Verzinkte munten uit Engeland

Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
$and€r
Donateur
Donateur

Verzinkte munten uit Engeland

Bericht door $and€r »

Ik heb er al een stiefkwartiertje aan besteed met "Googlen", etc.. maar kan er eigenlijk niets over vinden. Het lijkt me veel voorkomend aangezien ik er 4 in me collectie heb. Ook in de Krause kan ik er niets over vinden. Het gaat om 1 Pence 1913 & 1967 (2x) en 2 new pence 1971.. Normaal gesproken brons maar deze exemplaren zijn van nickel ofzo.. Of lukt het met een simpel scheikundig trucje? Hoop dat iemand me er iets meer over kan vertellen.

Sander..

Afbeelding
Willem Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Willem »

Durf het niet met zekerheid te zeggen, zijn het misschien munten van een voormalige kolonie van Engeland. landen die in de gemenebest zitten.

Gr. Willem
JHG Coins Nederland
Senior lid
Senior lid

Bericht door JHG Coins »

Deze vraag heb ik in het verleden ook eens gesteld, ik heb ze ook, en de algemene tendens was dat het hier huisvlijt betreft!
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

Tasu schreef:Deze vraag heb ik in het verleden ook eens gesteld, ik heb ze ook, en de algemene tendens was dat het hier huisvlijt betreft!
Toch nog even verder wezen grasduinen op 't net met huisvlijt in het achterhoofd en kwam onderstaand tegen:

I had to do this experiment for Chemistry and we covered them in zinc dust, the soaked them in heated 20 ml of zinc chlorid, pulled them out (and they were silver in color), and then heated them (and they turned gold in color). The last question on my lab worksheet is, "Did the penny change to silver metal and then to gold metal? Explain."

Denk dat dit onderwerp verplaatst kan worden naar "Knutselmunten en muntsieraden" :roll:
$and€r
Donateur
Donateur

Bericht door $and€r »

$and€r schreef:
Tasu schreef:Deze vraag heb ik in het verleden ook eens gesteld, ik heb ze ook, en de algemene tendens was dat het hier huisvlijt betreft!
Toch nog even verder wezen grasduinen op 't net met huisvlijt in het achterhoofd en kwam onderstaand tegen:

I had to do this experiment for Chemistry and we covered them in zinc dust, the soaked them in heated 20 ml of zinc chlorid, pulled them out (and they were silver in color), and then heated them (and they turned gold in color). The last question on my lab worksheet is, "Did the penny change to silver metal and then to gold metal? Explain."

Denk dat dit onderwerp verplaatst kan worden naar "Knutselmunten en muntsieraden" :roll:
voor de volledigheid:
http://www.chymist.com/copper%20silver% ... 20expl.pdf
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Bericht door Munthunter »

Ik heb het onderwerp verplaatst en de titel aangepast thankyou

Dit is iets voor onze alchemist Voskeman ;)

Gr. Jeroen
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Ja leuk , dit kun je zeker voor elkaar krijgen.

Ik had een badje , ja had , die heeft mijn oude pa om gegooid weg goedje. Daar kon ik mee toveren :D Koper werd zilver en ja ik kreeg het voor elkaar om in dit zelfde badje zilverkleurige munten Koper kleur te geven en messing blauw.

Nu heb ik geprobeerd dit badje op nieuw te maken maar alles mislukt
ik krijg dit niet meer voor elkaar.

Ik had niet iet wat stroom nodig wat normaal wel gebruikelijk is.

Marcel
http://voskemanscollection.punt.nl/
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Re: Verzinkte munten uit Engeland

Bericht door neozion »

Ik heb dus hetzelfde gevonden hier.
Penny 1967.
Het rare is dat het er op de foto niet uit ziet als een dhz versie.
De gewichten zijn ook raar. De verzinkte is lichter :dizzie:

[thumbnail]http://members.tele2.nl/kleinreesink/uk.jpg[/thumbnail]

de gewichten:
links 9.54 gram
Rechts 9.42 gram
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door koenmunten »

neozion schreef:Ik heb dus hetzelfde gevonden hier.
Penny 1967.
Het rare is dat het er op de foto niet uit ziet als een dhz versie.
De gewichten zijn ook raar. De verzinkte is lichter :dizzie:

[thumbnail]http://members.tele2.nl/kleinreesink/uk.jpg[/thumbnail]

de gewichten:
links 9.54 gram
Rechts 9.42 gram
Ik heb er ook nog een paar, ik zal ze eens uit de map grabbelen. Heb ze nog nooit gewogen. wel raar dat de behandelde munt lichter is. Mijn theorie was altijd: huisvlijt. Met als doel dat de vernikkelde, verzinkte of verwatdanookte muntjes in donkere kroegen leken op shilling munten en dat daardoor je biertjes was goedkoper werden in aanschaf :angel:
Vrijheid kun je vermenigvuldigen door het te delen.

