Een en hetzelfde biljet
Moderator: Arjena3
Ik ga ook voor foto's, de kleur van het biljet komt dan ook beter over dan met een scan.
Het klopt wel wat Herman zegt, met een scan zie je vouwen in het biljet beter dan op een foto. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, een scanner scant beeldje voor beeldje en natuurlijk ook de diepte, (daarom heet het ook scanner) en dat doet een fotocamera niet. Daarom zie je de vouwen op een scan dus beter dan op een foto.
Gr. Willem
Het klopt wel wat Herman zegt, met een scan zie je vouwen in het biljet beter dan op een foto. Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, een scanner scant beeldje voor beeldje en natuurlijk ook de diepte, (daarom heet het ook scanner) en dat doet een fotocamera niet. Daarom zie je de vouwen op een scan dus beter dan op een foto.
Gr. Willem
Re: Een en hetzelfde biljet
Herman,Herman schreef:Een en hetzelfde biljet jazeker![]()
De bovenste afbeelding is de fotoafbeelding, de onderste is een scanner afbeelding.
Nu las ik wel eens, dat een foto afdruk meer vertelde over de kwaliteit van een biljet dan een scan.
Dat kan best misschien mogelijk zijn, maar zou dan de bovenste foto bewerkt kunnen zijn met een of ander retoucheer programma zoals photoshop?
Oordeel zelf, en geef eens jullie commentaar over deze afbeelding.
De serienummers zijn wel even onleesbaar gemaakt maar het is voor de volle 100% hetzelfde biljet.
Herman
Ben even een beetje aan het stoeien geweest met de afbeeldingen die je had geplaatst, het zijn idd afbeeldingen van 1 dezelfde biljet. De afbeelding van het biljet (bovenste foto) lijkt mijns inziens een beetje bewerkt.
Ik voeg even een foto toe van een zelfde biljet die ik zo even bij de hand heb, puur om even te laten zien waarom mijn voorkeur uitgaat naar foto's.
Even dubbelklik op het plaatje voor groter formaat.

Hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.
Gr. Willem
Goed idee van je Herman, om je foto's/scans afbeeldingen op een DVD te zetten, hoef je niet iedere keer met je mappen te lopen zeulen.
In het begin scande ik mijn munten/bankbiljetten ook, daar ik toen nog geen digitale camera had, totdat ik een digitale camera kocht (sony cybershot) toen wou ik niets anders meer. Ik ging met een halve cent (Wilhelmina) naar de plaatselijke fotoshop toe, en zij, graag een camera die dit muntje perfect fotografeert, verkoper pakte de Sony Cybershot maakte een foto en drukte deze af en ik was verkocht. Scannen kost te veel tijd, kleur komt niet mooi over, e.d. voor mij dus nooit meer scannen.
Gr. Willem
In het begin scande ik mijn munten/bankbiljetten ook, daar ik toen nog geen digitale camera had, totdat ik een digitale camera kocht (sony cybershot) toen wou ik niets anders meer. Ik ging met een halve cent (Wilhelmina) naar de plaatselijke fotoshop toe, en zij, graag een camera die dit muntje perfect fotografeert, verkoper pakte de Sony Cybershot maakte een foto en drukte deze af en ik was verkocht. Scannen kost te veel tijd, kleur komt niet mooi over, e.d. voor mij dus nooit meer scannen.
Gr. Willem
zelfde hier, ben blij dat ik ze niet scan. mijn foto's worden gemaakt met een cameraatje van nog geen 100 euro, en een statiefje van 1.50 euro. en de resultaten zijn nog best aardig al vind ik het zelfwillem-nl schreef:Goed idee van je Herman, om je foto's/scans afbeeldingen op een DVD te zetten, hoef je niet iedere keer met je mappen te lopen zeulen.
Gr. Willem
-
- Lid
Foto of scan
Zowel foto's als scans zijn te bewerken op een coumputer. Pas als je het biljet ziet heb je zekerheid.
Re: Sony ?
Gerardo, idd een mooi biljetje hé, zit hij al veilig opgeborgen in je albumpjeGerardo schreef:Inderdaad een geweldig mooie foto (mooi biljet trouwens), Willem wat is het type van dit sony cybershot toestel?Willem schreef:totdat ik een digitale camera kocht (sony cybershot) toen wou ik niets anders meer. Ik ging met een halve cent (Wilhelmina) naar de plaatselijke fotoshop toe, en zij, graag een camera die dit muntje perfect fotografeert, verkoper pakte de Sony Cybershot maakte een foto en drukte deze af en ik was verkocht. Scannen kost te veel tijd, kleur komt niet mooi over, e.d. voor mij dus nooit meer scannen. Gr. Willem
Dit is de eerste keer dat iemand mij een foto laat zien die inderdaad met een goede scan kan wedijveren.
Over het algemeen zijn de foto's die op MP geplaatst worden van een slechte kwaliteit.
Helaas ook vaak gescande afbeeldingen omdat de scanner van lage kwaliteit is en/of de instellingen niet goed staan.
Als een scan met een goede scanner gemaakt met de juiste instellingen kan (kon) er nagenoeg geen foto tegen op.
Maar die digitale toestelletjes worden steeds beter zoals ik nu merk.

