Handig hulpje
Handig hulpje
Hallo allemaal,
Als verzamelaar van oud Nederlandse munten loop je wel eens tegen een leuke verzameling aan die al geruime tijd niet is aangeraakt.
De munthouders plakken in de muntbladen en zijn er moeilijk uit te krijgen. Iedereen heeft wel een makkelijk plaatje of staafje om ze er uit te halen, maar onlangs toch wer een nieuw iets bedacht.
Ik zag bij de plaatselijke slijter een schuimspaan voor het biertappen liggen. Toen ik vroeg wat hij kostte mocht ik hem zo meenemen.
Het werkt perfect, hij is dun en beschadigd de munten niet. Even aan beide zijden in het muntblad en je trekt zo de munthouder er uit.
Kortom het werkt perfect!
Doe er mee wat je wilt, maar mochten mensen nog steeds met een boterhammes (ja die zijn er ook) de munten lospeuteren, probeer dit dan eens
Gr. Jeroen
Als verzamelaar van oud Nederlandse munten loop je wel eens tegen een leuke verzameling aan die al geruime tijd niet is aangeraakt.
De munthouders plakken in de muntbladen en zijn er moeilijk uit te krijgen. Iedereen heeft wel een makkelijk plaatje of staafje om ze er uit te halen, maar onlangs toch wer een nieuw iets bedacht.
Ik zag bij de plaatselijke slijter een schuimspaan voor het biertappen liggen. Toen ik vroeg wat hij kostte mocht ik hem zo meenemen.
Het werkt perfect, hij is dun en beschadigd de munten niet. Even aan beide zijden in het muntblad en je trekt zo de munthouder er uit.
Doe er mee wat je wilt, maar mochten mensen nog steeds met een boterhammes (ja die zijn er ook) de munten lospeuteren, probeer dit dan eens
Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Goede tip, nooit bij stil gestaan. Is inderdaad vervelend als de munthouders blijven plakken.
Ik kom nooit in de kroeg maar heb wel collega's die daar vaak komen, ik vraag het wel aan ze.
Bedankt, Fred.
Ik kom nooit in de kroeg maar heb wel collega's die daar vaak komen, ik vraag het wel aan ze.
Bedankt, Fred.
Papiergeld Nederland, Hongarije, Wereld (1 biljet of met opeenvolgende serienummers/land), 0 eurobiljetten, Euromunten + coincards Nederland. Miniatuurauto's en speldjes uit nostalgie
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Lid IBNS: 668 Lid Forum: 171
Als er iets lelijk is zijn het wel munten in een papieren en plastic houdertje in glimmende plastic bladeren, zo steriel als een ziekenhuis. Munten moet je kunnen vasthouden om ze beter te kunnen te begrijpen. Die albums zijn leuk voor de handel en als je munten verkoopt. Iedereen zit er met ze takken aan, net een harinkie, patatje oorlog of een berenhap gegeten, de mayonaise zit nog op de kin. Maakt niet uit. Voor die grote muntenhouders is een pannenkoekenmes misschien handig
ik geef je helemaal gelijk. een munt/bankbiljet is veel fijner om gewoon vast te houden en te bekijken maar om de munt zo goed als mogelijk te conserveren gaan ze bij mij toch echt in een munthoudertje.londoh schreef:Als er iets lelijk is zijn het wel munten in een papieren en plastic houdertje in glimmende plastic bladeren, zo steriel als een ziekenhuis. Munten moet je kunnen vasthouden om ze beter te kunnen te begrijpen. Die albums zijn leuk voor de handel en als je munten verkoopt. Iedereen zit er met ze takken aan, net een harinkie, patatje oorlog of een berenhap gegeten, de mayonaise zit nog op de kin. Maakt niet uit. Voor die grote muntenhouders is een pannenkoekenmes misschien handig
Ik betwijfel of munten in het algemeen op deze manier “geconserveerd” behoeven te worden, dat maken de firma’s Lindner en Hartberger de verzamelaar maar wijs en ze varen er wel bij. Als je een munt goed opbergt is deze al voldoende geconserveerd. Munten zijn bijna altijd perfecte gebruiksartikelen door hun vorm en materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Daarom als je ze goed opbergt zijn ze al voldoende beschermd. Er zijn in de loop der jaren al allerlei artikelen geweest waarvan de producenten beweerden dat ze de munt “beschermden”. Ik koop oude pennies veelal in de USA en Engeland, daar is het een tijdje “in” geweest om een munt te lakken om ze te conserveren, na 30 jaar ziet dat er niet uit. Dan die plastic bladen met die schuifjes uit de 70’er jaren. Koop je een oude verzameling dan zijn de munten vaak groen uitgeslagen. En de moderne munthouders ? Als en nu eens iemand ontdekt dat……..vul zelf maar in.sebastiaan1995 schreef:….maar om de munt zo goed als mogelijk te conserveren gaan ze bij mij toch echt in een munthoudertje.
