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

@munthunter

Geen dank. Als ik dacht dat het mijn tijd niet waard was was ik niet teruggekomen. ik ben nog te jong om een beroepszeikerd te worden ha ha ha

@Lon

Het gaat niet om witte voetjes, maar het is toch leuk als je een forum hebt om af en toe lekker jezelf te kunnen zijn en te zeggen wat je te zeggen hebt! :D Het leuke is hier toch dat men elkaar redelijk in zijn haar waarde laat. En dat ondanks alle ego 's die overal rondlopen. ik zou eigenlijks bij Aegon moeten werken ruimte voor je Aego adverteren ze mee, maar ik kon snel moven na mijn opmerking dat hun hoofdkantoor een beetje te klein was voor mij EGO............. :twisted:
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ik verzamel euromunten.
Sinds het begin van de euro's toen had ik veel geduld voor de circulatie munten en sinds een klein jaar koop ik bu/unc munten via internet 8)
Josy1986

Bericht door Josy1986 »

Ik verzamel bankbiljetten, en munten.
Alleen als ik ze mooi genoeg vind, (maar als ik ze krijg opgestuurd van vrienden zeg ik nooit nee ;) )
En de muntjes precies hetzelfde.
Net als de kwartjes uit USA, ik verzamel ze ni allemaal, alleen degene die ik mooi vind.
Bij de biljetten let ik vooral op wat erop staat. Vooral biljetten met dieren vind ik erg mooi :)
Behalve van Nederland en Belgie, daar wil ik proberen om alle biljetten van te krijgen, gewoon omdat ik als Nederlander nu in Belgie woon ;)
Yosoyke
Superlid
Superlid

Bericht door Yosoyke »

beste,

ik ben gestart met het verzamelen sinds ergens in oktober als ik me niet vergis.
Ik baseer mij enkel op ALLE verschillende 2euromuntstukken
dit zijn er nu dus al een goede 305 exemplaren die uitgegeven zijn (dus kan hier nog een tijdje mee weg :D)

door het starten van deze verzameling ook mijn site gemaakt die eigenlijk tot mijn grote vreugde dagelijk veel bezoekers over de vloer krijgt :D
momenteel heb ik al 130 verschillende 2euromuntstukken verzameld, dus ben goed op weg :D

mvg Kevin
beheerder en webmaster van http://www.yosoyke.be
de infosite over 2-euromunten
Reinier Nederland
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Reinier »

Hallo,

Verzamel nu ongeveer 12 jaar

Verzamel o.a.

Beatrix alles proof (inmiddels compleet)
Wilhelmina FDC
2 euro cc, alles compleet tot nu
Vaticaan in BU
Unc uitgiftes Monaco en San Marino
Slovenie, Slowalkije, Malta, cyprus en alle andere nieuwe eurolanden in UNC
Herdenkingsuitgiften Nederland 5, 10, 20, 50 euro
Bu en Proofsets Nederland
Verzameld herdenkings 2 euromunten. Eerste Slag, KNM compleet. Proefslagen en ontwerpen Beatrix t/m heden.
thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door thomasa »

hallo , ik verzamel nu zo`n 3 jaar denk ik

ik probeer alle 2 euro munten binnen te loodsen , dus alle cc en ook alle normale ( dus wanneer ze alleen in setje (BU of UNC ) zitten dan dus ook de set )
ik zit redelijk op schema grace kelly heb ik inmiddels uit mijn hoofd gezet als ook de bu set van portugal 2007 plus alle vaticaan uitgiftes van 2002 tm 2008
heb eerst mijn handen vol om bij te blijven en de andere gaten in mijn album te dichten ....
verder heb ik alle 5 en 10 euro munten van nederland in coincard

gr Thomas
altijd op zoek naar die ene munt
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

thomasa schreef:hallo , ik verzamel nu zo`n 3 jaar denk ik

ik probeer alle 2 euro munten binnen te loodsen , dus alle cc en ook alle normale ( dus wanneer ze alleen in setje (BU of UNC ) zitten dan dus ook de set )
ik zit redelijk op schema grace kelly heb ik inmiddels uit mijn hoofd gezet als ook de bu set van portugal 2007 plus alle vaticaan uitgiftes van 2002 tm 2008
heb eerst mijn handen vol om bij te blijven en de andere gaten in mijn album te dichten .... verder heb ik alle 5 en 10 euro munten van nederland in coincard
gr Thomas
Vaticaan, San Marino en zeker Monaco heb ik op de lange baan geschoven. Het bijhouden van de 2 € CC munten gaat me redelijk af en de coincards van 2002 t/m 2005 moet ik ook nog hebben.

Gr. Alfred
Daniël Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door Daniël »

Ik heb ooit wel eens geplaatst sinds wanneer ik verzamelde maar niet hoe dat zo gekomen is dus hier mijn verhaal:

2002: Ik was bij de buurvrouw verderop samen met me vader een dakraampje aan het inleggen nouja... ik was pas 11 en ik gaf hem enkele dingen aan en had het gevoel dat ik enorm goed geholpen had haha. Toen betaalde de buurvrouw me vader met briefgeld en ze vond het zo zielig dat ik niks kreeg dat ze me een hand vol euromunten gaf.

Thuis aangekomen liet ik deze munten natellen door me moeder want ik wou wel eens weten hoeveel het was, het was 3 euro ofzo maar ik was er enorm blij mee en had echt het gevoel dat ik er hard voor had moeten werken. Me moeder riep me er zo bij en ze zag een 50 eurocent van Duitsland en vroeg als ze die mocht overnemen van me voor 2 euro. Ik snel ja gezegd maar ik kreeg er later toch spijt van en vroeg de 50 cent terug en me moeder deed daar niet moeilijk over. Sindsdien spaar ik eigelijk, al gauw kreeg ik me eerste verzamelmap en had ik alle munten binnen 3 jaar kunnen verzamelen. Ik kocht altijd dingen van een raar bedrag zodat ik zoveel mogelijk verschillende centen terug kreeg.

Die 50 cent heb ik nog steeds en dat is dus de aanstichter van me hele verzameling :thumb up:
thomasa Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door thomasa »

lol zo ging t met dagobert duck ook met zijn geluksdubbeltje ..... ik hoop voor je dat je ooit ook een geldpakhuis kan vullen met munten
altijd op zoek naar die ene munt
Robin
Moderator
Moderator

Bericht door Robin »

Die heb ik ook!!
c04dbb40-2e8a-012d-f5be-0050569439b1.jpg
c14014e0-2e8a-012d-f5be-0050569439b1.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
1 "Pallas"guldens verzamelaar.
Was altijd op jacht naar dat ene jaar van die ene provincie of stad.. of naar elke anomalie van de 1 gulden met de beeltenis van Pallas Athena..

Terug naar “Het Praathuis”