Mijn camera is al 4 jaar oud dus eigenlijk al aan vervanging toe. Op onderstaande link vind je de technische gegevens.
http://www.sony.nl/product/dsc-t-series ... nicalspecs
Gr. Willem
Herman, dat is idd al een stuk beter/duidelijker dan de vorige scan. Maar ik blijf bij een digitale foto. Scannen duurt mij veel te lang, heb hier geen geduld voor en vind foto's ook mooier. En de kleur van een foto is ook mooier dan die van een scan, maar dat is mijn mening.Herman schreef:Ha Gerardo en Willem
Jullie weten Herman houd wel van een testje, en gezien dit topic weer naar boven kwam.
Heb ik mijn biljet ook weer eens opnieuw ingescanned, met wat andere instellingen.
Ik vind dit voor een scan niet echt verkeerd, en denk toch dat een scan met een digitale foto zou kunnen wedijveren?![]()
Eventjes klikken voor groter beeld
Herman
Gr. Willem
Dan moet je wel de goede camera ervoor hebben. Op die van mij zit een speciale functie, een soort vergrootglas, dit zit niet op elke camera.Herman schreef:Ik als fotograaf-analfabeet met de kennis van 0,0 vind scannen veel eenvoudiger hoor.![]()
Je plaatst het biljet op de glasplaat en drukt op een knopje.
Als ik dat zelfde met een digitale camera doe kun je lachen, zal dat morgen eens doen met mijn camera als ik daglicht heb.
En ik zal mijn beste beentje dan voorzetten![]()
![]()
Herman
Gr. Willem
Herman, Ik moet toch zeggen, een hele duidelijke foto, heb alleen nog nooit een camera gezien met vergrootglasHerman schreef:Bij een scan zie je ook wel degelijk de vouwen in een biljet, ben dat volmondig met je eens Gerard.
Hier de beloofde foto's prachtig weer veel zonneschijn, en een fotograaf vol met goede moed.![]()
Heb ook de test met vergrootglas gedaan![]()
![]()
Ik heb nooit gezegd dat ik een fotograaf was scannen is veel eenvoudiger, voor mij althans![]()
Herman

Gr. Willem
Re: Een en hetzelfde biljet
Ik zweer bij scans. Foto's geven ALTIJD verkleuring van het object, elke keer anders. Bovendien kun je een afbeelding eigenlijk nooit gebruiken om de kwaliteit van een biljet te beoordelen.
Een UNC of UNC- biljet is op een afbeelding (foto of scan) nevernooit te herkennen.
Afhankelijk van de prijs natuurlijk, is het altijd aan te raden af te spreken bij koop/verkoop dat bij ontevredenheid over de kwaliteit een biljet teruggenomen zal worden.
Beter nog, bezoek een beurs en ruik, voel, proef (nee, doe dat maar niet), bekijk het biljet voor je koopt, zodat je zeker weet wat je koopt!
Voor mijn eigen afbeeldingen collectie (nu een kleine 1.000 Gb. groot) gaat mijn voorkeur altijd uit naar scans. En dan nog heb je kleurverschillen, omdat de software zich altijd met de kwaliteit van de afbeeldingen wil bemoeien.
Hier hetzelfde biljet op twee verschillende scanners... Is het serienummer nu bruin, oranje of rood?
En de onderdruk oranje, rood of roze? Maar hoe je het ook scant, de kwaliteit blijft bagger... Toch ben ik blij dat hij in mijn verzameling zit
Een UNC of UNC- biljet is op een afbeelding (foto of scan) nevernooit te herkennen.
Afhankelijk van de prijs natuurlijk, is het altijd aan te raden af te spreken bij koop/verkoop dat bij ontevredenheid over de kwaliteit een biljet teruggenomen zal worden.
Beter nog, bezoek een beurs en ruik, voel, proef (nee, doe dat maar niet), bekijk het biljet voor je koopt, zodat je zeker weet wat je koopt!
Voor mijn eigen afbeeldingen collectie (nu een kleine 1.000 Gb. groot) gaat mijn voorkeur altijd uit naar scans. En dan nog heb je kleurverschillen, omdat de software zich altijd met de kwaliteit van de afbeeldingen wil bemoeien.
Hier hetzelfde biljet op twee verschillende scanners... Is het serienummer nu bruin, oranje of rood?
En de onderdruk oranje, rood of roze? Maar hoe je het ook scant, de kwaliteit blijft bagger... Toch ben ik blij dat hij in mijn verzameling zit

Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Groet, Patrick Plomp. (Dit betreft een mening tenzij anders aangegeven)
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl
Papiergeldnumismaat. Life member IBNS (NL230, INT215)
Auteur van "Catalogus Nederlands Papiergeld". Deel 1 en 2 bestelbaar op http://www.patrickp.nl