Valse Duitse Euromunten

Plaats hier berichten over valse Eurobiljetten en munten Hiermee wordt bedoeld, munten en biljetten die na zijn gemaakt met als doel ze voor echt uit te geven.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Valse Duitse Euromunten

Bericht door grivnagozer »

Afbeelding

Afbeelding

Duitse munt van 1 Eur 2002F met sterrenrand, keerzijde adelaar en O. Muntmetaal is verzonken, bij de Eur loopt bimetalen buitenzijde over in cupronikkelen binnenkant.

3 valse 2 euromunten vanuit Bulgarije, vergrootte sterren, randschrift EINIGKEIT UND RECMT UND FREIHEIP, zogenaamd 2002 F en twee keer 2002 G.

Gewoon bij Liddl ontvangen als wisselgeld een paar jaar terug.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ja die valse Duitse Euro's ken ik, daar rouleren er nog heel wat wat. Het muntmetaal is ook niet magnetisch.

Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 14 aug 2009, 16:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Hoi Eric,

Ik heb dit bericht afgesplitst en hier in deze nieuwe rubriek geplaatst. Die twee bovenste foto's, zijn dat ook valse munten?

Is het voor jou mogelijk om een foto te maken van het randschrift en met name van van het woord EINHEIP. De rest is op veel echte munten al moeilijk leesbaar de P ipv een T lijkt mij wel beter op te vallen.

Gr. Jeroen
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Munthunter schreef:Hoi Eric,

Ik heb dit bericht afgesplitst en hier in deze nieuwe rubriek geplaatst. Die twee bovenste foto's, zijn dat ook valse munten?

Is het voor jou mogelijk om een foto te maken van het randschrift en met name van van het woord EINHEIP. De rest is op veel echte munten al moeilijk leesbaar de P ipv een T lijkt mij wel beter op te vallen.

Gr. Jeroen
Hoi Eric,

Is het mogelijk om deze afbeeldingen te plaatsen?

Gr. Jeroen
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Die valse exemplaren die moeten er veel zijn?
Bij de handelaar kreeg ik een bakje te zien met allerlij onderschepte
2 euro, niet alleen Duits.
Ik hoorde maandag nog van een kennis die bij een supermarkt werkt
er regelmatig valse euro's ondekt worden , de genen die langetijd achter
de kassa zitten merken dat, ze voelen anders en zijn ook vaak ligter .
jeffelz Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door jeffelz »

Oh wist niet dat er al zoveel vervalsingen van de euro's waren... :shock:
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Zijn ze ook vaak NIET magnetisch?

Dat is mij verteld.

Ik zou het een aanwinst vinden als hier de kenmerken van de valse Euro's (eventueel in een eigen topic) zouden komen te staan met eventele afbeeldingen. Ik onderschep ze ook graag ;)

Gr. Jeroen
rinuske

Bericht door rinuske »

ik wist ook niet dat er zoveel zijn.
maar als we ze kunnen onderscheppen zoals Jeroen zegt zou wel mooi zijn.
grivnagozer Nederland
Moderator
Moderator

Bericht door grivnagozer »

ik heb geen manier om randen te scannen.
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Nou dan wordt het na vragen. Ga de munten dan eens van hem
fotograveren en beter bekijken. Er zat er 1 bij waar je nog aan zal gaan twijfelen of die wel vals is. Het is zeker vals .
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

De zijkant (rand) kun je inderdaad fotograferen. Pas dan zie je het verschil veel beter.

Gr. Jeroen
Finny

Re: Valse Duitse Euromunten

Bericht door Finny »

Ik heb er eerlijk gezegd nog niet veel gezien. De enige valse die ik in mijn handen heb gehad is een 1 euro munt uit oosterijk. Deze was ovaal van vorm en de buitenrand sluit niet mooi aan op de kern. Heb deze overigens weer uitgegeven.
llinde Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door llinde »

Finny schreef:Heb deze overigens weer uitgegeven.
Ik neem aan dat je weet dat dat strafbaar is?

Luit
Finny

Bericht door Finny »

llinde schreef:
Finny schreef:Heb deze overigens weer uitgegeven.
Ik neem aan dat je weet dat dat strafbaar is?

Luit
Normaal gesproken wel. maar in dit geval eigenlijk niet. Op het werk kwam deze uit een een muntrol. En een collega (verzameld ook munten) wilde deze voor zijn verzameling hebben. Dus daarmee geruild. Het is net hoe een persoon ertegen aan kijkt.
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Ik vind het stiekem wel leuk om een valse munt tegen te komen. Ik heb een tijdje terug zo'n valse Duitse 2 euro gevonden en die netjes bewaard, best een aardige aanvulling op m'n verzameling.

Bernard

PS. Als iemand ooit nog andere valse tegenkomt, wil ik ze best overnemen hoor. Ben je niet eens strafbaar. :lol:
Finny

Bericht door Finny »

bernard3 schreef:Ik vind het stiekem wel leuk om een valse munt tegen te komen. Ik heb een tijdje terug zo'n valse Duitse 2 euro gevonden en die netjes bewaard, best een aardige aanvulling op m'n verzameling.

