Forumquiz ronde 17. Vraag 81 tot en met 85

Hier worden de vragen van onder andere de forumquiz gesteld. Doe ook mee en beantwoord de laatst gestelde vraag. In deze rubriek vindt je ook andere vragen en polls.

Moderator: $and€r

grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Forumquiz ronde 17. Vraag 81 tot en met 85

Bericht door grivnagozer »

Abyssynia kent een wandelende Juda-leeuw op zijn muntslag.Koning Menelik II (1888-1913) en Haile Selassie (1930-1936) hebben hun portret nagelaten op de munten van huidig Ethiopië. In 1936 vallen de Italianen binnen en koloniseren het gebied in naam van Benito Mussolini.

Binnen de kortste keren verdwijnt het goud van het gebied naar de munt van Rome.

De vraag:

Menelik II werd opgevolgd door een vrouw die we wel zien op de postzegels van dit land, namelijk Keizerin Zauditu (1916-1930). Victoria van Engeland was voor haar het grootste voorbeeld.

Waaraan zien we de Engelse voorliefde van de Keizerin in de muntslag van Ethiopië welke met het jaar 1923 in de circulatie kwam. De inheemse naam van deze munt is WARK. 3 Denominaties en omschrijving beoogt het huiswerk.
tja..
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

dank je wel, Sander reageerde middels pb met een halfgoed antwoord, dat ik alleen kan beantwoorden voor de puntentelling wanneer hij het alhier neerzet.
tja..
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

grivnagozer schreef:dank je wel, Sander reageerde middels pb met een halfgoed antwoord, dat ik alleen kan beantwoorden voor de puntentelling wanneer hij het alhier neerzet.
Ik ga wel voor de volgende ronde, 1/2 is 't ook net niet.. 8) Wil natuurlijk 100% scoren.. :wink:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

dan zeg ik niet wat je in eerste instantie beantwoordt had. :wink:
tja..
Xander

Bericht door Xander »

ik ga voor de Matona die geslagen is in Birmingham, op de munt staat de standaard Ethiopische leeuw.
Mocht het niet goed zijn het wordt alweer licht dus ga op bed, niet best dat ik na het stappen nog op dit forum ga kijken, maar ja munten zijn nu eenmaal me leven en dat blijft zo :D
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Je zit in de buurt, maar niet helemaal. Matona is het namelijk niet, Ethiopië is het wel.. en dit antwoord is me ook al gestuurd in een pb :twisted: gniffel.
tja..
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Inmiddels zijn we weer een week verder. :roll:

Heb ik jullie niet aan het werk gezet? De Werk is de Ethiopische gouden muntslag waarop de keerzijde een Sint George en de Draak zijn afgebeeld, afgeleid van de Engelse Souvereigns. Ook gewoon afgebeeld in de Krause Mishler.. :lol: Je kan er maar overheen kijken, toch?

Punt voor mij.
Laatst gewijzigd door grivnagozer op 27 mei 2010, 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.
tja..
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 82

Bankbiljetten dienen om onder andere lokale bezienswaardigheden danwel verworvenheden in de vaart der volkeren te verzinnebeelden.
Als je slechte of goede resultaten hebt behaald in wat dan ook, heb je soms de neiging teveel Grolsch of wat dan ook te versnaperen in een etablissement, waar je ongegeneerd uit je nek kan ouwehoeren.

De bevolking van dit land had dit principe goed door, en plaatste de lokale kroeg op het bankbiljet. Welk land en welke denominatie is dus het enige bankbiljet ter wereld waar een cafeetje op is afgebeeld? En wat is het centrum van de politieke macht wat eveneens op dit biljet staat afgebeeld als achtergrond van deze dranklokaliteit?

Proost!
tja..
$and€r
Donateur
Donateur

Re: vraag 82

Bericht door $and€r »

grivnagozer schreef:Bankbiljetten dienen om onder andere lokale bezienswaardigheden danwel verworvenheden in de vaart der volkeren te verzinnebeelden.
Als je slechte of goede resultaten hebt behaald in wat dan ook, heb je soms de neiging teveel Grolsch of wat dan ook te versnaperen in een etablissement, waar je ongegeneerd uit je nek kan ouwehoeren.

De bevolking van dit land had dit principe goed door, en plaatste de lokale kroeg op het bankbiljet. Welk land en welke denominatie is dus het enige bankbiljet ter wereld waar een cafeetje op is afgebeeld? En wat is het centrum van de politieke macht wat eveneens op dit biljet staat afgebeeld als achtergrond van deze dranklokaliteit?

Proost!
Listig vraagje voor 'n munt verzamelaar.. :roll: Wel de stokerij van 't cafe tegen gekomen... :wink:

Afbeelding
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Misschien tijd voor 'n kleine "hint"... :roll:
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik heb het opgegeven om te proberen om antwoorden te geven op vragen van de forumquiz. Mijn numismatische kennis is 0,0 maar ik vind het wel leuk om alles te lezen.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Hint: Slechts een groot man kan zijn kennis inschatten!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

grivnagozer schreef:Hint: Slechts een groot man kan zijn kennis inschatten!
Ik ben maar 1,80 dus dat valt wel mee (ha,ha,ha) :D :D

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Het antwoord op deze vraag:

Castle Rushen te Castletown, linksonder de Pub Castle Arms, ook wel Glue Pot aangeduidt door de lokale bevolking van het Eiland Man.

Denominatie 5 pounds.. nog steeds koersgeldig.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Vraag 83

In welk na-oorlogs Europees land scheurde de bevolking dit koersgeldige biljet liever doormidden of verbrandde het waar je bij stond, in plaats van het te accepteren als wettig betaalmiddel?

Naam land, denominatie en welke persoon was een brug te ver?
$and€r
Donateur
Donateur

Re: Vraag 83

Bericht door $and€r »

grivnagozer schreef:In welk na-oorlogs Europees land scheurde de bevolking dit koersgeldige biljet liever doormidden of verbrandde het waar je bij stond, in plaats van het te accepteren als wettig betaalmiddel?

Naam land, denominatie en welke persoon was een brug te ver?
Ik doe maar eens 'n gok... Joegoslavie, 5000 dinar, ivo andric.. Vraag me niet waarom, zal ook wel fout zijn.. :roll:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bedankt voor de gok, maar dit is niet het bewuste biljet! :twisted:
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

BANKOVKY HAD HET KUNNEN WETEN..DE PICK 97 van Tsechoslowakije, met de portrettuur van de immens gehate partijleider Klemenz Gottwald, welke van 1 oktober 1989 tot en met 31 december 1990 rouleerde in het straatbeeld.. Maar geen enkele Tsechoslowaak wilde dit biljet accepteren als wettig betaalmiddel! Er werden sigaretten mee aangestoken, en taxichauffeurs timmerden toeristen in hun gezicht als ze trachten met dit biljet af te rekenen. Toegesnelde politieagenten gingen echter nooit tot arrestatie over.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

vraag 84

Met een vergrootglas heb je ook wat. Bij de bankbiljetten van ontwerper Rudi Oxenaar had deze in de linker haarlok van Baruch de Spinoza 1000 gulden zijn eigen vingerafdruk aangebracht.

Maar met een vergrootglas zie je op een ander Nederlands biljet zijn bijnaam OOTJE in de Fries van de Tempel afgebeeld staan.

Welke denominatie van welk Nederlands biljet en vermelding van wie erop staat.

weggevertje, dus... :twisted:
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

5 Gulden, Vondel.. ??
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

een Briljant antwoord!

punt voor Sander.

vraag 85. Welk land gaf als eerste een gehele muntreeks uit ter gelegenheid van het Wereldkampioenschap Voetbal.. en wie verloor van wie in de finale, ook alweer... :twisted:
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Ik ga me ook eens verdiepen in de forumquiz. :) Volgens mij moet het antwoord namelijk Spanje zijn in 1982 (of denk ik nu te simpel en was het een heel ander land, lang geleden?).

Wie verloor er van wie in '82? Tja, toen was ik nog niet eens geboren. :wink: Maar volgens wiki verloor West-Duitsland toen met 3-1 van Italië.

Bernard
bart België
Senior lid
Senior lid

Bericht door bart »

Dan was Argentinië vroeger: voor het wereldkampioenschap in eigen land in 1978 gaf Argentinië een reeks uit van 20, 50 en 100 pesos in aluminium-brons en van 1000,2000 en 3000 pesos in 0.900 zilver (KM#75 tot 80).
De finale werd gespeeld tussen het gastland en Nederland: Argentinië-Nederland 3-1
Verzamelaar van wereldmunten op type
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

muntset wereldkampioenschap voetbal spanje 1982
Italie won met 3-1 van west duitsland.
het geld blijft in de wereld en wij moeten eruit.

Voor meer bodemvondsten kijk op https://www.facebook.com/pages/Der-Koi- ... 9796062944
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Zolang het over voetbal gaat: Bart geeft het juiste antwoord, en voor de Krause nummering betreft dit Argentina km 75 tot en met 80!

Punt voor Bart!

Terug naar “Forumquiz en andere wedstrijdjes”