De gegeven tip bewijst al dat er iets niet helemaal goed zit, want het gebruikte plastic plakt aan elkaar
Re: Handig hulpje
En dan elke keer een biertje erbij! Yeah verzamelen is leukMunthunter schreef:Ik zag bij de plaatselijke slijter een schuimspaan voor het biertappen liggen. Toen ik vroeg wat hij kostte mocht ik hem zo meenemen.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Het is bekend dat met name in de jaren '70/'80 de munthouders niet van zuur/weekmakersvrij plastic waren gemaakt. Dit zorgde er voor dat het plastic aan de munt vast kleefde na verloop van tijd. De huidige munthouders en muntbladen zijn van zuurvrij en weekmakersvrij materiaal gemaakt.londoh schreef: De gegeven tip bewijst al dat er iets niet helemaal goed zit, want het gebruikte plastic plakt aan elkaar
Het munten lakken is mij ook bekend, tsja daar zullen we inderdaad maar niet te veel over schrijven. Helaas is deze 'lak' nog steeds verkrijgbaar. Reden te meer om te bedenken dat er nog steeds verzamelaars zijn die hun munten lakken???
Munten los bewaren is een mogelijkheid, maar dan zul je ze toch wel in muntbakken (met bekleding) bewaren en niet los in een bak. Denk dat je anders niet of weinig structuur in je verzameling hebt. En ja die bakken zijn behoorlijk prijzig,vele malen duurder dan een munthouder en muntbladen. Ik vind mijn munten er netjes uit zien in de mappen en munthouders. UNC, FDC en hogere kwaliteit munten stop ik toch maar snel in een munthouder om ze niet te laten verkleuren door invloeden va buiten af of vervelende onomkeerbare vingerafdrukken...
Maar goed voor iedere methode is wel iets te zeggen en ik begrijp de leuze van Londoh heel goed. Een munt mag ook tastbaar zijn. Ik heb ook een bak met dubbeltjes, kwarthes, duiten, guldens, etc. Zo kan ik ze even door mijn handl laten glijden en terugdenken aan een veel mooiere munt dand e huidige Euro...
Gr. Jeroen
Inderdaad Jeroen voor iedere methode is iets te zeggen, maar de mens is nou eenmaal een kuddedier en wil niet uit de toon vallen en als een zwart schaapover muntenbeurzen wandelen, heb je hem ook weer, dus allemaal aan de munthouders. Het mooist is natuurlijk een muntenkabinet van eiken, mahonie of teakhout, de laatjes met rood fluweel bekleed.Munthunter schreef:Maar goed voor iedere methode is wel iets te zeggen en ik begrijp de leuze van Londoh heel goed. Een munt mag ook tastbaar zijn. Ik heb ook een bak met dubbeltjes, kwarthes, duiten, guldens, etc. Zo kan ik ze even door mijn handl laten glijden en terugdenken aan een veel mooiere munt dand e huidige Euro...
Gr. Jeroen
Munthouders goedkoop? Ga eens uitrekenen hoeveel een vol album kost, dan schrik je jezelf een ongeluk. Ik moet trouwens nog ergens een fotootje hebben van de oude muntenbrandkast van Jacques Schulman die vroeger op de Keizersgracht stond. Dan zijn er nog verzamelaars die hun munten in een bankkluis bewaren. Beter een hongerige Rottweiler in huis nemen toch.
FDC munten, zeker die van zilver kunnen een mooi patina ontwikkelen, dat wordt wel door die munthouders voorkomen. En wat als die houders en bladen gaan reageren op al het vulkanische stof dat momenteel door onze atmosfeer trekt. De balden trekken krom en de houder schrompelt om de munt heen.
Overigens kleine papieren enveloppen zijn erg mooi om munten in te bewaren, om maar eens een zijstraat te noemen.
Ik heb mijn munten ook in munthouders, maar meestal niet/plak ik ze niet dicht. Dat heeft verschillende voordelen:
Als ik van hetzelfde type een munt vind die beter is van kwaliteit kan ik 'm gemakkelijk vervangen.
Als ik een munt eens goed wil bekijken, voelen of bijvoorbeeld scannen dan kan ik er zo bij.
Als ik van hetzelfde type een munt vind die beter is van kwaliteit kan ik 'm gemakkelijk vervangen.
Als ik een munt eens goed wil bekijken, voelen of bijvoorbeeld scannen dan kan ik er zo bij.