Winnaar van de munthunter-voetbalpoules EK 2016 en EK 2020.

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
Kijk eens op http://www.plantagegeld.nl
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

@koen:
ben benieuwd naar jou verschil in gewicht

@sander:
Lijkt het op de foto zo dat er echt een laagje over de munten heen zit? Als iets op dhz manier verzinkt is zal het laagje er waarschijnlijk niet netjes egaal overheen zitten.
Bij de munt op mijn foto kan je redelijk goed zien dat het er goed opzit. Je zou zelfs verwachten dat het geen bronzen munt is maar echt een nickelen munt.

@martin:
Enig idee waar deze munt oorspronkelijk vandaan kwam?
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

neozion schreef:@koen:
Ik ben aardig aan het sporten om weer een beetje in shape te komen voor dit voorjaar :hahaha: :hahaha: :hahaha:

Ik ben op zoek naar plantagegeld en numismatische rariteiten (misslagen, vervalsingen, bewerkte munten etc.) van Indonesie en Nederlands Indie.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

koenmunten schreef:
Ik ben aardig aan het sporten om weer een beetje in shape te komen voor dit voorjaar :hahaha: :hahaha: :hahaha:

Al veel afgevallen :hahaha: :lach: :dizzie:

Maar de vraag was natuurlijk ontopic bedoelt :dizzie: :thumb up:
Martin
Senior lid
Senior lid

Bericht door Martin »

@sander:
Lijkt het op de foto zo dat er echt een laagje over de munten heen zit? Als iets op dhz manier verzinkt is zal het laagje er waarschijnlijk niet netjes egaal overheen zitten.
Bij de munt op mijn foto kan je redelijk goed zien dat het er goed opzit. Je zou zelfs verwachten dat het geen bronzen munt is maar echt een nickelen munt.

@martin:
Enig idee waar deze munt oorspronkelijk vandaan kwam?
Ik weet nog goed waar de munt vandaan gekomen is. Het zal in de zomer van 1990 zijn geweest dat ik een paar dagen naar Londen ben geweest. In die jaren nam ik altijd wat muntgeld mee terug als een soort souvenir. Het betrof gewoon de muntjes die ik als wisselgeld kreeg in winkels, restaurants en musea die ik bezocht en daar zat die dus ook tussen. Het is me indertijd niet eens opgevallen dat er vreemd iets mee aan de hand was want in die jaren zag je in het buitenland wel vaker dat er verschillende versies van eenzelfde muntwaarde circuleerde.
Dat er iets niet mee deugde was me volslagen onbekend tot ik de reactie van Neozion las. Het bewerken van metalen door aanbrenging van een ander metaal is me wel bekend. Het is niet zo dat er dan een bladderig laagje opzit of zo omdat het metaal (meestal in oxydevorm) er op wordt aangebracht dooor middel van een elektrolysebad dan wel door opdamping. Er vormt zich dan een moleulair dunne laag dat zich vastzet op het andere metalen voorwerp. Een verzilverde schaal of een verguld sierraad bladert ook niet af. Het laagje kan er wel afslijten waardoor de oorspronkelijke kleur weer terugkomt aan het oppervlak. Een krasje verraad de onderliggende laag altijd bij dit soort manipulaties onmiskenbaar omdat het onderliggende metaal niet wordt aangetast. Datzelfde geldt voor vernikkelen en zelfs voor verzinken. Dat laatste gebeurt vooral om ijzer tegen oxyde te beschermen maar het 'blik' eronder blijft even kwetsbaar als de toplaag beschadigd raakt.
Gebruik van stroom bij dit proces werkt het beste omdat je dan een zeer gladde hechting krijgt van de afzonderlijke metaalmoleculen die in oxydevorm in een basische stof worden opgelost. Dat bad krijgt een positieve lading en het voorwerp een negatieve, waardoor deze werkt als magneet voor de metalurgische sporen in het vocht.
Dus: eigenaren van een zulke munt: wie durft er een forse kras te zetten in zo'n munt? Als er dan een ander kleurtje onderuit komt is het raadsel opgelost.
Het gewichtverschil is daarmee trouwens nog niet verklaard. Een bad met metaaloplossing verliest zijn gewicht als de metalen die er in zijn opgelost eruit worden verwijderd door ze op een ander voorwerp te laten kleven. Een zilverbad voor theelepeltjes zal men 'bij moeten vullen' met grammen zilveroxyde op den duur omdat die immers op geraakt. Het koper of blik van de lepeltjes die in dat bad gaan worden voorzien van iets extra's en gezien het spanningsverschil waarmee men werkt is het uitgesloten dat deze gewicht zullen verliezen. Een stofzuigerzak wordt niet lichter als die in een werkend apparaat zit!