Bernard

PS. Als iemand ooit nog andere valse tegenkomt, wil ik ze best overnemen hoor. Ben je niet eens strafbaar. :lol:
Als ik er een tegen kom hoor je het wel. Maar ik vind het op zich nog best meevallen met het aantal valse munten in de omloop.
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Finny schreef:Als ik er een tegen kom hoor je het wel.
Dank je, laat maar weten. :D
Finny schreef:Maar ik vind het op zich nog best meevallen met het aantal valse munten in de omloop.
Klopt, ik let er altijd goed op, maar heb er nog slechts één gevonden.

Bernard
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

bernard3 schreef: Klopt, ik let er altijd goed op, maar heb er nog slechts één gevonden.
Bernard
Op wat let je dan specifiek ?
Kleur, duidelijk slag, ed... of leg je ze allemaal op de weegschaal??

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
Finny

Bericht door Finny »

Aernout schreef:
bernard3 schreef: Klopt, ik let er altijd goed op, maar heb er nog slechts één gevonden.
Bernard
Op wat let je dan specifiek ?
Kleur, duidelijk slag, ed... of leg je ze allemaal op de weegschaal??

mvg,
Aernout
Spelfouten, vorm van de munt, sterren, dikte, randschrift en gewicht. Dat is hetgeen waar ik op let.
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

In eerste instantie let ik op kleur en slechte afwerking/zwakkere slag/onduidelijke slag. Pas later kijk ik ook naar het randschrift. Maar misschien is deze methode niet goed en vind ik daarom maar zo weinig valse munten. :lol:

Bernard
Aernout België
Moderator
Moderator

Bericht door Aernout »

bernard3 schreef:.... Maar misschien is deze methode niet goed en vind ik daarom maar zo weinig valse munten. :lol:
Bernard
Misschien is het handig om een rubriek te starten van "Hoe herken je valse euro's" of "zoeken naar valse euro's" ;)
Alle methodes eens bij elkaar leggen.

mvg,
Aernout
Start klein om groots te eindigen
bernard3 Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door bernard3 »

Aernout schreef: Misschien is het handig om een rubriek te starten van "Hoe herken je valse euro's" of "zoeken naar valse euro's" ;)
Alle methodes eens bij elkaar leggen.
Ik zal vast een opzetje geven met de belangrijkste kenmerken volgens onze rijksoverheid. Als iemand hier een aanvulling op heeft kan ik die misschien in dit bericht toevoegen.

Valse euromunten zijn te herkennen aan bijvoorbeeld de volgende punten:

* De afbeelding op de echte euromunten is scherp, met duidelijke letters en randen. Bij vervalsingen is de kwaliteit van de afbeelding vaak niet zo goed. Soms ziet u bewerkingssporen (kringen) in het glanzende deel van het ontwerp. Soms ziet u ook dat er met verf is gewerkt.

* Het randschrift van valse munten ontbreekt soms of is slecht leesbaar. Het randschrift van de munt van 2 euro moet scherp en duidelijk te lezen zijn.

* De munten van 1 en 2 euro zijn licht magnetisch. De munten van 10, 20 en 50 eurocent zijn niet magnetisch. De munten van 1, 2 en 5 eurocent zijn sterk magnetisch. U kunt dit met een magneet eenvoudig controleren. Valse munten hebben meestal afwijkende magnetische eigenschappen.

* Het materiaal van alle euromunten is zo gekozen dat de munten een heldere klank hebben als ze op een hard oppervlak vallen. De munten van 1 en 2 euro bestaan uit meerdere delen waardoor de heldere klank soms moeilijker te horen is. Een echte euromunt maakt nooit een doffe klank bij het vallen. Valse munten klinken soms donker en dof als ze op een hard oppervlak vallen.

* Echte euromunten geven niet af als ze met de rand over papier worden getrokken. Valse munten doen dat soms wel.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... unten.html

Bernard
Robby VG
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Robby VG »

Ik heb in mijn verzameling al 2 valse 2 euromunten. Ik vind het eigenlijk wel leuk om te zien hoe creatief sommige oplichters zijn om deze na te maken.

1) valse 2 euro Duitsland 2002 D

Ik heb deze munt van een bevriende verzamelaar gekregen toen ik even bezig was met verzamelen. Hij kreeg hem als wisselgeld en doordat de arend in spiegelschrift stond is er een belletje gaan rinkelen. De munt is zeer licht magnetisch en er is een grote ruimte tussen kern en rand. Het randschrift is in een ander lettertype en is anders: EINIGKEIT UND RECMT UND FREIHEIF * .

Afbeelding
free image host

Afbeelding
image uploading

2) valse 2 euro Duistland 2006 "Holstein"

Deze munt heb ik zelf ontdekt. Hij is veel bruinder dan een normale munt, maar de afwerking is veel beter gedaan dan ik van een valse verwachte. De doorslaggevende factoren: ultra-magnetisch, stempelverdraaiing van 180°, roest op randschrift en ander randschrift dan normaal: EINIGKEIT UND RECMT UND FREIHEIF *.

