Kleingeslagen duit Utrecht, met opstaande rand.

Plaats hier berichten over zogenaamde knutselmunten. Soms worden munten bewerkt om er een sieraad van te maken of om iets te duidelijk te maken. Vooral in oorlogstijd was/is dit een favoriete bezigheid.
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Kleingeslagen duit Utrecht, met opstaande rand.

Bericht door Munthunter »

Hallo allemaal,

Ik heb deze munt een hele tijd terug gevonden met mijn metaaldetector en zit nog steeds met flink wat vragen.

Het is een munt van 'Stad Utrecht' uit 1759, hoewel de laatste twee cijfers niet geheel duidelijk meer te lezen zijn. De munt lijkt afgebladderd te zijn.
De munt heeft hoog opstaande randen en is in doorsnede maar 17,5 mm, bij 2mm dikte. In het echt is de munt beter van kwaliteit dan op de foto's.
Volgens mij is het materiaal ook anders dan het koper van de normale duiten.

Zie hier de foto's:

Afbeelding

Mijn vragen:
  • Is dit een zeldzame munt?
    Wat voor waarde kun je deze munt nog geven?
Gr. Jeroen
Laatst gewijzigd door Munthunter op 23 mar 2010, 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Welkom op hét forum voor de munten en bankbiljettenverzamelaar!
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Voor mij is dit een zeldzame munt. Vind je niet zo maar even. Nog nooit gevonden door deze jongen.
Vreemde rand heeft het.
http://voskemanscollection.punt.nl/
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

@jeroen

Wat je hier hebt is volgens mij een (be)handelde duit van Utrecht. De opstaande rand heb ik vaker gezien. Mogelijk is dit stuk bewerkt om hem ergens in te passen een ring of iets dergelijks. Het stuk lijkt mij geen piedfort, want dan zou er geen sprake zijn van alleen een opstaande rand, maar dan zou die gelijkelijk dik zijn. Het gewicht voor een piedfort zou minsten 6 gram zijn. Feitelijk om het een piedfort minimaal 8 gram dienen te wegen. Normale duiten van Utrecht uit deze periode wegen ongeveer 3,8 tot 4,2 gram.

Desondanks toch een leuk stuk om te vinden. Je ziet ze niet dagelijks!
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
voskeman
Superlid
Superlid

Bericht door voskeman »

Met vreemde rand niet kopen dus of het ziet nog in
een sierraad of dekseltje.
http://voskemanscollection.punt.nl/
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Spaarvarken schreef:@jeroen

Wat je hier hebt is volgens mij een (be)handelde duit van Utrecht. De opstaande rand heb ik vaker gezien. Mogelijk is dit stuk bewerkt om hem ergens in te passen een ring of iets dergelijks. Het stuk lijkt mij geen piedfort, want dan zou er geen sprake zijn van alleen een opstaande rand, maar dan zou die gelijkelijk dik zijn. Het gewicht voor een piedfort zou minsten 6 gram zijn. Feitelijk om het een piedfort minimaal 8 gram dienen te wegen. Normale duiten van Utrecht uit deze periode wegen ongeveer 3,8 tot 4,2 gram.

Desondanks toch een leuk stuk om te vinden. Je ziet ze niet dagelijks!
Hallo Spaarvarken, hartelijk dank voor je antwoord.

Voor mij is het echter wel duidelijk dat het niet om een behandelde duit gaat. De afmeting van 17,5 mm komt niet overeen met een normale duit. Toch is de tekst en het wapen passend gemaakt op deze afmeting. Kortom, mocht men een originele duit hebben aangepast dan zou de tekst te groot zijn en wegvallen op sommige stukken... De munt weegt overigens 2,15 gram.

Piedfort munten hebben toch juist de opstekende randen?

Gr. Jeroen
Spaarvarken Armenia
Senior lid
Senior lid

Bericht door Spaarvarken »

Piedforts kenmerken zich alleen door het hogere gewicht en zeker niet door een opstaande rand. De duit zou wat betreft 2 centimeter in diameter moeten zijn. ER bestaan ook bredere van 22 milimeter.

Met het gewicht van 2 gram is deze eigenlijks veel te laag.
verzamelaar betere zeldzamere provinciale munten en andere numismatische curiosa
sebastiaan1995

Bericht door sebastiaan1995 »

de duit kan ook ergens tussen hebben gezeten. bij lanbouw apparaten werden ze ook wel eens ergens tussengestopt. en door de druk krijg je dan zo'soort duit
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Zou het dan een vervalsing zijn. In die tijd waren de mensen niet geheel op de hoogte van alle (en dat waren er nog al wat) verschillende munten.

Zo komen er vervalsingen voor met schrijftfouten, fantasietekst of wapen. (de mensen konden toch niet lezen)

Wel een grappige dan :D

Gr. Jeroen
maarten89 Nederland
Superlid
Superlid

Bericht door maarten89 »

Vond ook al vreemd ja. Want ik het jaartal nergens terug vinden als Piedfort. Maar ja 2 gr. Is echt te laag ja;)
Munthunter Nederland
Webmaster
Webmaster

Kees Pannekeet van http://www.duiten.nl heeft het antwoord via de mail gegeven.

Men heeft op een normale duit op de randen geslagen, waardoor er een dergelijke rand is ontstaan. Niets speciaals dus, gewoon huisvlijt. gezien het gewicht denk ik dat hij ook nog is bijgevijld, of geknipt.

Vandaar dat ik het topic ook heb verplaatst naar een andere rubriek voor deze knutselmunten. Titel is ook aangepast.

Had François (Spaarvarken) toch gelijk...

Gr. Jeroen

Terug naar “Knutselmunten en muntsieraden”