Staat niet in de catalogus, nou dan wordt voor mij een muntje pas echt leuk. Ik gebruik nauwelijks een catalogus. Ik heb hier een oude Krause van 1994 liggen, die gebruik ik voor oplagecijfers van een munt. Verder interesseert mij de catalogus niet hoewel ik weet dat zo een boek voor de verzamelaar even belangrijk is als de bijbel voor een christen, een Heilig Boek dus, waar ieder jaar lekker aan verdiend wordt. Terwijl als je een munt even in de Google gooit je ongeveer de marktwaarde weet, dat is de waarde die telt. Catalogi staan ook vol fouten, het is nou eenmaal onmogelijk om van iedere munt ieder jaar de actuele waarde te geven. Het zijn vaak veilingprijzen, een veiling kosten de koper en verkoper ieder 15 – 20 % commissie, die moeten in mindering gebracht worden.grivnagozer schreef:Een gechopte Willem III staat niet in een catalogus, de chopmarks zien we vaak ook op 8 reales pilaardollars, mexicaanse pesos, engelse crowns en mariatheresiathalers 1780 ingehamerd staan. betekent dat hij is nagewogen en accoord bevonden qua gewicht door een geldwisselaar.
Terug naar de chopmarks, ik vind het nooit lekker om ongelijk te krijgen als ik gelijk heb. Ik herinnerde me opeens een oude catalogus die ik nog ergens moest hebben, ik me demente grijze massa gepijnigd en ja ineens wist ik het, onder in mijn muntkast lag nog een stapeltje geschriften dat ik jaren niet had ingezien. Weer anderhalf uur van mijn kostbare tijd pleitte want ik sloeg aan het lezen. Het boekje wat ik zocht heet : Chopmarks door F.M. Rose. Een gestencilde uitgave uit 1987 waar ik vast een hoop geld voor heb betaald, heerlijke boekjes zijn dat.
F.M. Rose een zeeman, was de grootste verzamelaar van gechopmarkte munten in de USA, hij heeft inmiddels de kraaienmars geblazen, maar zijn boekje is er als erfenis voor het nageslacht. Ik ga hier niet uitleggen wat chopmarks zijn, dat moeten jullie zelf maar uitzoeken. Ik heb echter het stukje over gechopmarkte Nederlandse munten gescand zodat iedereen op dit forum er kennis van kan nemen.