Afbeelding
image uploader

Afbeelding
free image uploader

----------
Wat me wel opvalt is dat beiden het zelfde randschrift hebben, toch hebben ze een totaal andere afwerkingsgraad. Ik zoek meestal op kleur en stempelverdraaiingen. Je ziet meteen dat het niet pluis is als ook de afwerkingsgraad anders is dan normaal. Ik heb gisteren er nog 1 uit ciculatie geplukt waar ik nog niet 100% zeker is wat het is, ik hou jullie op de hoogte.
Zeer veel dank aan Gible voor de geweldige avatar!
Senior
Volledig lid
Volledig lid

Bericht door Senior »

bernard3 schreef:Valse euromunten zijn te herkennen aan bijvoorbeeld de volgende punten:

* De afbeelding op de echte euromunten is scherp, met duidelijke letters en randen. Bij vervalsingen is de kwaliteit van de afbeelding vaak niet zo goed. Soms ziet u bewerkingssporen (kringen) in het glanzende deel van het ontwerp. Soms ziet u ook dat er met verf is gewerkt.
Dat varieert. Munten die met stempels worden geslagen die al lang in gebruik zijn en munten die met minder kracht geslagen worden zijn vaak niet zo scherp als de bedoeling is.

* Het randschrift van valse munten ontbreekt soms of is slecht leesbaar. Het randschrift van de munt van 2 euro moet scherp en duidelijk te lezen zijn.
Bij zeer veel echte 2 euro munten is het randschrift, dat voor het slaan op het muntplaatje wordt aangebracht, door de kracht van het aanmunten grotendeels weer dichtgevloeid.

* De munten van 1 en 2 euro zijn licht magnetisch. De munten van 10, 20 en 50 eurocent zijn niet magnetisch. De munten van 1, 2 en 5 eurocent zijn sterk magnetisch. U kunt dit met een magneet eenvoudig controleren. Valse munten hebben meestal afwijkende magnetische eigenschappen.

* Het materiaal van alle euromunten is zo gekozen dat de munten een heldere klank hebben als ze op een hard oppervlak vallen. De munten van 1 en 2 euro bestaan uit meerdere delen waardoor de heldere klank soms moeilijker te horen is. Een echte euromunt maakt nooit een doffe klank bij het vallen. Valse munten klinken soms donker en dof als ze op een hard oppervlak vallen.
Bij sommige Belgische munten van 1 en 2 euro kun je horen dat de pil niet goed vast zit in de ring. Ze geven een soort dubbele klank. Bij sommigehiervan is het zo erg dat je, als je de munt aan de ring vasthoudt en ermee schudt, je de pil in de ring kan horen bewegen (tikken).

* Echte euromunten geven niet af als ze met de rand over papier worden getrokken. Valse munten doen dat soms wel.

Bron: http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... unten.html
Mijn eigen ervaring (van 11 tot 8 jaar geleden):

- Valse munten hebben vaak een vreemde glans doordat het metaal niet geheel vlak is maar enigszins 'bobbelt';
- Het magnetisme wijkt meestal af (snel te testen door gewoon altijd een klein magneetje bij je te houden);
- Het gewicht wijkt meestal af. Dit kun je testen op een precisieweegschaal (even vragen aan de juwelier of apotheker als je er zelf niet een hebt);
- Bij 2 euro munten is het randschrift vaak foutief;
- De gehele afbeelding is meestal slecht afgewerkt en grof;

Punt 1 en 5 zijn meestal de redenen dat je een valse munt vermoed. Punt 2 is de snelste manier om te testen, maar houd er rekening mee dat een munt met een goed gewicht nog niet per definitie een echte munt is.

De denominaties die van valse munten die er t/m 2005 bekend waren, waren die van 1 en 2 euro en(veel zeldzamer) die van 50 cent. Er deden geruchten de ronde van valse munten van 1, 2 en 5 cent van de ministaatjes, maar daar heb ik geen hard bewijs voor gezien.

Begin 2005 had ik acht valse euromunten in mijn collectie. Door mijn vertrek naar Zuid-Amerika is daar nadien helaas niets meer bijgekomen.

Het uitgeven van valse munten en bankbiljetten is strafbaar indien je weet dat ze vals zijn. Mensen die je betaalt met vals geld mogen je dit geld niet teruggeven zodra ze merken dat het vals is, terwijl ze het ook niet mogen accepteren als betaalmiddel. In de meeste gevallen ben je dan dus je geld kwijt. Bovendien kunnen ze aangifte doen bij de politie.

Groeten,

Senior
De vos 2001
Aankomend lid
Aankomend lid

Bericht door De vos 2001 »

Ik heb nog een valse 50 cent die ik terugkreeg bij Albert Heijn, interesse?

Terug naar “Valse Euromunten en -biljetten”