Recordbedrag voor zilveren dollar uit 1794

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Londoh

Recordbedrag voor zilveren dollar uit 1794

Bericht door Londoh »

(Novum/AP) - De misschien wel oudste zilveren dollar in Amerika is 's werelds duurste munt geworden. Volgens de verkoper is de munt van eigenaar gewisseld voor een bedrag van bijna 8 miljoen dollar (bijna 6,5 miljoen euro).

Steven Contursi, die de Libertydollar uit 1794 bijna zeven jaar in zijn bezit had, bevestigde donderdag dat hij de munt heeft verkocht aan de Californische educatieve stichting Cardinal Collection.

De munt is een van de eerste zilveren dollars die is geslagen. In 1794 werden er ongeveer 1750 stuks van geslagen. Op dit moment zijn er nog ongeveer honderdvijftig van deze dollars over.

Het vorige recordbedrag dat werd neergeteld voor een munt, was volgens de Amerikaanse Numismatische vereniging 7,59 miljoen dollar voor een gouden twintigdollarmunt uit 1933.

Afbeelding

Afbeelding
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Lon, je bent me net voor, ik had het bericht ook al gelezen op teletekst en wilde het ook al op het forum plaatsen. Blij dat ik het niet gedaan heb want jouw beschrijving is beter dan wat ik uit mijn losse pols wilde frommelen. Wat een bedrag zeg, niet normaal meer voor een muntje.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid Forum: 171
Londoh

Bericht door Londoh »

Ilosab schreef:Wat een bedrag zeg, niet normaal meer voor een muntje.

Gr. Alfred
In dat land hebben ze tenminste geld over voor een mooie en bijzondere munt, moet je in NL voor komen, die kruideniers zijn altijd op zoek naar "goedkoop" nooit naar iets bijzonders waar ze m eens lekker voor uit de broek halen (die portemonnee dan) :lol:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

londoh schreef:

Gr. Alfred
In dat land hebben ze tenminste geld over voor een mooie en bijzondere munt, moet je in NL voor komen, die kruideniers zijn altijd op zoek naar "goedkoop" nooit naar iets bijzonders waar ze m eens lekker voor uit de broek halen (die portemonnee dan) :lol:
Volgens mij is hij door een stichting gekocht dus die zullen wel de nodige sponsors hebben lijkt me.

Gr. Alfred.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid Forum: 171
Londoh

Bericht door Londoh »

Ilosab schreef:
londoh schreef:

Gr. Alfred
Volgens mij is hij door een stichting gekocht dus die zullen wel de nodige sponsors hebben lijkt me.

Gr. Alfred.
Zo een stichting is toch zo opgericht in NL :lol:
Met een dope-dealer als sponsor :shock:
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Re: Recordbedrag voor zilveren dollar uit 1794

Bericht door maarten89 »

londoh schreef:(Novum/AP) - De misschien wel oudste zilveren dollar in Amerika is 's werelds duurste munt geworden. Volgens de verkoper is de munt van eigenaar gewisseld voor een bedrag van bijna 8 miljoen dollar (bijna 6,5 miljoen euro).

De munt is een van de eerste zilveren dollars die is geslagen. In 1794 werden er ongeveer 1750 stuks van geslagen. Op dit moment zijn er nog ongeveer honderdvijftig van deze dollars over.

Afbeelding

Afbeelding
150 over? En dan zo idioot bedrag :P
surbe Barbados
Senior lid
Senior lid

Bericht door surbe »

maarten89 schreef:
londoh schreef:(Novum/AP) - De misschien wel oudste zilveren dollar in Amerika is 's werelds duurste munt geworden. Volgens de verkoper is de munt van eigenaar gewisseld voor een bedrag van bijna 8 miljoen dollar (bijna 6,5 miljoen euro).

Afbeelding

Afbeelding
En bijna 10% bewaard gebleven na 215 jaar? ook erg veel.
Verzamelaar van (graded) bankbiljetten.
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

maarten89 schreef:

Afbeelding

Afbeelding
Amerika is een veel grotere markt (inwoners 307.212.123 (2009) dan ons kikkerlandje met zijn 16,5 miljoen.
Vind het voor Amerikaanse begrippen een dood normale prijs.
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

Ik zit er over te denen om de resterende 149 munten te verkopen.
euro+wereldmunt

munt

Bericht door euro+wereldmunt »

@ Koiboyke

Oo heb jij die andere 149 stuks!! :o :o

Terug naar “Munten algemeen”