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.
dat is een handig idee!koenmunten schreef:Ik heb mijn munten ook in munthouders, maar meestal niet/plak ik ze niet dicht. Dat heeft verschillende voordelen:
ik ben op dit moment bezig om al mijn buitenlandse munten in houders te stoppen. Staat een stuk mooier en maakt de boel ook overzichtelijker. In eerste instantie vond ik het onzin maar ben dus inmiddels overstag om puur ' cosmetische' redenen. Wel een flink werk en het kost inderdaad ook wel wat maar ik vind het zeker de moeite waard! Mijn koninkrijk munten had ik wel al allemaal in munthouders.
Mocht ik het wel eens hebben dat de munthouder vast zit gebruik ik altijd een theelepeltje, werk ook perfect
Ook mijn munten zitten netjes in zelfklevende munthouders en een deel daar van ligt ook in de kluis bij de bank, vind ik toch net iets veiliger dan thuis in de kast.
Ook mijn munten zitten netjes in zelfklevende munthouders en een deel daar van ligt ook in de kluis bij de bank, vind ik toch net iets veiliger dan thuis in de kast.
Verzamelaar koninkrijk tot 1970 in FDC/MS64> & Nederlands Indië
ik ben inmiddels ook al mijn munten in munthouders gaan doen
het is wel een gigantisch karwei, maar een stuk beter dan alles los
ik heb inmiddels een 20.000 munten in bezit ,waarvan er al een hoop in de verpakking zitten zoals bu sets en fdc sets
maar een 5.000 moet ik er zeker nog doen
krijg ik de komende tijd nog wel kans voor denk ik
ik heb inmiddels een 20.000 munten in bezit ,waarvan er al een hoop in de verpakking zitten zoals bu sets en fdc sets
rinuske schreef:ik ben inmiddels ook al mijn munten in munthouders gaan doen
Pfff, in mijn geval ging het om 2500 stuks en dat vond ik al veel werk. Succes nog even!
Ja dat lipje werkt perfect, echter zijn bij de oudere munthouders en muntbladen de materialen van dergelijk material dat ze aan elkaar vastplakken... vandaarsebastiaan1995 schreef:aan de bovenkant van zo'n munthouder zit toch zo'n half rondje, daaraan kan je hem er toch gewoon uittrekken of doen jullie hem er ondersteboven in?
Gr. Jeroen
Ik denk dat je het niet geheel begrijpt Londoh. De munten moeten juist UIT deze muntONveilinge verouderde munthouders, om ze te beschermen. Vandaar deze handige hulpjes om de vastgeplakte munten te bevrijden en opnieuw in een veilig jasje te steken.londoh schreef:En dat noemt men muntveilig ?Munthunter schreef:echter zijn bij de oudere munthouders en muntbladen de materialen van dergelijk material dat ze aan elkaar vastplakken... vandaar
Gr. Jeroen
Kortom de oude munthouders en muntbladen (van voor ongeveer 1980) zijn onveilig en moeten worden vervangen.
Gr. Jeroen
Zou best kunnen dat ik het niet begrijp, heb soms last van beginnende dimensie. Ik wantrouw munthouders, ik haalde net een paar munten tevoorschijn uit oudere munthouders (90'er jaren) en zag groen (die munt dan) die zitten daarin hermetisch afgesloten. Ik hou van losse munten zodat ik ze vast kan houden. Daardoor kom je ook tot ontdekkingen.Munthunter schreef:[
Ik denk dat je het niet geheel begrijpt Londoh. De munten moeten juist UIT deze muntONveilinge verouderde munthouders, om ze te beschermen. Vandaar deze handige hulpjes om de vastgeplakte munten te bevrijden en opnieuw in een veilig jasje te steken.
Kortom de oude munthouders en muntbladen (van voor ongeveer 1980) zijn onveilig en moeten worden vervangen.
Ja daar ben ik het mee eens, een munt leeft meer zonder houdertje dan er in opgesloten te zittenlondoh schreef:
Zou best kunnen dat ik het niet begrijp, heb soms last van beginnende dimensie. Ik wantrouw munthouders, ik haalde net een paar munten tevoorschijn uit oudere munthouders (90'er jaren) en zag groen (die munt dan) die zitten daarin hermetisch afgesloten. Ik hou van losse munten zodat ik ze vast kan houden. Daardoor kom je ook tot ontdekkingen.
-
- Volledig lid
Ik gebruik bij dit soort klusjes vaak een stokje van een ijsje.
Bijkomend voordeel is dat ik ze meestal kwijtraak en dan dus weer naar de winkel kan om ijsjes te halen.
Niet vergeten eerst het ijsje er af te snoepen en het stokje goed schoon te maken en te laten drogen, anders gaan ze zo kleven dat je ze helemaal nooit meer los krijgt.
Bijkomend voordeel is dat ik ze meestal kwijtraak en dan dus weer naar de winkel kan om ijsjes te halen.
Niet vergeten eerst het ijsje er af te snoepen en het stokje goed schoon te maken en te laten drogen, anders gaan ze zo kleven dat je ze helemaal nooit meer los krijgt.