Martin
Geld maakt niet gelukkig, munten wel.
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Hier staat nog een stukje over hoe ze munten verzinken of zelfs op goud laten lijken
http://www.munthunter.nl/viewtopic.php?f=94&t=6099

Op zich is het procede redelijk eenvoudig. De uitleg waarom deze munten verzilverd lijken is opzich ook duidelijk. Om goedkoop in een donker cafe een pint of beer te krijgen. :suprised:

Maar het raadsel qua gewicht blijft me toch bezich houden.
Heb net ook een krasje gemaakt, had brons eronder verwacht maar dat kwam er niet onder. Had ook niet echt zin om er een hele grote dikke kras in te maken. Iets zegt me dat dat niet kan :thumb down:
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

Beste mensen,

Bij dezen nog een paar pennies in het zakje.

Behandelde munten uit diverse jaren:

de 1/2 penny 1927 oogt niet helemaal fris, naast het gaatje heeft ie een gelige kleur (komt niet echt mooi uit op de scan) hij lijkt wel geelkoper, of verguld.

Verder verzinkte, vernikkelde of ... munten uit diverse jaren:
George V: 1 penny 1912 en 1914
George VI: 1 penny 1946
Elizabeth II: 1 penny 1967 en 2 pence 1976

munten uit allerlei verschillende periodes dus
De 1 penny 1967 lijkt dus de meest mishandelde penny te zijn want die hebben we nu al 4 keer gespot.

En tot slot ook apart een valse pond 1993, volgens mij gewoon gegoten uit tin.

ik moet ze nog een keer wegen en vergelijken met het gewicht van de originele munten, maar daar heb ik nu even geen puf meer voor, misschien morgen, als ik na de beurs tenminste nog munten kan zien...
Afbeelding Afbeelding

neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

@patrick
Erg leuk verhaal. Opzich ook een logische rede.
Waar ik nog steeds mee zit is het verschil in gewicht dat niet verklaarbaar is.
Dus als iemand me dat ooit kan verklaren .......
neozion Cote D-Ivoire
Donateur
Donateur

Bericht door neozion »

Het begint me ondertussen redelijk duidelijk te worden.
Ik had het op een UK muntforum gepost en iemand had wel een redelijke opmerking
It will be electroplated as there are signs of the underlying metal showing on the laurels and also a couple of spots on the reverse. The difference in weight is only just over 1%, so I would think this would be within the normal tolerances. Although coins have a set weight for the flan, they are only token coinage and not worth their intrinsic amount based on bullion value. Therefore a degree of variation doesn't matter. On a parallel theme, this was discussed in the case of a cupro-nickel(?) wren farthing. Weighing 20 or 30 farthings gave a range of between 2.69g and 2.93g meaning the metal could not be determined solely by weight. The same would apply in the case of pennies. There isn't anything to suggest that it would necessarily be silver plating, it could be any metal.

You do get coins of all denominations struck on blanks intended for other issues, some of which are very close to the intended blank size, but in this case it doesn't look like it applies.
Ik denk dat we dit maar moeten aannemen, de redelijk grote verschillen qua gewicht en het verhaal afsluiten.
Kingz
Senior lid
Senior lid

Bericht door Kingz »

Dit topic had ik al eens gelezen, omdat ik ook zo'n grote vernikkelde penny uit 1965 heb, zoals op de 1e foto.
Maar van de week kwam ik een penny uit 1993 tegen die maar 1 kant is verkleurd! :thuink:
Lijkt bijna wel geverfd ofzo, en nog redelijk slecht ook :shifty: Komt dit ook door electroplating, of is het echt gewoon geverfd?

Afbeelding
Afbeelding
Society is like a cup of coffee, you gotta keep it stirred... otherwise the scum ends on top!
Jan W Nederland
Donateur
Donateur

Bericht door Jan W »

Aan één kant electrolyse lijkt me erg moeilijk toe. Ziet er ook heel geverfd uit. Ik zou zeggen: krab er met je nagel overheen, die verzinkte munten laten dan niets los.

Heb zelf nog een two new pence liggen die ook vernikkeld/verzinkt is. Hij lijkt daarmee op de eerste, oudere, serie 10 pence munten (de huidige hebben een kleinere diameter). Het kermisverhaal eerder zou kunnen maar ik hoorde van een Engelse handelaar dat men deze munten verzinkte om gewoon uit te geven als een 10 pence munt (snelle winst). Ik weet zeker dat ik deze munt in ieder geval zo gekregen heb in Engeland. Het zat gewoon bij mijn wisselgeld in.

Heb ook nog een shilling uit 1787 die verguld is. Deze munt is juist een paar tiende grammen zwaarder dan de originele zilveren. Dat zal dus het dunne laagje goud wel zijn. In het midden van de munt op de achterkant zie je heel licht wat zilverkleur er door heen komen. Ik vraag me nog altijd af of het de bedoeling was om deze munt als een gouden guinea stuk te doen voorkomen.

Afbeelding
Afbeelding
janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

Hmmm.... ik heb er dus ook een paar.

Ik ga eens een doormidden zagen. Als het vernikkeld is, dan zou je een bronzen kern moeten zien.

To be continued...

Maar wat er wordt gezegd over 2 penny die voor een 10 penny wordt aangezien. Ik herinner me nu opeens de avondkwartjes. De stuivers van 1907-1909 leken erg veel op een kwartje en vooral 's avonds in de kroeg (als de kastelijn ook niet meer nuchter was) ging dat wel eens mis... Misschien dat de vernikkelde pennies voor dubbele shillings werden aangezien...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
koenmunten Indonesia
Globale moderator
Globale moderator

janssenfrank schreef:Hmmm.... ik heb er dus ook een paar.

Ik ga eens een doormidden zagen. Als het vernikkeld is, dan zou je een bronzen kern moeten zien.

To be continued...
Ik hoor/zie het resultaat graag als je klaar bent met zagen...

janssenfrank Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door janssenfrank »

TIJD VOOR PACMAN !!! :kwijl:

Afbeelding

Nou, dit is dus het resultaat. Je ziet duidelijk de koperkleurige kern. Tijdens het zagen kwam me ook het nodige bruinkleurige gruis tegenmoet, waaruit ik concludeer dat deze en dergelijke munten het resultaat zijn van iemand met een scheikundedoos.

De vraag is natuurlijk: waarom? Ik las al dat de zilverkleurige 2 pennies nog wel eens voor 10 penny worden aangezien. Maar ja, ga je al die moeite doen voor 8 penny?? Lucratiever lijkt het me als het zou lukken om een verzilverde penny door te laten gaan als een florijn. Dat is immers een factor 24.

Nog even leuk om na te gaan. Welke jaartallen komen er nou precies voor. Ik heb zelf 1936, 1940 en 1967. 1912 en 1914 zag ik ook al voorbij komen. Wat nog meer?

Het verschil in gewicht kan ik misschien wel verklaren. Gebeurt het elektrolyseren niet in een zuur milieu? Best kans dat een deel van de munt is opgelost...
Pecunia olet, sed vos adepto usus ad eam

winnaar van de munthunter-vrouwen EK-2017 voetbalpool
Arjena3 Nederland
Globale moderator
Globale moderator

Bericht door Arjena3 »

Pacman had toch echt een andere kleur :lollig:

of zou ie ook behandeld zijn geweest :oops:

Terug naar “Knutselmunten en muntsieraden”