Europese euromunten

Plaats hier berichten over munten in het algemeen. Bijvoorbeeld over fabricage, literatuur, levensduur, materialen, etc.
Bryan

Europese euromunten

Bericht door Bryan »

Hallo

Ik ben nu juist begonnen met euromunten van europa te sparen.
Maar hoe kan ik aan euromunten geraken? Iemand tips?
Had graag ook geweten hoe je euro's best kunt reinigen! :wink:
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Je kunt het best via eBay / markplaats je euro munten aanschaffen, of bij de plaatselijke Appie in de kassa's gaan zoeken.

Voor het reinigen van munten moet je even kijken in het topic munten reinigen algemeen kijken. Daar staat een topic in, '' Maak een "Prooflike" van uw zeer-fraai-minnetje ''

Gr. Willem
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Van harte welkom op dit gezellige forum Bryan!

Om antwoord te geven op je vraag:

Bepaal vooraf wat je wilt gaan verzamelen. Je kunt de Euromunten uit de roulatie ontrekken en hiervan een verzameling opzetten. Kort gezegd je verzamelt de munten die je tegenkomt in je portemonnee. Vraag bij alle bekenden om nieuwe exemplaren en laat weten welke je nog zoekt. Het is ook heel leuk om de speciale 2 Eurostukken te verzamelen, de zogenaamde herdenkingsmunten, oftwel de commemoratieve 2 Eurostukken. Hier kun je erg veel over lezen op het forum, bijvoorbeeld hier:

http://munthunter.forum2go.nl/overzicht ... -t669.html

Je zult ze niet allemaal in je portemonnee tegenkomen, net als de normale Euromunten, maar het is erg leuk om te verzamelen. Andere forumleden kunnen je wellicht wel aan nieuwe exemplaren helpen.

Een andere verzameltak is de ongecirculeerde Euromunten (UNC van UNCirculated). Deze komen rechtstreeks uit de rol en zijn dus ongebruikt en vertonen geen slijtagesporen. Deze munten zullen hun waarde vasthouden en waarschijnlijk in prijs stijgen. De gecirculeerde munten zullen dit niet of in mindere mate doen.

De UNC-munten kun je bij handelaren of via veilingsites bemachtigen. Ook hier op het forum kun je diverse leden vinden die je aan deze munten kunnen helpen. Bedenk je wel dat je voor een schijnbaar 'normale' 2 Euromunt, of andere denominatie, een X-bedrag meer betaald, dan de nominale waarde, exclusief eventuele verzendkosten.

Kortom iets om over na te denken, maar je bent een goede weg ingeslagen... Het verzamelen van munten! Hoera!!!

We stellen het overigens zeer op prijs als je je even voorsteld in de rubriek 'Stel je voor...' welke je hier vindt: http://munthunter.forum2go.nl/stel-je-voor-f45.html

Ik hoor graag van je hoe je verzameling vorm gaat krijgen, maar voor nu heel veel plezier hier!

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Munthunter schreef: De UNC-munten kun je bij handelaren of via veilingsites bemachtigen. Ook hier op het forum kun je diverse leden vinden die je aan deze munten kunnen helpen. Bedenk je wel dat je voor een schijnbaar 'normale' 2 Euromunt, of andere denominatie, een X-bedrag meer betaald, dan de nominale waarde, exclusief eventuele verzendkosten.
Ik wil hier graag nog aan toevoegen dat je deze buitenlandse UNC munten ook kunt ruilen met buitenlandse verzamelaars, zelf ben ik moderator van een internationaal forum waarvan de leden zich voornamelijk met het ruilen van euromunten bezighouden.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat ruilen leuker is dan kopen, zelfs als het net zoveel kost....

Luit
koiboyke Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door koiboyke »

llinde schreef:Ik wil hier graag nog aan toevoegen dat je deze buitenlandse UNC munten ook kunt ruilen met buitenlandse verzamelaars, zelf ben ik moderator van een internationaal forum waarvan de leden zich voornamelijk met het ruilen van euromunten bezighouden.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat ruilen leuker is dan kopen, zelfs als het net zoveel kost....

Luit
Welk forum is dat dan
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door euromunter »

Dat is Euroswapper.

Kijk op http://www.euroswapper.com/

Ook een leuk forum, waar ik wel eens op kijk.

groeten Paul
euromunter
Globale moderator
Globale moderator

Re: Europese euromunten

Bericht door euromunter »

Bryan schreef:Hallo

Ik ben nu juist begonnen met euromunten van europa te sparen.
Maar hoe kan ik aan euromunten geraken? Iemand tips?
Had graag ook geweten hoe je euro's best kunt reinigen! :wink:
Als je op internet munten wilt kopen, kijk eerst rustig rond! De prijzen kunnen nog al verschillen!

En in de rubrieken over de euro staat genoeg informatie :wink:

- http://munthunter.forum2go.nl/euromunte ... k-t96.html
- http://munthunter.forum2go.nl/euromunten-f10.html

Veel plezier op het forum, als er vragen zijn, horen we ze graag!

groeten Paul
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Bryan,

Welkom op dit forum en veel succes met het verzamelen van Euromunten. Marktplaats en eBay zijn opties maar ook bij handelaren kun je op hun website terecht. Ik mag geen reclame maken op dit forum maar als je even googled dan heb je er zo een paar gevonden.

Je kunt op dit forum ook jezelf voorstellen in een apart topic, je verjaardag laten vermelden of beschrijven waarom je bent deze hobby bent begonnen. Stel gerust vragen, er zijn veel leden die HEEL veel kennis van zaken hebben.

Veel succes, Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid Forum: 171
Bryan

Hulp

Bericht door Bryan »

Bedankt allemaal voor de hulp!
Ilosab Hungary
Superlid
Superlid

Bericht door Ilosab »

Je hebt nu 3 berichten, kun je vanaf vandaag eventueel foto's plaatsen bij advertenties of topics.

Gr. Alfred
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of 5 met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid Forum: 171

Terug naar “Munten algemeen”