Deze komt uit Bali en hangt daar in tempels. Ik liep er 10 jaar geleden tegenaan op de antiekmarkt Jalan Surabaya te Jakarta. Er waren een stuk of 25 muntjes kapot of verdwenen, en het was ’s morgens om 800 uur. Een ideaal moment voor een koopje. Thuisgekomen heb ik in mijn voorraad cashmunten gezocht en bijpassende munten erbij gehaald, de meeste waren uit Annam. Toen hetzelfde touw opgespoord. Dat was wit dus dan maar even in de kouwe thee, wat zou de antiekhandel voorstellen als er geen kouwe thee bestond? Ik ben toen naar Hani mijn kleermaakstertje gegaan en uitgelegd wat ze moest doen. Voor zo een werkje heb je van die kleine Javaanse vrouwenhandjes nodig. Ziet er klokgaaf uit tegenwoordig.
Het geheel moet een dode voorstellen die gecremeerd is geworden, dit werd in de tempel gehangen. Je ziet ze ook wel eens voor de toeristen te koop, maar zien er kitscherig uit, deze is echt, de cicak-stront (cicak = muurhagedis) zit er nog op. Er zijn ongeveer 300 munten in verwerkt.
Tempelhanger - Bali - Indonesia
-
- Donateur
Dat ziet er mooi uit, ik zal over twee maanden ook eens op Bali en Papua kijken of ik nog een mooi stukje antiek kan aanschaffen..
Ik geef altijd liever wat meer geld uit voor een orgineel ( antiek) dan dat ik dat toeristen prul koop.
Ps willde dat mannetje niet op de foto dat hij zo achter een paal staat
Ik geef altijd liever wat meer geld uit voor een orgineel ( antiek) dan dat ik dat toeristen prul koop.
Ps willde dat mannetje niet op de foto dat hij zo achter een paal staat
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
Op Bali zijn er goede dingen te koop, maar je betaald wel de hoofdprijs daar. Het is in Indonesië afgelopen dat je koopjes kon vinden. Er zijn de laatste jaren veel Indonesiërs in de antiekhandel gegaan. Zaken worden vooral door handelaren onderling verkocht aan elkaar, prijsopdrijving. Als Indonesiërs een markt ontdekken dan is die zo verziekt. Ik heb de laatste 3 jaar veel terug gebracht dat ik ooit daar heb gekocht, zoals oude batiks, daar kreeg ik 10 - 20x de prijs voor dan waarvoor ik ze ooit had gekocht. In papua is het nog moeilijker om iets origineels te vinden, daarvoor kan je beter in Nederland veilingen en markten afstropen. Papua’s zijn geen zakenlui, ze vragen achterlijke prijzen. Ik ben wel eens bezig geweest met die meloenachtige gele Chineze kralen die daar in de bruidschat gebruikt worden. Niet te geloven wat ze vroegen en onderhandelen is er niet bij.
Het mannetje komt uit Kalimantan, maar kan niet echt wennen in Amsterdam.
Het mannetje komt uit Kalimantan, maar kan niet echt wennen in Amsterdam.
Schitterend stuk zeg, toppie!
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl