armband Sgt. Maj. Connie

Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
willemo Nederland
Donateur
Donateur

armband Sgt. Maj. Connie

Bericht door willemo »

Mijn nieuwste aanwinst:

Armbandje gemaakt van kwartjes en 2 halve guldens. Op de armband staat SGT. MAJ. Connie, HL 17C. Zou iemand een idee hebben waarvoor de afkorting HL 17c staat?

MvGr Willemo
Afbeelding

Afbeelding
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Re: armband Sgt. Maj. Connie

Bericht door Ilosab »

willemo schreef:Mijn nieuwste aanwinst:

Armbandje gemaakt van kwartjes en 2 halve guldens. Op de armband staat SGT. MAJ. Connie, HL 17C. Zou iemand een idee hebben waarvoor de afkorting HL 17c staat?

MvGr Willemo
Afbeelding

Afbeelding
Ik denk zelf bij de H aan Huzaren, L aan Lichting, 17c aan 17e Compagnie. Ik doe maar een gok. Wel een schitterend mooi sieraad.

Gr. Alfred.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

Heilsleger 17c

Salvation Army zoals de Engelsen zeggen. Sergeant Majoor Bosschardt met de collectebus.. Zuster ervan, of misschien broeder. 17c is een Leger des Heils-district.

10 en een letter staat voor Rotterdam.
20 staat voor Amsterdam.

Klinkt dat bekend...

Bij de invoer van de telefoon in Nederland is gebruik gemaakt van de nummers der Heilsdistricten. Het Leger des Heils had meer zicht op dorpen en gemeenschappen in Nederland dan de overheid in die tijd.

1907 is een belangrijk jaar in de communicatie.

In Amsterdam was het 1.5 uur vroeger in de tijd dan in Arnhem. Jawel, Nederland had tijdzones, en dan reed het treintje niet volgens het spoorwegboekje. In Juni 1907 krijgt heel Nederland dezelfde tijd, de zgn. Amsterdamtijd.

Het Heilsleger was er eerder dan de telefoon in Nederland. TTeRRING.

En 017 is de stad...
tja..
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Ik zat er dus weer eens helemaal naast, maar dat ben ik wel gewend van mezelf. Een gokje wagen is nooit verkeerd toch?

Mooi verhaal Grivna, is er eigenlijk iets waar je geen verstand van hebt? Ik verbaas me iedere keer weer over je antwoorden, klasse jongen. En de vraagsteller is hiermee uitermate goed geinformeerd lijkt me.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Ik heb een hoop mensen gekend in mijn leven en ik heb de onhebbelijke neiging alles te onthouden wat er tegen me wordt gezegd, mits het interessant kan zijn. Toen ik een jaar of 15 was deed ik vakantiewerk in het Belastingmuseum dokter van de Poel te Rotterdam. Ook in het Delftse Volkenkundigmuseum Nusantara heb ik vakantiewerkzaamheden verricht, waaronder de opbouw van een gamelanorkest in de Grote Zaal. Sommige depotstukken halen de vitrine nooit, waaronder dit onooglijke zilveren gedoetje :lol:

Het doel van dergelijke sieraden is mij weer onbekend. Afhankelijk van de niet vermeldde grootte kan dit als een soort van naamplaatje bij een statietenue zijn gedragen, danwel als zoveeljarig dienstbetoon vervaardigd zijn bij een lokale zilversmid.

Conchita Johanna Hendrika Ferdinandus droeg de bijnaam Connie binnen het Leger des Heils. De rang van Sergeant-Majoor voor vrouwen bestond al voordat deze officieel werd ingevoerd in 1948. Voor 1948 konden alleen officieel mannen deze rang krijgen.
tja..
Lumi Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Lumi »

Een heel mooi sierraad!!

Willemo gefeliciteerd met de aanwinst.

Ludo
Marktplaats: http://verkopers.marktplaats.nl/619572
Catawiki: Mijn shop - Luudmir
Gezocht munten van Montmorency - Hoorne - Horne - Weert
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

grivnagozer schreef:Ik heb een hoop mensen gekend in mijn leven en ik heb de onhebbelijke neiging alles te onthouden wat er tegen me wordt gezegd, mits het interessant kan zijn. Toen ik een jaar of 15 was deed ik vakantiewerk in het Belastingmuseum dokter van de Poel te Rotterdam. Ook in het Delftse Volkenkundigmuseum Nusantara heb ik vakantiewerkzaamheden verricht, waaronder de opbouw van een gamelanorkest in de Grote Zaal. Sommige depotstukken halen de vitrine nooit, waaronder dit onooglijke zilveren gedoetje :lol:

Het doel van dergelijke sieraden is mij weer onbekend. Afhankelijk van de niet vermeldde grootte kan dit als een soort van naamplaatje bij een statietenue zijn gedragen, danwel als zoveeljarig dienstbetoon vervaardigd zijn bij een lokale zilversmid.

Conchita Johanna Hendrika Ferdinandus droeg de bijnaam Connie binnen het Leger des Heils. De rang van Sergeant-Majoor voor vrouwen bestond al voordat deze officieel werd ingevoerd in 1948. Voor 1948 konden alleen officieel mannen deze rang krijgen.
Jesus zeg
Jou hoofd moet toch overlopen.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

heb soms hoofdpijn... maaaar google kan ook wel eens helpen
tja..
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

grivnagozer schreef:heb soms hoofdpijn... maaaar google kan ook wel eens helpen
Of een aspirientje.

Gr. Alfred
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

rest alleen de vraag of dit armbandje niet ooit gestolen is door Duitsers of ander ...

www.ferdinandus.com zal het antwoord wel weten.
tja..
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

grivnagozer schreef:rest alleen de vraag of dit armbandje niet ooit gestolen is door Duitsers of ander ...
Dat zou me niets verbazen, de fiets van mijn vader is ook nooit teruggekomen.

Gr. Alfred
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

de gegevens liggen er, het lijkt erop dat de eigenaar even contact met de familie zou kunnen opnemen.
tja..
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

Heey Grivnagozer, Dank voor je info zou heel goed kunnen! Ga ermij verder in verdiepen. Echter de opmerking:
grivnagozer schreef:rest alleen de vraag of dit armbandje niet ooit gestolen is door Duitsers of ander ...

www.ferdinandus.com zal het antwoord wel weten.
als je zegt:

1948 waren de Duitsers toch weg :wink:

Maar echt bedankt kom er op terug gr Willemo
willemo Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door willemo »

grivnagozer schreef:Heilsleger 17c

En 017 is de stad...
District 's-Gravenhage (017)

~ Conchita Johanna Hendrika (Connie) FERDINANDUS, born 19 Aug
1960, in Den Helder. lijkt me dus ook oonwaarschijnlijk gezien haar late geboorte
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

willemo schreef:
grivnagozer schreef:Heilsleger 17c

En 017 is de stad...
District 's-Gravenhage (017)

~ Conchita Johanna Hendrika (Connie) FERDINANDUS, born 19 Aug
1960, in Den Helder. lijkt me dus ook oonwaarschijnlijk gezien haar late geboorte
Ik ben heel erg benieuwd wat het uiteindelijke resultaat is.

Gr. Alfred
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

IKKIE OOK
tja..

Terug naar “Knutselmunten en muntsieraden”